روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۴ مهر - شماره 3986

وزیر نیرو:

ارتقای کیفی و کمی آب خوزستان در دستور کار قرار گیرد

وزیر نیرو در خصوص وضعیت آب در خوزستان، با بیان اینکه ارتقای کیفیت و کمیت آب در خوزستان باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: باید تلاش کنیم تا خوزستان از شش ماهه دوم سال، بدون هیچ مشکلی در تامین آب گذر کند.
علی‌اکبر محرابیان در جلسه بررسی پروژه‌های خوزستان که در اهواز برگزار شد، به صورت ویدئو کنفرانس اظهار کرد: اقداماتی که ظرف مدت یک ماه اخیر در بحث حل مساله فاضلاب اهواز پیش از آغاز فصل بارندگی‌ها انجام شده، اقدامات و شروع خوبی است.
وی افزود: اگر بخواهیم مساله فاضلاب اهواز را حل کنیم، باید اقدامات بسیار گسترده‌تری را برای حل این مساله انجام دهیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه برای حل مشکل فاضلاب در اهواز باید در جبهه‌های کاری بیشتری کار کنیم، گفت: گزارش‌های متعددی دریافت کرده‌ام که در برخی از نقاط اهواز در شرایط فعلی که حتی بارندگی نداشته‌ایم، فاضلاب مشکل دارد.
محرابیان ادامه داد: باید نقاط مشکل‌دار فاضلاب اهواز در شرایط فعلی، شرایط بارشی و در همه شرایط، شناسایی شوند و برای حل این مشکل در شرایط مختلف، برنامه‌ریزی شود.
وی با بیان اینکه مشکل اعتباری برای حل مساله فاضلاب اهواز نداریم، گفت: موضوعات مالی قرارگاه خاتم در بحث اجرای طرح‌های فاضلاب را از طریق روش‌های مختلف حل خواهیم کرد و جای نگرانی نیست.
وزیر نیرو با تاکید بر سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های فاضلاب در اهواز تصریح کرد: در شرایط عادی نیازی به ترک تشریفات طرح‌ها نیست اما در زمانی که نیاز به سرعت بخشی در اجرای طرح است، می‌توان از ترک تشریفات استفاده کرد و در این زمینه اختیارات استان را افزایش خواهیم داد.
محرابیان در خصوص وضعیت آب در خوزستان، با بیان اینکه ارتقای کیفیت و کمیت آب در خوزستان باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: باید تلاش کنیم تا خوزستان بدون هیچ مشکلی در تامین آب از شش ماهه دوم سال گذر کند و شخصا نیز برای پیگیری این مسایل به خوزستان سفر خواهم کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس:
راندمان نیروگاه‌ها ۳۹ درصد است
 نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت برق یکی از زیرساخت‌های مهم برای توسعه کشور است. محمد خدابخشی اظهار کرد: برق یکی از زیرساخت‌های مهم برای توسعه کشور است و با توجه به اهمیتی که این زیرساخت در توسعه صنعتی برای ایجاد اشتغال دارد، نداشتن این زیرساخت در هر منطقه و شهرستان و استانی باعث عدم نفع‌های زیادی برای مردم آن منطقه خواهد بود.
وی ادامه داد: امسال شاهد قطعی‌های زیادی در مناطق مختلف کشور بودیم و در کنار مسائل و مشکلات اقتصادی عدیده‌ای که مردم داشتند، این مشکل نیز اضافه و باعث تکدر خاطر مردم شد و این حس به وجود آمد که این خاموشی که اعمال می‌شود یکسان نیست.
خدابخشی عنوان کرد: در ادوار گذشته در زمینه زیرساخت‌ها در برخی از استان‌ها خیلی خوب پیشرفت داشتیم اما در برخی از مناطق و استان‌ها این زیرساخت را متناسب با نیاز آن منطقه و استان نداریم.
این نماینده مجلس افزود: در کنار این عدم نفعی که از این طریق برای مردم به وجود می‌آید خاموشی نیز تحمیل شده مخصوصاً در مصارف خانگی که کاری غیرمنصفانه بوده و زیبنده جمهوری اسلامی که شعار آن عدالت است، نیست.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که وزارت نیرو باید تدبیر کرده و کارکرد به گونه‌ای باشد که حداقل نارضایتی را به دنبال داشته باشد، بیان کرد: کمااین‌که تاکنون کارهای زیادی در وزارت نیرو انجام شده است اما چون تکالیف و هدفگذاری‌ها در حوزه برق در وزارت نیرو انجام نشده ما با مشکل قطعی مواجه شدیم.
وی ادامه داد: در ماده ۴۴ برنامه ششم توسعه ما هدف‌گذاری کردیم که وزارت نیرو نیروگاه‌هایی با راندمان بالای ۵۵ تا ۶۰ درصد را ایجاد کند که در مجموع راندمان نیروگاه‌های کشور افزایش پیدا کند، در حال حاضر راندمان نیروگاه‌ها ۳۹ درصد بوده که باید به ۴۱ درصد می رسید که انجام نشده است.
خدابخشی ادامه داد: در وزارت نیرو دولت را مکلف کردیم که تا پایان سال اول برنامه ششم توسعه طرح جامع انرژی را در شورای عالی انرژی مصوب کند که انجام نشد و به سال پایانی برنامه که دولت باید گزارش عملکرد می‌داد، موکول شد.
وی افزود: همچنین در ماده ۴۸ بند ت دولت را مکلف کردیم که از طریق برنامه‌های VOO و VOT ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه ایجاد کند، یعنی هر سال این میزان افزایش ظرفیت داشته باشیم که ظرفیت نیروگاه‌ها از ۷۵ هزار مگاوات به ۱۰۰ هزار مگاوات برسد.

توسعه نوآوری‌های حوزه آب و خشکسالی با تلاش ۲۵ مرکز نوآوری
 نوآوری‌های حوزه آب و خشکسالی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شکل‌گیری ۲۵ مرکز نوآوری گسترش یافت.
به گزارش کائنات به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوی، ‌۲۵ مرکز نوآوری در حوزه آب وخشکسالی با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، شکل گرفت تا فضا برای ورود خلاقیت‌ها و ایده‌های کاربردی به این صنعت فراهم شود، ایده‌هایی که می‌توانند پاسخی به چالش‌های این حوزه باشند.
بسیاری دره سیلیکون آمریکا را نماد مدرن‌ترین مرکز نوآوری دنیا می‌دانند؛ نخستین جایی که روند همکاری کارآفرینان در آن کلید خورد و الگویی برای دیگر کشورها شد که به این حوزه ورود کنند. در ایران نیز در یک جهش بی‌سابقه و با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از پیشتازان توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، این مراکز با سرعت بالایی در نقاط مختلف کشور شکل گرفتند و رشد کردند.
مراکز نوآوری برای سرعت گرفتن روند تزریق نوآوری‌ها و ایده‌های نو به عرصه‌های فناورانه شکل گرفتند. یکی از صنایعی که نیازمند به کارگیری نوآوری‌ها است، صنعت آب و خشکسالی است. این حوزه با استفاده از فناوری‌های نوین در مسیر توسعه یافتگی قرار می‌گیرد و درصدد رفع چالش های موجود برمی‌آید.
مراکز نوآوری شامل تیم‌هایی از افراد و سایت‌هایی هستند که به‌عنوان قطب فناوری و نوآوری شناخته می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد زیست‌بومی از استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران، فروشندگان و موسسات آکادمیک و دانشگاهی است که قطب‌های نوآوری را ایجاد می‌کنند.
کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با حمایت از شکل گیری ۲۵ مرکز نوآوری در این حوزه در تلاش است تا مسیر ورود نوآوری‌ها به این صنعت را تسهیل کند. پارک علم و فناوری هرمزگان، مجتمع آموزش عالی کشاورزی و دامپروری تربت جام، شرکت سام آرین اکسیر، دانشگاه فردوسی مشهد، شهرداری تهران، شرکت سرمایه گذاران تکوست، شرکت دانش بنیان سبوی دانش پارسیان، دانشگاه فسا، دانشگاه دامغان، دانشگاه صنعتی قم و دانشگاه صنعتی ارومیه از جمله این مراکز هستند.
همچنین دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین قوچان، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر، دانشگاه خلیج فارس، پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان بروجن، مرکز آموزش عالی کاشمر، دانشگاه شهید چمران اهواز، پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در دانشگاه  پیام نور واحد هشترود، پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در دانشگاه پیام نور واحد عجب شیر، پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در دانشگاه پیام نور واحد ملکان، دانشگاه یزد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، شرکت شبکه فرا پیوند دانش بنیان و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان نیز در این لیست قرار گرفته‌اند.

حجت‌الله غنیمی‌فرد؛ نامزد ایران برای احراز سمت دبیرکلی جی‌ئی‌سی‌اف
 برنامه حجت‌الله غنیمی‌فرد، به‌عنوان نامزد ایران برای احراز سمت دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) بررسی شد.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، نشست فوق‌العاده هیئت اجرایی جی‌ئی‌سی‌اف با دستور کار بررسی برنامه‌های نامزدهای دبیرکل جدید جی‌ئی‌سی‌اف به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.
در این نشست که بیش از هفت ساعت به درازا کشید، پنج نامزد سمت دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) ضمن ارائه برنامه خود، پاسخگوی پرسش‌ها شدند.
پنج کشور ایران، الجزایر، ترینیداد و توباگو، لیبی و نیجریه نامزدهای خود را برای احراز پست دبیرکلی جی‌ئی‌سی‌اف معرفی کردند. بر اساس گزارش مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، حجت‌الله غنیمی‌فرد، نامزد ایران با آمادگی پیشین و حمایت‌های فنی این مدیریت، به نحو بسیار مؤثری برنامه‌های خود را برای راهبری جی‌ئی‌سی‌اف در این نشست ارائه کرد که مورد توجه اعضای هیئت اجرایی مجمع قرار گرفت. بر اساس مفاد اساسنامه مجمع، هیئت اجرایی، نامزدهای صاحب صلاحیت را به نشست وزارتی آینده برای تصمیم‌گیری معرفی خواهد کرد، بیست‌وسومین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف برای انتخاب دبیرکل این مجمع ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان‌ماه)  برگزار می‌شود. یوری سنتورین روس عهده‌دار سمت دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) است و با پایان سال ۲۰۲۱ مأموریتش به پایان می‌رسد. وی به‌مدت چهار سال (دو دوره دو ساله) دبیرکلی این مجمع را پس از محمدحسین عادلی به‌عهده داشته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه