روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4128

فرونشست زمین بیخ گوش تهران

 آنطور که مسئولان امر می‌گویند فرونشست یا «دهان باز کردن زمین» به بیخ گوش تهران رسیده و حالا به نقطه‌ای رسیده که باید در وهله اول برای آن یک سازمان متولی پیدا کرد و بعد از آن فکری به حال مهار آن کرد.
فرونشست زمین اصطلاحی است که به حرکت عمودی و روبه پایین سطح زمین اطلاق می شود، حرکتی که به دلیل برداشت بیش از حد استاندار آب‌های زیرزمینی ایجاد می‌شود و حالا طبق آمار  هر سال چیزی حدود ۲۵ سانتی متر در دشت‌های تهران فرونشست صورت می‌گیرد و سطح آب در این دشت‌ها نیز از ۴۵ سانتی متر تا ۱.۵ متر در حال کاهش است و آنطور که مسئولان اعلام کردند تهران روزی یک میلی متر دچار فرونشست می‌شود که عدد بسیار زیادی است.
فرونشست در حالی به بیخ گوش تهران رسیده که به گفته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران باید آستین همتی برای پیدا کردن یک سازمان متولی برای این بحران بالا زد و بعد از آن فکری به حال مهار این پدیده نامیمون کرد.
حجت الاسلام و المسلمین آقامیری درباره وضعیت فرونشست در تهران و نتیجه سلسله جلسات کمیته عمران شورای شهر تهران با اساتید دانشگاه‌ها می‌گوید: بلا استثناء تمام کارشناسان و اساتیدی که در جلسات فرونشست کمیته عمران شرکت کرده اند عنوان می کنند که فرونشست مساله‌ای جدی و مخاطره آمیز، نه تنها برای تهران؛ بلکه برای کل کشور است.
وی با بیان اینکه همه به دنبال تعیین متولی برای فرونشست در کشور هستیم، اظهار می‌کند: کارشناسان در این جلسات نظرات خود را در مورد کل کشور به اشتراک می‌گذارند و اگر سازمانی متولی فرونشست در کشور باشد می تواند از این تجارب، تحقیقات و بررسی های کارشناسان استفاده کند.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه وضعیت فرونشست در کشور بیش از آن چیزی که تصور می‌شود در حال پیشروی است، می‌گوید: متأسفانه این پدیده در حال پیشروی است و در کلانشهرها نیز به شدت ظاهر شده و از دشت‌ها به سمت شهرها در حال نفوذ است و اصلا وضعیت جالبی در این مورد نداریم.
وی با بیان اینکه حداقل یک دهه کار مستمر و جدی برای کنترل فرونشست در کشور نیاز داریم، می‌افزاید: ما نیاز داریم که همه دستگاه‌های مسئول که بیش از ۲۰ دستگاه هستند، وارد عمل شوند و همگی به وظایف محوله در سطح تهران و کشور عمل کنند؛ به عبارت دیگر باید همه پای کار بیایند تا فرونشست در کشور مهار شود و خوشبختانه توانستیم در این جلسات با اکثر سازمان‌ها و اساتید مطرح در این حوزه صحبت کنیم و نظرات آنها را جویا شویم.
آقامیری با تاکید بر اینکه باید از حرف و سخن و همایش در مورد فرونشست عبور کنیم و ضمن تعیین یک سازمان به عنوان متولی، وارد فاز عملیاتی شویم، ادامه می‌دهد: مجموع نتایج و بررسی‌های کمیته عمران در مورد فرونشست از طریق شورای عالی استان‌ها در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس خواهد شد تا در آنجا تصمیم گیری نهایی انجام شود و شرح وظایف دستگاه‌ها و نهادها مشخص شود تا مساله فرونشست در ردیف بودجه و تشکیلات قرار گیرد و بتوانیم در یک دوره ۱۰ ساله کشور را از این معضل نجات دهیم.
* فرونشست در تهران در حال پیشروی است
وی در مورد وضعیت فرونشست در تهران نیز می‌گوید: وضعیت تهران در این خصوص جالب نیست چراکه در سمت جنوب غربی پیشرفت هایی را در برخی مناطق داریم که از طریق سازمان نقشه برداری، زمین شهری و آبفا گزارش هایی دادند که فرونشست در حال پیش روی است و وضعیت جالب نیست بگونه ای که حوالی بزرگراه آزادگان فرونشست داریم و سازمان نقشه برداری که کدهای ارتفاعی مناطق را از سالهای قبل در اختیار دارد با بررسی این موضوع، به فرونشست ها صحه گذاشته و تائید کرده است که فرونشست جدی است و در برخی نقاط اتفاق افتاده است.
آقامیری در پاسخ به این سوال که آیا فرونشست تنها در جنوب غربی تهران رویت شده یا نه؟ یادآور می‌شود: از جنوب و جنوب غرب در حال پیشرفت به سمت تهران است که در این مدت نیز با برخی سازمانها همچون آب و فاضلاب رایزنی‌هایی انجام دادیم اما برای مهار این پدیده نیازمند هماهنگی بین دستگاهی هستیم  و نیاز است یک سازمان، متولی این کار باشد و وظایف همه دستگاه‌ها را ابلاغ کند چراکه  نمی شود هر دستگاهی آتش به اختیار  وارد میدان شود و کاری کند؛ بلکه باید نظم در این کار علمی باشد.
وی تاکید می‌کند: سعی داریم تا در شش ماهه اول سال جاری لایحه مذکور را آماده و برای بررسی از طریق شورایعالی استانها به مجلس ارسال کنیم و در این مدت نیز با نمایندگان دیدار و گفت وگو خواهیم داشت تا کار با سرعت بیشتری طی شود.

تدوین شیوه‌نامه ۱۰۰ ماده‌ای برای ارتقاء ایمنی در متروی تهران
 معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تدوین شیوه نامه ۱۰۰ ماده‌ای برای ارتقاء ایمنی متروی تهران خبر داد.
اسماعیل سلیمی به برگزاری جلسه کمیسیون ویژه تدوین آئین نامه افزایش ضریب ایمنی متروی تهران در هفته گذشته اشاره کرد و درباره مصوبات آن گفت: این نخستین جلسه این کمیسیون بود که علاوه بر رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مدیر عامل سازمان آتش‌آتشانی و مدیران شرکت مترو نیز در آن حضور داشتند. در این جلسه راهکارهای ارتقاء ایمنی در شبکه حمل و نقل ریلی از جمله خطوط بهره‌برداری شده و نیز خطوط در حال ساخت و بهره‌برداری مورد بررسی قرار گرفت.  
وی با بیان اینکه شیوه نامه‌ای ۱۰۰ بندی برای ارتقاء ایمنی مترو مورد نگارش قرار گرفته است، افزود: بندهای این شیوه‌نامه در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته و در مواردی نیز با نظر کارشناسان و مدیران حاضر در جلسه اصلاح شد.  
سلیمی با بیان اینکه رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت توجه و ارتقاء ایمنی حمل و نقل زیر زمینی تاکید داشت، گفت: با توجه به اینکه روزانه میلیون ها نفر از شهروندان از شبکه مترو برای جابجایی در سطح شهر استفاده می‌کنند، لازم است که این شبکه از هر لحاظ ایمنی کافی را داشته باشد. از این رو این شیوه‌نامه نیز با توجه به تاب‌آوری در برابر حوادث و سوانح احتمالی مورد تدوین قرار گرفت تا چشم انداز روشنی از ایمنی کامل مترو وجود داشته باشد.  
معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه تدوین این شیوه‌نامه در راستای مصوبه شماره ۲۲۲۴ شورای اسلامی شهر تهران با موضوع «تدوین برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی» انجام شده است، ادامه داد:‌ ارتقاء سیستم مدیریت بحران، کیفیت دفاع غیرعامل شهر تهران، بهبود سیستم ایمنی و مدیریت بحران، کاربست اصول پدافند غیرعامل و ایمن سازی فضاهای زیرسطحی در برابر سوانح طبیعی و انسان ساخت از جمله محورهای این شیوه‌نامه است.
به گفته وی، پیش‌نویس دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی در مترو با در نظرگرفتن ضوابط و استانداردهای ملی و بین‌المللی نظیر مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و NFPA و همچنین تجارب گذشته نیز که از سوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهیه شده، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
سلیمی درباره مهم‌ترین بندهای این شیوه‌نامه نیز گفت:‌ توجه به تامین، نصب، نگه‌داری و به‌روزرسانی تجهیزات ایمنی داخل تونل‌های مترو، ایجاد مرکز فرماندهی پیام در مترو، احداث و مناسب سازی پیاده روی اضطراری داخل تونل و اجرای پروژه PSD  و... جزو مهم‌ترین بندهای این شیوه‌نامه‌بود.  
معاون سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه اجرای برخی از بندهای این شیوه‌نامه نیازمند تامین اعتبارات لازم است، اظهارکرد: مقرر شد تا این شیوه‌نامه پس از نهایی سازی از طریق  کمیته فضاهای زیر سطحی ستاد مدیریت بحران تهران به مجموعه هولدینگ و بهره برداری مترو ابلاغ شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه