روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۰ تير - شماره 3943

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران:

نفت در روزهای آینده در پایانه جاسک بارگیری می‌شود

 معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: نفت موجود در خط لوله گوره به جاسک با طی حدود ۲۰ کیلومتر دیگر از مسیر، به پایانه جاسک می‌رسد و انتظار داریم تا پایان هفته نخستین محموله نفت خام بارگیری شود.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، رضا دهقان با اشاره به اینکه نفت در مسیر خط لوله حدود هزار کیلومتری گوره به جاسک، به کیلومتر ۹۸۰ رسیده و ۲۰ کیلومتر دیگر به جاسک می‌رسد، اظهار کرد: نفتکش در پایانه جاسک مستقر است و انتظار داریم تا پایان هفته نخستین محموله نفت خام از این پایانه بارگیری شود. وی تصریح کرد: طرح ملی انتقال نفت خام گوره - جاسک بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد و ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز است که به مرور با تکمیل پمپ‌ها و تلمبه‌خانه‌ها ظرفیت اسمی به‌صورت پلکانی به یک میلیون بشکه افزایش می‌یابد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران افزود: پیشرفت پروژه در دو سال گذشته فوق‌العاده بوده و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت در این مدت رقم خورده است.
دهقان با بیان اینکه پروژه گوره - جاسک در زمره طرح‌های موفق وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، ادامه داد: این طرح از نظر کیفیت، اجرا، زمان اجرا و مدیریت هزینه عملکرد قابل‌توجه‌ای دارد؛ ۲ میلیارد دلار بودجه مصوب این پروژه بوده، اما با رقمی کمتر در حال تکمیل است؛ ۱۰۰ درصد طراحی، مهندسی و اجرای آن نیز ایرانی بوده و در مجموع ۹۱ درصد ساخت داخل در این طرح ملی محقق شده است که رکورد خوبی به شمار می‌آید. وی تصریح کرد: این طرح ملی رونق خوبی در منطقه جاسک و مکران ایجاد خواهد کرد. پیش‌بینی ساخت پتروشیمی و پالایشگاه نیز در این منطقه شده، همچنین مقرر شده است وزارت راه اسکله تجاری در منطقه احداث کند.

وزیر نفت:
قیمت بالای نفت در بلندمدت به سود اعضای اوپک پلاس نیست
  وزیر نفت با اعلام اینکه پس از تصمیم نشست اوپک پلاس قیمت نفت روندی افزایشی نخواهد داشت، تأکید کرد: قیمت بالای نفت در بلندمدت به سود تولیدکنندگان اوپک پلاس نیست.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، بیژن زنگنه پس از پایان نوزدهمین نشست اوپک پلاس اظهار کرد: اعضای اوپک پلاس تصمیم گرفتند تا دسامبر ۲۰۲۲ هر ماه تولید این ائتلاف روزانه ۴۰۰ هزار بشکه تا رسیدن به رقم تولید آوریل ۲۰۲۰ که مبنای کاهش تولید بود، افزایش یابد. وی مباحث مطرح شده از سوی امارات را مربوط به تقسیم سهمیه و خط پایه تولید دانست و با بیان اینکه افزون بر امارات  خط پایه تولید بعضی دیگر از کشورها هم تغییر کرد، گفت: مقرر شد ظرف ۱۵ ماه ازسوی اوپک پلاس روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت به بازار افزوده شود و نشست‌ها برای بررسی بازار نفت هم به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود. وزیر نفت تأکید کرد: در همه این بحث‌ها بازگشت ایران به بازار پدیده مهم و تأثیرگذار خواهد بود و هر وقت این اتفاق بیفتد اوپک پلاس نمی‌تواند برگشت ایران را نادیده بگیرد.   زنگنه درباره نتیجه نشست و تأثیر آن بر بازار نفت گفت: قاعدتاً قیمت‌ها به سمت بالا نخواهد رفت و نبود توازن بین عرضه و تقاضا اتفاق نخواهد افتاد و وضع اطمینان‌بخشی برای آینده است. وی ادامه داد: با توجه به آثار مثبتی که در رشد اقتصاد جهانی شاهدیم ضرورت داشت مقدار کاهش تولید اوپک پلاس به بازار برگردد تا در بازار نفت کمبود عرضه نباشد. وزیر نفت تصریح کرد: قیمت بالای نفت در کوتاه‌مدت سبب خوشحالی است، اما در بلندمدت به‌دلیل اقتصادی شدن استفاده از انرژی‌های جایگزین و انواع نفت‌ گران خبر خوبی نیست.

سرپرست امور پژوهش‌های منابع انسانی و تحول اداری شرکت ملی گاز ایران خبر داد؛
برگزاری ۱۰ هزار نفرساعت کار کارشناسی برای جاری‌سازی اخلاق در صنعت گاز
  مشعل رشد اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی جوامع متأثر از رشد سازمان‌هاست، مدیریت، برنامه‌ریزی، تعیین اهداف و تدوین برنامه‌های راهبردی اگر براساس ارزش‌های سازمانی و اخلاقی انجام شود، سبب پویایی بیش از پیش سازمان‌ها می‌شود.
به گزارش کائنات به نقل از شانا، پایداری به تعهدهای سازمانی در قبال همه ذی‌نفعان و صاحبان حق، مزیت رقابتی و راهبردی را برای سازمان‌ها رقم می‌زند. رفتار سازمانی و چگونگی همکاری سازمان با محیط درونی و بیرونی، نشأت‌گرفته از فرهنگ و ارزش‌های سازمانی است که اعتقادات بنیادی سازمان بر مبنای آن استوار است. با توجه به جایگاه ویژه اخلاق و ارزش‌های سازمانی در شرکت‌هایی مانند شرکت ملی گاز ایران که با حجم عظیمی از ذی‌نفعان داخلی و خارجی در ارتباط بوده و وظیفه خدمت‌رسانی به بیش از ۲۵ میلیون مشترک گاز را به‌عهده دارد، رشد مؤلفه‌های فرهنگی و اخلاقی و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب بسیار با اهمیت است.
در این زمینه، مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران با الگوبرداری از شرکت‌های بزرگ داخلی، تدوین سند جامع اخلاقی را با مشارکت دانشگاه تهران و با نقش محوری احمد فرامرز قراملکی، از استادان بنام حوزه اخلاق حرفه‌ای، مؤلف و محقق ارزشمند کشور در حوزه اخلاق حرفه‌ای و سازمانی آغاز کرد و پروژه «ارزیابی وضع موجود اخلاقی و تدوین سند جامع اخلاقی شرکت ملی گاز ایران» در سه فاز و براساس گام‌های تعریف‌شده اجرا شد.
سید سبحان لواسانی، سرپرست امور پژوهش‌های منابع انسانی و تحول اداری شرکت ملی گاز ایران، سند توسعه فرهنگی و اخلاقی را بالاترین مرجع در ترسیم مسئولیت‌های اخلاقی شرکت می‌داند و می‌گوید: «همه اسناد شرکت، ممیزی اخلاقی شده و برای دستیابی به تحقق عینی آن، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین می‌شود. سند جامع توسعه فرهنگی و اخلاقی، ترازوی نهایی برای ممیزی اخلاقی فرآیند تصمیم‌سازی و ارزیابی عملکرد اخلاقی شرکت است. این سند، بیانیه رسمی در بیان مسئولیت‌های اخلاقی نسبت به همه ذی‌نفعان (صاحبان حق) و نیز مسئولیت اخلاقی سرمایه انسانی است که برحسب حقوق عناصر محیط درونی و بیرونی شرکت ملی گاز ایران تعریف می‌شوند. سند جامع توسعه فرهنگی و اخلاقی شرکت، نگاه مشترک همه اعضای آن به ذی‌نفعان و رفتار یکسان آن در حمایت از حقوق ذی‌نفعان را نشان می‌دهد.»
وی ادامه می‌دهد: «تقریباً از سال ۹۶ شرکت دنبال این بود که ارزش‌های سازمانی را مدون کند و روی منشور اخلاقی که به‌صورت سنتی در شرکت موجود بود، اصلاحاتی انجام شود. برای تدوین منشور اخلاقی، مطالعات کتابخانه‌ای را آغاز کردیم و زمانی که تحقیقات لازم انجام شد، متوجه شدیم در رابطه با حوزه اخلاق حرفه‌ای، دو رویکرد زیورانگارانه و مزیت‌انگارانه وجود دارد. در بخش رویکرد زیورانگارانه، کل اخلاق در سازمان از نگاه مدیران دولتی و خصوصی این است که آن را در قالب یک بیانیه به شکل منشور اخلاقی قاب و روی دیوارها نصب کنند. رویکرد دوم، رویکرد مزیت‌انگارانه است؛ یعنی اینکه شما یا مدیر ارشد سازمان به این باور برسید که اخلاق می‌تواند یک مزیت راهبردی برای شرکت باشد. در کشورهای توسعه‌یافته، نگاه‌ها واقعاً به این صورت است و این مزیت راهبردی، به‌درستی درک می‌شود. زمانی که مشتری‌ها به شرکت اطمینان می‌کنند، این اطمینان یک سرمایه کاملاً باارزش است و سبب می‌شود مشتریان زیادی جذب شوند.»
*تغییر رویکرد با نگاه پژوهش
سرپرست امور پژوهش‌های منابع انسانی و تحول اداری شرکت ملی گاز ایران می‌افزاید: «ما با این تفکر، رویکرد خودمان را تغییر دادیم و به‌جای اینکه به دنبال منشور یا تابلو باشیم، به‌دنبال پروژه پژوهشی رفتیم و آن را تعریف کردیم و با دانشگاه تهران و پروفسور قراملکی که مرجع تخصصی این حوزه در کشور بودند، قرارداد بستیم و پروژه‌ای را با عنوان تدوین سند جامع توسعه فرهنگی و اخلاقی شرکت ملی گاز ایران به ثمر رساندیم.»
لواسانی اظهار می‌کند: «ابتدا باید وضع مطلوب اخلاق را از نظر کارکنان و مدیران شرکت ملی گاز ایران ترسیم کنیم. به همین دلیل ۱۶ کارگروه مختلف تشکیل شد که این کارگروه‌ها طی مکاتباتی، از ۵۳ شرکت، نمایندگانی از طیف‌های مختلف از جمله مدیرعامل، مدیر منابع انسانی و ... بسته به ذی‌نفعانی که در حوزه اخلاق فعال هستند، معرفی کردند.»
*بهره‌گیری از منشور پنج‌وجهی
وی درباره تعریف اخلاق می‌گوید: «اخلاق، رابطه بین حق و وظیفه است و یک رابطه دوسویه به‌شمار می‌آید. این موضوع در قبال ذی‌نفعان مختلف به این معناست که همیشه شما وظیفه‌ای در قبال حق دیگران دارید و دیگران هم همین‌طور. اگر این تعامل به‌درستی و منصفانه انجام شود، یعنی اخلاق اجرا شده است. در سازمان‌ها، ذی‌نفعان هستند که اخلاق حرفه‌ای را شکل می‌دهند. ما برای اینکه ذی‌نفعان را شناسایی کنیم، از یک منشور پنج‌وجهی استفاده کردیم. در قالب منشور پنج‌وجهی، مشتریان و مصرف‌کنندگان، منابع انسانی، شهروندان، جامعه، محیط‌زیست و منافع ملی، همسایه‌ها و مجاوران، پیمانکاران و تأمین‌کنندگان را به‌عنوان ذی‌نفعان شرکت تعریف کردیم. در این باره، بنای اخلاق را بر این گذاشتیم که سازمان، وظیفه‌ای را در قبال تک‌تک این گروه ذی‌نفعان منشور دارد. بر این اساس کارگروه‌های مختلف و جلسات متعدد تخصصی با حضور مشاوران مجری برگزار شد.»
سرپرست امور پژوهش‌های منابع انسانی و تحول اداری شرکت ملی گاز ایران ادامه می‌دهد: «برای تدوین این پروژه، بیش از ۱۰ هزار نفرساعت کار کارشناسی انجام شده است. برای اینکه اعتقاد داشتیم این موضوع، حیطه‌ای است که باید اصولی وارد آن شویم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه