روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ سه شنبه ۹ آذر - شماره 4029

ویتول: رویکرد اوپک به تقاضای نفت محتاطانه خواهد بود

 شرکت تجارت کالای ویتول پیش‌بینی کرد که اوپک در نشست ماه دسامبر خود، رویکردی محتاطانه به تقاضای نفت خواهد داشت.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، ویتول پیش‌بینی کرد که وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در دیدار هفته جاری خود، موضع محتاطانه‌ای درباره افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده نفت خواهند داشت، دلیل این مسئله ظهور سویه جدید ویروس کروناست.
مایک مولر، مدیر منطقه آسیای ویتول (بزرگ‌ترین معامله‌گر نفتی مستقل جهان) اظهار کرد: نشانه‌هایی از احتمال تضعیف تقاضای زمستانی در بعضی بازارهای آسیا و اروپا وجود دارد، ممکن است نوع جدید ویروس کرونا در هفته جاری سبب لغو پروازهای بیشتری شود.
قیمت نفت آمریکا در واکنش به خبر شیوع سویه اومیکرون، بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و برای نخستین بار از ماه سپتامبر به کمتر از ۷۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرد. اوپک‌پلاس پیش‌تر نسبت به مازاد عرضه به‌دلیل برنامه آمریکا و کشورهای مصرف‌کننده دیگر برای آزادسازی نفت از ذخیره‌سازی راهبردی نفت، ابراز نگرانی کرده بود.
مولر گفت: اوپک پلاس با احتیاط پیش رفته و نشان داده که حق داشته است، این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان اوپک پلاس بنیان‌های اخیر بازار و احتمال آسیب دیدن تقاضا در ماه‌های زمستان را در نظر گیرند.
مولر درباره سقوط قیمت‌های نفت در معاملات پایان هفته اظهار کرد: بازار به‌دلیل هراس از عاملی نامعلوم به هم ریخت، با این حال با توجه به اینکه شناخت چندانی درباره سویه جدید ویروس کرونا وجود ندارد، سقوط قیمت‌ها بیش از حد بود.

همکاری آلمان و آمریکا
در قرارداد نورد استریم -2
 آلمان اعلام کرد که درباره توافق نورد استریم-۲ با ایالات متحده آمریکا همکاری می‌کند. به گزارش شانا، آلمان اعلام کرد که به همکاری نزدیک با ایالات متحده آمریکا برای اجرای قرارداد خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ که از بستر دریای بالتیک می‌گذرد و گاز را از روسیه به آلمان منتقل می‌کند، ادامه می‌دهد.
وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که به همکاری نزدیک با دولت آمریکا برای اعلام بیانیه‌ای مشترک درباره این خط لوله ۱۱ میلیارد دلاری ادامه می‌دهد.
دولت بایدن در ماه ژوئیه پس از توافق با آلمان، از تحریم‌های خود علیه اپراتور این خط لوله چشم‌پوشی کرد، در حالی که واشینگتن هفته گذشته تحریم‌های بیشتری را علیه شرکت ترنسادریا و کشتی آن که وابسته به روسیه است، اعمال کرد.
وزارت خارجه آلمان در پاسخ به پرسش رویترز درباره گزارشی مبنی بر درخواست برلین از اعضای کنگره آمریکا برای تحریم نکردن خط لوله نورد استریم -۲، اعلام کرد: از اساس با اعمال تحریم میان متحدان مخالفیم. این اقدام آمریکا سبب تضعیف اعتبار واشینگتن می‌شود و سرانجام به وحدت پیمان تجاری ترانس آتلانتیک آسیب می‌رساند.
ایالات متحده آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی با فعالیت این خط لوله که اوکراین را دور می‌زند، مخالفند.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:
ثبت‌نام کارت سوخت المثنی آغاز شد
 سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از آغاز دوباره ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت المثنی در دفاتر پلیس +۱۰ خبر داد.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، فاطمه کاهی در این باره گفت: ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت المثنی به‌دلیل اختلال به‌وجود آمده در سامانه هوشمند سوخت در هفته ابتدایی آبان‌ماه به‌صورت موقت متوقف شده بود که این امکان دوباره برای متقاضیان فراهم شده است.
وی افزود: با توجه به نیاز به غیرفعال شدن کارت سوخت پیشین برای ثبت درخواست دریافت کارت سوخت المثنی، نیاز بود ارتباط مرکز ثبت درخواست با سامانه هوشمند سوخت دوباره برقرار شود که این سیستم فعال شده و درخواست متقاضیان در دفاتر پلیس +۱۰ ثبت می‌شود.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اولویت دریافت کارت هوشنمد سوخت المثنی را با توجه به وقفه به‌وجودآمده برای خودروهای نفت‌گازسوز، خودروهای عمومی بنزین‌سوز و وانت‌بارها اعلام و تأکید کرد: کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی نیز طبق روال گذشته صادر می‌شود، اما ممکن است اندکی بیشتر از حد انتظار زمان‌بر باشد.
کاهی تصریح کرد: زمان انتظار صدور کارت هوشمند سوخت المثنی پیش از این بازه زمانی حدود یک ماهه بود که این زمان با توجه به وقفه به‌وجودآمده و افزایش تعداد درخواست‌ها ممکن است حداکثر تا ۴۵ روز افزایش یابد.
وی از صبوری و همراهی هموطنان در مراحل ثبت‌نام تا دریافت کارت سوخت المثنی تشکر و قدردانی کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس:
وزارت نفت دیپلماسی قوی انرژی را جایگزین دیپلماسی انفعالی گذشته کرد
 عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان نشان داد وزارت نفت ما می‌تواند دیپلماسی قوی انرژی را جایگزین دیپلماسی انفعالی گذشته کند.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، عبدالعلی رحیمی مظفری به توافق سه‌جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: بی‌شک سوآپ گازی برای ما با توجه به اینکه دارای ذخایر عظیم انرژی در دنیا هستیم از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی با بیان اینکه چنین قراردادی همانند پیمان شانگهای قدرت چانه‌زنی ما را در سطح بین‌المللی افزایش خواهد داد، افزود: توافق سه‌جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان هم می‌تواند قسمتی از نیاز بخش‌های شمالی کشور به گاز را برطرف کند و هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی می‌تواند برای ما مفید باشد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: این قرارداد، نه‌تنها شکننده و بی‌اثر بودن تحریم‌ها را نمایان کرد، بلکه نشان داد که می‌توان روابط با همسایگان را بدون دخالت قدرت‌های استکباری تحکیم بخشید.
رحیمی‌مظفری بیان کرد: سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان نشان داد وزارت نفت ما می‌تواند دیپلماسی قوی انرژی را جایگزین دیپلماسی انفعالی گذشته کند.

مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران منصوب شد
 معاون وزیر نفت در امور گاز در حکمی «ولی‌الله دینی» را به‌عنوان مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران منصوب کرد.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، متن حکم مجید چگنی به شرح زیر است: «پیرو حکم و نظر به مراتب تعهد، تخصص و سوابق ارزشمند جناب عالی، به موجب این حکم به سمت «مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی گاز ایران» منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به الطاف خداوند متعال و بهره‌گیری از نیروهای متعهد و متخصص آن مدیریت، در پیشبرد اهداف و مسئولیت‌های شرکت ملی گاز ایران موفق و مؤید باشید.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
قرارداد سوآپ گازی بیانگر شکست بن‌بست دیپلماسی انرژی با همسایگان است
 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان وجود اراده‌ قوی وزارت نفت در دیپلماسی اقتصادی و انرژی را نشان می‌دهد، گفت: سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان نشانه شکست بن‌بست دیپلماسی انرژی با همسایگان است. به گزارش کائنات به نقل از شانا، هادی بیگی‌نژاد به توافق سه‌جانبه سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: امضای این قرارداد نشان داد که برای انجام بعضی از کارها باید اراده آن را هم داشته باشیم، وزارت نفت نشان داد اراده‌ای قوی برای انجام چنین توافق‌هایی دارد. وی افزود: این قرارداد هم از جنبه اقتصادی برای ما سودمند خواهد بود و هم به تحکیم روابط دوستانه با کشورهای همسایه کمک می‌کند، هرچند روابط اقتصادی با همسایگان باید بیش از این توسعه یابد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان بیانگر وجود اراده‌ قوی در وزارت نفت برای پیشبرد منافع ملی و دیپلماسی اقتصادی و انرژی است. قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران به مقدار سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب با حضور رؤسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در ترکمنستان و در حاشیه نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) امضا شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه