روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4128

60 ميليون تن گندم نابود شد!

 رييس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد، جنگ روسيه و اوکراين، تبعات بسيار سنگيني بر توليد و تجارت مواد غذايي در جهان خواهد گذاشت.
کاوه زرگران در گزارشي با اشاره به اينکه طي 30 سال گذشته، کشورهاي روسيه، اوکراين و قزاقستان صادرکنندگان عمده برخي غلات و دانه‌هاي روغني در سطح بين‌المللي بوده‌اند، گفت: آمارها نشان مي‌دهد که بحران رخ داده ميان اين دو کشور، تاثير زيادي بر کاهش عرضه و افزايش قيمت اين محصولات در جهان خواهد داشت چرا که نه تنها صادرات اين دو کشور به اروپا و ساير نقاط جهان محدود خواهد شد بلکه به دليل سياست اقتصادي جنگي و تحريم‌ها، مقامات اقتصادي دو کشور از صادرات اين محصولات به دليل نياز داخلي خودداري خواهند کرد، بنابراين کمبود عرضه مي‌تواند بستر را براي افزايش قيمت اين محصولات استراتژيک فراهم آورد. زرگران در ادامه، با بيان اينکه طي سال 2020، حجم واردات ميوه به روسيه به 5.2 ميليارد دلار رسيد که بالاترين رقم از سال 2015 است، افزود: ايران يکي از بازيگران کليدي در بازار ميوه روسيه است و به افزايش حضور خود در روسيه هم به طور مستقيم و هم از طريق واسطه‌هايي از کشور جمهوري آذربايجان ادامه مي‌دهد. به گفته وي، برآورد EastFrruit اين است که ايران در حال حاضر سومين تامين‌کننده بزرگ محصولات تازه به روسيه پس از ترکيه و اکوادور است.
رئيس کميسيون کشاورزي و صنايع تبديلي اتاق تهران پس از تشريح وضعيت توليد و تجارت انواع غلات، دانه‌هاي روغني و نيز کود و سموم کشاورزي از سوي روسيه و اوکراين، يادآور شد که ارزيابي اوليه فائو نشان مي‌دهد که در نتيجه درگيري نظامي ميان اين دو کشور، 20 تا 30 درصد از مناطق زير کشت غلات زمستانه، ذرت و تخمه آفتابگردان در اوکراين، يا کاشته نمي‌شود يا برداشت نشده باقي مي‌ماند. وي افزود: منابع معتبر بين‌المللي اعلام کرده‌اند که در صورت تداوم جنگ روسيه و اوکراين، جهان حدود 60 ميليون تن گندم، 38 ميليون ذرت و 10.5 ميليون تن جو را از دست خواهد داد يا صادرات غلات کاهش خواهد يافت. همچنين براي بازگشت به سطح پيش از جنگ، 2 تا 3 سال زمان نياز است و جايگزين کردن حجم غلات از دست رفته از جاي ديگر دشوار خواهد بود. زرگران در ادامه به وضعيت تجارت ايران و روسيه اشاره کرد و با بيان اينکه طي سال 1400، مجموع واردات ايران از روسيه، 3 ميليون و 778 هزار تن به ارزش يک ميليارد و 556 ميليون دلار بوده که از اين ميزان حدود 3 ميليون و 351 هزار تن به ارزش يک ميليارد و 347 هزار دلار مربوط به محصولات کشاورزي و غذايي بوده است.
به گفته وي، طي اين مدت 99 درصد وزني و 97 درصد ارزش واردات محصولات کشاورزي و غذايي ايران از روسيه، متعلق به جهار قلم گندم، جو، ذرت و روغن آفتابگردان بوده‌است. عضو هيات نمايندگان اتاق تهران سپس به اشاره به اينکه در سال گذشته، 56 درصد وزني و 60 درصد ارزشي صادرات غيرنفتي ايران به روسيه، مربوط به محصولات کشاورزي و غذايي بوده است، افزود: عمده کالاهاي صادراتي ايران به روسيه، محصولات کشاورزي است که به ترتيب شامل انوع ميوه و خشکبار، صيفي‌جات، آبزيان، لبنيات و همچنين گل و گياه است. زرگران در عين حال يادآور شد که بر اساس داده‌هاي گمرک ايران، طي سال گذشته، از مجموع 109 هزار تن به ارزش 69 ميليون دلار صادرات محصولات غيرنفتي ايران به اوکراين، کمتر از 5 هزار تن به ارزش 3 ميليون دلار مربوط به محصولات کشاورزي و غذايي بوده است.
بر اساس گزارش سايت اتاق تهران وي افزود: واردات ايران از اوکرايت نيز طي اين سال، 175 هزار تن به ارزش 112 ميليون دلار بوده که از اين ميزان حدود 172 هزار تن به ارزش 95 ميليون دلار مربوط به محصولات کشاورزي و غذايي بوده است.
رئيس کميسيون کشاورزي و صنايع تبديلي اتاق تهران سپس به فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش روي بخش کشاورزي ايران در سال 1401 اشاره کرد و صادرات محصولات کشاورزي و غذايي به روسيه، استفاده از ظرفيت صنايعي نظير آرد و شرايط عبور موقت گندم و صادرات را به عنوان فرصت براي ايران ياد کرد و در عين حال، افزايش قيمت انرژي را فرصتي بسيار خوب براي بازگشت ايران به بازارهاي جهاني نفت دانست. وي در عين حال، وابستگي بالا در تامين نهاده‌هاي دامي، روغن خام و دانه‌هاي روغني، که بخش عمده اي از اين محصولات از اوکراين تامين مي‌شود، دشواري در تامين و واردات ذرت مورد نياز کشور از روسيه و اوکراين، خشکسالي و نياز بالاي کشور به واردات گندم و افزايش تورم مواد غذايي در جهان در کنار تورم بالاي داخلي قيمت مواد غذايي را از جدي‌ترين چالش‌هاي پيش روي کشور و بخش کشاورزي و محصولات غذايي عنوان کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه