روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1400 يکشنبه 21 آذر - شماره 4037

اعتمادسازی مالیاتی

 خدیجه تیرانی- فرهنگ مالیاتی به عنوان یکی از مولفه های اصلی پدیده مالیات و مالیات ستانی در دنیای مدرن به شمار می آید، سیاست گذاران اقتصادی و سیستم مالیاتی را چاره ای جز مدنظر قرار دادن و توجه و تمرکز بیشتر بر این فرهنگ و تقویت آن در جهت کارآمدی مالیات نیست. فرهنگ مالیاتی از عدالت یا بی عدالتی مالیاتی حادث می شود و به هر میزان که دولت در انجام تعهدات و اقدامات خود دقیق و به موقع عمل کند به همان اندازه نیز ملت در پرداخت مالیات به عنوان هزینه انجام خدمات کشور که موظف به آن هستند نیز جامع و بی نقص عمل خواهند کرد.
مالیات بر اساس تعریف OECD یا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، پرداختی است الزامی و بدون بازگشت که به شخص، مؤسسه، دارایی و غیره تعلق گیرد. به عبارتی روشن‌تر مالیات وجوهی است که دولت باید برای تأمین هزینه‌های عمومی از اشخاص برپایه قانون اخذ نماید منابع دریافت مالیات نیز مالیات بر درآمد، مالیات بر ارث، حق تمبر، مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و مالیات بر درآمدهای اتفاقی و مالیات بر ارزش افزوده است. مالیات به عنوان یکی از ابزارهای هدایت غیرمستقیم دولت از طریق تأثیر بر فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند در سیاستگذاری‌های توسعه صنعتی نقش کلیدی ایفا کند. دولت با تدوین نظام مالیاتی مناسب می‌تواند بر چگونگی دستیابی به هدف‌های توسعه‌ای تأثیر گذارد.
نوع فعالیتهای اقتصادی از یکسو و نقش رو به افزایش دولتها در جهت گسترش خدمات عمومی، تامین اجتماعی، تعهدات دولت در عرصه های اقتصادی و اجتماعی و تلاش در جهت تحقق رشد اقتصادی و توزیع عادلانه درآمد، پرداخت و دریافت مالیات را به مسئله ای مهم و تاثیرگذار تبدیل کرده است. دولت ها به کمک این منبع، توانایی تامین بخش قابل توجهی از هزینه های گوناگون خود را به دست آورده و متناسب با حجم مالیات ستانی، قادر خواهند بود که منابع در اختیار را براساس اولویتهای مورد نظر تخصیص دهند. مالیات از آن دست ویژگی های نظام اجتماعی است که پذیرش آن از طرف مودیان و نحوه اجرای آن از طرف دولت و حساسیت نخبگان و سازمانهای مردم نهاد نسبت به آن، بسیار به ویژگی های فرهنگی کشور بستگی دارد. با این توصیف، فرهنگ مالیاتی که عبارت از بررسی جریان فرهیختگی در عناصر مادی و معنوی پرداخت مالیات از طرف شهروندان و دریافت آن از طرف دولت و هزینه کرد آن است; بسیار پیچیده خواهد بود.
با توجه به اینکه مطالعه فرهنگ مالیاتی در برخی از کشورها سابقه به نـسبت طـولانی دارد; بـا این وجود در ایران موضـوعی جدیـد اسـت. شناخت و آگاهی نسبت به فرهنگ مالیاتی حاکم بر جامعه برای سیاستگذاران، تصمیم گیران و مدیران کـشور در امـر برنامه ریزی از اهمیت بـالائی برخـوردار اسـت. وجـود یـک فرهنگ پیـشرو مالیـاتی کمـک قابـل تـوجهی بـه توسـعه اقتصادی آن کشور مـی نمایـد. از سـوی دیگـر مـدیران بـا آگاهی و مطالعه عوامل دربرگیرنده ارتقای فرهنگ مالیاتی حاکم بر جامعه بهتر می توانند فرهنگ مالیاتی را مـدیریت کرده و توسعه دهند. تلاش در جهت ایجاد یک فرهنگ مالیـاتی پیشرو و قوی در کشور می توانـد تـاثیر مهمـی در کـاهش هزینه ها، افزایش درآمدهای دولت و ایجاد کنترل های موثر داشته باشد که نتیجه آن افزایش عدالت اجتمـاعی و رفـاه عمومی داشته باشد. با ایجاد یـک نظـام مالیـاتی منـسجم، اتکـاء دولت به درآمدهای نفتـی کـم شـده و بخـش عظیمـی از هزینه های جاری و عمرانی آن تامین می گردد کـه در ایـن راستا تقویت فرهنگ مالیاتی امری ضروری به نظر می رسـد.
بـه طـورکلی می تـوان گفت کـه عـدالت و کـارکرد سـازمان مالیـاتی، صـداقت و احـساس مـسئولیت مودیـان، سـاده سـازی متـون قـوانین مالیاتی و منطقی کردن مراحل اخذ مالیات، آموزش مـردم بــا قــوانین و مقــررات مالیــاتی، مــشخص کــردن نحــوه خرج کردن مالیات در جامعه و آگاه کردن مـردم از اهمیـت پرداخت مالیات ازجمله عواملی هستند کـه مـی تواننـد بـر گسترش و ارتقاء فرهنگ مالیاتی در ایران تاثیرگذار باشـد.
مالیات همواره سرلوحه و از اولویت‌های اساسی برنامه‌های اقتصادی دولت‌ها بوده و اقتصاددانان و در صدر آنها مسوولان نظام مالیاتی می‌کوشند با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور، راهکارهایی را که موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان مشارکت آنها در پرداخت مالیات باشد، اجرایی نماید. بدون شک مهمترین عامل تأثیرگذار در ایجاد این اعتماد و اقناع افکار عمومی، معرفی مصادیق عینی صرف مالیات است، به دیگر سخن خودباوری و اعتقاد مودیان به پرداخت مالیات هنگامی به منصه ظهور می‌رسد که آنان بتوانند آثار آن را بطور ملموس مشاهده نمایند.
واحدهای تجاری مرکز خرید زیگورات سنتر سیرجان 22 آذرماه به بهره‌برداران تحویل می‌شود
 مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های خدماتی و رفاهی پارس زیگورات اعلام کرد: واحدهای تجاری مرکز خرید زیگورات سنتر سیرجان، طی مراسمی با حضور مقام‌های گروه مالی گردشگری روز 22 آذرماه جاری تحویل می‌شود.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، منصور زیدآبادی نژاد گفت: با پایان یافتن عملیات کارگاهی و ساخت واحدهای تجاری در مرکز خرید زیگورات سنتر سیرجان، این واحدها برای تکمیل و تجهیز دکوراسیون تحویل بهره‌برداران و مستاجران می‌شود.
وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است فرآیند دکوراسیون داخلی و آماده سازی فروشگاه‌ها به نحوی صورت پذیرد تا بهمن ماه سال جاری، شاهد افتتاح اولیه مرکز خرید زیگورات سنتر سیرجان باشیم.  
زیدآبادی نژاد ادامه داد: همچنین طی مکاتبات بین شرکت توسعه مجتمع های خدماتی و رفاهی پارس زیگورات و بانک گردشگری، هماهنگی‌های لازم برای تخصیص اعتبار و وام در راستای تجهیز و ساخت دکوراسیون فروشگاهی به مستاجران مرکز خرید زیگورات سنتر سیرجان در جریان است.
وی با بیان اینکه پروژه مجتمع اقامتی، تفریحی، گردشگری هتل سیرجان دارای سه بخش اصلی شامل مرکز خرید زیگورات سنتر، هتل و تالار است، گفت: فاز یک پروژه، مرکز خرید زیگورات سنتر است که شامل واحدهای تجاری با حضور برندهای معتبر، هایپر استار، رستوران‌ها، کافی شاپ، فود کورت و شهربازی می‌شود و با افتتاح این بخش از پروژه حداقل 500 شغل مستقیم و 1500 شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان حفظ نباتات:
 27 هزار تن جو  برزیل را مرجوع کردیم
 رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: در سال جاری 5 هزار تن گندم وارداتی از روسیه را به دلیل داشتن علف هرز مرجوع کردیم همچنین 27 هزار تن جو از برزیل بازگشت کردیم هر چند کشور نیاز زیادی به نهاده‌های دامی داشت.
نشست خبری کیخسرو چنگلوایی با موضوع گزارش عملکرد 100 روزه دولت جدید برگزار شد. وی با اشاره به اقدامات سازمان در 8 ماه نخست سال جاری اظهار داشت: در این مدت 17 میلیون و 700 هزار هکتار عوامل خسارت‌زا، بیماری، آفت و علف‌های هرز در محصولات زراعی و باغی را از بین بردیم. همچنین در 5 میلیون و 800 هزار هکتار مبارزه بیولوژیک و شیمیایی را انجام دادیم و تا آنجایی که ممکن است سعی داریم مبارزات خود را با آفت‌های بیولوژیک انجام دهیم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات سازمان در خصوص ضوابط قرنطینه تاکید کرد: 22 میلیون و 480 هزار تن ضوابط قرنطینه را اجرا کردیم و برای آنها گواهی سلامت صادر شد که این میزان نسبت به سال گذشته موفق‌آمیز بوده است.
چنگلوایی با اشاره به آمار صادرات محصولات کشاورزی افزود: در سال گذشته بیش از 4 میلیون و 600 هزار تن صادرات داشتیم.
وی با بیان اینکه سیاست ما در سازمان، حفظ سلامت محصولات است، بیان داشت: راهی جز استفاده از سموم کم‌خطر نداریم به همین دلیل با تنوع مناسب آفت‌کش‌ها بیش از 39 هزار تن سموم حشره‌کش، علف‌کش را تامین کردیم و تا پایان سال نیاز ما در این بخش تامین است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه از 17 میلیون و 700 هزار هکتار مبارزه با عوامل خسارت‌زا 6 میلیون هکتار آن در دولت جدید صورت گرفته است،‌ خاطرنشان کرد: بیش از 2 میلیون و 540 هکتار مبارزه با عوامل غیرشیمیایی و بیولوژیک در 100 روز دولت جدید انجام گرفت. وظیفه ما مبارزه با سموم شیمیایی است. چنگلوایی درباره اینکه آیا کیوی تولید شده در ایران از سوی هند مرجوع شده است، گفت: از گوشه و کنار خبر مرجوع شدن کیوی از کشور هند به گوش ما رسیده اما این خبر هنوز به صورت رسمی به ما اعلام نشده است از این رو نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم. هرگاه نامه آن به دست ما رسید آن را رسانه‌ای خواهیم کرد. تولیدکننده و صادرکننده ما باید در تولید، کیفیت، استانداردها و بسته‌بندی‌های کشورهای بازار هدف را در نظر بگیرد. رییس سازمان حفظ نباتات بابیان اینکه ارز ترجیحی از سال 98 برای واردات سم به پایان رسید، خاطر نشان کرد: از سال 99 اگر محموله‌ای در سال 98 ثبت سفارش آن انجام شد اما در سال 99 از گمرک ترخیص شد باید با ارز نیمایی وارد شود و واردکننده مابه التفاوت آن را به پرداخت کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه