روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ دي - شماره 4065

تشریح اقدامات گروهک تروریستی حرکه النضال در دادگاه

محاکمه شاه‌مهره‌های دشمن

 اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده حبیب فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود، سرکرده گروهک تروریستی حرکه النضال دیروز (سه شنبه، ۲۸ دی ماه) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی افشاری برگزار شد.
نماینده دادستان با اشاره به عملیات‌های تروریستی این متهم گفت: بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان سازمان برنامه‌وبودجه خوزستان در سال ۸۴، عملیات بمب‌گذاری اداره مسکن و شهرسازی اهواز در سال ۸۴ بمب‌گذاری در اداره محیط‌زیست اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت اهواز، آبادان و ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال ۸۴، برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز ازجمله اقدامات این متهم بوده است.
نماینده دادستان تصریح کرد: این گروهک به‌عنوان یک سازمان تروریستی در سال ۱۳۷۸ شمسی و مصادف با ۱۹۹۹ میلادی هسته‌های اولیه خود را به سرکردگی حبیب لبگان در خوزستان تشکیل داد و با انجام عملیات‌های تروریستی در سال ۸۴ فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.
نماینده دادستان ادامه داد: گروهک حرکه النضال اقدامات تروریستی وحشتناکی را ازجمله بمب‌گذاری در اماکن دولتی، جاسوسی، سرقت مسلحانه، ایجاد رعب و وحشت کرده است که منجر به شهادت ۷۴ نفر از شهروندان ایرانی شده است.
عوامل اصلی گروهک تروریستی مذبور که عمدتاً در کشورهای سوئد، دانمارک و هلند مستقر هستند و از حمایت‌های عربستان سعودی بهره‌مند هستند، اقدام تروریستی در ایران انجام داده‌اند و با وجود صدور اعلان قرمز برای عوامل اصلی و سران گروهک، تاکنون اقدام موثری از سوی کشورهای اروپایی و سعودی برای تحویل سران گروهک صورت نگرفته است.
وزیری گفت: در طی سال‌های اخیر فرماندهان گروهک تروریستی بین کشورهای اروپایی و عربستان سعودی در رفت‌وآمد بوده اند. اهداف تروریستی گروهک حرکت النضال را شهروندان عادی ازجمله زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و اقوام فارس و عرب از قربانیان عملیات‌های تروریستی از گروهک هستند.
وی ادامه داد: در همین راستا گروهک تروریستی مذبور دریکی از اقدامات خود در ۳۱ شهریور سال ۹۷ با همکاری سایر گروه‌های تروریستی، مراسم رژه نیروهای مسلح را مورد هدف قرار داد و ۲۵ نفر ازجمله یک کودک را شهید و ۷۰ نفر را مجروح کردند.
وزیری در خصوص نحوه تشکیل حرکه النضال گفت: در دهه ۷۰ شمسی تعدادی از عوامل معارض عرب با هدف تجزیه خوزستان اقدام به شناسایی و جذب نیرو در سطح استان کردند و در سال‌های ۷۹ تا ۸۳ به‌منظور تامین منابع مالی اقدام به سرقت‌های مسلحانه کردند.  وی گفت: حبیب‌الله چعب به همراه اعضای کمیته مرکزی گروهک ازجمله حبیب نبگان اقدام به جذب نیرو برای انجام اقدامات تروریستی خود کردند که توسعه اقدامات این افراد منجر به تشکیل گروهک تروریستی حرکه النضال شد.
نماینده دادستان با اشاره به جعل نامه رئیس دفتر رئیس جمهور وقت از سوی گروهک تروریستی حرکه‌النضال گفت: اقدامات این گروهک با انتشار نامه مجعول در سال ۸۴ منتسب به رئیس دفتر رئیس‌جمهور و انجام عملیات‌های تروریستی وارد فاز امنیتی و نظامی شد.
وی افزود: گروهک تروریستی در فروردین سال ۸۴ در یک اقدام از پیش تعیین‌شده، سندی مجعول با طبقه‌بندی خیلی محرمانه مربوط به سال ۷۶ به امضای رئیس دفتر رئیس جمهور وقت خطاب به سازمان برنامه‌وبودجه مبنی بر قصد دولت برای تغییر ساختار جمعیت عرب منطقه را در سطح استان خوزستان منتشر کرد که منجر به برانگیخته شدن احساسات مردم در سطح استان شد.
نماینده دادستان بیان کرد: درنهایت این اقدامات تروریستی در ۲۲ خرداد ۸۴ به بمب‌گذاری فرمانداری خوزستان، اداره کل برنامه‌وبودجه و اداره مسکن استان شد و گروهک تروریستی مسئولیت این اقدامات را بر عهده گرفت.
وزیری ادامه داد: در ادامه گروهک تروریستی حرکه النضال در بیانیه شماره یک خود اعلام کرد ضمن قبول مسئولیت‌های این عملیات‌های تروریستی به انجام اقدامات مسلحانه بمب‌گذاری در تأسیسات نفتی تاکید کرد.  وی گفت: حملات تروریستی در خوزستان زمانی به نقطه بحرانی رسید که در سال۸۴ چندین مرکز دولتی و تأسیسات نفتی به‌ویژه فرمانداری خوزستان منفجر شد.
نماینده دادستان بیان کرد: عوامل گروهک تجزیه خوزستان را از اهداف خود اعلام کردند.  این گروهک ضمن ارتباط با سایر گروهک‌های تروریستی اقدامات تروریستی آن‌ها را تایید و ائتلاف با سایر گروهک‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.
وی گفت: حییب نبگان رسماً همکاری با گروهک‌هایی از جمله جیش‌العدل، را اعلام و این گروهک‌ها را دوستان خود معرفی کرده است. و همچنین سخنگوی این گروهک با گروهک جیش‌العدل بر ایجاد اتاق‌های عملیاتی علیه کشور ایران توافق کرده بود.
گفتنی است، بر اساس کیفرخواست صادره، اتهام وی اداره و سرگروهی گروه تروریستی به نام «حرکه النضال العربی لتحریرالاحواز» و طراحی و اجرای عملیات‌های بمب‌گذاری و تروریستی متعدد در استان خوزستان از جمله حمله به مردم اهواز در جریان رژه هفته دفاع مقدس در سال ۹۷ است که منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان اهوازی شد.
بمب‌گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمب‌گذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمب‌گذاری در اداره محیط زیست، بمب‌گذاری انتقال خط لوله‌های نفت، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت آبادان به اهواز و ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان، بمب‌گذاری در بانک سامان اهواز و برنامه ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز از اهم موارد تفهیم شده به این متهم در کیفرخواست می‌باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه