روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ دي - شماره 4058

رئیس شورای شهر تهران خبر داد

آغاز طرح جمع آوری معتادان متجاهر در پایتخت

 رئیس شورای شهر تهران از آغاز طرح جمع آوری معتادان متجاهر در پایتخت خبر داد.
مهدی چمران در پایان  سی و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، در جمع خبرنگاران در تشریح مصوبات این جلسه گفت: در جلسه امروز یکشنبه دعوتی از رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، انجام شده بود تا گزارشی از عملکرد و برنامه های آینده خود ارائه کنند. پیشتر معاونت اجتماعی شهرداری تهران برنامه‌های خود را در صحن شورا تشریح کرده بود؛ اما امروز برای اولین بار در دوره جدید شورا سازمان فرهنگی و هنری برنامه‌های خود را ارائه کرد و اعضاء سوالات خود را مطرح کردند.
وی افزود: درادامه این جلسه گزارشی توسط آقای امانی در ارتباط با معضلات منطقه ۱۵ و همچنین بازدید میدانی که از این منطقه داشتند ارائه شد. شهردار منطقه نیز با حضور در صحن شورا توضیحاتی را در مسیر حل و فصل مشکلات مردم ارائه کردند. این مشکلات عموما از جنس آسیب های اجتماعی است؛ البته بحث تکمیل نیازهای بزرگراه شهید رستگار مقدم نیز مطرح شد که از این طریق دسترسی های مردم راحت تر شود و به از بین رفتن آسیب های اجتماعی در این محدوده نیز کمک کند.
چمران آخرین دستور کار جلسه امروز شورا را موضوع موزه های در اختیار شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: در جلسه گذشته یک فوریت این لایحه به تصویب رسیده بود که در این جلسه با ارائه پیشنهاداتی و اندک اصلاحاتی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.
رئیس شورای شهر تهران در خصوص رفع معضل آسیب‌های اجتماعی به ویژه معتادان متجاهر گفت: از روز گذشته شهرداری با همکاری پلیس، استانداری و دادستانی در قالب مجموعه قرارگاه اجتماعی کار جمع آوری معتادان متجاهر را آغاز کرده که در قالب این طرح به هر یک از این دستگاهها سهمیه‌ای داده شده برای مثال به شهرداری تهران، سهمیه ۵۰۰۰ نفر داده شده تا بازپروری افراد انجام شود و به آنها کارآموزی نیز داشته باشند تا پس از بیرون آمدن بتوانند به کاری مشغول شوند؛ چرا که در غیر این صورت بار دیگر به حالت قبلی بر می‌گردد.
وی تاکید کرد: تقسیم کار در این مجموعه انجام شده و البته پیشنهاد شد که برای موضوع گرمخانه و محیط های باز پروری مکان یابی در محیط های مسکونی انجام نشود چرا که در حال حاضر گرم خانه منطقه ۱۵ صبح ها افراد از آن خارج می شوند ودر محله پخش می شوند لذا اولین مشکل برای مردم این محدوده ایجاد می شود.


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست:
سگ‌های ولگرد برای محیط زیست تهدیدآمیز هستند
  مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: وجود سگ‌های ولگرد معضلی برای محیط زیست است.
شهاب الدین منتظمی در نشست خبری دیروز که در ساختمان سازمان محیط زیست به‌صورت برخط برگزار شد با اشاره به شیوع طاعون نشخوارکنندگان خاطرنشان کرد: هشت استان درگیر طاعون بودند. خوشبختانه با هماهنگی دامپزشکی و واکسیناسیون مناسب، تلفات ما علیرغم گستردگی آن مدیریت شد. برای روزهای آینده نیز با قدرت و دقت واکسیناسیون انجام می‌شود. شیوع این بیماری اکثرا در مناطق حفاظت شده بود همچنین در برخی مناطق حیات وحش نیز پرندگان و دام از آب مشترک استفاده می‌کردند که این موضوع نیز برطرف شد.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره صدور مجوزهای شکار اظهارکرد: مجوز شکار نسبت به پارسال کمتر و بر اساس سرشماری و درخواست‌ها کاهش یافته است. امسال شرط هفت سال به بالا اجرا می‌شود و سختگیری بیشتری در دستور کار ما قرار دارد.
منتظمی با تاکید بر لزوم همکاری همه نهادها برای رفع معضل سگ‌های ولگرد گفت: وزارت کشور، شهرداری‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول مدیریت این مشکل هستند. سگ‌های ولگرد آسیب‌زا هستند. وجود بیماری‌های مشترک سگ‌ها و دیگر موجودات نظیر انسان و احتمال آمیزش سگ و گرگ و تولید جمعیت گرگاس سبب شده است تا این موضوع به مسئله‌ای خطرناک تبدیل شود.
وی با اشاره به آنفلوانزای حاد پرندگان اضافه کرد: مدیریت آنفلوانزای فوق حاد مستلزم همکاری سه دستگاه شامل سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست است. سخت‌ترین بخش این کار بر عهده ماست چرا که این گونه‌ها تلف می‌شوند و جمع‌آوری آن‌ها کار بسیار سختی است. لذا مجبور شدیم غذادهی دستی داشته باشیم تا از پراکندگی آن‌ها جلوگیری کنیم.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره مجوز شکار پرندگان گفت: مجوز شکار پرندگان به هیچ وجه در هیچ نقطه‌ای از کشور صادر نشده است. بخشی از شکار برای معیشت است اما علی رغم این موضوع، شکار پرندگان غیرقانونی است و هیچ مجوزی برای آن صادر نشده و نمی‌شود. اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد هم با آن  برخورد می‌شود.
منتظمی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره وضعیت ایران و فیروز و شرایط تولید مثل آن‌ها گفت: دیروز گزارشی درباره وضعیت «ایران» و «فیروز» (یوزهای در اسارت) دریافت کردیم و پس از معرفی این دو به یکدیگر منتظریم تا پذیرش انجام شود و در صورت وجود شرایط مناسب تولید مثل انجام می‌شود. این اتفاق سخت و نادر است اما اگر اطلاعات جدیدی از وضعیت این دو قلاده یوز داشته‌ باشیم، اعلام خواهیم کرد.
وی با اشاره به تلفات بیماری پرندگان در منطقه میانکاله اضافه کرد: ما تلفات سنگینی بین پرندگان شاهد هستیم. مرجع مقابله با این بیماری سازمان دامپزشکی است. امسال نگرانی ما درباره شیوع بیماری میان پرندگان نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. کاهش آب میانکاله نگرانی ما از تکرار این حادثه را بیشتر نیز کرده است.
منتظمی ادامه داد: ما جدی هستیم تا حوادث تلخ گذشته مانند قاچاق و جابجایی بیماری رقم نخورد و از طریق وزارت بهداشت و دامپزشکی پیگیر این موضوع هستیم. امیدواریم بتوانیم ساز و کار بهتری برای فریدونکنار داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به حادثه ای که برای باران- شامپانزه باغ وحش ارم- رخ داد، گفت: «باران» تحت حفاظت سازمان نبود اما سازمان محیط زیست در قبال باغ وحش‌ها وظیفه دارد. پارک ارم درخواست انتقال «باران» به کنیا را داد. همه هماهنگی‌ها و پیگیری‌ها از طریق این باغ وحش انجام شد و سازمان مجوزها را صادر کرد.
منتظمی در پایان درباره مرگ شیر دریایی دلفیناریوم برج میلاد در باغ وحش صفا دشت اظهار کرد: صفادشت از مراکزی است که ۶۰ فاکتور استاندارد دارد و مشکلی از نظر مدیریتی در این مرکز وجود ندارد.  ما منتظر گزارشات مرگ شیر دریایی هستیم تا بتوانیم علت آن‌ را به شکل دقیق اعلام کنیم.

رئیس‌جمهور ترکمنستان دستور بستن
«دروازه جهنم» را صادر کرد
 «قربان‌قلی بردی محمداف»، رئیس جمهوری ترکمنستان دستور بستن "گودال آتشین" معروف به "دروازه جهنم" را صادر کرد.
این گودال در دوران اتحاد شوروی و هنگام حفاری میدان گازی ایجاد شده است.
قربان‌قلی بردی محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان در نطقی که از تلویزیون این کشور پخش شد از مسئولان خواست راه‌حلی برای بستن "دروازه جهنم" پیدا کنند.
این گودال عظیم به قطر حدود ۷۰ متر و عمق بیش از ۲۰ متر در حوالی روستای "دروازه" در استان" آخال" در "قره‌قوم" واقع شده است.
در سال ۱۹۷۱ و در پی فعالیت کشف نفت در این منطقه مهندسان اتحاد جماهیر شوروی سابق این میدان گازی را کشف کردند. پس از شروع عملیات حفاری زمین ریزش کرد و تجهیزات در آن مدفون شد.
گرچه در پی این سانحه به کسی آسیب نرسید اما گودالی عمیق ایجاد و مقادیر زیادی گاز متان از آن منتشر شد که باعث خطرات زیست‌محیطی و سلامتی ساکنان منطقه گردید.
متخصصان در آن زمان به این نتیجه رسیدند که کنترل نشت گاز ممکن نیست و تصمیم به سوزاندن آن گرفتند با این تصور که با به‌ پایان رسیدن گاز، آتش نیز خاموش خواهد شد.
اکنون بیش از ۵۰ سال است که این گاز می‌سوزد و همه تلاش‌ها برای خاموش کردن "دروازه جهنم" با شکست روبرو شده است.
بنابر گزارش دویچه وله، قربان بردی محمداف در سال ۲۰۱۸ نام "دروازه جهنم" را به "مشعل قره‌قوم" تغییر داد اما حال او به این نتیجه رسیده است که "دروازه جهنم" به محیط زیست صدمه می‌زند و سلامتی مردم منطقه را با خطر مواجه می‌کند. وی همچنین افزود که منابع با ارزشی به هدر می‌روند که می‌توان با آن رفاه مردم کشور را تامین کرد. محمداف حال پس از سال ۲۰۱۰ برای دومین‌بار دستور بستن دروازه جهنم صادر کرده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه