روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ ارديبهشت - شماره 4130

آرامش و احساس مسئولیت

 حسام غنی نژاد- امروزه اكثر جوامع با رسيدن به دستاوردهاي علمي و فراهم سازي نيازهاي معيشتي و امكانات مختلف زندگي، دغدغه‌هايي بيشتري در تامين نيازهاي رواني افراد دارند. چرا كه فراهم بودن اسباب و لوازم زندگي به تنهايي براي داشتن يك زندگي با آرامش كافي نيست و كمبود مولفه‌هاي رفتاري بيش از پيش هويدا مي‌شود.آرامش روحی و فکری در بین مردم مثل امنیت از مولفه های پیشرفت در هر جامعه و برای هر فرد است که نباید به هر دلیل مورد تهدید و تخریب قرار گیرد.
تامین آرامش و حفظ آن مهم و مورد توجه و اهمیت است و باید همواره سیاست ها و برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که این مقوله مورد تخریب قرار نگیرد و آنچه این موضوع را تهدید می کند را مدیریت و مانع از رشد و بروز آن بشویم.تامین آرامش عمومی نیازمند بسیاری از مولفه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، روانشناختی و امیدواری به آینده است اما امروز موضوع امید به آینده در بین مردم را به لحاظ فراگیری و هم پوشانی سایر موضوعات بیشتر به بحث و بررسی گذاشته ایم تا آنچه این موضوع حیایت را تهدید می کند را معرفی و همگان را بر تقویت آن با رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و روانشناختی ترغیب کنیم.
عملکرد مسئولان، رفتار رسانه ها و اقدامات  تشکل های مردم نهاد بر ایجاد امیدواری نقش دارد و باید در نظام جمهوری اسلامی ایران که جمهوریت و اسلامیت آن بسیار مورد تاکید بوده در بین مسئولان و رسانه ها مورد توجه باشد چرا که مردم سالاری دینی یعنی خدمت بی منت و خستگی ناپذیر به مردم و اسلامیت آن یعنی بدانیم باید پاسخگوی رفتار خود باشیم.
احساس شادابی و نشاط در جامعه، گرایش و آمادگی شهروندان را برای خدمت و تلاش بیشتر در راستای دستیابی به رفاه و توسعه همه جانبه فراهم می‌کند. شادابی و نشاط به شکل‌های گوناگون جسمی، روانی، فردی و اجتماعی مطرح بوده و از زمینه‌های رشد و بالندگی فرد و جامعه به شمار می‌رود، به طوری که بسیاری از اندیشمندان، شادابی و با نشاط زیستن را از اهداف و نیازهای پایه‌ای انسان دانسته و بر این باورند که انسان متعادل، خود و جامعه‌اش را در پرتو آن می‌سازد، از این رو همه به دنبال نشاط و شادابی هستند.
همان طور كه حكومت از مردم ماليات مي گيرد ، درآمدهاي ملي را تامين و نفت مي فروشد ، بر كارهايشان نظارت دارد ، امنيت مرزهايشان را تأمين مي كند ،تورم را كنترل مي كند، كالاهاي اساسي شان را تهيه مي كند و ... ، شاد نگه داشتن جامعه هم وظيفه اوست.
جامعه ناشاد و غمگين، همواره بستر نابساماني هايي است كه هيچ كس نمي داند كه چه سرانجامي خواهد داشت. دولت ها همان گونه كه درباره ساخت جاده ها ،‌ميزان واردات و صادرات، نرخ تورم، رشد بورس و ... گزارش مي دهند ، بايد درباره ميزان شاد بودن مردم نيز گزارش مستند بدهند زيرا همه اين مقدمات براي آن است كه مردم بهتر و با آرامش بيشتر زندگي كنند.
همدلي و همراهي مردم و دولت مي‌تواند بزرگترين بهانه براي بهبود شرايط زندگي و نشاد روحي جامعه باشد، لذا دولت و مسولان بايد بايد از بهانه‌هاي به وجود آمده، فرصت‌هايي بهتر و بزرگتر براي آرامش و نشاط جامعه فراهم سازند. با ساده تر کردن رسوم زندگی و حفظ استانداردها می توان به راحتی از مدرنیزه و تجمل گرایی که این روزها گریبان بسیاری از خانواده ها را گرفته است، دور شد. چراکه برای حفظ و رسیدن به زندگی تجملی نه تنها شادی و نشاط واقعی در زندگی به‌ وجود نخواهد آمد، بلکه بهای سنگینی باید برای آن پرداخت و به راحتی فرصت سالم زیستن را از خود و اعضای خانواده و در نهایت جامعه می گیریم.
احساس مسئولیت و متعهدبودن به وظایف، رمز دیگر سالم زیستن و موفقیت در امور زندگی است و تا زمانی که فرد یا افراد جامعه توجه داشته باشند در اموری که به آنان سپرده شده باید به نحو مطلوب آن را به انجام رسانند، برآیند و نتیجه این کوشش و تلاش، احساس رضایت است و این رضایتمندی آرامش و آسایش و روحیه مضاعف برای ادامه زندگی بانشاط و پرتحرک را به دنبال خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه