روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ ارديبهشت - شماره 4130

سخنگوی وزارت خارجه: در سفر مورا، ابتکارات خاصی از سوی ایران مطرح شد

اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم

 سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکرات انریکه مورا در تهران را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و گفت: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.
خطیب زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهارات  میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین در ارتباط با مذاکرات وین تصریح کرد : نقش روسیه در مذاکرات وین نقش سازنده و مثبتی بود. من درباره توئیت‌های پراکنده افراد صحبت نمی‌کنم. صدایی که ما می‌شنویم صدایی است که در ملاقات آقایان  لاوروف و امیرعبداللهیان در مسکو  همه شنیدند و هم لاوروف پشت تریبون اعلام کرد که اگر امروز توافق شود روسیه هیچ مشکلی ندارد و تلاش می‌کند و موضع رسمی دولت روسیه را گفت و هم آقای  امیرعبداللهیان موضع ایران را  به صراحت بیان کردند. خطیب زاده در بخشی دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال تاکید کرد :  درباره روسیه طبیعی است جنگی که در اوکراین رخ داده و اختلافات عمیق بین روسیه با غرب و آمریکا ، شاید نقش روسیه را در حوزه میانجیگری در برخی موضوعات از جمله برجام و مذاکرات کم‌رنگ‌تر کند. این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد  سفر انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران و این‌که آیا دست خالی آمد و دست پر رفت یا آنها هم ابتکار و پیشنهادی داشتند؟ افزود : آقای  مورا با دستورکار مشخصی به ایران آمدند .‌ مذاکرات در تهران همراه با ابتکارات ویژه خاص ایران بود. ایران از آغاز مذاکرات ،چندین بار این خلاقیت‌ها را به کار برد که کم کاری‌ها و عدم تصمیمات سیاسی طرف مقابل را مرتفع کند. متاسفانه تا امروز توافق ، منتظر تصمیم سیاسی در واشنگتن است.
خطیب‌زاده با بیان این که  بعضا صحبت‌هایی از سوی مقامات در  واشنگتن شنیده می‌شود که در راستای  بازی نخ نمای مقصرنمایی است و در همین راستا برخی جملات تکراری را مدام تکرار می‌کنند و الحمدالله خسته هم نمی‌شوند، گفت: همه واقعیت موضوع را می‌دانند، آنچه ایران خواسته تنها حقوق خودش است و چیزی بیشتر از حقوقش نخواسته و بیشتر از آن‌چه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تعهد داده شده ، نخواسته است. وی ادامه داد: اصطلاحاتی مانند « فرا برجامی» که بعضا از  سوی مقامات آمریکایی  می‌شنوید ، موضوعی است که آن‌ها از روز اول مذاکرات هر جایی که نخواستند توافق کنند  و به تعهدات‌شان عمل کنند یک برچسب فرابرجامی به آن زدند که به تعهدات‌شان عمل نکنند. خطیب‌زاده تصریح کرد: آنچه ایران گفته روشن است باید تمامی بخش‌ها و مؤلفه‌های فشار حداکثری و هر آنچه دولت قبلی آمریکا یعنی ترامپ گذاشته و باید این پیچ و مهره‌ها باز شود. دولت بایدن یک بار باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد در میراث ترامپ باقی بماند و یا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد و میراث جدیدی را برای آمریکا در عرصه حقوق بین‌الملل به جا بگذارد؟

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه