روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر - شماره 4034

چه تعداد رمزارز غیرمجاز کشف شد؟

 با کشف ۷۲ مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز در یک هفته گذشته، تعداد مراکز کشف شده غیرمجاز کشور به ۵۸۶۱ مرکز رسید که این مراکز برقی معادل تولیدیک نیروگاه به بزرگی ۹۰۰ مگاوات را مصرف می کردند.
برآوردها حاکی از مصرف بیش از ۲۰۰۰ مگاوات از برق تولیدی کشور در بخش استخراج رمزارز است که برای تامین این میزان باید سه نیروگاه احداث شود. آخرین خبرها در این باره حاکی از این است که با تلاش‌های صورت گرفته و تحلیل‌های انجام شده در مصرف شبکه، در هفته جاری تعداد ۷۲ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در کشور شناسایی شد، ۲۲ درصد از موارد کشف شده از محل گزارش‌های مردمی و ۳۵ درصد نیز با استفاده از تحلیل الگوی مصرف صورت گرفته بوده  است.
۳۴ درصد از دستگاه‌های کشف شده در مراکز صنعتی و ۳۱ درصد نیز در بخش خانگی بوده که سهم عمده‌ای را به خود اختصاص می دهد. همچنین سهم ۴۳  درصدی ظرفیت های بین ۱۰  تا ۱۰۰ کیلوواتی نسبت به کلیه کشفیات، نشان دهنده این واقعیت است که طی سه هفته اخیر تعداد دستگاه کشف شده به ازای هر پرونده افزایش یافته است.
تاکنون ۵۸۶۱ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز کشف و تعداد ۲۲۲ هزار و ۶۵۲ دستگاه از این مراکز جمع آوری شده، ظرفیت مصرف این مراکز بیش از ۶۰۰ مگاوات است که برای تولید این میزان برق باید یک نیروگاه به بزرگی بیش از ۹۰۰ مگاوات  احداث شود تا برق در محل مشترک به مصرف برسد.
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این رابطه گفت: برخوردها با مراکز غیرمجاز رمز ارز جدی‌تر خواهد بود و درصورتی که دستگاه‌های این افراد شناسایی و کشف شود، علاوه بر مجازات قبلی بر اساس مقراراتی که اخیرا به وزارت نیرو ابلاغ شده است، انشعاب این افراد قطع خواهد شد.
به گفته وی به صورت روزانه پایش صورت می گیرد و تعداد آمارهای کشف رمز ارز به روز می شود، از سه روش مقایسه مصرف انرژی، بازرسی های همکاران و اطلاع رسانی و مشارکت مردم، برای شناسایی مراکز و استفاده کنندگان غیرمجاز برای استخراج رمز ارز استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:
طرح‌های زیادی برای افزایش کیفیت نفت‌گاز به بهره‌برداری می‌رسند
 معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بیان کرد: برای تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل سنگین، سال آینده طرح‌های زیادی برای افزایش کیفیت نفت‌گاز تولیدی به بهره‌برداری می‌رسند.
به گزارش شانا، جلیل سالاری در آیین امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو پایه گازسوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران خودرو با حضور مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزیر صنعت، تجارت و معدن (صمت)، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: خوشبختانه در بخش خودروسازی تعهدهای خوبی ایجاد شده است که امیدواریم با حمایت وزارت نفت از بخش خودروسازی شاهد اتفاق‌های مثبتی در این بخش باشیم.
وی افزود: تأمین سوخت ناوگان حمل‌ونقل به لحاظ کیفی و کمّی از وظایف وزارت نفت  است و در این زمینه طرح‌های زیادی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار اجرا شده و نتیجه آن توزیع حجم بالایی از سوخت با استانداردهای یوروست.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: برای تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل سنگین، سال آینده طرح‌های زیادی برای افزایش کیفیت نفت‌گاز تولیدی به بهره‌برداری می‌رسند.
سالاری گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بخش‌های دانش‌فنی و تأمین تجهیزات به بومی‌سازی ۷۵ درصدی دست یافته است.
وی افزود: ما برنامه پژوهش محصول‌محور داریم، در سال‌های گذشته هم از خودرو پایه گازوئیلی حمایت کردیم و درخواست این بود که این خودرو در خط تولید قرار گیرد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: در وزارت نفت برای دنبال کردن هدف جایگزینی سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) با بنزین، موفق به گازسوز کردن حدود ۱۵۰ هزار خودرو عمومی از طریق مصوبه شورای اقتصاد شدیم و ۶ پیمانکار در حال اجرای کار تبدیل این خودروهای گازسوز هستند و ۳۰۰ کارگاه فعال است. سالاری اعلام کرد: در مرحله نخست تبدیل ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو عمومی را در برنامه داریم و از محل این اقدام‌ها در مجموع در مصرف بنزین ۱۸۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی شده و ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار هم صرفه‌جویی ارزی رقم خورده است. وی گفت: از طریق احداث جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی تاکنون ظرفیت توزیع روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب از این سوخت در کشور فراهم شده است که روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب آن مصرف می‌شود.  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: وزارت نفت به لحاظ مسئولیت اجتماعی در زمینه توزیع سوخت به تعهدهای خود عمل کرده، در بخش مدیریت مصرف هم نگاه‌مان سودمحوری است و کاهش مصرف و توجه به محیط زیست نیز از دیگر اهداف ما در این بخش به‌شمار می‌آید.
سالاری گفت: تلاش خودروسازان هم باید مضاعف شود، بنابراین ضرورت دارد به بخش تبدیل ناوگان توجه کنیم، پیش از این نیز گامی ۶۰۰ هزار خودرویی در زمینه تبدیل کارگاهی برداشته شده است و با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو، قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی گازسوز در کارخانه محقق می‌شود که امیدواریم این تعداد باز هم افزایش یابد تا افزون بر مزایای محیط زیستی، ارزش افزوده‌ای هم در این بخش اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه برای افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه برنامه‌ریزی داریم، گفت: از این تعداد ۴۰ هزار خودرو تولیدی تاکسی و ۵ هزار خودرو نیز وانت خواهد بود.

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس حوزه انرژی پاسخ داد؛
صنعت نفت چقدر به توافق در مذاکرات هسته‌ای نیاز دارد؟
 مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه برای بهبود اوضاع نفت باید 1100 میلیارد دلار فروش نفت داشته باشیم تا 160 میلیارد دلارِ قدرالسهم نفت داده شود، گفت: مشخص است وضعیت اقتصاد کشور به‌سامان نیست و دچار مشکلات عدیده هستیم که با برداشته شدن موانع ناشی از تحریم مشکلات ابتدایی حل می‌شود و می‌توانیم معیشت مردم را بهبود ببخشیم.
ایران قصد دارد به تولید پنج میلیون بشکه نفت در روز برسد، این برنامه‌ای است که طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اگر مفروض‌ها و الزام‌های آن مهیا شود در 10 سال آینده ظرفیت تولید نفت‌خام کشور به 5 میلیون بشکه می‌رسد و برای تحقق تنها این هدف 90 میلیارد دلار سرمایه نیاز است.  وزیر نفت نیز با اعلام اینکه صنعت نفت به 160 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، گفته است: اگر برای توسعه هزینه نشود در آینده به واردکننده محصولات تبدیل می‌شویم. این برنامه‌ها در حالی است که جذب این میزان اعتبار در شرایط کنونی چندان کار ساده‌ای نیست. شرایطی که در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته‌ای شاید ورود نفت ایران به بازار بین‌الملل را با چالش بیشتری مواجه کند. هرچند در اوضاع نابسامان انرژی در جهان، نفت ایران بر خلاف ادعای رئیس‌جمهور امریکا اگرچه سخت اما بی‌مشتری نمی‌ماند.
*باید 1100 میلیارد دلار فروش نفت داشته باشیم تا 160 میلیارد دلارِ قدرالسهم نفت داده شود
مرتضی بهروزی‌فر درباره اینکه صنعت نفت چقدر به توافق در مذاکرات هسته‌ای نیاز دارد، گفت: ما در صنعت نفت با دو مسئله کوتاه‌مدت و بلندمدت مواجهیم، در کوتاه‌مدت فروش و انتقال نفت است که اگر برجام وجود نداشته باشد و مشکلات ناشی از تحریم‌های امریکا حل نشود، فروش دچار مشکل می‌شود و مسلما نمی‌توانیم در حد توان کشور تولید و صادرات داشته باشیم و آنچه را هم که صادر می‌کنیم با شرایط خاص و شاید با تخفیف ویژه و هزینه اضافه برای تغییر داکیومنت و تغییر پرچم خواهیم بود. وی افزود: از سوی دیگر امکان انتقال عادی پول به کشور وجود ندارد یا باید تهاتر کنیم و ممکن است مجبور شویم کالایی را که نیاز نداریم بخریم و یا حتی کالایی را به ما بفروشند که خودشان هم نیاز نداشته باشند و یا اینکه درصد عمده پول هم در کشور مقصد نفت ما بلوکه شود مانند آنچه اتفاق افتاده است.
این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: در بلندمدت نیز طبق گفته وزیر نفت برای بهبود وضعیت صنعت نفت 160 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، حتی بنده معتقدم به 250 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، اگر حتی تکنولوژی را هم کنار بگذاریم، امکان تامین این حجم از سرمایه بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد زیرا از کل عواید صادرات نفت 14.5 درصد متعلق به صنعت نفت است، یعنی باید 1100 میلیارد دلار فروش نفت داشته باشیم تا 160 میلیارد دلارِ قدرالسهم نفت داده شود و این در حالی است که هزینه‌های دیگر و تعمیر و نگهداری نیاز نداشته باشیم. وی تصریح کرد: یعنی عملا حتی اگر برجام اجرایی و تحریم هم لغو شود، اگر نتوانیم موانع سرمایه‌گذاری خارجی را برطرف کنیم برای حفظ و بهبود وضعیت موجود دچار مشکلات عدیده خواهیم بود. بعبارت دیگر چنانچه سایه تحریم‌ها از اقتصاد و کشور بر طرف نشود کاری از دست صنعت نفت برنمی‌آید. بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: قدم اول برجام برداشته شدن محدودیت فروش نفت و انتقال پول به داخل کشور است، مسلما اقتصاد کشور در کوتاه‌مدت به آن نیاز وافر دارد، مردم وضعیت کنونی اقتصاد را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنند و نیازی به گفتن نیست، مشخص است وضعیت اقتصاد کشور به‌سامان نیست و دچار مشکلات عدیده هستیم که با برداشته شدن موانع ناشی از تحریم مشکلات ابتدایی حل می‌شود و می‌توانیم معیشت مردم را بهبود ببخشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه