روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ ارديبهشت - شماره 4130

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی:

آمار سینماهای متقاضی انحلال صحیح نیست

 چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر این‌که ۲۰ سینما در انتظار انحلال یا تغییر کاربری هستند، حالا سازمان سینمایی اعلام کرده است که سینماهای متقاضی بالقوه انحلال عمدتا متروک و تعطیل هستند.
به گزارش کائنات به نقل از اداره کل روابط‌ عمومی سازمان امور سینمایی، قادر آشنا - معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی - درباره دستورالعمل انحلال سالن‌های نمایش بدون کاربرد، گفته است: موضوع انحلال سینماهایی که به دلایل موجه قادر به ادامه فعالیت نیستند در آیین نامه جدید سالن‌های نمایش فیلم در نظر گرفته شده است. این مصوب اسفند 1399 در هیئت وزیران پیش‌بینی شده و به موجب آن دستورالعملی توسط سازمان سینمایی وقت تنظیم و سپس با تایید و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به اجرا گذاشته شده است. به موجب این دستورالعمل صرفا مالکان سینماهایی که حداقل مشمول یکی از سه شرط پیش بینی شده در دستورالعمل هستند، درخواست کتبی خود را به سازمان سینمایی ارائه می‌دهند. درخواست‌های ارائه شده در سازمان سینمایی و سایر دستگاه‌های مسئول بررسی و کارشناسی می‌شود. این درخواست در شورایی طرح و در صورت تطبیق تقاضا با نظر کارشناسان موضوع انحلال مورد موافقت قرار می‌گیرد و به منظور انجام سایر مراحل به مالک ابلاغ می‌شود. تایید این شورا به معنی تغییر کاربری آن فضا نیست و برای تغییر کاربری مراحل قانونی باید خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی شود. در بسیاری موارد، املاک مربوط به سینماها شرایط این تغییرات را ندارند و پس از انحلال سینما صرفا می‌توانند پس از اخذ مجوز لازم در سایر کاربری‌های فرهنگی ادامه فعالیت دهند.
برای این موردی که آشنا اشاره کرده، پردیس سینمایی کیان را می‌توان مثال زد که در میان متقاضیان بوده ولی با توجه به شرایط ابتدایی برای احداث امکان تغییر کاربری یا انحلال آن وجود ندارد.
وی اظهار داشته: سینماهای متعلق به بخش دولتی یا عمومی و یا مجموعه‌هایی که زمین آنها توسط منابع دولتی یا عمومی تامین شده قابلیت انحلال ندارند و صرفا قابل تبدیل و توسعه به سینمای با ظرفیت یکسان یا بیشتر هستند. تقاضای قانونی سینمادارانی که کلیه شرایط مورد نظر را لحاظ و مدارک خود را ارائه کرده‌اند پس از تکمیل مراحل کارشناسی بررسی شده، نتیجه در صورت موافقت شورا اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.
به گفته آشنا، تا کنون شورا فقط با انحلال و خاتمه فعالیت سه سینمای اروپا (واقع در خیابان جمهوری)، استیل (واقع در جوادیه) و عصر جدید (واقع در خیابان طالقانی) موافقت کرده است. ضمن اینکه تعداد پروژه‌های ساخت و توسعه سالن‌های نمایش فیلم در کشور به بیش از 100 مورد رسیده است و بیش از 200 مورد با احتساب طرح‌های در حال مطالعه در حال پیگیری است.
او همچنین گفته است: «مقررات مربوط به انحلال سینماها با هدف احترام به حقوق مالکانه صاحبان سینماها و تاکید بر امنیت سرمایه گذاری در حوزه ساخت سالن‌های نمایش فیلم است. در بسیاری از موارد و تقاضاهای ثبت شده نیز، انحلال بخشی از فرایند توسعه و اصلاح سالن‌های نمایش است. بعنوان مثال در یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی، با همکاری کلیه دستگاه‌های مسئول در شهر، استان و سازمان سینمایی با انحلال دو سینمای متروکه تک سالن غیر قابل استفاده، مجموعه‌ای روزآمد با 9 سالن نمایش و امکانات جانبی بسیار مناسب جهت تامین نیازهای شهری فاقد سینمای فعال در حال انجام است.»

بدرقه وزير فرهنگ لبنان از  سوی رييس سازمان سينمايي كشور؛
 تاکید بر گسترش تعاملات سینمایی ایران و لبنان
 رييس سازمان سينمايي كشور و بهمني معاون رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي صبح امروز در در پاويون فرودگاه بين‌المللي امام خميني وزير فرهنگ لبنان را بدرقه کردند.
به گزارش کائنات به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در گفتگویی با محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان  بر گسترش فعالیت‌های مشترک فرهنگی و هنری و تعاملات سینمایی دو کشور ایران و لبنان تاکید کرد.
وی گفت: از آن جایی که مشترکات دینی و آئینی و آرمانی بین دو ملت ایران و لبنان وجود دارد زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک نیز، وجود دارد و در این گفتگو پیرامون موضوعات مختلف همکاری در حوزه فرهنگ و هنر مذاکره و تبادل نظر صورت گرفته است.
خزاعی با بیان اینکه همگرایی و تعامل مسئولان حوزه فرهنگ دو کشور ایران و لبنان گامی مهم و موثر در مسیر تلاش برای توسعه و  تقویت روابط فرهنگی و سینمایی دو کشوراست ادامه داد: در این گفتگو روی تولیدات مشترک در حوزه‌های استراتژیک، برگزاری هفته‌های فیلم ایران در لبنان و هفته فیلم لبنان در ایران و نیز، گسترش فعالیت‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی و کادرسازی در عرصه‌های مختلف هنری بویژه فیلمسازی و سینما در حوزه های سینمای مقاومت صحبت‌های جدی شده است.
رئیس سازمان سینمایی خاطر نشان ساخت: وزیر فرهنگ لبنان نیز در ضمن تشکر از دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای تدارک سفر وی به ایران بر اهمیت تعامل بیشتر و ارتباط فرهنگی بین دو ‌ملت تاکید کرد.

استقبال مخاطبان از «مجبوریم» با وجود کم بودن تعداد سینماها
 استقبال مخاطبان از فیلم سینمایی «مجبوریم» سبب شد سالن‌های نمایش تازه‌ترین تجربه کارگردانی رضا درمیشیان افزایش یابد؛ هر چند این تعداد هم در مقایسه با دیگر فیلم‌های روی پرده چندان زیاد نیست.
«مجبوریم» به کارگردانی درمیشیان از چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت اکران خود را آغاز کرده و تا صبح روز ۲۵ اردیبهشت حدود ۵ هزار و ۷۶۸ مخاطب داشته و ۲۴۰ میلیون تومان فروخته است. این در حالی است که آمار نوبت‌های نمایش فیلم تا بامداد یکشنبه این هفته بیش از ۵۰۰ نبوده و در هر نوبت نمایش میزبان ۱۱ مخاطب بوده است؛ آماری که در مقایسه با فیلم‌های غیر کمدی روی پرده خوب است.
از سوی دیگر، میانگین تعداد مخاطبان فیلم سینمایی «مغز استخوان» که از ۷ اردیبهشت اکران خود را آغاز کرده و تاکنون به فروشی بیش از ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده، در هر نوبت نمایش ۱۲ نفر بوده است. این در حالی است که این فیلم با در اختیار داشتن ۲۰۹ سالن سینما در ۲ هزار و ۴۱۸ نوبت به نمایش درآمده است. حال در شرایطی که رئیس سازمان سینمایی از ایجاد عدالت در سینما سخن می‌گوید، شایسته است چگونگی نحوه تخصیص سالن‌های سینمایی به فیلم‌ها شفاف باشد و مشخص شود این تقسیم‌بندی بر چه اساس و با کدام معیارها انجام می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به میانگین فروش و تعداد تماشاگران «مجبوریم»، با افزایش تعداد سینماهای نمایش‌دهنده آمار فروش فیلم هم بیشتر می‌شود.
«مجبوریم» پنجمین فیلم بلند سینمایی دُرمیشیان پس از «بغض»، «عصبانی نیستم!»، «لانتوری» و «یواشکی» است که به روایتی ملتهب و اجتماعی از زندگی زنان کارتن‌خواب می‌پردازد و از همین رو ۱۰ در صد از عواید فروش آن در سینماهای سراسر کشور برای زنان کارتن‌خواب، بی‌سرپرست و بدسرپرست هزینه خواهد شد.
فیلم روایتگر یک دختر کارتن‌خواب (پردیس احمدیه) است که برای باردار شدن و زایمان به مردان فروخته می‌شود و ناخواسته در آخرین بارداری تحت عمل جراحی توبکتومی قرار می‌گیرد. یک وکیل (نگار جواهریان) به دختر کمک می‌کند تا از دکتر (فاطمه معتمدآریا) شکایت کند. پارسا پیروزفر، بهمن فرمان‌آرا، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، رامونا شاه، هوشنگ قوانلو، مسیح کاظمی، سپیده علی‌محمدی و ژاله علو دیگر بازیگران «مجبوریم» هستند. کیهان کلهر (آهنگساز)، عبدالله اسکندری (طراح گریم)، هایده صفی‌یاری (تدوین)، محمدرضا دلپاک (طراحی و ترکیب صدا)، نظام‌الدین کیایی (صدابردار)، آیین ایرانی (فیلمبردار)، گلناز گلشن (طراح لباس)، امیرحسین حداد (طراح صحنه)، فواد بوربور (مدیر تولید)، فرید ناظرفصیحی (جلوه‌های ویژه بصری)، حمیدرضا غفارزاده (دستیار اول کارگردان)، مینا سنگ‌سفیدی (برنامه‌ریز) و نوشین جعفری (عکاس) هم دُرمیشیان را در تولید فیلم همراهی کرده‌اند.

«دکتر استرنج» صدر گیشه جهانی سینما را نگه داشت
 فیلم سینمایی «دکتر استرنج ۲» در دومین هفته نمایش در سینماهای آمریکا و جهان، همچنان در صدر جدول فروش سینماها قرار گرفت.
به گزارش ورایتی، فیلم سینمایی «دکتر استرنج: در چندجهانی دیوانگی» از آثار استودیو مارول کمپانی دیزنی در دومین هفته اکران خود در آمریکا ۶۱ میلیون دلار از محل بیش از ۴۵۰۰ سالن سینما کسب کرد تا مجموع فروش داخلی خود را به ۲۹۱ میلیون دلار برساند.  این فیلم هفته گذشته با فروش آغازین ۱۸۷ میلیون دلاری، یازدهمین فروش آغازین تاریخ سینمای آمریکا را به نام خود ثبت کرده بود.
«دکتر استرنج: در چندجهانی دیوانگی» در ۴۹ بازار بین‌المللی نیز ۸۳.۵ میلیون دلار فروخت تا جمع فروش جهانی (گیشه آمریکا + گیشه بین‌المللی) را به عدد ۶۸۸ میلیون دلار برساند، این در حالی است که قسمت اول این فیلم در سال ۲۰۱۶ در نهایت به فروش ۲۳۲ میلیون دلار در آمریکا و فروش جهانی ۶۷۷ میلیون دلاری دست یافته بود.  این فیلم دنباله «دکتر استرنج» (۲۰۱۶) است و بیست و هشتمین فیلم در دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود که فیلم‌نامه آن را «مایکل والدرون» نوشته است. «بندیکت کامبربچ» نقش اصلی «استیون استرنج» را ایفا کرده و «الیزابت اولسن»، «چیویتل اجیوفور»، «بندیکت وانگ» و «ریچل مک‌آدامز» از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه