روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ دوشنبه ۱۹ ارديبهشت - شماره 4124

شهردار منطقه 12 تشریح کرد:

تابلوهای سردر اماکن نیازی به پرداخت عوارض ندارند

 در پی صدور اخطاریه «ارائه مجوز تابلو» از سوی شهرداری ناحیه یک منطقه 12 برای اصناف این ناحیه، شهردار این منطقه به ارائه توضیحاتی در‌این‌باره پرداخت.
 به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، امیر یزدی، شهردار منطقه ضمن یادآوری این نکته که صدور این اخطاریه، خارج از قوانین و ضوابط جاری نبوده، توضیح داد: اخطاریه یادشده صرفاً برای مشخص‌شدن نصب تابلو با مجوز یا بدون اخذ مجوز صادر شده و چنانچه در متن اخطاریه نیز راهنمایی گردیده است، در صورت نصب تابلو بدون اخذ مجوز، پس از ارائه مدارک ملکی و استعلامات مورد نیاز (نداشتن خلاف و بدهی ملکی) در اسرع وقت و بدون نیاز به جمع‌آوری تابلو و توقف در کسب‌و‌کار واحد صنفی، مجوز تابلو صادر می‌شود.
یزدی با تأکید بر اینکه عوارض شهری مهم‌ترین محل درآمدهای پایدار شهری است، افزود: اگر صاحبان صنوف و فعالیت‌های تجاری و اداری بخواهند از فعالیت تجاری خود در شهر منتفع شوند، مکلف‌اند برای نصب تابلوهای تبلیغاتی خود عوارض بدهند تا مدیریت شهری بتواند از این عوارض برای زیباسازی شهر و ساماندهی تبلیغات استفاده کند.
وی در مورد اخذ عوارض تابلوهای سردر واحدهای صنفی به اصلاحیه مصوبه شورای شهر تهران در سال 1397 اشاره کرد و گفت: پس از اینکه مصوبه شورای شهر توسط دیوان عدالت اداری مبنی بر دریافت‌نکردن عوارض از تابلوهای معرف کاربری ملک تجاری یا اداری باطل شد، شورای شهر تهران با اصلاح مصوبه قبلی، شرایط خاصی را صرفاً برای اخذ عوارض از تبلیغات صنفی تعیین کرد. نکته مهمی که در این مصوبه وجود دارد این است که برای نصب تابلوی معرفی صنف، حدود رایگان برحسب متراژ تابلو تعیین شده تا هر صنف یا فعالیت تجاری و اداری بتواند در این حدود به معرفی خود بپردازد؛ حدودی که متراژ بیش از آن به‌ویژه در ساختمان‌های غیرمسکونی، «تبلیغات تجاری» به شمار می‌رود که در این صورت مشمول پرداخت هزینه می‌شود.
شهردار قلب طهران در پایان بیان کرد: بر اساس مصوبه جدید شورای شهر تهران هر مغازه یا فعال صنفی می‌تواند به اندازه بَرِ ساختمان، حداکثر به ارتفاع 130 سانتی‌متر و برآمدگی حداکثر به اندازه 60 سانتی‌متر، یک تابلو را که معرف رسته صنفی و عنوان شغلی مغازه باشد، به صورت رایگان نصب کند؛ همچنین نصب تابلو و تبلیغات نامربوط با كسب و پيشه و بدون ارتباط با كاربری ملک یا نصب هرگونه تابلو و تبلیغات روی پشت‌بام ساختمان‌های مسکونی ممنوع است.
وی یادآور شد: تابلوهای تجاری صرفاً از طریق سازمان زیباسازی شهرداری تهران مجوز دریافت می‌کنند؛ همچنین طبق قوانین این سازمان، اگر تابلویی روی نمای ساختمان (عمود بر نما) باشد، غیرمتعارف باشد یا شیشه‌نویسی داشته باشد، غیرمجاز است و جمع‌آوری خواهد شد.

محمدرضا پارسیان رئیس روابط عمومی
 شهرداری منطقه ۲۱ تهران شد
 حسین کاشانی پور شهردار منطقه ۲۱ تهران با صدور حکمی، محمدرضا پارسیان را به عنوان رئیس روابط عمومی این منطقه منصوب کرد.
محمدرضا پارسیان که پیش از این رئیس روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران بوده، روزنامه‌نگار و مدیر رسانه، دانش آموخته روابط عمومی، پژوهشگر و از فعالان عرصه روابط عمومی و رسانه کشور می باشد. وی ۲۱ سال سابقه فعالیت در حوزه رسانه و ۱۵ سال سابقه فعالیت در حوزه روابط‌عمومی به عنوان کارشناس و مدیر روابط‌عمومی را دارد.
در کارنامه حرفه ای محمد رضا پارسیان، رئیس روابط عمومی مناطق یک و بیست تهران، عضو شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی کشور، دبیرکل سلسله نشست های علمی و عملی روابط عمومی ایران، مشاور عالی فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی، مشاور روابط عمومی و امور بین الملل خانه مطبوعات شهرستان های استان تهران، رییس انجمن علمی روابط عمومی دانشکده خبر و همکاری در برگزاری جشنواره ها، سمپوزیوم ها، همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی روابط عمومی و نیز ارتباط با رسانه ها در حوزه های مختلف دیده می شود.
محمد رضا پارسیان مدیر برتر شهر ارتباطی تهران از بین بیش از ۱۰۰ مدیر شهرداری تهران، منتخب یکصد متخصص روابط عمومی شهرداری تهران و عضو حرفه ای انجمن روابط‌ عمومی ایران، انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران و باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو-ایران بوده و گواهینامه اروپایی مهارت شغلی مدیر روابط عمومی Esco از دانشگاه MGUNIVERSITY پاریس را اخذ کرده است. وی دارای مدرک MBA مدیریت تخصصی روابط عمومی و ارتباطات دانشگاه تهران و دانشجوی دوره دکتری حرفه ای DBA مدیریت روابط عمومی است. نام وی در سال هزار و سیصد و نود و شش به عنوان «تلاشگر روابط‌عمومی» در دایره المعارف روابط‌عمومی ایران منتشر شد. در حوزه تالیف، کتاب روابط عمومی جهانی با استانداردهای جهانی زاده‌ی شش سال تلاش، به اهتمام محمدرضا پارسیان منتشر شده است.
گفتنی است؛ پیش از این طاهره عیدی زاده رئیس روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۱ تهران بود.

مجید شمسه سرپرست ناحیه دو شهرداری
 منطقه ۲۱ تهران شد
 حسین کاشانی پور شهردار منطقه ۲۱ تهران با صدور حکمی، مجید شمسه را به عنوان سرپرست ناحیه دو این منطقه منصوب کرد.
مجید شمسه دارای مدرک دکتری علوم ارتباطات اجتماعی بوده که در کارنامه حرفه ای وی مشاور شهردار منطقه ۲۱، مدیر انتشارات موسسه همشهری، مدیر مطالعات، معاون پژوهش و سرپرست اداره کل مطالعات معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مدیر روابط عمومی و دبیر شورای کتاب انتشارات سروش، سرپرست معاونت پژوهش و برنامه ریزی و مدیر مطالعات و برنامه ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دیده می شود.
گفتنی است؛ پیش از این ایرج مرشدلو شهردار ناحیه دو منطقه ۲۱ تهران بود.

نرخ «خط فقر مسکن» در سال ۱۴۰۱
 طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برآورد هزینه مسکن خانوار مستاجر شهرنشین روی خط فقر در سال ۱۴۰۱، نشان می دهد که به طور متوسط هزینه مستاجرین نزدیک به خط فقر ماهیانه حدود دومیلیون و ۴۵۴ هزار تومان است که در بالاترین نرخ در تهران سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان و در پایین ترین نرخ در خراسان جنوبی ۸۳۷ هزار تومان است.
 آزاده شهاب، کارشناس دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی که پیرامون «فقر مسکن در ایران» در محل این وزارتخانه برگزار شد به ارائه نتایج مطالعه‌ای پیرامون این موضوع پرداخت و گفت: بر اساس برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و احصای مفاهیم مورد نظر و منطبق در ایران، فقر مسکن را می توان تعریف کرد.
وی افزود: بر این اساس بد مسکنی و عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه دو شاخص تعریف مسکن هستند. بد مسکنی یعنی درصد افرادی که حداقل در یکی از ابعاد مسکن (دسترسی به آب، دسترسی به سرویس بهداشتی، مکان زندگی کافی، مسکن بادوام و امنیت تصدی) دچار محرومیت هستند. عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه نیز یعنی درصد افرادی که سهم مسکن، بیش از ۳۰ درصد هزینه‌های آنهاست که به طور خاص جمعیت مورد نظر برنامه‌های حمایتی مسکن را شامل می شوند.
شهاب در ادامه شاخص‌های اندازه‌گیری فقر مسکن را برشمرد و گفت: درصد جمعیت فاقد آب آشامیدنی لوله کشی، درصد جمعیت فاقد حمام و سرویس بهداشتی، شاخص زیربنای واحد مسکونی، شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی، شاخص مصالح ساختمان و عمر بنا (درصد خانوارهایی که در سکونتگاه بی دوام زندگی می کنند)، نسبت خانوارهای دارای سند مالکیت نسبت به عرصه، اعیان یا هردو، شاخص سهم مسکن در هزینه خانوار شهری و شاخص دسترسی به مسکن از این جمله است.
مهمترین چالش فقر مسکن در مناطق شهری و روستایی
کارشناس دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ارائه تصویر فقر مسکن در ایران پرداخت و گفت: مهمترین چالش فقر مسکن در مناطق شهری، عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه و مهمترین چالش فقر مسکن در مناطق روستایی، بدمسکنی است که علت اصلی آن نوع «مصالح» به کار رفته است. بر این اساس، نرخ عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه در مناطق شهری ۴۹ درصد (۹.۵ میلیون خانوار) و نرخ بدمسکنی در مناطق روستایی ۴۰ درصد ( ۲.۴ میلیون خانوار) است.
41 درصد خانوارهای کشور در سال ۹۹ دچار عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه
وی همچنین به بررسی شاخص‌های فقر مسکن در دهه ۹۰ پرداخت و گفت: شاخص عدم دسترسی مقرون به صرفه در این بازه زمانی دارای روند افزایشی بوده است به طوری که در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۳ درصد و در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۱ درصد خانوارهای کشور دارای سهم مسکن بیش از ۳۰ درصد در هزینه زندگی شان بوده اند. همچنین نرخ بدمسکنی (محرومیت در حداقل یکی از ابعاد مسکن) دارای روند نزولی بوده است.
بالاترین نرخ بدمسکنی به «هرمزگان» رسید
شهاب افزود: نرخ متوسط کشوری بدمسکنی (خانوار دارای حداقل یک محرومیت مسکن) در کشور در سال ۱۳۹۹، ۱۹ درصد است که در این میان بالاترین نرخ بدمسکنی مربوط به استان هرمزگان با ۶۴.۷۵ درصد و پایین ترین نرخ بدمسکنی مربوط به استان ایلام با ۴.۳۰ درصد است.
وی آمار خانوارهای فاقد مسکن مقرون به صرفه در سال ۱۳۹۹ را نیز اعلام کرد و گفت: نرخ متوسط کشوری این شاخص ۴۱ درصد است که تهران با ۸۱ درصد بالاترین نرخ و خراسان جنوبی با ۹ درصد پایین ترین آمار را دارد. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه