اقتصاد
رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه فعلا هیچ تغییری در روش قیمت گذاری خودرو اعمال نشده است، گفت: با توجه به اختلاف که بین قیمت کارخانه و قیمت کذایی بازار وجود دارد و این حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعه کشی روش مناسب و تصمیم شورا بوده و به خودروسازان ربطی ندارد راضی باشند یا نباشند و مکلف به اجرا هستند. گرچه قرار بود در اواسط مهرماه و با پایان دوره دوم شش ساله شورای رقابت تغییراتی در ترکیب اعضاء ایجاد شود اما هنوز اتفاق نیفتاده است، در جریان این تغییرات بحثهای مختلفی درباره نحوه قیمت گذاری خودرو و تغییر شیوه قرعه کشی در برخی اظهارنظرها و یا سایتهای مربوط به خودرو دیده میشود. هنوز تکلیف ترکیب اعضا مشخص نیست و جلسه ندارد در همین راستا رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه با وجود اتمام دوره شش ساله من همچنان به عنوان رئیس در شورای رقابت هستم تا اینکه وضعیت رئیس جدید مشخص شود، توضیح داد: در حال حاضر دوره برخی از اعضای شورا به اتمام رسیده و طبق قانون عضویتی در آن ندارند و با توجه به اینکه تعداد اعضا به حدنصاب نمیرسد، نمیتوانیم جلسهای برگزار و تصمیمگیری جدیدی انجام دهیم. این در حالی است که از مدتی پیش ما طی نامهای به دستگاههای مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، دادگستری، سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی اعلام کردیم که نمایندگان خود را معرفی کنند که هنوز این اتفاق به طور کامل نیفتاده است. وی ادامه داد: از سوی دیگر باید وزارت اقتصاد، دو اقتصاددان و یک مالی را معرفی کند که رئیس جدید از بین این دو اقتصاددان با رای اعضاء تعیین میشود و بعد از مشخص شدن ترکیب با حکم رئیس جمهور ابلاغ نهایی خواهد شد که هنوز این وضعیت مشخص نیست. حذف قرعه کشی جوسازی است، وگرنه هیچ تغییری نداشتیم اما در ادامه این گفتوگو موضوع بحثهای اخیر مطرح شده در مورد نحوه قیمتگذاری خودرو و حذف قرعه کشی مورد پرسش قرار گرفت که شیوا در این رابطه اظهار کرد: اینها اغلب جوسازیهایی است که سایتهای خودروسازی و خودرویی آن را راه انداختهاند اما هیچگونه تصمیمی در این زمینه اخذ نشده و قیمتگذاری همچنان به روش فعلی و با قرعه کشی انجام میشود. وی در مورد اینکه آیا ممکن است روش قرعهکشی تغییر کند؟ گفت که هر تغییری بعید نیست اما اینکه چه روشی جایگزین شود بسیار اهمیت دارد، چرا که تا پیش از آن همانطور که بارها اعلام کردیم بسیار شکایت در مورد روش سایت وجود داشت و حق بسیاری از بین میرفت از این رو آنچه که با توجه به شرایط موجود خودرو و تعداد عرضه در کشور وجود دارد و از سوی دیگر حجم بالای متقاضیان، به نظر نمیرسید که راهی بهتر از قرعه کشی و تقسیم این تعداد محدود خودرو وجود داشته باشد. با این حال همانطور به دفعات تکرار کردیم اگر کسی میگوید قرعه کشی روش مناسبی نیست بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟ هر چه توانستیم محدودیت گذاشتیم رئیس مرکز ملی رقابت ادامه داد: ما هر آنچه محدودیت میتوانستیم در روش فعلی اعمال کردیم که راههای رانت و فساد را ببندند اما اگر لازم است و کسی محدودیت بیشتری را مدنظر دارد تا وضعیت بهبود پیدا کند میتواند آن را اعلام، مورد بررسی و اعمال شود. خودروسازان راضی هستند؟ وی در مورد اینکه آیا خودروسازان از روش قرعه کشی راضی بودند، تصریح کرد: اصلا به خودروسازها ربطی ندارد و دلیلی ندارد بخواهند از این روش راضی باشند یا نباشند این تصمیم کارشناسی شورا است، به هر صورت هرجایی که منافذ و محلهای سوءاستفاده را بگیریم یک تعدادی میتوانند ناراضی باشند اما در این روش میزان تولید دقیقا برابر با قرعه کشی بود یعنی هر آنچه خودروسازها تولید میکنند باید در قرعهکشی عرضه میشد. رئیس شورای رقابت درباره انجام تعهدات خودروسازان در قیمت گذاری فعلی و قرعه کشی گفت که آنها مکلف به انجام تعهدات و دستورالعمل شورای رقابت بودند و عملکرد آنها از سوی دستگاههای ناظر از جمله شورای رقابت، دادستانی و سازمان بازرسی نظارت و بررسی شده است. فکر نکنم کشوری اینطور انحصار ایجاد کند وی همچنین در مورد اینکه با توجه به تاکیدی که در مورد قرعه کشی به عنوان گزینه مناسب، آیا در دیگر کشورها هم از چنین روشی استفاده میشود، توضیح داد: فکر نمی کنم کشوری باشد که این چنین انحصار ایجاد کرده و ورود هر گونه خودرو تا ببندد و کاملا متکی به تولید داخل باشد آنهم وقتی که تولید خود پاسخگوی نیاز مردم داخل کشور نیست، حداقل در کشورهای دوربر این گونه نیست که کار به قرعه کشی برسد. خودروسازان در نیمه نخست امسال چه تعداد خودرو فروختند؟ بررسی آمار تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد که در مجموع شش ماه نخست سال جاری ۳۷۰ هزار و ۲۴۲ دستگاه خودرو تولید کردهاند که بالغ بر ۳۶۲ هزار دستگاه روانه بازار شده است و بالغ بر ۱۴ هزار دستگاه از محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو به مرحله تجاریسازی نرسیده است. طبق آمار ارائه شده توسط خودروسازان بزرگ کشور به سازمان بورس، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، در مجموع ۳۷۰ هزار و ۲۴۲ دستگاه خودرو تولید کردهاند که برای ۳۶۲ هزار و ۹۴۱ دستگاه فاکتور فروش صادر شده است. در مجموع شش ماه ابتدایی سال جاری ۲۰۵ هزار و ۹۳۴ دستگاه در گروه صنعتی ایرانخودرو تولید شده است که از این تعداد برای ۱۹۱ هزار و ۶۷۶ دستگاه فاکتور فروش صادر شده و براین اساس قابلیت تجاریسازی داشته است و ۱۴ هزار و ۲۵۸ دستگاه الباقی تولید این مدت احتمالا ناقص در پارکینگ خودروسازی باقیمانده است. این در حالیست که گروه خودروسازی سایپا در نیمه نخست امسال ۱۶۴ هزار و ۳۰۸ دستگاه خودرو تولید کرده و برای ۱۷۱ هزار و ۲۶۵ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است؛ آمار فروش بیش از تولید در مدت مذکور به این دلیل است که محصولات تولیدی پیش از سال ۱۴۰۰ این گروه خودروسازی که به سبب نقص قطعات تجاری نشده بود، در شش ماهه امسال تکمیل و تجاریسازی شده است. آمار فروش و تولید خودروسازان به تفکیک محصولات بدین صورت است که گروه صنعتی ایرانخودرو در مجموع شش ماهه امسال ۱۳۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه از محصولات خانواده پژو (بهجز پژو ۲۰۰۸) تولید کرده که ۱۳۲ هزار و ۳۷۵ دستگاه آن را فروخته است؛ همچنین ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده که همه ۱۰۳ دستگاه آن فروخته شده است. پس از پژوها، ایرانخودرو ۲۵ هزار و ۷۳۸ دستگاه از محصولات خانواده سمند در شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ تولید کرده که برای ۲۴ هزار و ۳۵۵ دستگاه آن فاکتور فروش صادر شده است. همچنین در این مدت، ۲۵ هزار و ۶۲۶ دستگاه دنا، ۱۴ هزار و ۱۳۰ دستگاه رانا و ۲۰۶۱ دستگاه تارا در مجموعه گروه صنعتی ایرانخودرو تولید شده است که به ترتیب از این میزان تولیدها، ۲۰ هزار و ۵۲۹ دستگاه دنا، ۱۰ هزار و ۱۶۶ دستگاه رانا و ۱۲۹۲ دستگاه تارا فروخته شده است. ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز در نیمه ابتدایی امسال، عملکرد تولید ۲۶۸۹ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را ثبت کرده است که به ترتیب ۲۸۴۹ دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است. همانطور که پیش از این نیز ذکر شده بود، از تولیدات مونتاژی پیشین این گروه صنعتی، سه دستگاه تندر (L۹۰)، یک دستگاه دانگفنگ و از تولیدهای داخلی گذشته آن سه دستگاه وانت آریسان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور در آمار فروش این گروه خودروسازی ثبت شده است. در گروه خودروسازی سایپا نیز در طول شش ماهه ابتدایی سال جاری همانطور که اشاره شد، ۱۶۴ هزار و ۳۰۸ دستگاه خودرو تولید شده است که از این میزان به ترتیب ۱۰ هزار و ۹۵۲۳ دستگاه سهم وانتهای سایپا، ۱۴۳ هزار و ۴۹۳ دستگاه سهم خانواده تیبا، ۱۳۰ دستگاه سهم آریو s۳۰۰ و ۹۷۳۳ دستگاه سهم محصول جدید این گروه صنعتی (شاهین) بوده است. طبق آمار، گروه خودروسازی سایپا در مجموع نیمه ابتدای سال جاری در محصولات خانواده پراید با توجه به توقف انواع پرایدها تنها تولید وانت پراید (سایپا ۱۵۱) داشته است که در این مدت بخشی از تولیدهای پیش از سال ۱۴۰۰ سایپا از این محصول تکمیل و طی شش ماهه امسال تجاری شده است؛ لذا آمار فروش این محصول به عدد ۱۱ هزار و ۴۲۵ دستگاه رسیده است. همچنین از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه، ۱۵۰ هزار و ۳۴۴ دستگاه محصولات خانواده تیبا و ۹۰۷۲ دستگاه شاهین را تجاریسازی کرده و برایشان صورت مالی ثبت کرده است. این خودروساز همچنین سه دستگاه آریو، یک دستگاه سراتو و ۳۶۲ دستگاه چانگان (سراتو و چانگان مربوز به تولیدهای قبل از سال ۱۴۰۰ است) طی شش ماهه نخست امسال در آمار فروش خود به ثبت رسانده است. براساس این گزارش در مجموع برای۱۷۱ هزار و ۲۶۵ دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا در نیمه نخست امسال، فاکتور فروش صادر شده است.