روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۰ دوشنبه ۴ بهمن - شماره 4068

کائنات گزارش می‌دهد؛

کاهش عرضه کتاب با غافگیری ناشران

  امید زیادلو- روز شنبه مراسم افتتاحیه «دومین نمایشگاه مجازی کتاب» برگزار شد. در این مراسم  محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، محمود شالویی (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی)، رمضانعلی سبحانی‌فر (معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران)، معاونان و مدیران دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جمعی از مدیران ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران انجمن‌ها و تشکل‌های نشر؛ حضور داشتند.
در این مراسم وزیر ارشاد با اشاره عرضه بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب، تاکید کرد: اگر کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرد، فرصتی را نیز فراهم کرد. امروز در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. بسیاری از دستگاه‌ها ازجمله شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و چند دستگاه دیگر در برگزاری این رویداد فرهنگی مشارکت دارند. باید بعد از کرونا نیز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تداوم داشته باشد.
همچنین معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور دوهزار ناشر و عرضه بیش از ۲۰۰ هزار اثر در نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: این موضوع جای تفاخر دارد. این نمایشگاه از نظر ناشر و تعداد کتاب بزرگترین نمایشگاه است؛ امید که توسط مردم هم استقبال خوبی صورت گیرد. همچنین در جلسه‌ای با رئیس سازمان صدا و سیما مقرر شد رویدادهای این نمایشگاه پوشش گسترده داده شود.
از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت ملی پست در مراسم افتتاحیه با اشاره‌ به اقداماتی که در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب شده‌ بود، بیان کرد: در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیش از ۹۵ درصد بسته‌ها به سلامت به دست مخاطب‌ها رسید. همچنین باید توجه کرد که در این نمایشگاه بیش از ۱۸۰۰ ناشر شرکت کرده بودند، و یک میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب به ۸۵۰ هزار آدرس و ۱۷ هزار نقطه روستایی فرستاده‌شد.
رمضان‌علی سبحانی‌فر بیان این‌که "نمایشگاه مجازی کتاب تهران و خرید و فروشی که در آن انجام می‌شود، دو بال آی.تی و لجستیک دارد" توضیح داد: سخت‌ترین بخش برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مربوط به بخش لجستیک آن است که توسط هفت هزار نفر موزع و ۱۵۰۰ دستگاه وسایل نقلیه ارسال‌ها انجام خواهد شد.
او با بیان این‌که "در این دوره ضعف‌های سال گذشته برطرف شده است" ادامه داد: با تامین امکانات زیرساختی بیشتر، این رویداد را به خوبی به سرانجام خواهیم رساند تا طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانیم. به همین منظور ۴۰۰ دستگاه وانت را به دستگاه شهری اضافه کردیم و پنج هاب پستی دیگر به سیستم مکانیزه سورتینگ - یکی از مهم‌ترین و کاراترین سیستم‌های اتوماسیون انتقال، تشخیص و تفکیک محصول‌های متنوع است- وصل کردیم تا به سرعت ارسال بسته‌ها افزوده شود. در تهران در مدت برگزاری نمایشگاه مجازی جدای از شعبه‌های ثابت پست، ۱۸ نقطه یعنی ۹ شعبه ثابت و ۹ شعبه سیار مشغول جمع‌آوری کتاب از ناشران خواهندبود. این امکانی است که پست می‌تواند در استان‌های پرترافیک انجام دهد.
پیش از این نیز تبلیغات گسترده‌ای مبنی بر ارسال رایگان کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب انجام شده بود، این در حالی است که روز گذشته طی پیامکی به ناشران در دقیقه‌ ۹۰ اعلام شده هزینه پست کتاب به عهده ناشر است؛ اقدامی که باعث شده برخی ناشران برای عرضه‌ کتاب‌های‌شان پا پس بکشند.
بر اساس گزارش ایسنا، دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حالی فعالیتش را آغاز کرده که یکی از ویژگی‌های آن در این دو دوره، ارسال رایگان کتاب به اقصی نقاط ایران اعلام می‌شود؛ البته این رایگان بودن هزینه ارسال برای مخاطبان کتاب است. قرار بود ناشران هم مانند دور گذشته این فرصت را داشته باشند و فقط هزینه بسته‌بندی کتاب‌ها برعهده آن‌ها باشد. اما برخلاف وعده‌هایی که اعلام شده بود تنها برای خرید بالای ۵۰ هزار تومان هزینه پستی برعهده ناشران است، در آستانه برگزاری و شروع این ماراتن فرهنگی اعلام شد هزینه ارسال کتاب با ناشران است.
امسال همچنین از ناشران خواسته شده برای جلوگیری از آسیب به کتاب‌ها از پاکت‌های پستی استفاده نکنند و کتاب‌ها را در جعبه ‌پستی قرار دهند که این موضوع افزایش هزینه بسته‌بندی کتاب را به همراه دارد؛ مثلا ناشری که کتاب ۲۰هزار تومانی فروخته، علاوه بر تخفیف چهارهزار تومانی، باید ۱۰ هزار تومان هم پول تهیه جعبه بدهد و هزینه ارسال را هم که اضافه کنیم، عملا هزینه تولید کتاب هم درنمی‌آید و نه تنها سودی برایش ندارد، بلکه به ضرر هم منجر می‌شود.
این موضوع ناراحتی و گله ناشران را در پی داشته است؛ مثلا ناشری نوشته است: اگر قیمت کتاب ۳۰هزار تومان باشد، ۶هزار تومان باید تخفیف بدهیم و هزینه پاکت و پرینت هم اضافه می‌شود. چقدر ناشر برای ارسال بپردازد و آیا سودآور است یا خیر؟ راهنمایی کنید.
یا ناشر دیگری گفته است: من هم همین سوال را دارم، اگر قرار باشد کتاب تخفیف‌ بخورد، هزینه چاپ فاکتور، پاکت پستی و ارسال هم با ناشر باشد عملا نه تنها هزینه تولید کتاب برنمی‌گردد، باید هزینه اضافی هم پرداخت کنیم. من فعلا کتاب‌هایم را غیرفعال کردم و منتظر جواب تیکت هستم.
ناشری هم از غیرفعال کردن کتاب‌هایش در سامانه نمایشگاه کتاب می‌گوید: کتاب‌های ۲۰ هزار تومانی را غیرفعال کرده‌ام، چون جز دردسر چیز دیگه‌ای نیست...
ناشر دیگری هم با انتقاد از این رویکرد، نوشته است: این تصمیم یک‌دفعه با چه رویکری گرفته شده و باز هم کاسه و کوزه هرجا را بر سر ناشر شکستند. من کتاب‌هایم را کلا غیرفعال کرده‌ام، چون زمانی که مشتری سفارش بدهد دیگر ناشر از نظر اخلاقی ملزم به ارسال کتاب است.
این در حالی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه ۲۰۰ هزار عنوان کتاب را در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اتفاق مبارکی توصیف کرده بود. حال به نظر می‌رسد علاوه بر این‌که اگر ناشران حاضر در نمایشگاه، کتاب‌های زیر ۳۰-۲۰ هزار تومان خود را از چرخه‌ فروش نمایشگاه خارج کنند، این اعداد و ارقام و اعداد و ارقامی که در روزهای آتی به‌عنوان افتخارات نمایشگاه مجازی کتاب تهران منتشر خواهد شد، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه