روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ آذر - شماره 4032

باقری:

آمریکا دو اصل تضمین دادن و راستی آزمایی را پذیرفته است

  مذاکره کننده ارشد ایران در وین در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره به سوالاتی درباره مواضع ایران در روند مذاکرات وین و لغو تحریم‌ها پاسخ داد.
علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه الجزیره، درباره پیش‌نویس دو طرحی که ایران در وین درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای در اختیار مذاکره کنندگان غربی قرار داده است، گفت: همان طور که می‌دانید شش دور از این مذاکرات در بهار و تابستان امسال در وین برگزار شد که برخی اسناد پیش‌نویس از آن‌ها حاصل شد. ما به عنوان نماینده دولت جدید ایران و مذاکره کنندگان جدید هسته‌ای، دیدگاه‌هایمان را درباره این پیش‌نویس‌ها به ویژه درباره پیش‌نویس لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و اقدامات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کردیم. درباره جزئیات این سندها، نکته مهم این است که طرفین درباره مبنای مذاکرات به توافق رسیدند که همان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. چیزی که ما ارائه کرده‌ایم مربوط به ناکارآمدی‌ها و نقص‌های پیش‌نویس‌ها بوده است و اصلاحاتی را در آن‌ها ارائه کرده‌ایم.
باقری در پاسخ به این سوال که خواسته تیم مذاکره کننده ایران در این اسناد پیشنهادی چیست، گفت: تاکید ما این است که در چارچوب برجام، تمامی مسائل مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ما باید تداوم داشته باشد. درباره تحریم‌ها نیز این طور است. هرگونه تحریم مغایر با مقررات برجام باید فورا لغو شود، همین طور تمامی تحریم‌هایی که مربوط به توافق هسته‌ای است. تمام تحریم‌هایی که تحت کارزار «فشار حداکثری» آمریکا اعمال شده یا بازگردانده شدند، باید فورا لغو شوند.
او درباره این که آیا ایران خواستار راستی‌آزمایی لغو این تحریم‌ها یا ضمانتی درباره آن‌ها است، توضیح داد: موضوع راستی آزمایی و تضمین مواردی بسیار جدی هستند که در سند سوم تشریح شده‌اند.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این که از نظر او این دور از مذاکرات چه نتیجه و چه دستاوردی داشته است، بیان کرد: ما طرح‌هایی پیشنهاد کردیم و از طریق آن‌ها نشان دادیم که ما نه تنها در مذاکرات، بلکه در طرح‌هایی که به طرف مقابل ارائه کرده‌ایم جدی هستیم. ما با این طرح‌ها عزم جدی‌مان برای رسیدن به یک توافق را نشان دادیم. طرح‌هایی که ارائه کرده‌ایم روی میز طرف مقابل مذاکرات است و قرار است به ما پاسخ دهند، البته پاسخی که با شواهد و با استدلالی منطقی همراه باشد.
باقری در پاسخ به این سوال که واکنش ایران در صورتی که طرح‌های پیشنهادی آن پذیرفته نشوند و توافقی انجام نشود، چه خواهد بود، گفت: طرح‌هایی که توسط ایران پیشنهاد شده‌اند را اصلا نمی‌توان رد کرد، چون مبتنی بر مقررات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هستند. حتی کشوری که از توافق خارج شده بود هم مایل به بازگشت به توافق است. و در اصل، کشورهایی که هنوز عضو برجام هستند، نمی‌خواهند این سند هسته‌ای را از بین ببرند.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این که با توجه به سوابق طولانی او در مذاکرات هسته‌ای، حالا که هدایت مذاکرات را بر عهده دارد، ایران چه چیز جدید برای ارائه در مذاکرات دارد، و این مذاکرات چه تفاوتی با سال‌های گذشته دارند، تشریح کرد: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها وجود عوامل و بازیگرانی خارجی هستند که سعی می‌کنند در مذاکرات اخلال ایجاد کنند.
او در پاسخ به این که تیم ایران چگونه با این موارد مقابله می‌کند، توضیح داد: طبیعی است که آن‌ها سعی می‌کنند در مسیر رسیدن به توافق اخلال ایجاد کنند اما نکته مهم این است که اقدامات انجام شده از سوی ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی، معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای، ان.پی.تی و معاهده پادمانی بوده‌اند. بنابراین، زمینه مناسبی برای رسیدن به یک توافق برای ایران ایجاد کرده‌اند.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان با ارائه توضیحاتی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران و برخی ادعاها مبنی بر این که ایران در حال غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم است، بیان کرد: خبر غنی سازی ۹۰ درصدی توسط رسانه‌ها و منابع صهیونیستی منتشر شده بود. چنین خبری بالافاصله توسط عالی‌ترین مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مدیرکل آن است، رد شد.
باقری در پاسخ به این که آیا ایران مایل به انجام دادن چنین اقدامای در آینده نیست، گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ما در چارچوب ان.پی.تی و معاهده پادمانی انجام می‌شوند. واضح است که اگر طرفین برجام به تعهداتشان در برجام عمل کنند، ما هم همین کار را خواهیم کرد و کاملا به تعهداتمان در چارچوب برجام عمل خواهیم کرد. مذاکره کننده ارشد ایران در وین در پاسخ به این که آیا با توجه به تحولات این چند سال اخیر از سال ۲۰۱۵، توافق هسته‌ای هنوز پویایی خود را حفظ کرده است و توافقی کارآمد است یا نه، اظهار کرد: هزینه احیای توافق و حفظ آن بر مبنای اقداماتی بوده است که ایران انجام داده. چون آمریکا از توافق خارج شد و توافق را به کلی نقض کرد و اروپایی‌ها هم در عمل نتوانستند پایبندی کامل به برجام را از خود نشان دهند. بنابراین، به رفتار اروپایی‌ها با پایبندی کامل به توافق و به رفتار آمریکایی‌ها با بازگشتشان به توافق بستگی دارد و اگر این اتفاق بیفتد، توافق احیا خواهد شد. باقری در پاسخ به این  که آیا توافق در چارچوبی که در سال ۲۰۱۵ درباره آن مذاکره شده بود، دوام خواهد آورد یا نه، بیان کرد: هر دو طرف مذاکرات مایل به بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ هستند

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه