روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت - شماره 4122

جبلی می گوید : ما هدف خودمان را بالا قرار دادیم که کلِ جامعه و ظرفیت‌ها را ببینیم

دلیل حذف برخی مجریان و هنرمندان چیست؟

  پیمان جبلی درباره بررسی هک سامانه‌های پخش تاکید کرد که بررسی‌ها ادامه دارد اما خوشبختانه با توانمندی و آمادگی خوب همکاران عزیز ما در حوزه فنی حداقل ضرر و ضربه ممکن را صدا و سیما خورد.
رئیس صدا و سیما در دیدار با سریال‌سازان، با صراحت درباره کاهش مخاطب تلویزیون صحبت کرد. بحثی که این روزها بسیاری از کارشناسان درباره‌اش صحبت می‌کنند و این زنگِ خطر بارها در طولِ این چند ماه به صدا درآمد. سریال‌سازان و برنامه‌سازانی که نمی‌توانند همچون گذشته بیننده را به هر قیمتی پایِ تلویزیون بکشانند.
پیمان جبلی هفته گذشته با جمعی از هنرمندان دیدار کرد؛ هنرمندانی که بیشتر در عرصه سریال‌سازی فعالیت دارند و افرادی که این روزها کمتر در تلویزیون دیده می‌شوند.
او در این دیدار نگاهی به انتقاد از کاهش مخاطب این روزهای صدا و سیما داشت و با صراحت اعلام کرد که همه‌مان مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم؛ همه ما چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صدا و سیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثاری که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟
پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در این باره در گفتگویی، به برخی سوالات درباره کاهش مخاطب تلویزیون، تغییرات و تحولات و انتصاباتِ جدید خصوصاً در شبکه‌های تلویزیونی و ماجرای نفوذ و هکِ سامانه‌های پخش پاسخ داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
جبلی در پاسخ به سوالی درخصوص سخنان اخیرش در جمع سریال‌سازان و ذکر این نکته که گفته بود «همه ما در کاهش مخاطب مقصریم شروع کنیم». درباره راهکارهایش برای برون‌رفت از این معضل و اینکه مردم نسبت به گذشته آن‌طور که باید و شاید از سریال‌ها و برنامه‌ها استقبال نمی‌کنند مخصوصاً در ماه رمضان، گفت:
درباره نفوذ فرهنگی دشمن همه باید نگران باشند چه ما در صداوسیما و چه در حوزه سینما و حوزه فرهنگ و هنر؛ مختص به یک حوزه نیست. همه باید به هم کمک کنیم تا در مقابل نفوذ و تهاجم فرهنگی دشمن بتوانیم ایستادگی کنیم؛ همه ما مسئولیم نه فقط ما در صداوسیما بلکه در سینما، مطبوعات و حوزه نمایش و در همه حوزه‌ها برای صیانت از جامعه و فرهنگ جامعه، از اخلاق جامعه و باورهای مردم همه ما مسئولیم.
آن چیزی که در آن جلسه گفتم ناظر به همین نکته بود. باید آسیب‌شناسی کنیم به چه دلیل علاقه و توجه مخاطبان به هنرمندان و آثارشان کم می‌شود. جمله‌ای که گفتم این بود و همچنان هم اعتقاد دارم این یک ضرورت است همه باید با هم در مقابل تهاجم و نفوذِ فرهنگی دشمن تشریک مساعی کنیم. بحث رقابت و درگیری با هم نیست و همه‌مان در مقابل یک دشمن واحد قرار داریم که هدفش این است به فرهنگ، تمدن، اخلاق، باورها، اعتقادات و داشته‌های ما آسیب بزند.
جبلی همچنین درباره تغییرات و تحولات و انتصاب جدید خصوصاً در معاونت سیما و برخی گمانه‌زنی‌ها در این باره اظهار داشت:
به صورت طبیعی در هر دوره‌ای از صداوسیما تغییراتی هم در مأموریت‌ها، هم در رویکردها و سازوکارها و همچنین مناصب اتفاق می‌افتد. بنابراین یک اتفاقِ طبیعی است و اگر تغییراتی را در رویکردها و ان‌شاءالله محتوای فاخر شاهد باشیم طبیعتاً در سازوکارها، مناصب و مسئولیت‌ها هم رقم خواهد خورد.
* در ادامه رئیس صداو سیما در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید: «در مورد این نفرات که مطرح شده‌اند شائبه‌هایی هم مطرح می‌شود که برخی از آنها رزومه مدیریتی هم ندارند. درباره این نفرات چه ملاک‌هایی مدنظرتان بوده، چون یکی از ویژگی‌هایی که به صورت برجسته مطرح می‌شود جوان‌گرایی‌شان است.» گفت:
آن چیزی که برای ما اهمیت دارد ایمان به تحول در صداوسیما، ایمان به ضرورت تحول در محتوا و رویکرد است؛ بازگشتن به داشته‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جامعه. ایمان داشتن به اینکه ما در برابرِ مردم، اخلاق و باورها و اعتقادات‌شان مسئولیم. در درجه اول کسی که می‌خواهد با ما همکار باشد باید این اعتقاد و باور را داشته باشد.
در درجه بعد در حوزه فرهنگ و هنر و تولید و تلویزیون باید در کنار دانش و آشنایی، تجربه هم داشته باشد. ملاک ما برای همکاران جدید حتماً این موارد خواهد بود.
* جبلی درخصوص ماجرای حمله سایبری در ماه های گذشته به صداو سیما و مطرح شدن مسئله نفوذ درباره این ماجرا نیز اظهار داشت:
بررسی‌هایی که در مورد هک سامانه‌های پخش ما اتفاق افتاد، خوشبختانه با توانمندی و آمادگی خوب همکاران عزیز ما در حوزه فنی حداقل ضرر و ضربه ممکن را صداوسیما خورد. بررسی‌ها ادامه دارد نه تنها ما بلکه نهادهایی که متخصص حوزه سایبری در کشورند در حال برررسی‌اند تا نه تنها موردی که برای صداوسیما پیش آمد بلکه برای موردی که بقیه دستگاه‌ها اتفاق افتاد و هک برای سامانه‌هایشان پیش آمد، نتیجه قطعی را ان‌شاءالله اعلام کنند.
* سوال دیگر از جبلی این بود که « این روزها مطالبی مطرح می‌شود، نام‌هایی که گویا قرار است حذف بشوند و دایره برخی مجریان و هنرمندان تنگ‌تر هم بشود؛ آیا صحت دارد؟» و او پاسخ داد:
درب صداوسیما به‌روی تمام استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به ویژه توانمندی‌ها و استعدادهایی که به فرهنگ و امانتداری مردم ایمان دارند، باز است. هیچ‌وقت این در بسته نشده و این در بازتر هم خواهد شد. همه ظرفیت‌هایی هم که ایمانِ به این اصول را دارند حتماً ما قدرشان را می‌دانیم و در سازمان از این سرمایه‌هایمان صیانت می‌کنیم.
مواردِ خاصی که شما اشاره کردید و یا مطرح می‌شوند دلیل بر این نمی‌شود صداوسیما سیاستی بر قطع همکاری یا طردِ عناصر داشته باشد ما کماکان هدف خودمان را بالا قرار دادیم که کلِ جامعه و ظرفیت‌ها را ببینیم و خودمان را نسبت به مردم امانت‌دار بمانیم. تلاش کنیم هرکسی در این مسیر می‌تواند ایفای نقش کند از او صیانت و تقویتش کنیم.
*رئیس صداوسیما در پایان درخصوص ساخت مستندی درباره نادر طالب‌زاده و برنامه‌های احتمالی برای شناساندن بیشتر وی به جامعه گفت:
ما کمترین کاری که می‌توانیم درباره حاج نادر انجام دهیم ساخت مستند است. ساختن یک مستند فقط یک رفع تکلیف است. ما باید در تمام حوزه‌ها نه فقط درباره شخص نادر طالب‌زاده، باید درباره شیوه و مکتب و مرام حاج نادر کار خوب بسازیم.

توانمندی پهپادی ایران قابل مذاکره و توقف نیست
 تلاش آمریکا برای امتیازگیری از طریق تحریم پهپادی
  مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته با ۴۲۴ رأی موافق و ۲ رأی مخالف  با تصویب طرحی خواستار متوقف کردن توان پهپادی ایران شدند، البته این طرح ضد ایرانی که «قانون توقف هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی” (SIDA) نام دارد، برای تبدیل شدن به قانون، نیاز به تصویب سنا و امضای رئیس جمهوری آمریکا دارد. در این طرح ضد ایرانی ادعا شده که سیاست آمریکا جلوگیری از دستیابی ایران و متحدان آن به پهپاد ها و قطعات تجاری آن است  که می‌تواند در حملات علیه شخصیت های آمریکایی و سایر کشورهای همکار مورد استفاده قرار گیرد.  نماینده مردم اراک در مجلس گفت: آمریکا با تحریم قدرت پهپادی ایران در تلاش است از طریق ایجاد ایران هراسی پشت میز مذاکره امتیاز بیشتری از جمهوری اسلامی در وین بگیرد. محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی در مورد اقدام اخیر آمریکا در تحریم قدرت پهپادی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به برکت توانمندی نیروهای مسلح و قدرت پهپادی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شود.
 نماینده مردم اراک تصریح کرد: پهپادهای ایران قابلیت پرواز در مسیرهای بسیار طولانی، حمل سلاح، عکسبرداری و فیلمبرداری طولانی مدت را دارند و همچنین جلوگیری از هرگونه ردیابی توسط رادارهای پرواز گریز  از مشخصات این پهپادهاست. عضو کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به توانمندی جمهوری اسلامی در ساخت پهپادهای رادار گریز گفت: ایران حاضر است دانش خود در ساخت پهپاد را در اختیار کشورهای همسایه بگذارد چراکه این دانش برای تامین امنیت منطقه و توسعه اقتصادی و نظامی کشور قابل استفاده است. آصفری با بیان اینکه توانمندی قدرت پهپادی ایران متعلق به نیروهای مسلح است گفت: این صنعت کپی برداری از هیچ کشوری نیست و ساخت جوانان برومند ایران عزیز است و آمریکا بداند که توانمندی پهپادی ایران قابل مذاکره و توقف نیست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه