روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ شنبه ۲۵ دي - شماره 4061

وزیر نفت خبر داد:

اختصاص بیش از ١٠٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هرمزگان

ظرفیت پالایشی در هرمزگان به روزانه ۱.۵۵۰ میلیون بشکه می‌رسد

 وزیر نفت با تأکید بر حمایت از سرمایه‌گذاری در استان هرمزگان، اعلام کرد که ظرفیت پالایشی این استان به روزانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه می‌رسد.
به گزارش شانا، جواد اوجی در جریان سفر به جزیره قشم پس از بازدید از پالایشگاه پارس‌بهین پالایش نفت قشم، در جمع خبرنگاران گفت: خوراک نخستین پالایشگاه فوق‌سنگین نفت خام کشور (پارس‌بهین پالایش نفت قشم) از نفت خام سنگین میدان‌های سروش و نوروز تأمین می‌شود و این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری ۲۲۰ میلیون دلاری بخش خصوصی ساخته شده است.
وی با بیان اینکه وزارت نفت، استان هرمزگان را به‌عنوان قطب پالایشی نفت کشور معرفی می‌کند، افزود: با راه‌اندازی پروژه پارس بهین پالایش نفت قشم ۸۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی در استان هرمزگان مهیاست که ۳۷ درصد مجموع ظرفیت پالایش نفت کشور را شامل می‌شود. وزیر نفت تصریح کرد: با راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه پارس بهین پالایش قشم برای فرآوری میعانات گازی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار، ظرف سه سال آینده زمینه تحول این منطقه را فراهم می‌کند. اوجی ادامه داد: ظرفیت پالایشی استان هرمزگان با تکمیل چهار طرح پالایشگاهی با پیشرفت صفر تا ۳۵ درصد در دستور کار است که ظرفیت پالایشی استان از روزانه ۸۵۰ هزار بشکه نفت به روزانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه می‌رسد. وی اعلام کرد: وزارت نفت از همه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز به‌ویژه در منطقه جزیره قشم حمایت می‌کند و برای اجرای طرح‌های پالایشی تضمین تامین خوراک می‌دهد. وزیر نفت همچنین گفت: با افزایش ظرفیت پالایشی کشور، اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام‌فروشی هم محقق می‌شود که با راه‌اندازی این کارها تولید فرآورده‌های پالایشی کشور افزایش می‌یابد و درآمد خوب و اشتغال‌زایی دارد. اوجی با اشاره به حوزه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در این منطقه، اظهار کرد: برای استان هرمزگان و جزیره قشم دستاورهای خوبی داشتیم که در نشست شورای اداری اعلام خواهیم کرد. به گزارش شانا، آیین کلنگ‌زنی فاز دوم پالایشگاه پارس بهین پالایش نفت قشم با حضور وزیر نفت در جریان چهاردهمین سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان هرمزگان انجام شد. وزیر نفت در جریان چهاردهمین سفر استانی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، وارد استان هرمزگان و جزیره قشم شد و در بد ورود با حضور بر سر مزار شهدای گمنام به قرائت فاتحه پرداخت و در ادامه به ملاقات خانواده معظم شهید حسن ذاکری رفت. اوجی در ادمه سفرش به جزیره قشم ضمن بازدید از طرح نیمه‌کاره مجموعه ورزشی روستای هلر جزیره قشم ضمن پیگیری برای تکمیل آن خواستار به سرانجام رسیدن این طرح ورزشی شد، ملاقات مردمی و حضور در نشست شورای اداری جزیره قشم پایان بخش برنامه‌های وزیر نفت خواهد بود.
*اختصاص بیش از ١٠٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هرمزگان
وزیر نفت همچنین در نشست شورای اداری شهرستان قشم گفت: ۲۰ میلیارد تومان به‌جز ۱۰۶۰ میلیارد تومان سهم هرمزگان طبق صلاحدید فرمانداری به‌صورت اختصاصی و به‌منظور رفع مشکلات قشم به این شهرستان اختصاص یافت. به گزارش شانا، جواد اوجی بیان کرد: در کل استان ۱۰۶۰ میلیارد تومان پروژه درمانی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی، ورزشی و ... تعریف شده است و در اختیار استاندار و دوایر دولتی قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه حدود چهار درصد از اعتبارات توسعه میدان‌های نفتی به عنوان مسئولیت اجتماعی به همان منطقه اختصاص می‌یابد، افزود: برای نمونه در میدان‌های رشادت، سیوند و رسالت این مبلغ ۵۸۰ میلیون دلار بوده است. وزیر نفت اظهار کرد: پل خلیج فارس از آرزوهای دیرین مردم قشم است و از آخرین بازدید ما در ۱۱ سال پیش تاکنون تغییر چندانی نکرده و نیاز است که در این زمینه اقدام‌های عاجلی انجام شود. اوجی همچنین با بیان اینکه هرمزگان ۳۹ میدان نفتی و گازی دارد، افزود: هنوز هم بخش قابل‌توجهی از این میدان‌ها توسعه نیافته است و ظرفیت افزایش آنها وجود دارد که در دولت سیزدهم عملیاتی خواهد شد. وی اعتبار تخصیص یافته برای انتقال گاز را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: از همین تریبون قول می‌دهم از خط لوله هفتم سراسری انتقال گاز، گاز بندرعباس به قشم عملیاتی شود تا افزون بر تأمین نیاز مورد نیاز شهرستان، صنایع نیز بتوانند از مزیت‌های این نعمت استفاده کنند. وزیر نفت توسعه میدان‌های گازی را در دستور کار دولت دانست و گفت: هزمرگان قطب پالایشگاهی نفت است و از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی در روز، ۸۵۰ هزار بشکه در این استان تولید می‌شود که امیدواریم تا چهار سال آینده این رقم حدود دو برابر افزایش یابد. اوجی یکی از مشکلات اصلی کشور را خام‌فروشی اعلام و تصریح کرد: باید با توسعه پالایشگاه‌ها، تولیدات با قیمت و ارزش افزوده بالا مانند بنزین سوپر و ال‌پی‌جی (گاز مایع) را افزایش دهیم تا افزون بر رفع تحریم‌ها، زمینه فروش ساده‌تر و ارزآوری بالاتری را عاید کشور کنیم. وی همچنین رفع مشکل مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، واردات خودروی خارجی به مناطق آزاد، رفع تنش آبی در جزیره، احداث بیمارستان و کمک به ایجاد و توسعه مراکز درمانی، احداث و توسعه بزرگراه‌های درگهان لافت - قشم و ساحل جنوبی و احداث یک باب هنرستان در قشم به‌منظور هنرآموزی را از دیگر اهداف اجرایی در جزیره قشم دانست که برای حل و انتقال به هیئت دولت در دستور کار قرار خواهد گرفت. براساس این گزارش، در این نشست احمد مرادی، نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی، امام جمعه قشم نیز در سخنانی به بیان مشکلات موجود در این شهرستان پرداختند و بر بهره‌گیری از نیروهای متخصص هرمزگان در سطوح عالی دولت و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در این منطقه تاکید کردند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه