روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ دي - شماره 4064

جاماندگان سهام عدالت، در انتظار سهام؛

چند میلیون جامانده سهامدار می‌شوند؟

 به گفته نمایندگان مجلس ۱۰ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در سال آینده تعیین تکلیف خواهند شد. یک سالی می شود که سهام عدالت آزادسازی شده است. بعد از این آزادسازی حدود ۲۰ میلیون نفر که فاقد سهام عدالت بودند پیگیر خرید یا دریافت این سهام هستند.
مجلس شورای اسلامی در طرحی از ارائه سهام عدالت به کسانی که از این سهم محروم هستند بر آمد اما هنوز جزئیاتی از اجرای آن در امسال و حتی بودجه سال آینده مشخص نیست.
*جاماندگان سهام عدالت چند نفر هستند؟
اکبر حیدری سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذار استانی سهام عدالت گفت: به دلیل این که در زمان آغاز ثبت نام سهام عدالت، سامانه‌های شناسایی مانند مدرن و آنلاین نبوده اند حجم زیادی از انحرافات در این زمینه رقم خورد.
او می گوید: طبق برآورد‌ها، دو دسته جامانده سهام عدالت وجود دارد. یک افرادی که دعوت نامه دریافت سهام عدالت (کارتکس) دارند، این جمعیت بین ۱.۸ میلیون تا ۴ میلیون نفر متغیر هستند. ۱.۸ میلیون نفر کسانی هستند که کارتکس دارند و ۴ میلیون نفر کسانی هستند که برآورد می‌شود دعوت نامه سهام عدالت را داشته، اما موفق به ثبت نهایی نشده اند.
از سوی دیگر طبق برآورد وزارت تعاون و رفاه اجتماعی، نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از ۶ دهک پایین جامعه علیرغم تصریح قانون، سهام عدالت دریافت نکرده اند.که البته آن ۴ میلیون نفر بیان شده نیز در همین بازده جمعیتی گنجانده شده است و در کل مجموع جاماندگان سهام عدالت ۲۰ میلیون نفر است که ۴ میلیون نیز به طور قطعی دعوت نامه دریافت کرده اند.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰ گفت:  جلساتی در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان این سهام در مجلس داشته‌ایم. در چند روز آینده طرح واگذاری سهام به جاماندگان جمع بندی می‌شود و با نگاه مثبت دولت، این طرح ظرف چند روز آینده در دستور کار قرار می‌گیرد و امیدوارم در قالب توافق با دولت این موضوع نهایی شود.
او گفت: رایزنی‌ها را با رئیس جمهور شروع و نامه‌ای را به دولت ارسال کردیم که با کلیات بحث موافقت شده و این مسئله به سازمان برنامه و بودجه ارجاع شده است.
به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛ تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت یکی از اقدامات کوتاه مدت در نیمه دوم امسال خواهد بود.
با گذشت بیش از چهار ماه از این اظهارات اما هنوز اقدامی در زمینه جاماندگان سهام عدالت صورت نگرفته است.
*تامین منابع سهام عدالت برای جاماندگان وجود دارد
رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: در زمینه تخصیص منابع لازم باید گفته شود اگر شرکت‌ها  حذف شده از پرتفوی سهام عدالت دوباره به سبد سهام عدالت بازگردند تکلیف جاماندگان سهام عدالت نیز مشخص می‌شود.
بررسی ها از لایحه بودجه ۱۴۰۱ جایی برای تامین مالی این افراد را نشان نداد به همین علت سراغ نمایندگان مجلس رفتیم.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: سهام عدالت قانونی جداست و در بودجه جانمایی نمی شود. طرح جاماندگان سهام عدالت در مجلس در حال بررسی است.
غلامرضا مرحبا گفت: برای ۱۰ میلیون نفر از ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت، منابع مالی مشخص شده است. این ده میلیون نفر عضو نهادهای حمایتی و دهک های پایین خواهند بود.
کمتر از ۳ ماه به پایان سال مانده و جاماندگان سهام عدالت چشم انتظار تحقق وعده های دولت در این زمینه هستند وعده ای که به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از اولویت ها و برنامه های  کوتاه مدت دولت سیزده ام است.

عضو اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد؛
آیا رشد آمار صادراتی ایران غیر واقعی است؟
 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید بالا رفتن قیمت نفت و افزایش فروش فراورده‌های نفتی در بالا رفتن آمار صادراتی کشور در ماه‌های گذشته نقش داشته اما نمی‌توان کل رشد صادرات را به آن نسبت داد.
مهرداد عباد اظهار کرد: با عبور از برخی مشکلات بزرگ که اقتصاد ایران در سال گذشته با آن رو به رو بود، در سال جاری شرایط برای افزایش حضور در بازارهای بین‌المللی و بالا بردن رقم صادرات فراهم شده و به نظر می‌رسد با کاهش برخی فشارها، امکان افزایش صادرات نفتی و فراورده‌های وابسته به آن به وجود آمده که در کنار کاهش محدودیت‌های کرونایی به افزایش صادرات ایران کمک کرده است.
به گفته وی، صرف این اتفاق می‌تواند به افزایش دسترسی به درآمدهای نفتی و فعال کردن اقتصاد مولد کمک کند، هر چند تا استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در این حوزه راهی طولانی باقی مانده است.
عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بی ثباتی نرخ ارز برای صادرکنندگان مشکلات جدی به وجود آورده است، بیان کرد: اینکه یک تولیدکننده یا صادرکننده کالایی را تولید کرده و به فروش برساند اما با توجه به نامشخص بودن سرنوشت ارز نداند که در مرحله بعدی مواد اولیه را باید با چه نرخی خریداری کند، قطعا به ضرر آمارهای صادراتی و در نهایت اقتصاد کشور تمام خواهد شد. ثبات در نرخ ارز یکی از مهم‌ترین خواسته‌های صادرکنندگان از دولت است.
عباد با اشاره به برخی مشکلات ساختاری در حوزه صادرات غیرنفتی، توضیح داد: یکی از موضوعاتی که باید برای آن راه حلی پیدا شود، تغییر نگاه کلان در این حوزه است. ما باید این دیدگاه که همه کالاها را تولید کنیم و همه کالاها را صادر کنیم فاصله بگیریم. اقتصاد ایران نیز مانند اقتصاد دیگر کشورها، در تولید و صادرات برخی کالاها مزیت نسبی دارد و در برخی کالاها نه. از این رو ما باید تمرکز خود را بر صادرات کالاهایی قرار دهیم که در آنها توان رقابت داریم و می‌توانیم بازار خود را حفظ کرده و ارتقا بدهیم.
وی ادامه داد: ما به شکل سنتی در بازارهایی مانند فرش، پسته و زعفران حضور داشته‌ایم اما با توجه به ضعف در بازاریابی، بسته بندی و تبلیغات یا این بازارها را از دست داده‌ایم یا کار برایمان بسیار دشوار شده است. تغییر در سیاست‌های داخلی باید به بهبود حضور ما در این عرصه‌ها کمک کند.
عضو اتاق بازرگانی تهران صادرات فله‌ای کالا را یکی دیگر از معضلات صادرات غیرنفتی ایران دانست و گفت: متاسفانه بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ما به شکل فله و با کالاهای با ارزش افزوده پایین انجام می‌شود، این در حالی است که اگر ما تنها در تولید برخی کالاها سرمایه‌گذاری کنیم و فراورده‌هایی با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم، هم درآمد بیشتری در این حوزه خواهیم داشت و هم امکان رقابتی بالاتر در بازارهای بین المللی پیدا می‌کنیم.
عباد خاطرنشان کرد: در کنار مشکلات داخلی، مسائل بین المللی نیز در مسیر صادرات ما مشکل آفرین می‌شوند. از تحریم‌ها گرفته تا معضلات مربوط به حوزه اف ای تی اف و محدودیت‌های بانکی، همگی بر آمار صادراتی نهایی کشور تاثیر منفی می‌گذارند، از این رو در کنار مشکلات داخلی باید امیدوار باشیم راه حلی برای پایین آمدن تنش‌ها و بهبود سطح روابط در عرصه بین المللی نیز فراهم شود.

مدیر شرکت شاپرک:
3 میلیون کارتخوان
بدون تراکنش هستند نه بی هویت!
 به گفته مدیر شرکت شاپرک ۳ میلیون کارتخوان در کشور تراکنش ندارند؛ اما نمی‌توان گفت بی هویت هستند.
دهقان می گوید: ۱۳ میلیون ابزار پذیرش شامل کارتخوان، درگاه پرداخت اینترنتی و موبایلی داریم، از این تعداد حدود ۸۰ درصد پرداخت فعال هستند.
او گفت:  بانک مرکزی و شاپرک نسبت به پیش ثبت نام مودیان مالیاتی اقدام می‌کنند. ۷۵ درصد از پذیرندگان حقیقی که دستگاه‌کارتخوان دارند را پیش ثبت نام کرده ایم.
۱۳ میلیون دستگاه کارتخوان در نظام بانکی به ثبت رسیده است
 به گفته محمد برزگر، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت تا پایان دی باید از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی، کارتخوان‌های خود را ثبت و به پرونده مالیاتی خود متصل کنند.
این موضوع به موجب اجرای قانون پایانه های فروشگاهی برای تمام کسب و کارها اجباری است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه