روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۰ آذر - شماره 4030

زهیر اصفهانی، کارشناس مسائل بین‌الملل:

قرارداد سوآپ گازی نشان‌دهنده شکست تحریم‌های اقتصادی است

 زهیر اصفهانی، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سیاست‌محوری دولت سیزدهم برای همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه، گفت: قرارداد سوآپ گازی، نشان‌دهنده شکست تحریم‌های اقتصادی است.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، زهیر اصفهانی اظهار کرد: در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم، سه رخداد اقتصادی و راهبردی در کشور شکل گرفته که نخستین رخداد، امضای قرارداد شانگهای و مزایای اقتصادی حاصل از آن بوده، دومین رخداد افزایش صادرات نفتی کشور به یک میلیون بشکه بوده و سرانجام، سومین رخداد مربوط به سوآپ نفتی ایران ذیل قرارداد سه‌جانبه میان ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان است. وی قرارداد سوآپ گازی را از موفقیت‌های دستگاه دیپلماسی اقتصادی دولت دانست و گفت: با توجه به اینکه یک طرح ترانزیتی به اسم محور لاجورد با همکاری افغانستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به‌منظور دور زدن ایران، همچنین اتصال افغانستان با اروپا شکل گرفته بود، قرارداد سه‌جانبه میان ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان توانست دوباره همکاری‌های منطقه‌ای ذیل محور ایران به‌عنوان یکی از کشورهای باثبات در منطقه را تقویت کند. هرچند طرف‌های اروپایی به‌دنبال حذف ایران از مناسبات ارتباطی در حوزه اتصال اروپا به منطقه هستند اما این‌گونه همکاری‌ها، نقطه قوتی برای شکست طرح حذف ایران از مناسبات اقتصادی در منطقه بوده است. اصفهانی افزود: از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که فراتر از مزایای اقتصادی که بارها در رسانه‌ها مطرح شده، شاهد یک تغییر نگرش در حوزه ابعاد سیاسی و امنیتی نیز هستیم. همسویی و وابستگی متقابل سیاسی ذیل محورهای اقتصادی از رخدادهای مثبت قرارداد سوآپ گازی است که می‌تواند تنش‌های منطقه‌ای را تعدیل کند. نوع نگرش و پارادایم فکری صحیح در میان دیپلمات‌های اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی مبنی بر رقابت همراه با همکاری چندجانبه یکی از عوامل موفقیت‌آمیزی بوده که توانسته این نتایج را تا کنون رقم بزند. این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین به سهل‌انگاری وزیر نفت دولت روحانی اشاره کرد و یکی از عوامل پسرفت ایران در حوزه تأمین منابع گازی را سیاست‌های نادرست بیژن زنگنه دانست و اظهار کرد: متأسفانه دولت روحانی پس از امضای برجام در سال ۹۴ دچار یک نوع توهم خودبزرگ‌بینی شده و رویکرد منطقه‌ای و حتی نگاه به شرق را از کل سیاست‌گذاری دولتی حذف کرد، همین موضوع سبب شده بود تا با وجود تهاتر گازی در قبال کالا که با ترکمنستان شکل گرفته بود، این تهاتر از سوی شخص وزیر نفت حذف شود و با ماجراجویی‌های زنگنه کار به جایی برسد که دولت ترکمنستان از ایران در قبال پرداخت نشدن تعهدها شکایت کند و ایران مجبور به پرداخت غرامت ۲ میلیارد دلاری شد. این خسارت بزرگی که شخص زنگنه به اقتصاد و حتی ماهیت دیپلماسی ایران زده تا کنون نیز غیرقابل‌جبران است.
اصفهانی همچنین به آثار همسو با قراردادهای منطقه‌ای همچون سوآپ گازی به‌عنوان عاملی برای موفقیت در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از منافع اصلی این قرارداد، پایداری شبکه گازی بوده، اما نمی‌توان از ابعاد فرامنطقه‌ای این قرارداد نیز چشم‌پوشی کرد. به‌طور طبیعی گسترش همکاری‌های منطقه‌ای سبب شکست تحریم‌های کشورهای اروپایی و آمریکا خواهد شد و این کریدور خوبی که در منطقه شکل گرفته یک پیام روشن را در آستانه مذاکرات هسته‌ای به همراه دارد و آن پیام، این است که پروژه ایران‌هراسی برای عدم همکاری اقتصادی با ایران با شکست مواجه شده است. این کارشناس مسائل بین‌الملل، نگاه متوازن دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم را یکی از نقاط قوت این دولت دانست و گفت: با رویکرد دولت جدید، کشورهای منطقه به‌خوبی دریافته‌اند که دولت آیت‌الله رئیسی بر کریدورهای منطقه‌ای تمرکز داشته و نگاه متعادل به غرب و شرق را به‌طور هم‌زمان در دستور کار خود قرار داده است. متأسفانه در دولت پیشین با وجود پیشنهاد کشور چین برای امضای قرارداد ۲۵ ساله اقتصادی در سال ۹۴، این پیشنهاد تا سال ۹۸ بدون دلیل موجهی از سوی دولت روحانی مسکوت باقی ماند و همین امر، بسیاری از ظرفیت‌های همکاری اقتصادی را از ایران گرفت.

سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت
 بر تولید شرکت ملی گاز خبر داد؛
تلاش کارکنان پالایشگاه‌های پارس جنوبی برای فرآورش حداکثری گاز
 سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران گفت: پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم در شرایط بسیار خوبی قرار دارند و برای فرآورش حداکثری گاز تلاش می‌کنند.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، احمد زمانی در بازدید از پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: با توجه به فصل سرد سال و افزایش مصرف گاز در کشور، همه تمهیدهای لازم در بخش‌های تولید و فرآورش اندیشیده شده است، پیش‌بینی‌های لازم انجام و متخصصان مجتمع گاز پارس جنوبی با همه توان و به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام وظیفه هستند. وی ادامه داد: اگر هموطنان گاز را بهینه مصرف کنند، همه مردم حتی در دوردست‌ترین نقاط کشور می‌توانند از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.
سرپرست مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران در ادامه، ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: مجموعه شرکت ملی گاز ایران قدر زحمات تک تک عزیزان را می‌داند و همواره پشتیبان شما خواهد بود.
زمانی با بیان اینکه در شرایط کنونی و برودت سرما در نقاط مختلف کشور، تلاش متخصصان و کارکنان پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی مثال‌زدنی و بی‌بدیل است، تصریح کرد: شما متخصصان و کارکنان پرتلاش مجتمع با اقدام‌های شایسته خود، موجبات رفاه و آسایش هموطنان را فراهم آورده‌اید و این کار بزرگ شما ستودنی است. وی در پایان بیان کرد: تولید پایدار و مستمری که در مجتمع گاز پارس جنوبی رقم خورده با همت و جان‌فشانی کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی حاصل شده و امیدواریم بتوانیم در سایه همدلی و کار گروهی، گام‌های بزرگی را در مسیر خدمت به جامعه و رونق کشور برداریم.

آمریکا در آزادسازی ذخیره‌سازی‌های نفت بازنگری نمی‌کند
 کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا در پی شیوع نوع «اومیکرون» ویروس کرونا، برنامه‌ای برای بازنگری در آزادسازی ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام ندارد. به گزارش کائنات به نقل از شانا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که پس از کاهش قیمت نفت به‌دلیل شیوع نوع جدید ویروس کرونا (اومیکرون)، ایالات متحده برنامه‌ای برای بازنگری در آزادسازی ذخیره‌سازی راهبردی نفت ندارد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که وزارت انرژی این کشور با هدف پایین‌ آوردن قیمت بنزین، ۵۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی راهبردی نفت خود را در تلاشی هماهنگ با دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ نفت برداشت می‌کند. کاخ سفید تأکید کرده بود: این آزادسازی به موازات دیگر کشورهای مصرف‌کننده انرژی از جمله چین، هند، ژاپن، جمهوری کره و بریتانیا انجام می‌شود. این تصمیم افت زیادی در قیمت‌های نفت ایجاد نکرد، اما چند روز بعد، قیمت‌ها در واکنش به خبر شناسایی سویه «اومیکرون» ویروس کرونا به‌شدت کاهش یافت. قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی ۱۳ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش روزانه از آوریل سال ۲۰۲۰ بود.

مورگان استنلی پیش‌بینی قیمت نفت برنت را کاهش داد
 بانک مورگان استنلی پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام برنت برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ را به‌دلیل شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا کاهش داد.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، بانک آمریکایی مورگان استنلی پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام برنت در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ را از ۹۵ دلار برای هر بشکه به ۸۲ دلار و ۵۰ سنت برای هر بشکه تغییر داد، زیرا انتظارهای بازار مبنی بر این است که نوع اومیکرون ویروس کرونا می‌تواند به تقاضای نفت آسیب بزند. این بانک در یادداشتی اعلام کرد: به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری‌های بازار بر اساس انتظارهای موجود درباره عرضه مازاد ناشی از آزادسازی برنامه‌ریزی‌شده از ذخیره‌سازی راهبردی نفت و افزایش ماهانه تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) انجام می‌شود. در حالی که می‌توان در آغاز سال آینده میلادی شاهد عرضه مازاد باشیم، احتمال دارد ظرفیت مازاد نفت تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش ‌یابد، زیرا سطح ذخیره‌سازی‌های نفت از مقدار کم کنونی هم کمتر می‌شود. این بانک اعلام کرد: افزایش دوباره قیمت نفت خام برنت به بالاتر از رقم‌های اخیر به احتمال زیاد اواسط سال ۲۰۲۲ و پس از آن اتفاق می‌افتد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه