روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت - شماره 4132

اخلاق پهلوانی

 نعیم ناظریان-اگر ورزش را به عنوان یک پیشه و حرفه در نظر بگیریم اخلاق ورزش گونه‌ای، اخلاق حرفه‌ای است. به تعبیر دیگر همانطور که ما در پزشکی، مهندسی، تجارت و اقتصاد نیاز به پیروی از هنجارهایی داریم، ضرورت پیروی از هنجارها در اینجا هم حس می‌شود. بسياري از متفكران اخلاق معاصر، معتقدند ورزش در رشد فردي و اجتماعي تاثير داشته و ورزش هر جامعه، چون آيينه اي انعكاس دهنده فرهنگ آن جامعه است. با اين تفاوت كه ورزش ضمن تاثيرگذاري، مي تواند از ارزشهاي جامعه نيز، تاثير بپذيرد. بنابر اين، ورزش مقوله اي است كه در يك جامعه مي تواند مسايل فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي و ... را تحت الشعاع خود قرار دهد.
ورزش به عنوان عاملی برای سلامت جسم و سلامت روح تعریف شده است، که تن سالم، روان سالم و افراد سالم می سازد. اخلاق از مهم ترین بخش های سلامت روح وروان است که رابطه ای مستقیم با ورزش دارد. ورزش پتانسیل درونی افراد را به نحوی خود خواسته و ارادی و لذت بخش تخلیه می کند و انسان تخلیه شده از شادی های درونی احساس آرامش می کند. ورزش تندرستی را جایگزین رخوت و بی تحرکی می کند و بیماری های ناشی ازعدم تحرک را از ورزشکار دور می کند. همچنین ورزش سر گرمی بسیار مفرحی است که جلوی خیلی از انحرافات و مفاسد اجتماعی را می گیرد ویا مجال پرداختن به آنها رانمی دهد. وقتی نشاط و تفریح سالم و واقعی در مسیر مردم بویژه نسل جوان قرار گرفت نشاط های کاذب ومجازی مقبولیتی نخواهد داشت.بدین سبب تربیت بدنی و ورزش اصلی اساسی در ایجاد جامعه ای سالم، با نشاط، اخلاق مند و بدور از فساد و بیماری ست.اما برای توسعه این امر به نحو احسن و همچنین زمینه سازی و ترویج صحیح آن که باید همراه با آداب و رفتار و اخلاق پسندیده نیز قرار گیرد، مستلزم این است که شرایط محیطی مناسب و سالم و نیز آگاهی های لازم درباره تاثیرات اخلاق نیکو در ورزش مهیا باشد. ایجاد محیط تربیتی مساعد از جمله زمینه سازی، الگوسازی و سالم سازی محیط های ورزشی، تامین صحیح، مناسب و به موقع نیاز های انسان در هر دوره از چرخه زندگی، سروش های تکریم شخصیت و خودباوری افراد، به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی، آموزش کاربردی ارزش های اخلاقی در زندگی، به ویژه از سنین کودکی و نوجوانی، پرورش نیروی عقلانی شناخت، بینش، آگاهی، عبرت آموزی، پایداری و استمرا در عمل، تشویق و تنبیه به جا و با استفاده از روش های مناسب، نظارت بر خود، پرورش و تقویت ایمان در افراد، از مهم ترین روش های تربیتی اسلام برای توسعه اصول اخلاقی در محیط های ورزشی و بین ورزشکاران است .
درجامعه اخلاق مدار، افراد با آرامش و امنیت بیشتری در کنار هم زندگی کرده،  دوستی و صمیمیت بالایی را تجربه می کنند.بسیاری از مشکلات فردی و معضلات اجتماعی مانند بزهکاری ها، تنش ها و زد و خوردهای افراد با یکدیگر، نتیجه ضعیف بودن اخلاق در فرد است.تقویت اخلاق مداری موجب امنیت بیشتر در زندگی افراد جامعه می شود. ورزش بهترین راه برای ایجاد، تقویت و موجب پایداری آن است.
تاریخ کهن ایران تا عصر حاضر پر است از ورزشکاران جوانمرد، با مرام و معرفت مانند پوریای ولی و جهان پهلوان تختی و ...در گذشته ورزش و قدرت بدنی در خدمت به مردم و ضعیفان بوده و ورزشکاران مورد افتخار و سرمایه های اخلاقی ارزشمند جامعه بوده اند. در جامعه ما همیشه افرادی که توانمند اما افتاده و دست گیر ضعیفان بوده، مورد احترام و توجه بوده اند. ورزشکاران نمونه چنین افرادی هستند. اگر ورزشکاری با وجود موفقیت های بزرگ ورزشی و شهرت و معروفیت، سادگی و تواضع را در خود تقویت کرده ، دست گیر و حامی مردم شود، مانند بزرگانی همچون پوریای ولی، تختی و... در قلب های مردم جا گرفته و الگوی رفتاری و شخصیتی بسیاری از مردم می شود. قهرمانان برای ماهها و شاید سالی در یادها بمانند اما پهلوانان برای سالها حتی بعد از مرگ در قلب ها زنده اند

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه