روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ يکشنبه ۳ بهمن - شماره 4067

زنان همراه مردان

 حمیده غلامپور- نظام خانواده، یک نهاد اساسی و محوری در جامعه است و به عنوان هسته اولیه برای سایر نهادهای اجتماعی به شمار می‌رود، این نظام کوچک‌ترین واحد اجتماعی است که اساس و زیرساخت واحدهای بزرگ اجتماعی بشری محسوب می‌شود، افرادی که در این واحد کوچک اجتماعی رشد می‌کنند و تربیت می‌شوند به میزان رشد و شکوفایی خود در واحدهای اجتماعی بزرگ انسانی سهم دارند.
بدون تردید زن دارای نقش اساسی در خانواده می باشد. زن در محیط خانواده دومین عرصه ی رشد و بهرهوری زندگی را طی می کند و چنین نیست که او اسباب کمال دیگری شود، بلکه در همه ی مزایای زندگی سهیم است،چه به عنوان همسر و چه به عنوان مادر. نمی توان نقش همسری زن را برابر مرد دانست ولی حق طلاق و سرپرستی رایکسره به مردان سپرد، چنان که نمی توان مقام مادر را تا عرش الهی بالا برد ولی وی را از حق حضانت و ارتباط با فرزندمحروم ساخت. خانواده در اسلام سالار ندارد، مرد سالاری، زن سالاری یا کودک سالاری همه انحراف از مسیر طبیعی وفطری خانواده است. بلکه هر یک از اعضای خانواده حقوق و وظایفی دارد که باید ایفا شود و به هریک از وظایف خودمتعهد و پایبند باشد. در خانواده مسلمان مدیر هست، اما سالار و مولا نیست، زیرا دیگران برده و رعیت نیستند. مدیر نیزبر حسب لیاقت و صلاحیت، وظیفه مدیریت را بر عهده می گیرد و حاکم مستبد و هوس ران نیست.
زن آیینه تمام عیار عشق در خانواده و اجتماع است. وی با پشتیبانی بجا از همسر سکان دار اقتصاد خانواده و تکیه گاه مهم و فرزندان و عامل پیشرفت خانواده می باشد و از دامن زن مرد به معراج می رود. مغزهای متفکر و خلاق و مبتکر جامعه همه و همه در کانون گرم خانواده و در دامان مادر گوش می کنند. زن به عنوان نیمی از ارکان اساسی خانواده برنامه ریزی اقتصادی خانواده و مدیریت منابع مالی و غیرمالی خانواده را برعهده دارد. وی این وظیفه را حجت ولی خاموش و بی ادعا در جایگاه مادری و همسری به خوبی ایفا می کند.
یکی از اساسی ترین و ارزشمند ترین راهکارهای پایداری و استمرار ارزش های اخلاقی و دینی در جامعه، تقویت و تحکیم بنیان خانواده است. از سوی دیگر زن به عنوان الگوی همسرانه و مادرانه در خانواده مطرح است. زن است که راهبرنده، تنظیم کننده و جهت دهنده حرکت خانواده در سبک و مدل زندگی است و اخلاق و عملکرد و حتی نگرش او سایه گستر بر همسر و فرزندان خویش خواهد بود. اهمیت این مسأله سبب می گردد تحصیل معرفت نسبت به تاثیر زن در استحکام خانواده و تاثیر خانواده در تداوم سلامت اجتماع و فرایند شکل گیری این چرخه از ضروریات به حساب آید و محققین را در بررسی آن مصمم سازد.
از مهم‌ترین، سازنده‌ترین و ارزشمندترین نقش‌هایی که زن می‌تواند ایفا کند، نقش مادری و همسری است که در آموزه‌های دینی بسیار ارزشمند است. زن در خانواده می‌تواند در موقعیت و جایگاه‌های مختلف، ایفای نقش کند و تأثیرگذار باشد، بنابراین ضروری است که از جایگاه خود و نقش‌هایی که می‌تواند در حوزه روابط خانوادگی ایفا کند آگاهی داشته باشد تا با علم به این موضوع بتواند در جهت سامان دادن به خانواده و روابط خانوادگی حاکم بر آن تأثیرگذار و سازنده باشد.
امروزه زنان اصلی‌ ترین رکن یک خانواده هستند و تربیت فرزندان و به نوعی تربیت جامعه را بر دوش می‌کشند که همواره به چگونگی نوع تربیت فرزندان خود می‌اندیشند، مادران باید یک والد اجتماعی_عاطفی باشند و وقتی زن به آگاهی رسید می‌تواند تصمیم بگیرد که یک والد اجتماعی_عاطفی باشد، بنابراین زنان از این منظر می‌توانند در حوزه جمعیتی هم اثرگذار باشند در حوزه تعاملات و ارتباطات در خانه هم زنان نقش بسزایی دارند.
همچنین نقش زنان در جامعه و حضور آن‌ها اهمیت فراوانی دارد و زنان یک جامعه می‌توانند در کنار مردان به فعالیت‌های اجتماعی اقتصادی و فرهنگی بپردازند، در جامعه امروزی میزان حضور زنان در جامعه نشان‌ دهنده درجه توسعه یافتگی یک کشور است، اکنون نگاه جهان به سوی افزایش فعالیت زنان و توسعه و پیشرفت آن‌ها معطوف شده است. حضور زنان تأثیر بسیاری در توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی دارد و توسعه اجتماعی و اقتصادی یک جامعه نیز به نقش زنان در آن جامعه بستگی دارد.
زنان باید کمک کنند تا کارکردهای خانواده پررنگ‌تر شود و خانواده به راحتی در معرض تزلزل و آسیب‌های اجتماعی قرار نگیرد، بنابراین تحکیم خانواده و تلاش برای استحکام آن اصلی‌ترین نقش زن در یک خانواده است. ‌
همکاری شهرداری تهران و‌ UNDP برای تشویق شهروندان به تفکیک پسماند در مبدا
  مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند بر همکاری با برنامه عمران سازمان ملل متحد به منظور ارتقای مدیریت پسماند شهر تهران تاکید کرد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند، در نشستی که با حضور مدیران  عامل شرکت های تترا پک، نسله و هایپراستار و مدیران سازمان پسماند و نمایندگان برنامه عمران سازمان ملل متحد برگزار شد، بر لزوم گسترش تعاملات سازنده برای ارایه خدمات بهتر به شهروندان تاکید شد.
محمد مهدی عزیزی، مدیرعامل سازمان در این نشست با اشاره به لزوم برنامه‌ريزي برای آموزش و اطلاع‌رساني درخصوص طرح جامع و سند تحول مدیریت پسماند گفت: تفکیک از مبدا، کاهش تولید پسماند و ارتفاء فرهنگ شهروندی در این زمینه، یکی از بخش های سند تحول مدیریت پسماند شهر تهران است که در همین راستا، این سازمان ضمن آموزش فرهنگ سازی به طور مستمر و ارتقا مشارکت مردمی در حوزه تفکیک در مبدا، همواره ابزار و تجهیزات اجرایی در این زمینه را به کار می گیرد. او در ادامه ضمن درخواست انتقال دانش، تجربه و ارائه تجهیزات مدیریت بهینه پسماند از سوی برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) به این سازمان افزود: به منظور هماهنگی و در راستای  سند همکاری سازمان مدیریت پسماند با برنامه عمران ملل متحد(UNDP) و با توجه به اینکه تفکیک پسماند و انتقال مخازن زباله به مبادی تولید یکی از محورهای این همکاری  بوده، این سازمان مصمم به اجرای پروژه ها و فعالیت های  تعاملی با برنامه عمران ملل متحد در همین خصوص است.  عزیزی در ادامه از آمادگی سازمان پسماند برای همكاري و تعامل با سه شرکت بزرگ تترا پک، نسله و هایپراستار خبر داد.  او ضمن ابراز خرسندی از حضور  این سه شرکت در اين نشست، استقرار غرف مدرن پسماند خشك به همراه آموزش توسط اپراتور را از  جمله روش هاي پيشنهادي در خصوص نحوه اين تعامل اعلام كرد. عزیزی با اشاره به بوستان ها ، ایستگاه های مترو، میادین میوه و تره بار و فروشگاه های بزرگ به عنوان اماکن هدف جهت  آموزش و فرهنگ سازي در زمينه تفكيك در مبدا اظهار داشت: این طرح  قرار است بصورت پایلوت با در اختیار قرار دادن دو دستگاه آر وی ام به  شرکت هایپراستار و ایجاد تعامل دوجانبه بین سازمان و شرکت های هایپر استار، نسله و تترا پک انجام شود. مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به تاثیر اجتماعی ترغیب سه شرکت مذکور در تفکیک پسماند از مبدا گفت: این سه شرکت برنامه ای تنظیم می کنند که شهروندان پس از تحویل پسماند خشک امکان خرید در هایپر استار و  محصولات نسله یا محصولات دارای بسته بندی تترا پک را داشته باشند. البته نشست هاي كارشناسي براي اجرایی كردن اين موضوع بين سازمان پسماند، UNDP و سه شركت مذكور برگزار خواهد شد.

ماجرای تیراندازی در خیابان شریعتی چه بود؟
 فردی که شب گذشته اقدام به تیراندازی در محدوده خیابان شریعتی کرده بود، دستگیر شد.  جمع شب ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که از درگیری فردی در محدوده خیابان شریعتی و پل رومی حکایت داشت و در توضیح آن گفته شده بود که متهم اقدام به تیراندازی در این محدوده کرده است.  در همین راستا نیز ماموران کلانتری ۱۰۱ تجریش وارد عمل شده و این فرد را که غیرنظامی بود، شناسایی، دستگیر و به کلانتری منتقل کردند.  در جریان تحقیقات اولیه از متهم دستگیر شده مشخص شد که درگیری میان او و صاحب یک فست فود در محدوده خیابان شریعتی، نبش خیابان موسیوند رخ داده است و این فرد اقدام به شلیک سه تیر کرده و همین موضوع نیز موجب ایجاد درگیری و وحشت مردم شده است.  پلیس تهران نوع این اسلحه به کار رفته در این درگیری را زعاف اعلام کرد و گفت: متهم دستگیر شده تیرها را به سمت مالک فست فود شلیک کرده بود که البته به وی اصابت نکرده بود.  همچنین با دستگیری این متهم اسلحه زعاف و پنج تیر جنگی همراه وی نیز کشف و ضبط شد.  رییس کلانتری ۱۰۱ تجریش نیز درباره رسیدگی به این پرونده به ایسنا گفت: این موضوع در حال رسیدگی است و ماموران پلیس پایتخت با دستور مقام قضایی تحقیقات خود برای شناسایی و دستگیری دیگر افراد مرتبط با این موضوع و نیز نحوه و چگونگی تهیه سلاح را در دستور کار خود قرار داده اند.

استاندار تهران خبر داد
حل مشکل تامین منابع مالی متروی پرند
 استاندار تهران از حل مشکل تامین منابع مالی برای تکمیل متروی پرند از طریق تغییر کاربری یک زمین خبر داد. محسن منصوری در تشریح روند تکمیل متروی شهر پرند گفت: برای تکمیل متروی پرند با کسری ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومانی مواجه هستیم که مقرر شد۵۰ درصد منابع را وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصد مابقی از محل منابع استانی تامین شود.
وی افزود: در همین راستا مقرر شد برای تامین بخشی از منابع مالی این پروژه  شورای برنامه ریزی استان تهران ماموریت پیدا کند نسبت به تغییر کاربری زمینی برای متروی پرند اقدام کند.
استاندار تهران ادامه داد: یک مرتبه برای  تغییر کاربری این زمین اقدام شده بود، اما باتوجه به اینکه کاربری حداکثری نبود در شورای برنامه ریزی استان تهران مقرر شد نسبت به کاربری حداکثری این زمین اقدام شود، قطعا با تغییر کاربری این زمین مشکل بزرگ تامین منابع مالی مترو پرند حل خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه