روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ دوشنبه ۸ آذر - شماره 4028

ازدواج و جوان

 منیره ابطحی- چند سال پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار افطاری دانشجویان از مسأله‌ای که در حاشیه‌ی صحبت‌های یک دانشجو مطرح شد، به عنوان مسأله‌ای مهم یاد کردند و ضمن گله‌مندی از نگاه بی‌تفاوت به ازدواج جوانان و تبعات آن فرمودند: «به نظر من بر روى مسأله‌‌ى ازدواج جوان‌ها، خود جوان‌ها، اولیاى خانواده‌‌هایى که جوان‌ها متعلق به آن‌ها هستند، و مسئولان ذى‌‌ربط مرتبط با دانشگاه، فکر کنند و تصمیم بگیرند. نگذاریم سن ازدواج -که امروز متأسفانه بالا رفته؛ به‌خصوص در مورد دختران- ادامه پیدا بکند. بعضى از تصورات و سنّت‌هاى غلط در مورد ازدواج وجود دارد که این‌ها دست‌‌وپاگیر است، مانع از رواج ازدواج جوان‌ها است. این سنت‌ها را باید عملاً نقض کرد.»
فرهنگ غالب در هر جامعه‌ای نقش بسیار سازنده در نحوه و سبک زندگی افراد ایفا می‌کند. ازدواج هم به عنوان مهم‌ترین رویداد زندگی تحت تاثیر مستقیم فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر جامعه است. از طرفی رواج گسترده آداب و رسوم و فرهنگ‌های تقلیدی و وارداتی در بین خانواده‌ها و دورشدن آنها از فرهنگ‌ها و ارزش‌های دینی و اسلامی به‌ویژه در عصر حاضر تغییر در سبک زندگی را موجب شده است. زدواج پیوند طبیعت با همه سادگی و عینیت آن و فرهنگ با همه پیچیدگی و ذهنیتش می‌باشد. ازدواج زن و مرد، منشاء تشکیل خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی است و در واقع یکی از پیچیده‌ترین روابط اجتماعی میان دو جنس مخالف در جهان طبیعت می‌باشد که دارای ابعاد و پیامدهای زیستی، روانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی است و از منظر علوم مختلف نظیر روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، جمعیت‌شناسی و ... قابل مطالعه و بررسی می‌باشد. ازدواج آثار مستقیم و غیر مستقیمی را بر زندگی فردی و اجتماعی افراد بر جای می‌گذارد؛ هرچند که پدیده ازدواج نیز متقابلاً بر جامعه و فرد تأثیرگذار است. ازدواج از جنبه جامعه‌شناختی، دارای ساختار، ماهیت، کارکرد و پیامدهای اجتماعی پیش‌بینی شده و پیش‌بینی نشدة مثبت یا منفی، آسیب‌زدا یا آسیب‌زا است که کنش و واکنش اجتماعی اعضای جامعه و ساختارهای اجتماعی را متأثر می‌سازد، خصوصاً پیامدهای نامطلوب ازدواج‌های غیراصولی، از یک سو ساختار، ماهیت و کارکردهای خانواده را در طول زمان دچار تغییر و تحول می‌سازد و از سوی دیگر ارزش‌های محوری جامعه به ویژه امنیت اجتماعی و اخلاقی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
با پای گذاشتن به عرصه زندگی مدرن در چند سال اخیر و در نتیجه گسترش تمدن غربی در جامعه ایرانی این سنت نیك كم رنگتر شده است و در نتیجه شوربختانه پایه های اخلاقی جامعه ایرانی نیز متزلزل شده است .
جدای از عامل اقتصادی و بیکاری و فقر ، از دیگر عواملی كه موجب شده است ازدواج در ایران طی این چند سال اخیر سیر نزولی داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره كرد :
1- عدم مسئولیت پذیری در میان دختران و پسران و تربیت غلط در خانواده های ایرانی
2- عدم اعتماد به نفس نزد دختران و پسران جهت آغاز یك زندگی مشترك
3- افزایش تحصیلات اجتماعی و رشد توقعات كاذب و غیر منطقی در میان برخی دختران و پسران
4- تفریحات آزادانه دختران و پسران و تلقین به این امر كه نیازی به زندگی مشترك نمی‌باشد
5- اعتقاد بر این امر كه پس از ازدواج آزادیهای زودگذر اجتماعی از آنان سلب می‌شود
6- تجملگرایی میان خانواده های ایرانی و چشم و هم چشمی‌میان بستگان
7- دوری گزیدن از زندگیهای معنوی و روی آوردن به زندگی های تک بعدی ماشینی
8- اعتقاد بر این امر كه از دید دانش و تفكر ، توانایی لازم جهت تربیت فرزندشان را ندارند
9- اعتقاد بر اینكه توانایی برطرف کردن نیازهای همسرشان را ندارند
10- تفکر شبه روشنفکری در میان جوانان بی هویت و عمدتاً سطی نگر ، در نتیجه باور به زندگی و دوستی های موقت غربی
هنگامی ‌كه دختران و پسران با ناهنجاری ها اجتماعی مرزهای اخلاقی زندگی معنوی را بشكنند و آنرا به صورت یك عادت روزانه برای خود تلقی كنند ، هرگز نمیتوانند نقش یك مادر و یا یك پدر موفق را در زندگی اجتماعی پسین خود ایفا كنند . چنین افرادی چه زن و چه مرد هرگز در تربیت فرزندان خود موفق نخواهند بود . زیرا آنها به اصول انسانی و اخلاقی پایبند نبوده اند و نا خواسته فرزندانی که در آینده از آنان بوجود می‌آید نیز مانند خودشان با پایه های سست اخلاقی و اجتماعی تربیت می‌شوند و این امر در نسلهای بعد نیز گسترش می‌یابد و به سادگی میتواند موجب ویرانی یك جامعه كهن و اخلاقی همچون ایران شود .

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد؛
ذخیره 50 روزه واکسن کرونا در کشور
 معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ۳۲ جهش در واریات «اُمیکرون» کرونا و سرعت بیماری‌زایی آن، در عین حال بر لزوم واکسیناسیون علیه این بیماری در واکسن‌نزده‌ها تاکید کرد و گفت: اکنونهمه انواع واکسن در کشور موجود است و ذخیره ۵۰ روز آینده را هم داریم.
دکتر کمال حیدری در حاشیه همایش رهاورد ملی خدمت؛ ۱۰۰ روز توفیق خدمت، ۱۰۰ میلیون دز تزریق سلامت، در جمع خبرنگاران، با تشکر از همراهی مردم در زمینه واکسیناسیون علیه کرونا گفت: حدود ۸۳ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال، واکسن کرونا دریافت کردند و این باعث شد مردم پایه‌ای از ایمنی داشته باشند و این مقداری از آسیب‌های بستری و فوت را کاهش داد. البته نه اینکه واکسن همه مشکلات را رفع کند اما بهترین استراتژی است. در کنار آن بحث رعایت دستورالعمل‌ها بسیار برای ما اهمیت دارد. همان تعداد محدودی که واکسن را دریافت نکردند، بیشتر در خطر هستند و اگر ویروس در گردش باشد چه بسا کسانی که واکسن زدند هم ممکن است مبتلا شوند. در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت چندان خوبی نداریم و حدود ۴۷.۶ درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که نگران کننده است.
وی افزود: در کشورهای اروپایی که واکسیناسیون از ما بالاتر هم بود با این خیال اقدام به بازگشایی‌هایی کردند و موج ششم در آن کشورها رخ داد. خوشبختانه ما موج ششم نداشتیم ولی اگر فعالیت‌ها توسط مردم کنترل نشود، نمی‌توان موضوع را چندان مدیریت کرد و نقش مردم در خودمراقبتی مهم است. الان افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص باید برای دریافت دز سوم مراجعه کنند که یکی از راه‌های مقابله با موج بعدی همین موضوع است.
حیدری ادامه داد: آخرین جهش کرونا که در آفریقای جنوبی مشاهده شده است، عجیب و غریب است از این باب که ۳۲ جهش در این سویه جدید مشاهده شده است که سرعت بیماری زایی آن و درمانش را اندکی سخت‌تر می‌کند. آنچه که همکاران ما موظف بودند همکاری با وزارت خارجه بود که مراوده با کشورهای آلوده به این سویه جدید را متوقف کنند. همه فعالیت‌های اجتماعی آغاز شده است و مردم باید خودشان هم رعایت کنند.
وی افزود: اگر فردی بیماری زمینه‌ای و چاقی مفرط دارد و به عنوان مثال می‌داند ممکن است پروتکل‌ها به درستی در مترو رعایت نشود باید از حضور در آن محل خودداری کند و سعی کند در محل پرتردد نباشد. میزان استفاده از ماسک ۵۰ درصد است و این امر باید اصلاح شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، ادامه داد: از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستیم برای اطلاع رسانی به مردم برنامه ریزی کنند که توزیع واکسن‌ها مشخص باشد. تعداد مراکز واکسیناسیون ۱۳۲۲ مرکز است که سهمیه‌ها متفاوت است و دانشگاه‌ها باید اطلاع رسانی صحیح انجام دهند. الان همه انواع واکسن در کشور موجود است و ذخیره ۵۰ روز آینده را هم داریم.
او درباره شرایط ورود مسافران به کشور ادامه داد:  یکی از شرایط ورود به کشور کارت واکسن است و طبیعتا مراجعه به کشور از کشورهای آلوده حساسیت بیشتری برایمان دارد و اگر فرد علائم داشته باشد بررسی شده و از او تست گرفته می‌شود و وزارت راه و ترابری مکانی برای قرنطینه افراد آلوده در نظر گرفته است و اگر مجددا تست فرد منفی شود می‌تواند از قرنطینه خارج شود. وی درباره نیروی انسانی در حوزه بهداشت نیز گفت: کمبود نیروی انسانی در مجموعه ما یک مسئله اساسی است که در ستاد ملی کرونا مطرح شد. تکالیف ما در حوزه بهداشت سنگین و نیروها محدود است و این یک نقطه ضعف ما است و دستور آن بود که جلسه‌ای با وزارتخانه‌های راه و کشور بگذاریم که مراقبت‌های مرزی را تقویت کنیم و بر همین اساس قرار شد بر نظارت بر فرودگاه امام و ۸۲ پایگاه مرزی دیگر اهتمام ورزیم.

تورم 100 درصدی در حوزه سلامت
 معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه به طور میانگین شاید بتوان گفت که در حوزه سلامت تورم ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم، گفت: ما نگرانیم که بخش خصوصی خدمات سلامت در کشور تعطیل شود. این خطر برای مطب‌های پزشکان عمومی و متخصصین نسخه‌نویس وجود دارد. دکتر علی سالاری درباره پیشنهادات تعرفه‌ای پزشکی برای سال ۱۴۰۱، گفت: طبق مصوبه شورای عالی بیمه سلامت پیشنهاد شده که تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ به صورت گلوبال ۲۸.۵  درصد افزایش یابد که این پیشنهاد بعد از تصویب در هیات وزیران ابلاغ می‌شود. البته این درحالیست که تورم عمومی جامعه طبق اعلام  مرکز آمار، ۴۵ درصد است. وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که در حوزه پزشکی و تجهیزات پزشکی گاهی میزان تورم در این تجهیزات تا دو برابر می‌شود. زیرا عمده تجهیزات در حوزه پزشکی وارداتی است. بر این اساس پیشنهاد ما این بود که در جزء فنی، هزینه استهلاک و تورم اعلامی، مبنای محاسبه قرار گیرد و در جزء حرفه‌ای که مربوط به مهارت و خدمات ارائه شده از سوی جامعه پزشکی است، به اندازه افزایش حقوق کارگری باشد، تعرفه هم افزایش یابد. بر این اساس پیشنهاد سازمان نظام پزشکی افزایش بین ۵۰ تا ۶۰ درصدی تعرفه‌ها به صورت گلوبال بود. سالاری ادامه داد: البته متاسفانه این پیشنهاد مورد قبول قرار نگرفت، اما فکر می‌کنیم که این روند می‌تواند به خدمات‌رسانی پزشکان و جامعه پزشکی آسیب برساند. زمانیکه تعرفه‌ها از تورم عقب‌تر باشند، کیفیت خدمات پزشکی چه به لحاظ تجهیزاتی و... و بروز خطاهای پزشکی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. باید توجه کرد که تورم در حوزه سلامت در برخی تجهیزات پزشکی تا ۳۰۰ درصد بوده است و در لوازم آزمایشگاهی ۵ تا ۶ برابر تورم داشتیم. به طور میانگین شاید بتوان گفت که در حوزه سلامت تورم ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه