روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ سه شنبه ۵ بهمن - شماره 4069

«مشکلات خانوادگی»؛ صدرنشین علت تماس‌ها با خط مشاوره 1480

 مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از پاسخ به بیش از ۳ میلیون و ۱۸۹ هزار تماس با خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا اول دی‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۹ هزار و ۵۶۰ تماس مربوط به مسائل کرونا و ۳۳۳۲ تماس مربوط به کادر درمان در تهران بوده است.
بهزاد وحیدنیا به ارائه آماری از وضعیت تماس‌های سال جاری با خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ پرداخت و گفت: در ۹ ماهه اول سال جاری در کل کشور به یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۳۳۴ تماس پاسخ داده شده است.
به گفته وحیدنیا، بیشتر تماس‌ها در حوزه مشکلات خانوادگی، اختلالات خلقی و مشکلات مرتبط با کودکان و نوجوانان بوده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد تماس‌ها به دلیل اتمام قرنطینه خانگی، افزایش سازگاری و باز شدن کسب و کارها، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش داشته است، این را هم گفت که مردم جهت مشاوره از مراکز حضوری بیشتر استفاده می‌کنند.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تاثیرات جهانی کرونا بر عموم و گروه‌های خاص قابل انکار نیست و به نظر می‌رسد توجهات ویژه‌ای به تامین نیازهای روانی اجتماعی مردم لازم است و بهبود فضای کسب و کار، توجه و وضعیت رفاه عمومی جامعه، تسهیل دسترسی به خدمات پیشگیرانه و نیازهای درمانی از الزامات هستند.
وحیدنیا معتقد است که توجه به تامین منابع کافی برای توسعه خدمات ارتقایی و نیز توجه به بیمه روانشناسی و مشاوره بخشی از اقداماتی است که دولت‌ها بایستی به طور جدی در دستور کار قرار دهند.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان تماس‌های افراد با خط تلفنی ۱۴۸۰، بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تا اول دی‌ماه سال جاری به ۳ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۲۴۴ تماس در کشور پاسخ داده شده که از این تعداد ۶۹ هزار و ۵۶۰ تماس مربوط به مسائل کرونا و ۳۳۳۲ تماس مربوط به کادر درمان در تهران بوده است.
وی افزود: در مجموع یک میلیون و ۳۲۸ هزار و ۸۵۲ ساعت مشاوره و اختصاصا ۲۸۹ هزار و ۸۳ ساعت مشاوره در خصوص کرونا و ۱۳۸۸ ساعت مشاوره به کادر درمان از طریق مشاوره تلفنی به تماس‌گیرندگان ارائه شده است.

یک کشته در حریق مسافر خانه
 نزدیک راه آهن تهران
 سخنگوی سازمان اورژانس کشور از جانباختن یک نفر و مصدوم شدن سه تن در پی حریق در یک مسافرخانه در نزدیکی میدان راه آهن خبر داد.
مجتبی خالدی در این باره اظهار کرد: پیرو وقوع حریق در یک مسافر خانه در ساعت ۹ صبح امروز، تکنسین های اورژانس بلافاصله به محل حادثه‌ واقع در میدان راه آهن، رو به روی بیمارستان بهارلو اعزام شدند.
وی‌ گفت: در این حادثه یک نفر جان‌خود را از دست داد و دو تن دچار مصدومیت شدند. از میان دو مصدوم حال یک‌نفر مساعد نیست که به بیمارستان منتقل شده است.
خالدی افزود: دو دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک دستگاه موتورلانس تا پایان حادثه در محل مستقر هستند.
وی همچنین از افزایش تعداد مصدومان حادثه خبر داد و اظهار کرد: در این حادثه یک تن که آقایی ٧٣ ساله بوده جان خود را از دست داده است و سه نفر نیز در محل درمان شدند که ۴١ ساله، ٣٠ ساله و ٢۵ ساله بودند.

تشدید آلودگی هوای تهران و کرج
از رفت و آمد غیرضروری خودداری کنید
  سازمان هواشناسی نسبت به تشدید آلودگی هوای تهران و کرج هشدار داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: از صبح تا اواخر وقت سه‌شنبه (۵ بهمن‌ماه) انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی همراه با کاهش کیفیت هوا برای تهران و کرج پیش‌بینی می‌شود.
افزایش شاخص کیفیت هوا و احتمال افزایش غلظت آلاینده‌های جوی تا شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به مدیریت جهت کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، تاکید بر خودداری از تردد برای تمام گروه‌های سنی و اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز توصیه می‌کند.
گفتنی است، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هرگونه غذادهی به گونه‌های جانوری ممنوع است
 مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، منتظمی گفت: تداوم بارش برف و کاهش دما در طی چند روز آینده احتمالا شاهد نزدیک شدن گونه های جانوری وحشی به حریم روستاها و مراکز انسانی برای تامین غذا خواهیم بود.
شهاب الدین منتظمی افزود: بارش گسترده برف و کولاک و کاهش شدید دما در بخش‌های وسیعی از کشور به‌ویژه در غرب کشور باعث شده سطح وسیعی از زیستگاه‌های طبیعی از برف پوشیده شود.
وی با بیان این که یا تداوم بارش برف و کاهش دما طی چند روز آینده احتمالا شاهد نزدیک شدن گونه‌های جانوری وحشی به حریم روستاها و مراکز انسانی برای تامین غذا خواهیم بود،گفت: نزدیک شدن گونه‌های جانوری به مناطق مسکونی با افزایش احتمال تعارض بین انسان و حیات وحش همراه خواهد بود.
وی تصریح کرد: هرگونه غذا دهی به گونه‌های جانوری به‌ویژه گوشتخواران، علفخواران وحشی همچنین پرندگان مهاجر آبزی ممنوع است و فقط در مواقع خاص با هماهنگی ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها و با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در مناطق مربوط انجام شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، منتظمی در پایان اظهارکرد: از تمامی شهروندان و طبیعت دوستان خواستاریم در صورت مشاهده هرگونه حضور حیوانات وحشی و یا بیمار و تلف شده در طبیعت، موارد را  به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی  و  ادارات محیط زیست استان ها گزارش کنند.

قوانین از سرگیری آموزش حضوری در مدارس امارات
تست «پی‌سی‌آر» برای دانش‌آموزان اماراتی اجباری می‌شود
  پس از سه هفته آموزش از راه دور به خاطر شیوع اُمیکرون، آموزش حضوری در مدارس دولتی امارات از امروز (دوشنبه ۲۴ ژانویه) از سرگرفته می‌شود.
مدارس امارات پیش‌تر قرار بود ۱۰۰ درصد آموزش حضوری را از ترم جدید تحصیلی که از تاریخ سه ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۲۲) آغاز شده از سر بگیرند اما با افزایش تعداد موارد روزانه ابتلا به کووید۱۹ طی هفته‌های اخیر، کلاس‌های درس در این کشور مجدد به مدت سه هفته به صورت آنلاین برگزار شد. هرچند از این پس دانش‌آموزان در ابوظبی و مراکز آموزش دولتی طی دو مرحله و بر اساس سال تحصیلی خود، در دو تاریخ ۲۴ و ۳۱ ژانویه،‌ آموزش حضوری را دوباره آغاز خواهند کرد. در ابوظبی تمامی دانش آموزان، معلمان، کارکنان اداری و ... می بایست صرف نظر از واکسینه بودن یا نبودن، جهت حضور در مدارس نتیجه منفی تست پی‌سی‌آر خود را ارائه دهند. همچنین در مدارس این شیخ نشین و سایر مدارس دولتی در سراسر امارات، همه دانش آموزانی که به مدرسه بازمی گردند باید در طول ترم جدید نیز هر ۱۴ روز یک بار تست کرونا بدهند. بنابر گزارش‌ها، دانش‌آموزان ابوظبی می‌توانند در هر کلینیک خصوصی یا دولتی، بیمارستان یا مرکز تست سیار، آزمایش‌های پی‌سی‌آر را به صورت رایگان انجام دهند. با این حال با توجه به نگرانی برخی از والدین نسبت به وضعیت همه‌گیری در مدارس، در ابوظبی امکان "آموزش از راه دور" نیز برای باقیمانده ترم جاری تحصیلی به عنوان گزینه دوم برای دانش آموزان فراهم شده که به انتخاب والدینِ آنها ارائه می‌شود و والدین باید قبل از تاریخ ۳۱ ژانویه، مدل ترجیحی خود برای آموزش فرزندانشان را به اطلاع مدارس برسانند که این مدل (آموزش حضوری یا آنلاین) می بایست تا پایان ترم جاری تحصیلی رعایت شود. به گزارش خلیج‌تایمز، همچنین در دبی، بزرگ‌ترین شهر امارات نیز آموزش از راه دور فقط در شرایط ذیل می‌تواند به دانش آموزان ارائه شود:
- زمانی که دانش آموزان تست کرونای مثبت دارند.
- زمانی که علائم ابتلا به کووید۱۹ را دارند.
- یا اگر با فرد مبتلا به این بیماری در تماس نزدیک هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه