روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۸ ارديبهشت - شماره 4123

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در واکنش به قاچاق فیلم از روی پرده سینما:

سینماداران پاسخگو باشند

 تشکیل جلسه فوق‌العاده با مسئولین صنوف، نماینده دادستانی، پلیس فتا و ‌نیروی انتظامی

 مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در واکنش به قاچاق فیلم از طریق فیلمبرداری از روی پرده سینما تصریح کرد: در این خصوص سینماداران و انجمن سینماداران باید جوابگو باشند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، روح الله سهرابی با بیان این مطلب افزود: متاسفانه، در هفته‌های اخیر شاهد برخی اتفاقات و بی‌اخلاقی در زمینه اکران آثار سینمایی هستیم. قاچاق فیلم از طریق فیلمبرداری از روی پرده سینما موجب نگرانی صاحبان آثار شده که البته این نگرانی کاملا بجاست. اما واقعیت امر این است که در این مرحله وظیفه مراقبت از سرمایه‌های فیلمسازان بر عهده سینماداران و مسئولان سالن‌های سینمایی ست و این وظیفه و ماموریت ذاتا ذیل وظایف و ماموریت‌های سالن داراند تعریف و اعلام شده است.
وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد عدم دقت دست اندرکاران سالن‌ها اصلی ترین عامل قاچاق فیلم‌ها از روی پرده است و انتظار می‌رود عوامل ذینقش و مسئول از کلیه ظرفیت‌های موجود جهت مراقبت از سرمایه فیلمسازان بهره بگیرند.
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با بیان اینکه بدیهی است اداره کل نظارت بر عرضه و‌ نمایش به جد پیگیر این ماجراست خاطرنشان ساخت: چنانچه کوتاهی و سهل انگاری سالن دار و سینماداری محرز شود مطابق با قوانین و آیین نامه‌های موجود ضمن معرفی به مراکز حقوقی، قطعا از طرف سازمان سینمایی نیز دچار محرومیت‌ها و جریمه‌های سنگین خواهند شد. چرا که معتقدیم نباید سرمایه‌های میلیاردی قشر زحمت کش سینما اینچنین راحت توسط سارقان فرهنگ و اقتصاد و بر اثر بی‌تفاوت و مسئولیت ناپذیری سینماداری به تاراج برود.
وی اضافه کرد: البته، اکثریت سینماداران و مدیران سینماها افرادی دلسوز و مسئول هستند اما همان یکی دو ‌مورد هم، برای تخریب چهره و جایگاه این قشر پر تلاش کافیست و لذا حداقل انتظار ما بعنوان ناظر بر رفتار و عملکرد اهالی سینما این است که نسبت به این معضل بسیار جدی و مخرب احساس مسئولیت کرده و اقدامات کاربردی و موثر انجام دهند.
سهرابی تاکید کرد: برای صیانت از سینما هیچ راهی جز احساس مسئولیت واقعی در همه اجزای سینما بالاخص در مراقبت از سالنهای سینما نیست و این امر مستلزم به کار گرفتن نیروی انسانی بیشتر، استفاده از تجهیزات رصد پیشرفته، مانیتورینگ فعال و … است.
به گفته وی، اداره کل عرضه و نظارت هم برای نظارت بیشتر از این پس افرادی را بطور نامحسوس برای بازرسی از سالن‌های سینما به کار خواهد گرفت و تصمیمات بعدی در خصوص کم و کیف هر سالن بجز گزارش‌های جامع از طرف خود سالن داران، منوط به گزارش بازرسان ویژه و نامحسوس سازمان سینمایی خواهد بود.
سهرابی همچنین، خبر داد: برای تصمیم گیری فوری در خصوص اتفاقات رخ داده، طی دو روز آینده جلسه فوق العاده‌ای با مسئولین صنوف مرتبط و نیروی انتظامی و پلیس فتا و نماینده دادستانی خواهیم داشت تا ضمن بررسی همه جوانب امر، تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

برنامه‌های نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
 برنامه‌های سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشریح شد. این نمایشگاه از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار خواهد شد.
به گزارش تماشاگران امروز،  یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشست خبری این رویداد فرهنگی که در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه زایندگی و پویایی فرهنگی کشور ما را نشان می‌دهد، گفت: در دوران فراگیری بیماری کرونا حوزه فرهنگ آسیب‌های بسیاری را متقبل شد اما مجموعا تولیدات فرهنگی در این دوره قابل اعتنا است. در سال گذشته رکورد تعداد عناوین کتاب با ۱۱۳ هزار عنوان کتاب شکسته شد.
او با بیان این‌که نمایشگاه محلی برای نمایش آخرین دستاوردهای فکری جامعه ایرانی است، افزود: رویکرد دولت در حوزه فرهنگ ایجاد بستر مناسبی برای انتشار افکار، عقاید و آراء مختلف است و به جز موارد اندکی که دل‌آزار باشد رویکرد ما انتشار آثار مختلف خواهد بود. برگزاری نمایشگاه، نشان علاقه‌مندی مردم به حوزه دانش و همچنین نشانگر تلاش گسترده‌ای است که دستگاه‌های مختلف برای برگزاری این امر داشتند؛ بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک صادرات، شهرداری تهران، گمرک ایران، شرکت پست، نیروی انتظامی، رسانه‌های مختلف و سازمان حمل و نقل و شهرداری تهران.
احمدوند با بیان اینکه ویژگی‌ عمده نمایشگاه کتاب، دسترسی عموم مردم برای دیدن و انتخاب کتاب در سراسر کشور است، گفت: امسال همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی در مصلی، نمایشگاه مجازی هم برگزار خواهد شد که این نمایشگاه کتاب قدم بزرگی در توسعه فرهنگی کشور به شمار می‌رود. همچنین تلاش برای حضور پررنگ‌تر چهرهای شاخص بین‌المللی و فعالان فرهنگی منطقه را داریم تا این رفت و آمدها اثرگذار باشد. تدابیر ویژه‌ای نیز برای ضوابط بهداشتی در نمایشگاه اتخاذ شده است. شعار نمایشگاه امسال نیز با همین رویکرد انتخاب شده؛ «با کتاب سلامتیم»، کتاب یکی از شاخصه‌های اصلی جامعه سالم به شمار می‌رود که در سلامت عمومی و روانی جامعه تاثیرگذار  است. همچنین علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران،  سخنگو و قائم‌مقام این دوره از نمایشگاه کتاب در پاسخ به خبرنگاران  درباره کد اقتصادی که ناشران ملزم به دریافت آن بودند، گفت: این کد اقتصادی ارتباطی با ستاد برگزاری نمایشگاه و ارائه خدمات ندارد بلکه این موضوع به خواسته بانک عامل برای ارائه کارتخوان و بر اساس قانون مصوب بوده است.
او درباره بن‌کارت‌ها گفت: تا کنون ۱۴۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب و استادان برای بن کارت ثبت نام کرده‌اند که داده‌های آنها بر اساس بانک اطلاعاتی وزارت علوم، وزارت بهداشت و مرکز مدیریت حوزه‌ها بوده است؛ برخی از دانشجویان در تماس با مرکز پاسخگویی می‌گویند کد ملی آنها در سامانه ثبت نشده که همکاران ما در مراکز پاسخگویی آنها را به دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط هدایت می‌کند. در مجموع یارانه اختصاص‌یافته برای این دوره ۱۰۰ درصد افزایش داشته تا بتوانیم تعداد افراد بیشتری را پوشش بدهیم. میزان بن کارت دانشجویان ۴۰ درصد و استادان دانشگاه ۵۰ درصد افزایش داشته‌ است. رمضانی درباره حضور ناشران متخلف سی و دومین نمایشگاه کتاب در این دوره از نمایشگاه نیز با بیان اینکه تعداد آنها بسیار محدود است، گفت: کسانی که در کمیته تخلفات رای قطعی و تجدیدنظر قطعی داشته‌اند برای احترام به صنعت نشر و اهالی خوش‌رفتار این صنعت در نمایشگاه ۳۳ حضور نخواهند داشت. البته برخی از آن‌ها آثار خوبی منتشر کرده‌اند که در دوره‌های بعدی شاهد حضور آنها خواهیم بود.
* نیمی از جمعیت به کتاب دسترسی ندارند
یاسر احمدوند نیز درباره اعتراض برخی از ناشران و کتابفروشان به نمایشگاه کتاب، گفت: من این را هجمه علیه نمایشگاه نمی‌دانم. این نگاه کاملا درست است. کتابفروشی‌ها یکی از حلقه‌های مهم نشر هستند که حمایت از آن‌ها باید در اولویت قرار بگیرد اما واقعیت این است که ۲۰ میلیون نفر از جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند که به کتابفروشی دسترسی ندارند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه