روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ دي - شماره 4057

ساده زیستی بهترین الگو

 غلامعلی ربانی- ساده زیستی یعنی زندگی ساده و عاری از پیرایه های زندگی تجملاتی و پرهزینه.ساده زیستی با واژه زهد (یعنی بی رغبتی به دنیا در عین کار و تلاش) و واژه قناعت (یعنی خشنودی به آنچه به او داده می شود)، همسو است. از این رو ساده زیستی با داشتن روحیه زهد و قناعت حاصل می شود.
در مقابل ساده زیستی می توان به رفاه طلبی، زیاده خواهی، دنیاطلبی، ثروت اندوزی،تجمّل گرایی، کاخ نشینی و خوی اشرافی گری اشاره کرد، که در آموزه های دینی مورد نکوهش شدید واقع شده اند.در معناکاوی ساده زیستی، سستی، تنبلی و عافیت طلبی جایی ندارد. همچنان که ساده زیستی به معنای فقر و تنگدستی نیست، چون در فرهنگ دینی فقر و تنگدستی مذموم شمرده شده و می تواند بسترساز بسیاری از انحرافات اجتماعی گردد.
ساده‌زیستی، پاسخ انسان‌های دانا به زندگی ناپایدار دنیاست که در پرتو آن، آرامش درون و برون حاصل می‌شود. بنابراین، ساده‌زیستی با نوع شناخت انسان و نگرش او به زندگی دنیا مرتبط است.در عصر حاضر، دو نگاه افراطی و تفریطی به بهره‌مندی از مواهب الهی و مادیات دیده می‌شود. عده‌ای در مادیات دنیا غوطه‌ور شده و اسیر زرق‌و‌برق و تجملات آن گردیده‌اند و برخی مانند راهبان مسیحی و صوفیان مزوّر، تارک دنیا شده و از جهان ماده یا به کلی بی‌خبرند و یا می‌خواهند با زندگی زاهدانه، افکار مردم را به خود جلب کنند.
رشد فزاینده عوامل قدرت و ثروت و ترویج مصرف‌گرایی در عصر حاضر، خطر روی آوردن به زندگی تجملاتی و فرو رفتن در مرداب دنیا را افزایش داده است.وضعیت فوق و آثار زیان‌بار زندگی تجملاتی می‌طلبد که ویژگی‌های ساده‌زیستی و آثار مثبت آن را بررسی کنیم تا از خطرات دل‌بستگی تام و تمام به مواهب دنیوی و تجمل‌گرایی در امان بمانیم.
ساده‌زیستی مورد نظر اسلام عبارت است از: عدم دل‌بستگی به مظاهر دنیا و رهایی از تجملات و تشریفات زایدِ زندگی و بی‌پیرایه بودن که مقابل آن، تجمل‌گرایی و رفاه‌زدگی است.
حضرت امام بر این عقیده بود که تا آن وقتی که پیوند بین مسئولین نظام جمهوری اسلامی و مردم حفظ شود این نظام خلل ناپذیر می ماند و اما آن وقت که بخاطر رفتار ناسالم کارگزاران حکومتی مردم از نظام دلسرد شوند آن وقت دیگر باید برای بقای نظام نگرانی جدی داشت و امام خود نگران این آسیب بود. « مبادا این مردم که همه چیزشان را فدا کردند و به اسلام خدمت نموده و به ما منت گذاشتند به واسطه اعمال ما از ما نگران بشوند… اگر خدای نخواسته مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده اند عمارت درست کرده اند و رفت و آمدهایشان مناسب شان روحانیت نیست … از دست دادن آن (اعتقاد و ایمان به روحانیت و مسئولین ) همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان »
امام به مسئولین و دست اندر کاران سفارش می کند باید مردمی که با همه نوع فداکاری اسلام و جمهوری اسلامی را حفظ کردند را حفظشان کرد و حفظ آنان به زندگی ساده و همانند طبقات ضعیف است .
کسی که خود را به ساده زیستی عادت داده و دل از تعلقات دنیا کنده، آمادگی کامل برای دفاع از حق در مقابل زورگویان دارد. چنین کسی با شجاعت بیشتری در مقابل باطل گرایان می ایستد.امام خمینی(ره) که روحیه مبارزه با ابرقدرت ها را با ساده زیستی قرین ساخته بود، می فرمود:اگر بخواهید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان وسلاح های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان بدر نکند خود را به ساده زیستی عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه ومقام بپرهیزید.
مصداق بارز این سخن شهید مدرس است که در دفاع از حق در مقابل رضاخان یک تنه ایستاده بود و ساده زیستی خود را عامل این مبارزه می دانست. او می فرمود: اگر من نسبت به بسیاری از اسرار، آزادانه اظهار عقیده می کنم و هر حرف حقّی را بی پرده می زنم، برای آن است که چیزی ندارم و از کسی هم نمی خواهم! اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقّع را کم نمایید، آزاد می شوید.
اعزام تجهیزات فنی شهرداری تهران برای کمک به سیل‌زدگان کنارک
 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از اعزام چندین دستگاه ماشین‌آلات تخصصی و نیروی انسانی برای کمک به سیل‌زدگان کنارک خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، محمدمهدی عزیزی با اعلام این خبر گفت: طبق دستور دکتر زاکانی و باتوجه به وضعیت استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان کنارک، شهرداری تهران و به تبع آن سازمان مدیریت پسماند و سازمان آتشنشانی در روزهای گذشته تلاش کردند تا مجموعه اقداماتی را برای تخلیه سیلاب در این شهرستان سیل‌زده انجام دهند. برهمین اساس روز ۱۲ دی ماه، ۲دستگاه جنتکس به ظرفیت ۱۵هزار لیتر و با مکش قوی توسط ۲دستگاه کمرشکن ۴محور به استان سیستان و بلوچستان اعزام شدند تا به همراه اکیپ تخصصی سازمان آتش نشانی معابر و منازل کنارک را به وضعیت عادی بازگردانده و به بهترین شکل به مردم سیل‌زده این شهرستان  خدمات‌رسانی کنند.
او ادامه داد: همچنین، با توجه به شرایط اضطراری شهرستان کنارک و درخواست مسئولان این شهر از شهردار محترم تهران، در تاریخ ۱۷ دی ماه ۲دستگاه کامیونت فان ویژه جمع‌آوری و حمل پسماند به سیستان و بلوچستان اعزام شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارسال تجهیزات شهرداری تهران به استان کرمان برای برگزاری مراسم دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی عنوان کرد: در تاریخ ۱۱ دی ماه تعداد ۳ دستگاه خودرو تریلر ولوو به همراه کفی ۹ دستگاه ماشین برقی ویژه حمل و نقل افراد را به شهر کرمان بردند. ضمنا ۳ دستگاه کامیون ۱۰ تن هم برای انتقال داربست و چادر در اختیار سازمان بهشت زهرا(س) قرار گرفت تا تجهیزات این سازمان به همراه ۵۰ عدد مخزن پسماند ۱۱۰۰ لیتری به گلزار شهدای کرمان اعزام شود.
به گفته او، روز جمعه ۱۷دی ماه، پس از اتمام مراسم دومین سالروز شهادت سردار رشید اسلام و جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی، نسبت به بارگیری و انتقال اقلام ارسالی اقدام و وسایل صبح شنبه عازم تهران شدند.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد
آغاز گردش درون جامعه‌ای "اُمیکرون"
 رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: متاسفانه ویروس اُمیکرون گردش خود را درون جامعه آغاز کرده و ممکن است ما را در طی چند هفته آینده با افزایش چشمگیر موارد مواجه کند.
دکتر قادری درباره وضعیت سویه اُمیکرون، گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک کشورهای غربی را با چالش مواجه کرده است. در کشور ما در حال حاضر ۴۶۷ بیمار مبتلا به اُمیکرون گ شناسایی شده‌اند.
وی با بیان اینکه متاسفانه این ویروس گردش خود را درون جامعه آغاز کرده است، گفت: به طوری که ما بیمارانی را پیدا کردیم که در اماکن عمومی برخی شهرهای بزرگ بوده‌اند و این موضوع ما را نگران کرده است که به این معناست که انتقال درون جامعه‌ای این ویروس در کشور ما هم آغاز شده و ممکن است ما را در طی چند هفته آینده با افزایش چشمگیر موارد مواجه کند.
قادری ادامه داد:  برخی استان‌ها بیشتر در معرض خطر هستند، مانند هرمزگان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران استان‌هایی هستند که باید بیشتر مراقب بحث اُمیکرون باشند و مداخلات اجتماعی خودشان را به نحو احسن انجام دهند.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هشدار داد
رعایت 48 درصدی پروتکل‌های بهداشتی
 سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، اعلام کرد که متاسفانه علی‌رغم توصیه‌های زیاد وزارت بهداشت، رسانه‌ها و ... آمار رعایت پرتکل‌های حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد است که اصلا آمار خوبی نیست.
محمد هاشمی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: به هر حال حتی کم شدن آمار یک نفر فوتی، تاثیر بسیار خوبی در جامعه دارد. بر این اساس بسیار خوشحالیم که تعداد فوتی‌ها و موارد بستری هر روز در کشور کمتر شود.
وی افزود: با اینحال باید بسیار هوشیار و مراقب باشیم که اخبار خوشی که درباره کاهش فوتی‌ها می‌شنویم، منجر به عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌ها نشود. زیرا متاسفانه علی‌رغم توصیه‌های زیاد وزارت بهداشت، رسانه‌ها و ... آمار رعایت پرتکل‌های حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد است که اصلا آمار خوبی نیست.
هاشمی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم آمار فوتی‌ها را به صفر برسانیم، امیدواریم همچنان پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و به ویژه استفاده از ماسک را ادامه دهیم. باید توجه کرد که مهمتر از همه این‌ها تزریق واکسن است. افرادی که واکسن تزریق نکردند یا واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکردند باید نسبت به آن اقدام کنند و به ویژه تزریق دز سوم را هم جدی بگیرند که امیدواریم این اقدامات انجام شود و مردم بتوانند روزهای بهتری را شاهد باشند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه