روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ شنبه ۲۵ دي - شماره 4061

جزئیات تازه درباره کارت یارانه و بازگشت کوپن

250 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت

 عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، جزئیات دو سناریوی یارانه‌ای دولت برای حمایت معیشتی از مردم را تشریح کرد.
محمدرضا میرتاج‌الدینی روز پنجشنبه در خصوص راهکارهای دولت برای جبران حذف ارز ترجیحی گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی، دولت یارانه مستقیم و جبرانی برای مردم در نظر خواهد گرفت.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه‌ها نیست اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه پنهان، حذف واسطه‌ها و اختصاص این یارانه به مردم است.
وی اظهار داشت: دولت سناریوهای مختلفی برای کمک به مردم دارد، در گام اول میزان هزینه مردم برای تامین کالاهای اساسی به صورت کارشناسی محاسبه شده و میانگین هزینه‌ها تعیین می‌شود.
رییس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق ادامه داد: سناریوی اول این است که تا زمانی که زیرساخت‌های لازم ایجاد شود، یارانه نقدی به مردم اختصاص می‌یابد و پس از اینکه زیرساخت‌های لازم فراهم شد، کارت‌های یارانه‌ای یا کالابرگ به سرپرست خانوارها اختصاص می یابد.
میرتاج الدینی در توضیح این مطلب گفت: در این سناریو دولت ۲۵ قلم از کالاهای مایحتاج عمومی و ضروری زندگی خانوار را تعیین می‌کند و اعتباری را به صورت ماهانه در کارت یارانه سرپرست خانواده شارژ می‌کند. خانواده‌ها می‌توانند این کالاها را از فروشگاه‌های دارای کارت خوان با قیمت‌هایی که دولت اعلام خواهد کرد، خریداری کنند.
نماینده مردم تبریز ادامه داد: این فروشگاه‌ها نیز برای مراجعه بیشتر مردم رقابت می‌کنند و فروشگاه‌هایی که تخفیف بیشتری بدهند از سوی دولت به مردم معرفی خواهند شد. این اقدام موجب می‌شود، برای کاهش قیمت‌ها بین فروشگاه‌ها رقابت ایجاد شود. مردم به راحتی خواهند توانست کالاها را با قیمت مصوب دولت تهیه کنند.
عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در این ساز و کار مردم اختیار دارند که از اعتبار این کارت برای خرید هر کالایی که می‌خواهند استفاده کنند.
وی در توضیح سناریو اعطای کالابرگ به مردم گفت: در این سناریو از طریق کالابرگ یا کارت اعتباری دقیقا مشخص می‌شود که مردم ماهانه چند کیلو مرغ و چه مقدار روغن و سایر کالاها را می‌توانند، خریداری کنند.
دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت درنظر گرفته است
پیشتر ،سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفـت: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در جلسه کمیسیون از دولت خواستند طبق قانون، طرح خود را که حاوی جزئیات اجرا است به کمیسیون ارائه کند تا نمایندگان براساس متن مکتوب درباره آن تصمیم بگیرند.
«رحیم زارع» در توضیح نشست سه‌شنبه(۲۱ دی ماه) کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: پس از اینکه کلیات بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس تصویب شد، جلساتی برای هماهنگی بین دولت و مجلس برگزار می‌شود و دولت امروز رسماً در کمیسیون تلفیق اعلام کرد که ارز ترجیحی نداریم و در لایحه بودجه ارز فقط با نرخ ETS  در نظر گرفته شده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ افزود: امروز رییس سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون دلایلی را بیان کرد مبنی بر اینکه بر اساس مجوز مجلس در سال ۱۴۰۰ میزان ارز ترجیحی چقدر بوده که بر بودجه عمومی و ارزی دولت فشار آورده است. وی ادامه داد: دولت ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت به در نظر گرفته است که بعد از حذف ارز ترجیحی، احتمالاً در دو سه ماه اول برای جبران حذف ارز ترجیحی به صورت نقدی به مردم پرداخت خواهد شد. اما بعد از آن به صورت دائم به کارت‌های الکترونیک که مردم یارانه دریافت می‌کنند، واریز می‌شود.
زارع همچنین درباره راهکارهای جبرانی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بخش دارو و بهداشت اظهار داشت: وزیر بهداشت برای بیماران مزمن در صورت حذف ارز ترجیحی دو پیشنهاد ارائه کرد. نخست اینکه با توجه به کد ملی بیماران در کارت سلامت آنها مابه التفاوت پرداخت شود. مورد دیگر برای بیماران حاد بود که پیشنهاد شد خود بیمه‌ها مابه التفاوت آن را پرداخت کنند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه خاطرنشان کرد: هنوز برخی از همکاران از پیشنهادهایی که برای حذف ارز ترجیحی داده شده قانع نشدند و امیدواریم به جمع‌بندی نهایی در این باره برسیم که مجلس و دولت بتوانند تصمیم‌های خوبی در این باره گرفته و اجرا کنند.
نماینده مردم‌ آباده در مجلس با بیان این که تاکید مجلس این است که اگر دولت می خواهد ارز ترجیحی را حذف کند باید به نحوی اجرا شود که مردم آرامش معیشتی داشته باشند، گفت: در جلسه امروز عصر کمیسیون، اعضا تاکید داشتند که دولت باید برنامه مکتوب حاوی جزئیات اجرای این طرح مهم را به مجلس ارائه کند تا نمایندگان درباره آن تصمیم بگیرند ضمن این که درامد اصلی دولت از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید صرف حمایت معیشتی از مردم شود.  
وی با بیان این که شیوه اجرای حذف ارز ترجیحی توسط دولت مشخص نیست و مجلس نمی‌داند دولت دقیقا چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد، تاکید کرد: مجلس با کلیت مسئله موافق است اما اجرای آن به دلیل ارتباط مستقیم با معیشت مردم مهم‌تر از اصل و اهداف آن است چرا که اگر به صورت دقیق اجرا نشود، ممکن است شکست بخورد و در آن صورت معیشت مردم به خطر می‌افتد.
زارع افزود: رقمی که برای حمایت از مردم پس از حذف ارز ترجیحی توسط دولت در لایحه بودجه در نظر گرفته شده کافی نیست و باید درامد اصلی که دولت از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کسب می‌کند برای حمایت از معیشت مردم به کار بگیرد. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر این که اگر دولت می‌خواهد این طرح را اجرا کند باید به نحوی باشد که با اجرای آن شاهد آرامش معیشتی مردم هم باشیم، گفت: هنوز متن مکتوبی درباره جزئیات و شیوه اجرای طرح در اختیار اعضای کمیسوین تلفیق قرار نگرفته و در جلسه عصر امروز نمایندگان از دولت خواستند طبق قانون طرح خود را که حاوی جزئیات اجرا است به کمیسیون ارائه کند تا نمایندگان براساس متن مکتوب درباره آن تصمیم بگیرند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه