راهی برای جوانان
نادر غلامی- امروزه، حرکت در راستای توسعه پایدار، بدون برنامهریزی نیروی انسانی امکان پذیر نیست و سیاستهای مربوط به اشتغـال باید با توجه به اهداف توسعه و بر پایه اشتغال هرچه بیشتر جمعیت جوان و استفاده بهینه از این سرمایه انسانی تدوین شود. این مسأله دربند ۸ سیاستهای کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر توانمندسازی جمعیت در سن کار تصریح و تأکید شده است.
توسعه و پیشرفت یکی از مهم ترین خواسته های جوامع مدرن است که صور مختلف از اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی فرهنگی وانسانی را ترسیم می کند. از آنجا که جوانی، فرصت بی بدیل زندگی و سرآغاز استحکام شخصیت و ظهور و بروز استعدادهای انسانی است جوامعی که این منبع سرشار انسانی را در اختیار دارند باید آینده ای امیدبخش را پیش روی خود ترسیم نمایند. جوانان به عنوان ستون فقرات جامعه، نیروی ذخیره آینده، چرخ اقتصاد یک کشور، آینده نگر، نیروی فعال، و گنجینه ملی جامعه یاد میشوند. قشر جوان هر ملت در واقع سرمایه حقیقی آن ملت به شمار میرود، این سرمایه در زمره نیروی موثر و مهم توسعه یافتگی قلمداد شده است به گونهای که اصولا نمیتوان توسعه و پیشرفت یک ملت را بدون آن تصور کرد. لذا هر کشوری که بخواهد این امر مهم (پیشرفت و توسعه) را محقق کند باید بر خود فرض بداند که از قشر جوان و نیروهای علمی و نخبگان خود حمایت همه جانبه و فراگیر داشته باشد. همچنین از آنجایی که جوانان بهترین منابع انسانی در زندگی جمعی محسوب میشوند، سهم مؤثری در تضمین حیات فرهنگی و ملی آن کشور دارند. دستیابی مطلوب به هویت در ابعاد فردی، دینی و ملی در جوانان، هم درجه امید به آینده را بالا میبرد و هم مایه اعتماد نهادهای اجتماعی به ویژه نهاد حکومت به آنان و نقش آنها در ضمانت زیست جمعی در دهههای آینده است. بنابراین کیفیت و درجه هویت فردی، دینی و ملی آنان میتواند نقش مؤثری در توسعه فرهنگ ملی و دینی هر کشوری ایفا نماید. در کشور ما نیز با توجه به ساختار سنی جمعیت (جوانگرایی) مشارکت جوانان در برنامههای مربوط به توسعه اهمیت و ضرورت دارد. همچنین شناخت نیازها و ویژگیهای این گروه در جهت مشارکت در امور مربوط به توسعه و تصمیمگیری و فرایند برنامهریزی مشخص است. سرمایهگذاری در امر آموزش و پرورش نسل جوان میتواند زمینه را برای توسعه همه جانبه فراهم کند. بر اساس پژوهشها عواملی از جمله عوامل فردی روانشناختی (انگیزش، نیازها، پاداشها، اعتقادات مذهبی و اعتماد عمومی)، عوامل اجتماعی اقتصادی (پایگاه اجتماعی اقتصادی، نوع خانواده، سواد و میزان تحصیلات، شغل) و حضور در سازمانهای غیردولتی و عوامل مکانی فضایی (جغرافیایی) بر مشارکت جوانان تاثیر گذار هستند. جوانان این مرزوبوم فعال، پرتلاش و با استعداد بوده و میتوانند نقش موثری در پیشرفت کشور و تبدیل شدن به کشوری قدرتمند و توسعه یافته ایفا کنند، دستیابی به این امر مهم جز با تکیه بر عزم، اراده، توانایی، دانش علمی و پتانسیلهای بالقوه جوانان مستعد کشور و تلاش برای رفع نیازها و تأمین خواستههای معقول و به حق آنها، همچنین صیانت و حمایت جدی از آنها در مقابل دسیسههای دشمنان و برنامهریزی هدفمند در جهت رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندیهای این قشر فعال و مستعد ممکن نیست. بر اساس شواهد جمعیت شناختی در حال حاضر سهم جمعیت جوان (۲۹-۱۵ ساله) ۲۵ درصد جمعیت کشور است. نتایج مطالعات در سطح ملی نشان داد در طول دهه گذشته، کشورمان پدیده جمعیتی تورم جوانی جمعیت را تجربه کرده است.جمعیت جوان کشور از ویژگیهای توسعهای نظیر تحصیلات، آگاهی و مهارت برخوردار بوده و این مهم، فرصتی را برای سرعت بخشیدن به توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور فراهم میکند. این امر، افزایش میزان تولید نسبت به مصرف، افزایش پس انداز ملی و سرمایه گذاری را به دنبال دارد. در سالهای اخیر تغییر و تحولات چشمگیری در زمینه نیروی انسانی و اشتغال در ایران اتفاق افتاده است. این تغییر و تحولات از یک سو، متاثر از قرار گرفتن کشور در مرحله پنجره جمعیتی و ورود نسل پرتعداد جمعیت جوان کشور به سنین فعالیت و اشتغال و از سوی دیگر تحت تأثیر ویژگیهای تحصیلی نیروی انسانی و گرایش فزآینده به استمرار تحصیلات عالی در چند دهه اخیر بوده است. وضعیت پارادوکسی فرصت و تهدید جوانی جمعیت (مساله و چالش بیکاری)، ضرورت شناخت دقیق علمی و همه جانبه مسائل و نیازهای جوانان را مشخص میکند. نیروی انسانی و جمعیت، از اجزاء اصلی کلیه برنامهریزیهـا در سطوح مختلف ملی و منطقهای بوده و در کلیه مراحل باید به شکل جامع و همه جانبه نگر مورد بررسی قرار گیرند.
عضو شورای شهر تهران عنوان کرد؛
بررسی طرح «تعارض منافع»
بزودی در شورای شهر تهران
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعلام کرد که طرح تعارض منافع نه فقط در شهرداری و شورای شهر تهران، بلکه میبایست در همه سطوح دستگاههای مختلف در کشور اجرایی شود. ناصر امانی در مورد طرح «تعارض منافع» با بیان اینکه این طرح باید بصورت ملی اجرایی شود گفت: طرح «تعارض منافع» نه در یک شهرداری یا شورای شهر بلکه باید از صدر تا ذیل در همه دستگاههای دولتی اجرایی میشد و به نظر می رسد یک تأخیر ۴۰ ساله در اجرای این مصوبه داریم. وی با بیان اینکه یکی از راههای مبارزه با رانت و تبعیض، تصویب و اجرای مصوبه «تعارض منافع» در همه ابعاد دستگاهها، وزارتخانهها و... است، افزود: این مصوبه باید ملی شود و از صدر تا ذیل کارکنان در همه ردههای شغلی را نیز در برگیرد و همه ما باید تلاش کنیم تا این مصوبه ملی شود. امانی با بیان اینکه در شورای شهر پنجم مصوبه خوبی تحت عنوان «تعارض منافع» به تصویب رسید که فقط شامل حال مدیران در شهرداری تهران بود، ادامه داد: حالا می خواهیم این مصوبه را کاملتر کنیم و اعضای شورای شهر تهران را نیز مشمول این مصوبه کنیم تا مردم حس نکنند که ما در شورای شهر به دنبال حل مشکلات خود، بستگان و آشنایانمان هستیم. امانی با بیان اینکه پیشنهاد دادهایم که به کارگیری برادر،خواهر، همسر و فرزندان اعضای شورای شهر در شهرداری ممنوع شود، افزود: استخدام و به کارگیری این افراد نزدیک به عضو شورای شهر در شهرداری ممنوع خواهد شد و اگر این افراد در شهرداری مشغول به کار بودند نیز برای گرفتن پست و ارتقاء شغلی باید محدودیت هایی برایشان ایجاد شود تا شائبه رانت و رشد بادکنکی ایجاد نشود. وی با بیان اینکه نمایندگان مردم در پارلمانها باید بیش از همه مقید به رعایت قانون باشند، ادامه داد: خوشبختانه این اصلاحیه در شورای شهر نیز با استقبال خوبی روبرو شد؛ اما به نظر میرسد هیات رئیسه شورا برای کاستن از التهابها، بررسی آن را در جلسه آخر شورای شهر در دستور جلسه قرار نداد که به زودی برای بررسی به صحن علنی میآید.
تاکید وزیر آموزش و پرورش
بر حمایت از دانشآموزان استثنایی
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که مناسب سازی محتواهای آموزشی، سبب رشد ۲ برابری تواناییهای دانش آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید با اولویت و جدیت بیشتری مسائل این دانشآموزان را پیگیری کند و در این مسیر آموزش و پرورش از هیچ حمایت و تلاشی دریغ نخواهد کرد»یوسف نوری» به مناسبت ۱۲آذر، روز جهانی معلولان، از هنرستان کار دانش و فنی و حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه عباس پارسی، منطقه ۶ تهران، بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت های آموزشی و پرورشی دانش آموزان با نیازهای ویژه قرار گرفت. براساس این گزارش، وزیر آموزش و پرورش با حضور در این واحد آموزشی، ضمن دیدار و گفت و گوی صمیمی با دانش آموزان با نیازهای ویژه و همکاران فرهنگی؛ از کلاس ها و کارگاه های ویژه دانش آموزان این هنرستان، به گفت و گو پرداخت. نوری در جریان بازدید از این هنرستان با تأکید بر این که مناسب سازی محتواهای آموزشی، سبب رشد دو برابری توانایی های دانش آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید با اولویت و جدیت بیشتری مسائل این دانش آموزان را پیگیری کند و در این مسیر آموزش و پرورش از هیچ حمایت و تلاشی دریغ نخواهد کرد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، شایان ذکر است، هنرستان کاردانش و فنی و حرفه ای عباس پارسی، دارای ۷۶ دانش آموز استثنایی آسیب دیده بینایی، شنوایی و کم توان ذهنی است که در چند شاخه درسی مشغول به تحصیل هستند.
پرداخت «شهریه» دانشجویان معلول
هفت دهک اول درآمدی توسط بهزیستی
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار دانشآموز، ۱۷۰۰ دانشجو در دانشگاه دولتی و ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاههای غیردولتی با انواع معلولیت از تحصیل رایگان در مقاطع مختلف تحصیلی بهرهمند میشوند. محمد نفریه در آئین تجلیل از رتبههای زیر هزار افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی که همزمان با ششمین روز گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت و در آستانه ۱۶ آذرماه روز دانشجو برگزار شد، گفت: در سال جاری ۳۱ نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی رتبه زیر هزار کسب کردند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش هستند، افزود: تحصیل رایگان، یکی از وظایف که قانون حمایت بر حقوق افراد دارای معلولیت بر دوش دولت و بهزیستی قرار داده است. براساس ماده ۹ این قانون «افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف میتوانند با معرفی سازمان از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاههای دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی از محل ردیف مربوطه در بودجه سنواتی بهرهمند شوند.