روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت - شماره 4131

گزارش کائنات از آیین رونمایی مصحف شریف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان

جریان سازی فرهنگی با همراهی شهدا

  آیین رونمایی از مصحف شریف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان (شهدای مدافع حرم ، سلامت ، امنیت ، خدمت و جهادگران آسمانی  ) در سالن شهید سلیمانی مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر (عج) با حضور مسئولین کشوری و لشگری برگزار گردید.
کاتبان قرآن در زمره حافظان قرآن هستند
سیدعلی سرابی، قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم در این مراسم گفت: چند سالی است که این جریان بسیار میمون و مبارک فرهنگی یعنی کتابت قرآن رواج پیدا کرده است. این حرکت از جهات مختلف موضوعیت دارد و فرصتی برای کاتبان و خوشنویسان است تا ارادتی نسبت به قرآن کریم و اهل‌ بیت (ع) داشته باشند.
دکتر سرابی ادامه داد: این سومین کتابتی است که به همت ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس و دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم به نیابت از شهدا انجام می‌شود که یک جریان فرهنگی باارزش است. این حرکت در راستای تقویت هنر مقدس کتابت قرآن است و رشد خوبی را برای کاتبان ما رقم می‌زند. سرابی افزود : متأسفانه در یک سده اخیر نسبت به خط نسخ توجه شایسته‌ای نشده است و مورد بی‌مهری قرار گرفته اما در این دو دهه اخیر تلاش زیادی برای کتابت قرآن کریم و برای اینکه این خط و هنر مقدس به جایگاه خودش بازگردد انجام شده است و در یک دهه اخیر توانستیم جهش بسیار قابل توجهی کنیم که امیدواریم این توفیق مستدام و مستمر باشد.
سرابی افزود: کاتبان قرآن هم در زمره حافظان قرآن هستند زیرا با کتابت خود قرآن را از هرگونه تحریف حفظ می‌کند و اگر امروز می‌بینیم قرآن معتبرترین سند در جهان و تاریخ می‌درخشد قطعاً یکی از دلایل این موضوع مرهون تلاش‌های کاتبان است که قرآن را در طول این قرن‌ها کتابت و حفظ کردند.
مدافعان سلامت؛ گل سرسبد جلوه ایثار
دکتر زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دیگر سخنران این مراسم بود که بیان کرد: شهدای مدافع سلامت گل سرسبد ایثار و جلوه پرشکوه کنار مردم ایستادن هستند. مدافع آسمانی سلامت نیز عضوی از این لشگر خوبان محسوب می‌شوند.
دکترعلیرضا زالی در آیین رونمایی از مصحف شریف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان ،  ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز بسیج سازندگی به تمام جهادگران بسیجی پرتلاش و غیور کشور اظهار داشت: خیلی خوشحالم که رونمایی از مصحف شریف امروز در شرایطی است که به همت مدافعین سلامت کشور و پاسداشت خون شهدای سلامت شرایط بسیار مطلوبی را ازنظر کنترل بیماری کرونا داریم. دیروز تعداد فوتی‌ها در کشور تنها به سه نفر رسیده است و در مقایسه با روزهای سخت سال گذشته و امسال قدر زحمات همکاران عزیز و کنشگران سفیدپوش عرصه سلامت را در کنترل نسبی کرونا می‌دانیم .
وی با یادآوری حضور موثر بسیج اساتید در میدان مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: تمامی اعضای بسیج دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از همان روزهای آغازین کرونا در کنار مردم تهران و به ویژه شهروندانی که درگیر تکانه های ناشی از ابتلا به کرونا بودند، ایستادند و در طول سال های اخیر فعالیت های جهادگران بسیجی نیز، تبلور ایثارگرانه ای را در مسیر کمک به مردم جامعه رقم زده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همه ما امواج طوفنده و خسارت‌بار کرونا را لمس کردیم که با توجه به واکسیناسیون عمومی امروز  دستاوردی سترگ و فضایی مطلوب و امیدوارکننده‌ داریم. امیدواریم که به لطف خداوند این شرایط پیوسته و پایدار باشد و رونمایی از این مصحف شریف، در شرایطی صورت می گیرد که به همت مدافعین سلامت و پاسداشت خون مطهر شهدای مدافع سلامت، شرایط مطلوبی در راستای کنترل بحران در کشور حاکم است.
 زالی به کاهش تعداد فوتی های کرونایی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مقایسه این آمار با چنین روزهایی در سال گذشته و سال ابتدایی آغاز همه گیری، زحمات همکاران و کنشگران سپیدپوش عرصه سلامت را در کنترل نسبی کرونا بیش از پیش نمایان می کند.
وی افزود: به لطف خداوند، رادمردان عرصه سلامت و با مشارکت سازنده و عالمانه مردم به ویژه در امر واکسیناسیون، دستاورد بزرگی در زمینه کنترل بحران حاصل شده است.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با یادآوری اینکه وجه تسمیه لشگر خوبان در تجلی عناوین و مصادیق شهدا آورده شده است، گفت: جهادگران آسمانی، شهدای مدافع سلامت و شهدای امنیت، حرم و دفاع مقدس و تمام افرادی که در کسوت شهید عامل تنومندی درخت سربلند جمهوری اسلامی شدند، لشکر خوبان نام دارند.
زالی از شهادت ۳۰۰ مدافع سلامت از آغاز همه گیری کرونا تاکنون خبر داد و تصریح کرد: با تکمیل پوشش واکسیناسیون توسط کادر بهداشت و درمان، این آمار روند نزولی داشته است .
دکتر زالی با بیان اینکه شهدای مدافع سلامت تجلی‌بخش قله‌ ایثارگری همکاران ما در بخش بهداشت و درمان است ادامه داد: حجم زیادی از همکاران خوب ما که در کنار مردم بودند کمتر دیده شدند. بسیاری از آنها دچار مشکلات مختلف شدند؛ تاکنون نزدیک به هشت هزار پرستار در کشور دچار عوارض مزمن کرونا هستند. نزدیک به ۱۰۸ هزار پرستار به این بیماری ابتلا پیدا کردند. وقتی این اعداد را نگاه می‌کنیم می‌فهمیم چه حجم زیادی از خسارت‌های مختلف به این عزیزان وارد شد که عزیزان شهدای سلامت گل سرسبد جلوه این ایثار بودند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد : قرآن کتاب ارزنده آسمانی‌ است که باید هر روز این اقیانوس ژرف را واکاوی کنیم. قرآن از نظر جامعیت بی‌نظیر و بی‌بدیل است و مهم‌ترین پیام قرآن بحث جامعیت مخاطبین است و هیچ کتابی چنین جامعیتی را ندارد.
دکتر زالی در پایان سخنرانی خود ضمن تمجید از این حرکت ارزشمند گروه جهادی امداد معلول و ستاد کتابت نور در سایه شمس الشموس در آماده سازی و اجرای مصحف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان ، بطور ویژه از عملکرد دکتر اسماعیل رهدار قدردانی و تجلیل کرد و بیان کرد : دکتر رهدار از ابتدای اپیدمی کرونا در کشور ، در کنار ما بودند و با تولید اقلام مبارزه با کرونا و پیگیری انجام نذر سلامت در مناطق محروم، در این دوره نقش مهمی ایفا کردند و با اجرای قرآن کتابت شده به نیابت از شهدای مدافع سلامت ، امنیت و حرم و جهادگران آسمانی که لشکر خوبان نام گرفت ، توانست گامی موثر در زنده نگهداشتن یاد و خاطره این شهدا بردارد.  
جهاد خدمت در مقابل فقر و محرومیت
دیگر سخنران این مراسم رییس بسیج سازندگی کشور، سردار محمد زهرایی بود که ابتدا از حاضران تقاضا کرد به احترام 30 کاتب عزیز این اثر ارزشمند بپاخیزند و سپس بیان کرد: اینکه یک‌سوم از نویسندگان این قرآن از خواهران بوده‌اند از اتفاقات نیکویی است که در جمهوری اسلامی ایران رخ داده که هم جای تشکر و هم مباهات دارد. ما در دوره آخرالزمان و در محضر قرآن به‌عنوان معجزه آخرالزمان هستیم. قرار نیست که دیگر نبی و معجزه‌ای بیاید و ما تمسکمان باید به امر ولایت و کتاب قرآن باشد. وی ضمن تشکر از ستاد کتابت نور و گروه جهادی امداد معلول در اجرای این پروژه فرهنگی قرآنی، ادامه داد: در این دوره جبهه حق در مقابل استکبار به نوک رویارویی خود می‌رسد و قرار است که همه چیز تمام شود. ما در یک رویارویی همه‌جانبه در مقابل استکبار هستیم. قرار است همه چیز یک جهت شود و خداوند به ما وعده حق داده است که سرزمین به مستضعفین باز می‌گردد و حق پیروز می‌شود.
سردار زهرایی اظهار کرد: هرکدام از جبهه‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده یک ویژگی خاص دارد و مدافعان سلامت، سرداران و سربازان جدید این جبهه بودند. وقتی این جبهه حق شکل گرفت به جهانیان ثابت شد که مدل رفتاری جبهه مدافعان سلامت در ایران اسلامی با همه دنیا متفاوت است. در جاهای دیگر دنیا از کرونا فرار می‌کنند و مدافعان ما به سمت کرونا حمله می‌کنند. وی ادامه داد: جهادگران آسمانی از دیگر عرصه‌های جبهه‌های جدید است. دشمنی به نام فقر و محرومیت تولید شده است. متأسفانه نظام بروکراسی و اداری ما تولید فقر می‌کند و تا زمانی که دولت‌سازی اسلامی و استقرار نظام اسلامی انجام ندهیم نمی‌توانیم دولت اسلامی خوبی را انتظار داشته باشیم. وی ادامه داد :  باید مبانی متعالی اسلام و انقلاب اسلامی را در دستورالعمل‌ها و شیوه‌ها خود در نظر بگیریم و ما الان در مرحله دولت‌سازی اسلامی هستیم.
سردار زهرایی اضافه کرد: در مقابل این فقر و محرومیت جبهه جدید جهادی شکل گرفت که با فقر مبارزه کنند و مؤلفه‌های این جبهه متفاوت است که می‌توان اسم آن را جهاد خدمت گذاشت. جهاد خدمت نیز نشان می‌دهد که مدل رفتاری در ایران اسلامی با دیگر نقاط دنیا متفاوت است.
مصحف شریف کتابت شده ، لبیک به ندای رهبری در خصوص زنده نگهداشتن نام شهداست.
دکتر اسماعیل رهدار، مسئول ستاد مردمی کتابت نور در سایه شمس‌الشموس سخنران پایانی مراسم بود که بیان کرد: قرآن، این پیام الهی که در جهت هدایت انسان و برکشیدن او به قلّه کمال است، با «تعلیم» و «قرائت» و «قلم» آغازشد و بدین سان جایگاه بلند دانش و اهمیّت کتابت در این مکتب با اوّلین بخش پیام بلند رسول اللّه(ص) اعلام گردید.خداوند بزرگ در جهت عظمت بخشیدن به «قلم»، بدان سوگند یاد می کند و آن را نعمتی بزرگ شمرده، خود را بدان می شناساند و می فرماید: «إقرأ باسم ربّک الذی خلق، … إقرأ و ربّک الأکرم الذی علّم بالقلم.»  رئیس گروه جهادی امداد معلول ادامه داد : در بعضى از روایات آمده است : « إِنَّ أَوَّلَ ما خَلَقَ اللّهُ الْقَلَمَ » ؛ (نخستین چیزى را که خدا آفرید قلم بود.) این حدیث را محدثان شیعه، از امام صادق(ع) نقل کرده اند و در کتب اهل سنت  نیز به عنوان یک خبر معروف آمده است و در حدیثی از رسول خدا(ص) نیز آمده است : « قرآن بیاموزید و آن را به زیبایی بخوانید و بنویسیدش ... . »
دکتر رهدار در ادامه افزود : نیاز اساسی ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) جریان سازی فرهنگی است.کار فرهنگی‌ اگر به جریان سازی منجر نشود، چه بسا انجام ندادنش بهتر باشد . جریان‌سازی یعنی یک موضوع در حافظه مردم و در گسترۀ مردم، تداوم بخشیده شود. وقتی این‌چنین بر روی یک موضوع کار شود، ایجاد موج می‌کند و موج به نهاد تبدیل می‌گردد و در جامعه نهادینه می‌شود و در بین مردم گسترش می یابد.
رئیس ستاد کتابت نور با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که معظم له فرمودند : ... «حقیقت این است كه ما هنوز از قرآن خیلى دوریم و خیلى فاصله داریم. دلهاى ما باید قرآنى بشود. جان ما باید با قرآن انس بگیرد. اگر بتوانیم با قرآن انس بگیریم، معارف قرآن را در دل و جان خودمان نفوذ بدهیم، زندگى ما و جامعه‌ى ما قرآنى خواهد شد... » ، ادامه داد : در این راستا ستاد مردمی کتابت نور در سایه شمس الشموس(ع) با توکل به خداوند متعال و توسل به معصومین علیهم السلام و با پشتوانه مردمی و بدون هیچ هدف انتفاعی شکل گرفت تا از منظری دیگر یعنی انتخاب استراتژی کتابت قرآن با هدف ایجاد فضای انس با قرآن بعنوان یک جریان فرهنگی که مدنظر رهبر فرزانه انقلاب نیز می باشد درجهت گسترش فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) در جامعه فعالیت نماید تا باایجاد جریان انس با قرآن ، موج حفظ قرآن نیز در آینده فراگیر شود.
دکتر رهدار علت کتابت این مصحف شریف به نیابت از لشکر خوبان را نیز اینگونه توضیح داد که : مقام عظمای ولایت تاکید داشتند که : «یکی از نیازهای اساسی کشور، زنده نگه داشتن نام شهدا است »، لذا با لبیک به این ندای رهبری ، بر آن شدیم تا با شیوه و راهکاری جدید فرمایش رهبر فرزانه انقلاب را جامعه عمل بپوشانیم و به همین جهت هر صفحه از قرآن به نیابت از یکی از شهدای مدافع حرم ، سلامت ، امنیت و جهادگران آسمانی کتابت گردید که قرآن کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان نام گرفت که اسامی این بزرگواران در پایین صفحات به چشم میخورد.
وی افزود : برای کتابت این قرآن ۳۰ نفر از نسخ‌نویسان برجسته کشور تلاش کردند که ۱۱ نفر از این کاتبان خانم هستند و این از آن جهت حاِئز اهمیت است که از زمان فتحعلی‌شاه قاجار که دختران او قرآن را کتابت کردند دیگر خوشنویس خانم در این رده و اندازه تا زمان جمهوری اسلامی نداشتیم که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همت مجموعه دارالکتابه مرکز طبع و نشرقرآن کریم ،اساتید بزرگواری چون خانم‌ها عبدالله‌پور، میبدی، میرطلایی ، شیرازی پور و بقیه عزیزان پرورش یافته و این اتفاق خوش‌یمن برای بحث کتابت در ایران اسلامی رخ دهد.
رهدار افزود: در این قرآن صفحه اول به نیابت حضرت امام خمینی (ره)، صفحه دوم به نیابت از کل شهدای انقلاب اسلامی، صفحه سوم به نیابت از شهید حاج قاسم سلیمانی و صفحه چهارم به نیابت از شهید صیاد شیرازی  است و این روند تا صفحه ۷۸۷ ادامه دارد. این اثر بر مبنای قرآن خط استاد نیریزی کتابت شده است و در آن اسامی ۳۰۰ نفر از شهدای مدافع سلامت و مدافعان آسمانی سلامت ،  60 نفر از شهدای بسیجی جهادی و جهادگران آسمانی ، 200 نفر از شهدای امنیت و خدمت و سایر صفحات نیز به نیابت از شهدای مدافع حرم و صفحه آخر نیز به نیابت از شهید مدافع وطن ، شهید عبدالرسول رهدار کتابت گردیده است.
رئیس ستاد کتابت نور در پایان سخنرانی ضمن تشکر از مسئولین و دست اندرکاران بسیج سازندگی کشور ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، دارالکتابه مرکز طع و نشر قرآن کریم کشور ، سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ ، بسیج اصناف و صندوق قرض الحسنه معلولین ایران که در این برنامه همکاری داشته اند ، ابراز امیدواری کرد : قرآن بیش از پیش در زندگی ما جریان یابد و ما از قرآن و اهل بیت علیهم السلام فاصله نگیریم.
همچنین مهدی بابایی مجرد ، مسئول دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم به معرفی دارالکتابه و فعالیتهای آن پرداخت و گفت : دارالکتابه ،  مرکز تخصصی کتابت قرآن است. کتابت قرآن کریم همواره دوشادوش قرائت آیات صورت پذیرفته‌است. از همان آغاز نزول وحی، مسلمانان به تعلیم رسول اکرم(ص) اهتمام ویژه‌ای به قرائت آیات و کتابت آن‌ها داشته‌اند.
بابایی افزود :  به‌جرات می‌توان گفت خوشنویسی با نزول قرآن مجید متولد گشته‌است و هنرمند خوشنویس قرن‌هاست که هنر متعالی خود را در خدمت نشر و ترویج کلام الهی و معارف دین قرار داده‌است. یاد و خاطره خط خوش کاتبان بنام و مشهور با کتابت آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و ادعیه در حافظه تاریخی مسلمانان جاودانه شد و اساساً کتابت متون مقدس همچون قرائت آیات قرآن کریم عنایتی از جانب پروردگار متعال و فضیلتی برای کاتب تلقی گردید.
وی ادامه داد : در میان هیاهوی چرخ‌دنده‌های صنعت و فاصله گرفتن از سنت‌ها این هنر متعالی نیز جای خود را به حروف‌چینی ها و قلم‌های مبتنی بر صفر و یک منطق رایانه‌ای داد.سرعت بیشتر ،سهولت تایپ نسبت‌به کتابت، یکسان‌سازی حروف و سایر قابلیت‌هایی که استفاده از محیط‌های گرافیکی مجازی در اختیار کاربران قرار داد کم‌کم عرصه را بر کتابت کاتبان تنگ و تنگ‌تر کرد و کم‌توجهی به هنر آسمانی کتابت قرآن، این دوران فترت را تشدید کرد.  بابایی در ادامه افزود : آغاز ترویج قرآن به خط کاتب سوری جناب عثمان طه و استفاده از ره‌آورد موسم حج در رواج هرچه بیشتر آن ،کاتبان ایرانی را منزوی‌تر از پیش ساخت و  این سیر کاهنده ادامه یافت و تعامل متصدیان امر و کاتبان تحت‌الشعاع گله‌مندی از عدم حمایت‌ها و عیار پایین خط قرار گرفت.  رییس دارالکتابه بیان کرد : دراین‌میان با نگاه تیزبین و تدبیر راهبردی و متعالی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، دارالکتابه قرآن در مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت تا سامان‌بخش عرصه کتابت در ایران اسلامی باشد. دارالکتابه از سویی با پایبندی به مبانی شیوه اصیل نگارش و علامت‌گذاری کلمات قرآن کریم پاسدار این اصول است و از سویی با بهره‌گیری از نظرات اساتید طراز اول خط، کمر همت به ارتقاء سطح کیفی خطوط کاتبان بسته‌است.
 وی ادامه داد : بر این اساس برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های متعدد به‌صورت ماهانه و مستمر، حضور گسترده و فعال در نمایشگاههای کتابت و خوشنویسی قرآن کریم و برگزاری جشنواره‌های گوناگون کتابت و درنهایت گماردن استعدادهای برتر شناسایی‌شده از رهگذر این فعالیت‌ها به کتابت مصحف و حمایت مادی و معنوی از ایشان از جمله فعالیت‌های عملیاتی دارالکتابه برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در این دهه‌ای است که از تاسیس آن گذاشته‌است.
بابایی راهبردهای دارالکتابه را موارد ذیل برشمرد :
۱- جمع‌آوری اطلاعات و آراء در مورد اساتید کتابت و کتاب‌آرایی قرآن کریم
۲- سامان‌دهی و راهبری حوزه کتابت قرآن کریم
۳- ایجاد زمینه و بستر مناسب جهت آموزش و مشق کتابت برای نخبگان و استعدادهای برتر در سراسر کشور
۴- ایجاد فضا و امکان مقتضی برای کتابت کاتبان برجسته در حوزه قرآن کریم و ادعیه
  مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در دارالکتابه
۱- تشکیل بانک اطلاعاتی کاتبان قرآن کریم و شناسایی برجسته‌ترین و شاخص‌ترین استعدادهای هنری از سراسر کشور
۲- برگزاری بیش‌از یکصد کارگاه تخصصی آموزش خطوط نسخ و ثلث ویژه کاتبان منتخب
۳-  برگزاری ۶ دوره همایش علمی و نشست تخصصی با حضور اساتید برجسته خوشنویسی جهان اسلام
۴-  برگزاری ۶ جشنواره کتابت و مرقع نویسی قرآن کریم و ادعیه
۵- برگزاری بیش‌از ۲۰ نمایشگاه آثار کاتبان ممتاز دارالکتابه
۶- ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی دارالکتابه به‌عنوان تنها مرجع تخصصی خطوط قرآنی در کشور
۷- طراحی و نظارت بر اجرای پروژه کتیبه‌های مصلای امام‌خمینی( ره )
۸-کتابت مصحف شریف توسط ۱۱ نفر از کاتبان برگزیده دارالکتابه و انتشار ۵ دوره از این مصاحف
۹- حمایت از ۳ نفر از بانوان کاتب جهت خوشنویسی صحیفه سجادیه و همچنین ایجاد زمینه کتابت مصحف شریف توسط ۲ نفر از بانوان کاتب
۱۰- کتابت مصحف جمعی با مشارکت ۲۴۴ کاتب از سراسر کشور و اهداء به آستان مقدس حضرت ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام
۱۱- کتابت مصحف جمعی با مشارکت ۳۰ کاتب برجسته و نخبه و اهداء به آستان مقدس امامین جوادین علیهم‌السلام
۱۲- تالیف و انتشار کتب ، مقالات و کتب تخصصی در حوزه کتابت قرآن کریم و تولید علم در این عرصه
13- همکاری و نظارت فنی در چاپ و انتشار کتب نفیس خطبه حضرت زهرا (س) و 40 حدیث فضایل امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع)
بابایی به اسامی کاتبان برجسته مصحف شریف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان که زیر نظر استاد احمد عبدالرضایی این مهم انجام گرفته نیز اشاره کرد :
خواهران : عذرا عبدالله پور ، الهام میرطلایی ، زهرا میبدی ، محبوبه جیرانی ، سحر فرید، زهرا کشتکار ، زهرا شیرازی پور ، الهه قیطاسی، اعظم علیزاده نیک ، لیلا خزایی و زهرا اشعار قدیم
برادران :  حبیب الله اسلامی، حمید میکانیک ، علیرضا یوسفی ، نعیم جوادی ،  سید مجتبی مدرس وامق ، عبدالله عبدالله زاده ، امیر پژمان ، علی اصغر نظری حائل ، رضا ولیزاده، حمیدرضا جندقی،  احمد قربانی، سیدبهرام برومند امین ، امیر مهدی ناصری ، سید مهدی عدنانی ، عبدالعظیم یساقی ، محمد قیاسی تبریزی ، فرهاد نصیری، مصطفی یونسیان و سید ابوالفضل احمدی
در پایان برنامه مصحف شریف کتابت شده به نیابت از لشکر خوبان با حضور دکتر زالی ، سردار زهرایی و دکتر سرابی رونمایی گردید و از دست اندرکاران اجرایی این رویداد فرهنگی قرآنی که اسامی آنها در ذیل آمده است تقدیر بعمل آمد:
محمد کیشانی : تقدیر ویژه از استان مرکزی
محمد جواد هراز : تقدیر ویژه از استان مازندران- مسئول صحافی مصحف شریف
مصطفی حسنیان : از استان سیستان و بلوچستان (جمعی نیروی دریایی سپاه پاسداران)
مرتضی مجدی : از استان البرز
هادی قاسمی راد : مسئول امور طراحی و گرافیک مصحف شریف
حجت افضلی : مسئول گروه جهادی شمس (شهدای مدافع سلامت)
جلال نوعی : از استان تهران
میلاد نادمی : از استان گلستان
مهدی ابراهیمی : از استان آذربایجان غربی
گروه جهادی امداد معلول
صندوق قرض الحسنه معلولین ایران

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه