روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4128

اسامی برندگان چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان سینما اعلام شد

 چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برگزیدگان خود را شناخت.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، اسامی برندگان این دوره به دبیری جعفر گودرزی اعلام شد.
آکادمی جشن در چهاردهمین دوره، فیلم‌های سی‌وهشتمین و سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر را که سال‌های ۹۸ و ۹۹ برگزار شد و همچنین آثار ایرانی سی‌وهفتمین و سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که در سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شد، در بخش‌های فنی، بهترین فیلم، فیلمنامه، کارگردانی و جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (ویژه فیلمسازان اول)، بازیگر نقش اول زن و مرد و بازیگر نقش مکمل مرد و زن مورد داوری قرار داد.
اسامی برندگان به شرح زیر است:
* بهترین فیلم:
آتابای (تهیه‌کننده نیکی کریمی)
* بهترین کارگردان:
نیکی کریمی (آتابای)
* بهترین فیلمنامه:
هادی حجازی‌فر (آتابای)
* جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (بهترین فیلم اول):
بهمن و بهرام ارک (پوست)
* بهترین بازیگر نقش اول مرد:
سعید آقاخانی (خون شد)
* بهترین بازیگر نقش اول زن:
الناز شاکردوست (تی تی)
* بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
جواد عزتی (آتابای)
* بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
باران کوثری (بی همه چیز و عامه پسند)
* بهترین تدوین:
میثم مولایی (روز صفر)
* بهترین موسیقی متن:
حسین علیزاده (آتابای)
* بهترین فیلمبرداری:
مرتضی نجفی (تومان)
* بهترین صدای فیلم (صداگذاری و صدابرداری):
زالاوا (صدابردار: رشید دانشمند، صداگذار: امیرحسین قاسمی)
* بهترین دستاورد فنی:
مرتضی فربد (طراحی صحنه تومان)، مارال جیرانی (طراحی لباس تومان)

پیچیدگی و ابهام در وضعیت نهاد سینمایی
گلدن گلوب فروخته می‌شود
 گلدن گلوب اعلام کرد که قصد دارد این مجموعه را به یک فرد بفروشد تا بتواند از این طریق مشکلات مربوط به نبودن تنوع را کم کند.
به گزارش د رپ، انجمن رسانه‌های خارجی هالیوود (HFPA) که برگزارکننده مراسم جوایز گلدن گلوب است، جمعه اعلام کرد که دارد یک قدم به کنار گذاشتن حالت غیرانتفاعی خود نزدیک‌تر می‌شود. این سازمان اعلام کرد در حال مذاکره برای فروش گلدن گلوب به شرکت الدریج اینداستریز متعلق به تاد بولی است. اگر این اتفاق بیفتد، گلدن گلوب تبدیل به کسب‌ و کاری می‌شود که بولی مسئولیت هدایت آن را بر عهده خواهد داشت. هنوز جزئیات پیشنهاد شرکت الدریج منتشر نشده و انجمن گفته حداقل یک نهاد دیگر هم برای خرید ابراز علاقه کرده است. این اشاره‌ به شریل بون آیزکس رئیس سابق آکادمی اسکار دارد که از طریق شرکت پاسیفیک کوست انترتینمنت خود پیشنهاد شراکت داده بود.
یکی از دلایلی که پیشنهاد بولر نگرانی ایجاد کرده این است که او می‌تواند از طریق خرید گلدن گلوب سودهای حتی بزرگ‌تری از قرارداد ۶۰ میلیون دلاری سالانه حق پخش مراسم از طریق شبکه ان‌بی‌سی کسب کند. پخش مراسم در سال گذشته به خاطر انتقادهای شدید در مورد کمبود گوناگونی و نحوه انتخاب اعضای انجمن کنسل شده بود. در حال حاضر سودهای قرارداد حق پخش به طور مساوی بین انجمن و شرکت تهیه ام‌آرسی متعلق به بولی توزیع می‌شود. هلن هون رئیس انجمن رسانه‌های خارجی هالیوود در بیانیه‌ای گفت فروش احتمالی گلدن گلوب در راستای اعمال تغییرات مثبت و رسیدگی به مشکلات کمبود گوناگونی، نحوه اداره انجمن و رفتار آن است. با این حال چند وکیل که در زمینه سازمان‌های غیرانتفاعی تخصص دارند، می‌گویند اگر این قرارداد عملی شود، در حقیقت از میزان شفافیت انجمن کاسته خواهد شد. به طور مثال، این نهاد در حال حاضر به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی مجبور است صورت‌های مالی سالانه خود را که شامل تمام سودها و پرداخت‌ها و همچنین فعالیت‌های خیریه می‌شود به صورت عمومی منتشر کند. در صورتی که یک کسب‌وکار انتفاعی دیگر مقید به این قوانین شفافیت نیست. همچنین مسئله اخلاقی چنین قراردادی مطرح است چون یکی از عناصر اصلی پیشنهاد بولر این است که تعدادی از رای‌دهندگان گلدن گلوب در سود جوایز هم شریک باشند. از سوی دیگر او می‌خواهد ۲۰۰ رای‌دهنده جدید استخدام کند که عضو کامل نیستند و سودی دریافت نمی‌کنند. این اتفاق‌ها در حالی می‌افتد که هفته گذشته یکی از اعضای انجمن از آن شکایت کرد. این عضو که حسام آسی نام دارد یکی از گویندگان شبکه عربی بی‌بی‌سی و عضو انجمن از سال ۲۰۱۰ است. او در شکایت خود گفت مورد آزار جنسی قرار گرفته و او را «تروریست» خوانده‌اند.

بازیگر «فرار از آلکاتراز» درگذشت
 فرد وارد، بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون که بیشتر به خاطر ایفای نقش های خشن در فیلم‌هایی چون «لرزش» و «فرار از آلکاتراز» شهرت داشت، در ۷۹ سالگی درگذشت.
«فرد وارد» پس از سه سال خدمت در نیروی هوایی آمریکا در دهه ۱۹۶۰ و سپس کار به عنوان چوب بر در آلاسکا، بوکسوری که بینی‌اش سه بار شکسته شد و یک آشپز، وارد حرفه بازیگری شد. فعالیت حرفه ای او بیش از چهار دهه را َشامل می‌شد که با حضور در فیلم های خارجی در اوایل دهه ۱۹۷۰ شروع شد و تا سال ۲۰۱۵ با آخرین نقش او در مجموعه تلویزیونی «کاراگاه حقیقی» ادامه یافت. اولین حضور «فرد وارد» در یک فیلم آمریکایی با بازی در نقش یک گاوچران در فیلم «قلب غرب» در سال ۱۹۷۵ رقم خورد اما نقش موفقیت آمیز او زمانی رخ داد که در سال ۱۹۷۹ در فیلم «فرار از آلکاتراز» در مقابل «کلینت ایستوود» بازی کرد. او در طول فعالیت حرفه‌ای خود در نقش‌های متنوعی از یک فضانورد، یک گاوچران، یک سرباز جنگ ویتنام، یک کارآگاه پلیس که به قاتل تبدیل شده تا قهرمانی که با کرم‌های غول پیکر مبارزه می‌کند، بازی کرده است. «وارد» در سال ۱۹۸۳ در نقش فضانورد مرکوری ۷  در اقتباسی از کتاب نوشته «تام وولف» با عنوان«مردان واقعی» بازی کرد در همان سال در فیلم اکشن «شجاعی غیرمعمول» با «جین هکمن» و در درام «سیلک‌وود» با «مریل استریپ» همبازی شد. او همچنین برای بازی در فیلم «برش‌های کوتاه» ساخته «رابرت آلتمن» در سال ۱۹۹۳ موفق به کسب جایزه گلدن گلوب و جایزه بهترین بازیگری (بهترین تیم بازیگری) از جشنواره فیلم ونیز شد.  «کودک دردسرساز»، «۲ اسلحه»، «میامی بلوز» و «شاهزاده پنسیلوانیا» از جمله دیگر فیلم‌ها با نقش‌آفرینی «فرد وارد» هستند.

کارگردانان پروژه افشا کردند؛
برد پیت در «شهر گمشده» جایگزین کدام بازیگر شد؟
 کارگردان‌های «شهر گمشده» فاش کردند که قصد داشتند کیانو ریوز را در نقش کوتاهی در این فیلم داشته باشند.
به گزارش اسکرین رنت، «شهر گمشده» یکی از شگفت‌انگیزترین شگفتی‌های سال ۲۰۲۲ است. نکات قابل توجهی در فیلم وجود دارد که بازی تاثیرگذار ساندرا بولاک و چنینگ تیتوم یا سکانس‌های اکشن سرگرم کننده از جمله آنهاست، اما یک نکته برجسته این فیلم سکانسی است که برد پیت در آن حضور یافته که هرچند کوتاه، اما به یادماندنی است. با این حال سازندگان «شهر گمشده» گفته‌اند نقشی که برد پیت برعهده گرفت، تقریباً قرار بود توسط کیانو ریوز ایفا شود. در «شهر گمشده» بولاک در نقش نویسنده رمان‌های ماجراجویانه ظاهر شده که توسط یک میلیاردر عجیب و غریب با بازی دنیل رادکلیف ربوده می‌شود تا بتواند از کمک او بهره بگیرد و جای گنجی باستانی را پیدا کند. فردی که از تصویرش برای عکاسی جلد کتاب استفاده شده با نام آلن که تیتوم نقشش را بازی کرده، سعی دارد تا نویسنده را نجات دهد و این دو در نهایت موفق به فرار از دست شخصیت رادکلیف می‌شوند. در این فیلم برد پیت در نقش جک ترنر بازی کرده و وی مزدوری است که برای بیرون کردن بولاک و تیتوم از جزیره استخدام شده است. بازی فوق‌العاده پیت موجب شد تا این نقش به نقشی بزرگ‌تر از یک نقش کوتاه معمولی بدل شود و لحظات بامزه‌ای را در کنار چند سکانس اکشن برای فیلم رقم زد. آدام نی و آرون نی کارگردان‌های این فیلم در مصاحبه‌ای به تازگی فاش کرده‌اند که انتخاب اول آنها برد پیت بود اما چون تصور نمی‌کردند او بپذیرد تقریباً با کیانو ریوز به توافق رسیده بودند ولی او در آن زمان مشغول کار در «جان ویک ۴» بود و پیت هم تازه همکاری با بولاک در «قطار سریع‌السیر» را به پایان رسانده بود و پذیرفت به این فیلم بپیوندد. آنها تاکید کردند که ساندرا بولاک به عنوان تهیه‌کننده موافقت پیت را برای بازی افتخاری در این فیلم گرفت.این دو کارگردان یادآوری کردند انتخابشان برای کیانو ریوز هم به این دلیل بود که می‌خواستند یک بار دیگر همکاری بولاک و ریوز پس از فیلم «سرعت» رقم بخورد. برد پیت در سال‌های اخیر بیشتر بر تهیه کنندگی متمرکز شده و تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون «قلب عادی»، «سلما»، «کمبود بزرگ»، «ماشین جنگی» و «پسر زیبا» و سریال «راه‌آهن زیرزمینی» بوده است. «شهر گمشده» از ۲۵ مارس راهی سینماها شده بود و حالا به صورت آنلاین در پارامونت پلاس دسترس قرار می‌گیرد. این فیلم که با بودجه ۶۸ میلیون دلاری ساخته شد در نهایت ۱۶۳ میلیون دلار در گیشه فروش کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه