روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۸ دي - شماره 4064

آسیبهای اجتماعی و ضرورت پیشگیری

 محبوبه قدری- هر جامعه‌ای تناسب با شرایط خود ، فرهنگ ، رشد و انحطاط خود با انواعی از انحرافات و مشکلات روبروست که تاثیرات مخربی روی فرآیند ترقی آن جامعه دارد. شناخت چنین عواملی می‌تواند مسیر حرکت جامعه را بسوی ترقی و تعامل هموار سازد، بطوری که علاوه بر درک عمل آنها و جلوگیری از تداوم آن عمل با ارائه راه حلهایی به سلامت جامعه کمک نماید.آسیب های اجتماعی هر گونه رفتار فردی یا جمعی عنوان می‌شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعه محل فعالیت کنش‌گران واقع نمی‌شود و در نتیجه با منع قانونی یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرو می‌شود.به همین دلیل است که خاطیان سعی می‌کنند ناهنجاری خود را از دید ناظران قانون، اخلاق عمومی و نظم اجتماعی پنهان کنند؛ زیرا در غیر این صورت با پیگرد قانونی، تکفیر اخلاقی وطرد یا سایر واکنش‌های منفی اجتماعی مواجه می‌شوند.
خانواده به عنوان کانونی که شخصیت نخستین کودک در آن شکل می گیرد نقش بسیار مهمی در گرایش به سوی ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی و یا سالم زیستی اعضای خانواده دارد. در این راستا توجه به شاخص های خانوادگی موثر در گرایشبه سمت آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد نقش بسیار مهمی در پیشگیری از آن ایفا می کند.گسترش روز افزون آسیب های اجتماعی (ترک تحصیل ،فرار از مدرسه ،اعتیاد،سرقت،تشکیل گروههای معا رض و وندالیسم و...)به وی‍‍‍‍‍‍‍‍زه در سال های اخیر در بین دانش آموزان وهمچنین شیوع مفسده های آشکار وپنهان ،افزایش قابل توجه بزهکا ری ها وکزروی های اجتماعی و آلودگی به مواد مخدر ،به ویزه در میان جوانان و نوجوانان جا معه مستلزم تعمق و چا ره اندیشی اساسی است.
به طور کلی دو نوع نگرش نسبت به آسیب های اجتماعی وجود دا رد:یک نگرش که عمدتا متوجه چگونگی جرایم و نفس بزه های اجتماعی ،شیوع ،گستردگی،عمق،شدت وآثار ناصواب آن است .صاحبان چنین نگرشی ،یبشترین هم خود را در جهت وضع قوانین گوناگون ،ساخت زندان ،مبا رزه با کزروی ها و بالطبع مبارزات مجرمان ،به خصوص از طریق زندان صرف می کنند. نگرش دیگر معطوف به خصیصه ها و توانایی های اجتماعی فرد بزهکا ر است که مرتکب جرم می شود. درواقع در این نوع نگرش محور توجه ،انسان هایی اند که به رغم مشابهت فراوان با بسیاری از همسالان خود ا ز نظر شرایط اقتصادی –اجتماعی ،به علل خاصی (عدم آشنایی کافی با مهارتهای اجتماعی )دچا ر آسیب پذیری اجتماعی می گردند؛صاحبان چنین نگرشی دوست دا رند تمام اندیشه وتلاش خود را متوجه شناخت عوا مل پدید آیی رفتارهای آسیب زا نمایند وراه حل مسئله را در آموزش و ا رتقای سطح آگاهی مهارت ها و انطباق پذیری اجتماعی فرد می دانند.
در جوامع مدرن امروز تمایل بر این است که این سیاست ها هرچه بیشتر توسط نهاد آموزش و پرورش و نهاد خانواده به جامعه تزریق شده و نهاد سیاست حداقل دخالت را در این امور دارد.اما در جوامعی که در آن ها نهاد سیاست قدرتمندتر است، این سیاست ها توسط این نهاد وضع و به جامعه دیکته می شود.تجربه نشان داده است که جوامع نوع اول در مهار بحران های اجتماعی موفق تر عمل کرده اند.چون مردم راهکارهای مقابله با آسیب های اجتماعی را وضع واز آن ها حمایت می کنند.اما در جوامعی که سیاست های اجتماعی را نهاد سیاست وضع می کند،لاجرم باید ضمانت های اجرایی آن ها را هم تعیین کند که در این حال استفاده از نیروهای حافظ قوانین و حامی نظام سیاسی مثل پلیس ضرورت پیدا می کند.
آگاهی نوجوانان از توانایی هایشان، علاوه بر آنکه باعث می شود به ارزش وجودیشان پی برده و خود را فردی شایسته حس نمایند، سبب می شود تلاش نموده ظرفیتهای بالقوه خود را به مرحله فعل برسانند. هماهنگی خانه، مدرسه و جامعه پیشگیری از اعتیاد را در فرزندان بهبود می بخشد؛ هرچند پیشگیری را می توان موثرترین راهبرد برخورد با سوء مصرف مواد دانست، اما انتخاب بهترین روش پیشگیری چندان آسان و روشن نیست ،زیرا علل اعتیاد متعدد،مرتبط به هم و چند بعدی است پس تا آنجا که ممکن است باید عملا0 و بطور تجربی و ملموس، دانش آموزان را با عوارض اعتیاد آشنا کرد و آنان را راهنمایی و مشاوره نمود تا در دام اعتیاد اسیر نشوند.
نسل جوان و نوجوان ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و به تبع آن نیازهای خاصی نیز در وجودشان پدید می‌آید.  عواطف زلال و دقیق، قلب پاک و آماده تربیت، نشاط و تحرک، توان و جوشش، خلاقیت، کمال طلبی و کنجکاوی برخی از صفاتی است که معمولاً از جوان و نوجوان تصویری امیدآفرین، قابل اتکاء، سرمایه ساز و در یک کلام موجودی آینده ساز ارایه می‌دهد. اما وجود برخی از صفات نوجوانی و جوانی، آن‌ها را موجودی نیازمند به هدایت و مراقبت معرفی می‌کند.دانش اندک آن‌ها در مواجهه با مسایل و مشکلات زندگی، برخوردهای اجتماعی، شناخت افراد، از این قبیل ویژگی‌ها است.
تغییرات دمای زمستان چشمگیر نیست
بارش‌های دی‌ماه 18 درصد بالاتر از حد نرمال
 رییس سازمان هواشناسی ضمن بیان اینکه بارش‌های دی‌ماه ۱۸درصد بالاتر از حد نرمال بوده است، گفت: دمای کشور تا پایان زمستان حداکثر نیم تا یک درجه بالاتر یا پایین‌تر از حد نرمال خواهد بود.
سحرتاج‌بخش با اشاره به نرمال بودن میزان بارش‌ها در فصل جاری اظهارکرد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه سال۱۴۰۰) بارش‌ها حدود ۱۹.۸ درصد زیر حد نرمال قرار دارد اما از ابتدای فصل جاری (ابتدای دی‌ماه) بارش‌ها حدود ۱۸درصد بالاتر از حد نرمال بوده و فقط میزان بارش پنج استان خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان، قم، هرمزگان و یزد بالاتر از حد نرمال و در باقی استان‌ها  کمتر از حد نرمال گزارش شده است.
وی افزود: اصلی ترین سدهای کشور در استان‌های غربی یعنی استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند که آب کشاورزی، آب شرب و سایر کاربری‌ها را تامین می‌کنند و بسیار شرایط نامساعدی دارند.
رییس سازمان هواشناسی افزود: از ابتدای سال آبی بارش کرمانشاه حدود۱۳۰میلی‌لیتر زیر حد نرمال، ایلام حدود ۱۱۲میلی‌لیتر زیرحد نرمال و لرستان۷۵ میلی‌لیتر زیر حد نرمال  بوده است و کل کشور حدود۱۷درصد زیر حد نرمال بارش قرار دارد که این میزان یعنی ما ۲۰درصد کاهش بارش نسبت به حد نرمال داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه در فصل پاییز میزان بارش‌ها ۴۰درصد زیر حد نرمال بود، افزود: ما سال گذشته بارش برف نداشتیم،این کمبود بارش در سال ۹۹ مزید برعلت شد تا شرایط منابع آبی مناسب نباشد و ذخیره بالادستی در ارتفاعات نتواند آب پشت سدها را تامین کند . موضوع مدیریت منابع آب در حوزه‌های شرب،کشاورزی،صنعتی و سایر کاربری‌ها باید با جدیت پیگیری شود.
تاج‌بخش درباره پیش‌بینی بارش‌های فصل زمستان اظهار کرد: پیش‌بینی ما برای فصل زمستان بارش‌های نرمال است.ممکن است در بعضی استان‌ها میزان بارش به بالاتر از حد نرمال برسد اما این بارش‌ها نمی‌توانند منابع آبی را به‌حدی که تا پایان تابستان لازم است تامین کند، مگراینکه بارش خاصی اتفاق افتد که فعلا این اتفاق در نقشه‌های هواشناسی قابل رؤیت نیست.
وی درباره پیش‌بینی دما در فصل زمستان گفت: در یک بازه زمانی با ورود سیستم‌های جوی جدید کاهش دما اتفاق می‌افتد و ممکن است که به مدت یک هفته هوا سرد باشد اما به‌طور کلی در زمستان امسال تغییرات دما چندان چشمگیر و قابل ملاحظه نیست و حداکثر نیم تا یک درجه بالاتر یا پایین‌تر از حد نرمال خواهد بود و زمستانی بسیار سرد که دما دو سه درجه زیر حدنرمال باشد، نخواهیم داشت.

اتریش در آستانه اجباری کردن واکسن کرونا
 کارل نهامر، صدراعظم اتریش روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور «از ابتدای فوریه» به عنوان نخستین کشور اروپایی واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را برای تمامی افراد بزرگسال اجباری می‌کند.
، نهامر همچنین تاکید کرد که پس از طی این دوره زمانی لازم برای اجرای این پروژه، واکسینه نشدن در برابر بیماری کووید-۱۹ «جرم» محسوب می‌شود و افرادی که بر این جرم اصرار ورزند مشمول جریمه صعودی از ۶۰۰ تا سه هزار و ۶۰۰ یورو خواهند شد.
پروژه جدید دولت اتریش در قالب لایحه‌ای به پارلمان این کشور ارائه شده و انتظار می‌رود این لایحه روز پنجشنبه به تصویب برسد. البته در این لایحه استثنائاتی برای زنان باردار و تمام افرادی که به دلایل پزشکی نمی‌توانند واکسینه شوند، در نظر گرفته شده است.
تلاش دولت اتریش برای اجباری کردن واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در شرایطی است که روز شنبه نیز همچون هفته‌های اخیر، وین پایتخت این کشور صحنه تجمع اعتراضی ۲۷ هزار نفر از مخالفان محدودیت‌های کرونایی بود.
به گزارش یورونیوز، تاکنون ۷۱.۵ درصد از مردم اتریش یک دُز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند؛ نرخی که پایین‌تر از بسیاری از کشورهای اروپای غربی و شمالی است. به عنوان نمونه تا کنون ۷۹.۵ درصد جمعیت فرانسه حداقل تک دُز خود را دریافت کرده‌اند و در دانمارک نیز این نرخ ۸۳ درصد است. تاکنون تزریق یک دُز واکسن کرونا به ۷۴ درصد از مردم اتحادیه اروپا انجام شده است.
پیش از این، کشورهای اکوادور، تاجیکستان، ترکمنستان، اندونزی و ایالات فدرال میکرونزی (کشوری در اقیانوسیه) واکسیناسیون کرونا را برای تمامی افراد بزرگسال اجباری کرده بودند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه