روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۰ يکشنبه ۴ مهر - شماره 3986

نشان هتل‌های فرودگاهی امام خمینی(ره) به "رکسان" تغییر کرد

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات گفت: با هدف بومی‌سازی و انطباق خدمات هتل‌های فرودگاهی امام خمینی با میهمان نوازی ایرانی و عدم وابستگی به یک برند خارجی، نشان هتل‌های فرودگاهی امام‌خمینی(ره) به "رکسان" (REXAN) تغییر کرد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، سمانه یوسفی افزود: ایده تغییر برند هتل های فرودگاهی از نشان بین‌المللی اکور به یک برند ایرانی از ابتدای آغاز به کار این هتل مطرح بوده، اما به صورت عملیاتی از سال 98 پس از طراحی هویت برند ایرانی رکسان و اتمام طراحی اجزای دیگر برند، کار برای پیاده‌سازی و انطباق استانداردهای برند دو هتل فرودگاهی از ابتدای سال 1400 آغاز شد.
یوسفی با بیان اینکه طراحی یک برند هتلی نیازمند مطالعه دقیق برندهای مشابه خارجی است، ادامه  داد:  بهره‌گیری از استانداردهای جهانی و بومی‌سازی آن همراه با مطالعات صورت گرفته بروی دیگر گروه‌های هتلی معروف دنیا به عنوان مرجعی قوی در طراحی نشان "رکسان" به عنوان زیرمجموعه هتل‌های "سمگا" مورد نظر قرار گرفته است.
وی گفت:  هتل‌های فرودگاهی در همه جای دنیا هتل‌هایی با سرویسی بدون انعطاف، مختصر و سریع مخصوص مسافرانی است که پرواز آنها دچار تاخیر و کنسلی شده و یا به دلایلی اعم از دوری محل اسکان آنها از فرودگاه محل پروازشان، بهترین گزینه برای اقامت‌های کوتاه مدت قبل یا بعد از پرواز است.
یوسفی افزود: اما درهتل‌های فرودگاهی رکسان با توجه به اصل میهمان نوازی ایرانی و در نظر گرفتن این نکته که هتل‌های فرودگاهی رکسان به دلیل محل قرارگیری اولین امکان اقامتی برای مسافران در درگاه ورودی و خروجی کشور است، خدمات دیگری نیز برای گذراندن زمانی به مراتب بیشتر برای انواع گردشگران ورودی اعم از گردشگران سلامت، تیم‌های ورزشی و حتی کمپ‌های آموزشی و... درنظر گرفته شده است.
شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات وابسته به شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا) از زیرمجموعه‌های گروه مالی گردشگری است.

رئیس شورای رقابت اعلام کرد؛
ارزبری بی‌حساب و کتاب مونتاژکاران
 رئیس شورای رقابت از مصوبه واردات خودرو حمایت کرد و آن را عاملی برای ایجاد رقابت و افزایش سطح کیفی تولید داخلی دانست، در عین حال معتقد است که اگر جریان ارز واردات مطرح است و با آن مخالفند، مونتاژکاران خودرو هم بی حساب و کتاب ارز برای واردات قطعات مصرف می کنند.
مصوبه اخیر مجلس  در رابطه با واردات خودرو که به منظور ساماندهی صنعت خودرو مصوب شده بود، واکنش های متفاوتی به همراه داشت. در این مصوبه در کنار شرایط تعیین شده، مقرر شد که سقف تعداد خودروهای وارداتی مجاز هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروهای سواری طی یکسال قبل مشخص شود، این در حالی بود که پیش از این مسئولان شورای رقابت به نوعی موافقت خود برای واردات خودرو را اعلام کرده بودند. این که در حال حاضر شورا چه نظری در رابطه با مصوبه مجلس داشته و آیا می تواند بر تغییر وضعیت بازار خودرو موثر باشد، موضوعی است که از رضا شیوا -رئیس شورای رقابت- مورد پیگیری قرار گرفت و وی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد. رئیس شورای رقابت با اشاره به این که واردات خودرو و رایزنی در این رابطه موضوع جدیدی نیست و به دولت قبل برمی گردد، افزود: در دولت گذشته نیز شورای رقابت چندین بار طی مکاتبه ای خواستار برنامه ریزی برای واردات خودروهای پرتیراژ و ایجاد بازار رقابتی شده بود، اما به هر صورت دولت به دلیل وضعیت ارزی این موضوع را نپذیرفت و وارداتی صورت نگرفت. وی با بیان این که ما بحثی برای واردات خودروهای لوکس و پرمصرف نداریم یادآور شد: همواره براین تاکید داشته ایم خودروهای پرتیراز که عامه مردم بتوانند از آن استفاده کنند،‌ در چارچوب تعیین شده وارد کشور شود تا این وضعیت انحصاری را تحت تاثیر قرار داده و رقابت ایجاد کند.
*15 خودرو ساز نداریم، بقیه مونتاژکارند
شیوا با بیان اینکه در حال حاضربازار خودروی ایران اتحصاری است و در این سالها هراندازه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش تلاش کردند نتوانستند خودروسازهای جدیدی را وارد عرصه تولید کنند و این اتفاق خوشایندی نیست گفت: برخی می گویند در حال حاضر بیش از ۱۵ خودروساز داریم و به نوعی با واردات خودرو مخالفت می کنند،در حالی که این طور نیست و ما در عمل فقط دو خودروساز اصلی داریم و مابقی این، مونتاژکارهای خودرو هستند که مانند قارچ در حال رشداند. وی با اشاره به مخالفت ها به دلیل ارزبری واردات خودرو در شرایط فعلی نیز گفت:باید توجه داشت که همین شرکت های مونتاژکار خودرو هم ارزبری دارند و وضعیت ارزی آنها حساب و کتابی ندارد، به هر صورت آنها برای تامین قطعات جهت مونتاژ خودرو واردات انجام داده و به نوعی همان ارز را مصرف می کنند ،بنابراین باید این وضعیت سر و سامان داده شود و واردات خودرو در چارچوب مشخص ارز، تعرفه و آیین نامه صورت بگیرد. رئیس شورای رقابت با اشاره به این که برخی واردات خودرو را متعارض با اقتصاد مقاومتی می دانند ادامه داد: اتفاقا اینگونه نیست، اقتصاد مقاومتی بر تولید با کیفیت و سطح بالا در بازار رقابتی تاکید دارد در حالی که واردات خودرو می تواند بازار فعلی خودرو را از این وضعیت خارج کرده و به نوعی وارد رقابت کند که نتایج مثبتی را به همراه دارد ولی اگر رقابتی در کار نباشد به طور حتم کارایی و کیفیت هم افزایش نخواهد یافت. شیوا با بیان این که خودروسازها نیز نظر منفی در مورد واردات ندارند یادآور شد: آنچه در موضع گیری های خودروسازان در مقاطعی شاهد بودیم این است که با واردات مخالف نیستند و آنها هم می توانند با خودروهای وارداتی رقابت کرده و سطح تولید خود را افزایش دهند.

تا پایان سال محقق خواهد شد؛
پیش‌بینی صرفه‌جویی ارزی ۱.۳ میلیارد دلاری بومی‌سازی در ایمیدرو
 ایمیدرو اعلام‌کرد: صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی وابسته به ایمیدرو، از ابتدای سال ۹۹ تا پایان ۱۴۰۰، به مرز یک میلیارد دلار و ۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.
به گزارش کائنات به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، این سازمان از ابتدای پارسال سیاست بومی‌سازی و توسعه ساخت داخل را ابلاغ کرد و در این مدت اهداف عملیاتی از شرکت‌های زیرمجموعه و وابسته را پیگیری و پایش می‌کند.
طبق برنامه‌ریزی انجام شده در این زمینه، امسال شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی شامل گل‌گهر و گهر زمین، ملی صنایع مس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، چادرملو، تهیه و تولید مواد معدنی، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، آلومینای ایران و غیره ۶۸۱ میلیون و ۲۹۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی خواهند داشت. در سال ۹۹ نیز با وجود برنامه‌ریزی حدود ۵۰۰ میلیون دلاری ناشی از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، شرکت‌های مذکور بیش از ۶۱۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی کردند. این در حالی است که علاوه بر رقم فوق، در طرح‌ها نیز شاهد بومی‌سازی و صرفه‌جویی ارزی بوده‌ایم. برپایه این گزارش، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع بزرگ و پایین‌دستی در سال‌های اخیر و به‌ویژه ۱۶ ماه گذشته موجب شد تا خطوط تولید در شرایط تحریم به دلیل تامین به‌موقع قطعات دچار وقفه نشوند. ایران دارای ۶۸ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن( هشت دهم درصد کل ذخایر جهان)، ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است. کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌­آید.

راهکار مناسب واردات موز چیست؟
 رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: واردات موز در قبال صادرات سیب با تعرفه ۴ درصد و به صورت آزاد با تعرفه ۲۰ درصد به منظور تنظیم بازار باید انجام شود‌.
رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی  با اشاره به شرایط واردات موز اظهار کرد: در گذشته به منظور رونق صادرات سیب مصوبه صادرات سیب در ازای واردات موز ابلاغ شد که در سال ۹۹ به دلیل نبود ثبت سفارش، مجوز فروشی رونق گرفت.
او افزود: سال گذشته با بحث مجوز فروشی توسط عده ای، هر کیلو موز با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به مصرف کننده تحمیل می شد. نورانی ادامه داد: گرچه با این مصوبه به دنبال صادرات سیب و رونق آن هستیم، اما گاهی باید مراقب بازار باشیم  تا در مواقعی که با کمبود موز مواجه می شویم، قیمت ها جهشی افزایش نیابد.
این مقام مسئول با تاکید بر در نظرگرفتن سیاست های بازار بیان کرد: همان گونه که در گذشته واردات موز و میوه های گرمسیری آزاد بود و با ارز صادرات میوه و تره بار این امر رخ می داد، باید با تعرفه ۴ درصد در ازای صادرات سیب و در صورت عدم صادرات حداقل با تعرفه ۲۰ درصد وارد شود که گاهی بازار با کمبود مواجه نشود. به گفته او، موز در طول چند دهه گذشته جز سبد کالایی مردم قرار گرفته است که با این وجود انتظار می رود وزیر جهاد کشاورزی سیاست های جدیدی در این راستا پیش بگیرد تا ضمن تنظیم بازار از کمبودهای مقطعی هم در بازار جلوگیری شود. نورانی با تاکید بر واردات موز در برابر صادرات سیب با تعرفه ۴ درصد بیان کرد: بنده معتقد هستم که واردات موز باید آزاد شود به طوری که در صورت عدم صادرات سیب با تعرفه ۲۰ درصد انجام نشود تا بازار با کمبودی نشود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه