روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۰ تير - شماره 3943

گزارش کائنات از انفجار جمعیت در مسیرهای هوایی، ریلی و جاده ای داخلی و خارجی ایران؛

ماه عسل کرونا در تعطیلات 6 روزه عجیب!

  امیر خادمی - مرکز مدیریت راه های کشور از ترافیک سنگین در جاده های چالوس و هراز و آزادراه های تهران-کرج و تهران-ساوه خبر داد. این در حالی است که ورود به شهرهای قرمز ممنوع است. استان تهران و البرز ۶ روز تعطیل شده است. همزمان با این تعطیلی‌ها نیروی انتظامی محدودیت‌های سفر به شهرهای مختلف را اعلام کرده است. محدودیت‌هایی که شامل سفر به کل شهرها و استان‌های ایران می‌شود.
  اعلام محدودیت سفر در عید قربان
خیز پنجم کرونا و شیوع سویه دلتای کرونا باز هم محدودیت‌های اصناف و تردد خودروها را تشدید کرد. در حال حاضر بیش از ۱۶۰ شهر قرمز، ۱۶۰ شهر نارنجی و ۱۰۰ شهر زرد در کشور داریم و مسافران با تردد «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز، نارنجی و زرد جریمه می‌شوند.
نیروی انتظامی محدودیت‌های سفر در عید قربان را اعلام کرد. بر اساس این محدودیت‌ها سفر به شهرهای قرمز، نارنجی و زرد شامل محدودیت است و افرادی که به این شهرها سفر کنند جریمه می‌شوند. به عبارتی فقط سفر به شهرهای آبی شامل جریمه نمی‌شود.
  جریمه یک میلیون تومانی متخلفان
اما بر اساس آخرین رنگبندی کرونایی کشور، هیچ شهر آبی در کشور وجود ندارد و کلیه شهرهای ایران وضعیت قرمز تا زرد را دارند. بر این اساس سفر به هر شهر و استانی مشمول جریمه می‌شود.
سفر به شهرهای قرمز جریمه یک میلیون تومانی دارد و سفر به شهرهای نارنجی و زرد، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی. به عبارتی مسافران به هر شهری بخواهند بروند جریمه می‌شوند! البته تردد بین استانی جریمه ندارد.
جانشین پلیس راهور ناجا نیز درباره محدودیت‌ها و تردد  شبانه گفته: «خروج خودرو با پلاک بومی از شهرهای قرمز و نارنجی و ورود خودروهای غیربومی به این دسته از شهرها دارای محدودیت بوده. تردد از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح در تمام شهرهای کشور با هر شرایط رنگی کرونایی غیر مجاز بوده و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی را در پی خواهد داشت.»
البته آنگونه که پلیس راه اعلام کرده محدودیت‌های سفر جاده‌ای فقط مشمول جریمه نمی‌شود. بلکه پلیس در جاده مستقر است و خودورها را برمی‌گرداند.
همچنین با توجه به تعطیلی استان تهران و البرز، خروج خودرو از این دو استان کلا ممنوع است و پلیس مانع خروج خودروهای پلاک تهران و البرز می‌شود.
  هجوم مسافران به جاده‌ها با اعلام تعطیلی
اگرچه نرخ بلیت قطارهای مسافری زیر ۵ ستاره تابع نرخ اعلامی شورای عالی ترابری است، اما نرخ بلیت قطارهای ۵ ستاره با مجوز این شورای عالی، آزاد است که در تعطیلات اخیر به ۷۰۰ هزار تومان رسید.
 بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی ترابری در بهمن ماه سال گذشته، قیمت بلیت قطارهای مسافری ۴ و ۶ تخته در همه مسیرها با افزایش ۲۵ درصدی - در صورت خالی بودن نیمی از صندلی‌های هر کوپه -، مواجه شد.
در حال حاضر قیمت بلیت قطار تهران-مشهد برای قطارهای ۳ ستاره ۶ تخته ۱۶۰ و ۳ ستاره ۴ تخته ۱۸۵ هزار تومان است؛ همچنین قطارهای ۴ ستاره ۴ تخته نیز بلیت قطار مسافری این مسیر را ۲۲۰ تا ۲۶۰ هزار تومان بسته به کلاس و کیفیت قطار و ۳۶۰ هزار تومان با پذیرایی به فروش می‌رسانند.
این در حالی است که قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره، تابع عرضه و تقاضا بوده و از مصوبات شورای عالی ترابری تبعیت نمی‌کند.
با توجه به تعطیلی ۶ روزه اخیر از یک سو و نیز منع تردد جاده‌ای با خودروی شخصی، بسیاری از مردم به خرید بلیت قطار و اتوبوس روی آورده‌اند که سبب نایاب شدن بلیت قطار و اتوبوس شده است.
همچنین برای مسیر تهران-تبریز نیز حدود ۵۰ سرویس از ترمینال‌های غرب و بیهقی از ساعت ۱۴:۳۰ امروز تا ۲۴:۰۰ از سوی شرکت‌های مختلف برقرار شده که همه ۵۰ سرویس کاملاً پر شده و هیچ ظرفیتی برای سفر وجود ندارد. همچنین از حدود ۳۰ سرویس امروز تهران-ارومیه از ساعت ۱۴ تا ۲۴ امشب، تنها ۱۱ سرویس جا داشته و همه بلیت‌های ۱۹ سرویس دیگر به فروش رفته است.
بلیت اتوبوس همه ۳۱ سرویس سفر مسیر تهران-رشت از پایانه‌های غرب و بیهقی در روز جاری فروخته شده و ظرفیت دیگری وجود ندارد.
برای مسیر تهران-اصفهان نیز امروز ۶۰ سرویس از پایانه‌های بیهقی، جنوب، غرب و پونک ایجاد شده بود که تنها ۷ سرویس آنجا دارد؛ ظرفیت ۵۳ سرویس دیگر به طور کامل پر شده و به فروش رسیده است.
برخی شنیده‌ها حاکی است، تعدادی از اتوبوس‌ها پروتکل فروش صندلی‌های خود تا ۵۰ درصد ظرفیت را رعایت نکرده و اقدام به آزادسواری مسافران در ورودی‌های ترمینال‌ها خصوصاً دو ترمینال غرب و جنوب می‌کنند.
گفته می‌شود نرخ‌های دریافتی از مسافران اتوبوس‌ها نیز بعضاً تا دو برابر قیمت مصوب و اعلامی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.
  تعطیلی تهران و البرز تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس را افزایش داد
رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری گفت: با توجه به تعطیلی یک هفته‌ای تهران و البرز تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس بسیار افزایش یافت و در برخی از مسیرها بلیتی برای فروش نیست.
احمدرضا عامری با اشاره به افزایش میزان تقاضا برای سفر با حمل و نقل عمومی اظهار داشت: فعلا هیچ محدودیتی برای تردد ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام نشده است با توجه تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی یک هفته‌ای استان‌های تهران و البرز، به یک باره با افزایش تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس مواجه شدیم.  وی ادامه داد: البته به دلیل پیش رو بودن عید قربان خرید بلیت اتوبوس و سواری کرایه افزایش یافته بود اما با اعلام تعطیلات یک هفته‌ای تقاضا بیشتر شد و طبیعی است که در این شرایط برای برخی از مقاصد تمام بلیت‌ها فروخته شده باشد و دیگر صندلی برای فروش نیست. البته ممنوعیت سفر با خودروهای شخصی هم از عوامل افزایش تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس محسوب می‌شود.  رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری افزود: با توجه به شرایط در صورت نیاز برای برخی از مسیرها از اتوبوس فوق العاده استفاده می‌کنیم.
عامری درباره احتمال افزایش قیمت بلیت به دلیل افزایش تقاضا گفت: هرگونه افزایش قیمت بلیت برای این یک هفته تعطیلات غیرقانونی است، هیچ شرکتی حق افزایش نرخ بلیت را ندارد و اگر مسافران با چنین مواردی مواجه شدند شکایات را گزارش کنند.       
  هراز به روی مسافران بسته می‌شود
فرماندار ویژه آمل گفت:با توجه به افزایش روز افزون تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان مازندران، از امروز جاده هراز بصورت مطلق بروی مسافران غیربومی بسته می‌شود.
علیرضا شریعت اظهار کرد: با توجه به افزایش روز افزون تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان مازندران، از امروز جاده هراز بصورت مطلق بروی مسافران غیربومی بسته خواهد شد.
وی با بیان اجرای این محدودیت عنوان کرد: این محدودیت ورود در حد اعمال جریمه نخواهد بود و مسافران غیربومی توسط عوامل پلیس راه در ورودی شهرستان آمل از لاریجان به شهر مبدا باز گردانده خواهند شد.
فرماندار آمل تصریح کرد: آمارهای بستری و بیماری های سرپایی آمل تقریباً دو برابر شهرهای مشابه استان است و اولین شهری بودیم که در پیک پنجم در استان به رنگ قرمز کرونایی درآمد.
وی با تاکید اینکه اگر نتوانیم از این وضعیت عبور کنیم مجبوریم وضعیت دیگری در شهرستان اجرا شود، خاطرنشان کرد: در دوره های قبل بیش از ۵۶۰ بیمار در۵  بیمارستان امل بستری شدند و امادگی لازم برای شرایط بحرانی داریم، اما در مدیریت بحرانی مانند شرایط بیمارستانی نیست، به همین خاطر تلاش می کنیم به ان وضعیت نرسیم.
  روند افزایشی مسافران مبتلا به کووید ۱۹ در گیلان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان با اشاره به تعطیلات پیش رو در پایان هفته، از افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹‌ که مسافر می باشندخبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از مبتلایان به کووید ۱۹‌ در استان گیلان را ، مسافران تشکیل می دهند.  
 دکتر آبتین حیدرزاده در وبینار صبحگاهی با مدیران شبکه بهداشت و درمان تابعه دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر روزانه  ۱۵ هزار دُز واکسن کووید ۱۹ در سطح استان به افراد تزریق می شود اما باید تا ۲۴ هزار تن را درطی روز واکسینه کنیم.
وی افزود: در شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر، واکسیناسیون خودرویی هم به مراکز افزوده می شود تا بتوانیم سرعت فرایند واکسیناسیون را بیش از پیش افزایش دهیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، روند بیماران سرپایی کووید ۱۹‌ و بستری در بیمارستان ها را افزایشی ذکر کرد و گفت: بخشی از مبتلایان در استان را مسافران تشکیل می دهند و این روند در حال افزایش است در حالی که وضعیت قرمز و نارنجی شهرستان های گیلان بارها اعلام شده است.
دکتر حیدرزاده در پایان  یاد آور شد: رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و اصناف، دوری از دورهمی و تجمع در مراکز شلوغ، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست ها راهکارهای اصلی مقابله با شیوع کرونا است.
  شمار قابل توجهی از بیماران کرونایی مشهد مسافران غیربومی هستند
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اینک شمار قابل توجهی از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های مشهد را مسافران و افراد غیربومی، به‌ویژه از استان سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دهند.
دکتر محمدحسین بحرینی  افزود: افزایش بیماران غیربومی مراجعه کننده در بخش سرپایی مراکز منتخب کرونای مشهد نیز در هفته‌های اخیر مشهود بوده است.  
وی بیان کرد: هم اکنون به دلیل کمبود امکانات درمانی در استان های دچار بحران کرونا به ویژه سیستان و بلوچستان، بیماران مبتلا برای درمان به دیگر شهرها از جمله مشهد مراجعه می کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص مشهد، که به بیماران زائر و مسافر کرونایی و غیرکرونایی از همه نقاط کشور خدمات می دهد،  دانشگاه علوم پزشکی مشهد در شرایط کنونی نیازمند حمایت و کمک بیشتری است.
دکتر بحرینی گفت: از سوی دیگر در خصوص شمار زیادی از مسافران مبتلا به کرونا، که برای درمان به مشهد سفر می‌کنند باید چاره اندیشی شود، در غیر این صورت شیوع گسترده دلتای کرونا در کلانشهر مشهد و استان خراسان رضوی دور از ذهن نیست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: استان خراسان رضوی با وجود ترددهای بسیار و چالش های مختلف،  تاکنون در مدیریت کرونا عملکرد خوبی داشته است اما غفلت از شرایط موجود، می تواند خطر شیوع گسترده‌تر بیماری در این استان را به دنبال داشته باشد.
  نرخ تورهای ترکیه تا حدود ۱۸ میلیون تومان
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی تورهای ارمنستان از وضعیت نامناسب اقامت ایرانی‌ها در این کشور خبر داد و گفت: بازار عرضه و تقاضا قیمت تورها را مشخص می‌کند و درحال حاضر با توجه به تعطیلات پیش رو نرخ تورهای ترکیه تا حدود ۱۸ میلیون تومان هم رسیده است.
تعطیلات پیش رو که به واسطه عید سعید قربان رقم می‌خورد فرصت مناسبی برای سفر بوجود آورده چنانکه بازار سفرهای خارجی داغ شده و قیمت تورهای خارجی افزایش یافته. به طور مثال، تور ترکیه از ۵ میلیون به ۱۸ میلیون افزایش یافته. با این و جود نرخ‌های مختلفی برای سفر وجود دارد که خدمات و امکانات و هتل مرکز اقامتی آن‌ها متفاوت است.
حرمت‌الله رفیعی (رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی) در این خصوص گفت: قیمت تور ترکیه باتوجه به هتل مرکز اقامت و خدماتی که ارائه می‌دهد، متفاوت است. ضمن آنکه قیمت را بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. این روزها به واسطه تعطیلات پیش رو قیمت‌ها افزایش یافته درحالی که هنوز هم به اعتقاد ما، قمیت‌ها مناسب است.
او ادامه داد: قیمت بلیت ایرلاین‌های خارجی از حدود ۸ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به ایرلاین و خدماتی که ارائه می‌دهد، متفاوت است. در این میان گاهی پروازهای چارتر که با صندلی خالی پرواز می‌کنند نرخ‌ها را پایین‌تر می‌دهند به طور مثال هفته پیش پرواز استانبول به تهران ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شد. اما با توجه به تعطیلات پیش رو و بازار عرضه و تقاضا، قیمت‌ها تغییر کرده است.
رفیعی یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنم که تورهای Uall ترکیه تا سقف ۱۸ میلیون تومان برود اما واقعیت آن است که تور همان هتل که چنین قیمتی دارد، شب عید با نرخ ۴۰ میلیون تومان بود. در روزهای قبل از کرونا که ارز تا این اندازه گران نشده بود، نیز نرخ تور ترکیه با همان خدمات حدود ۲۵ میلیون تومان بود. حتی می‌توان گفت اکنون این تورها با زیان فروخته می‌شود. قیمت تورهای ترکیه از ۶ تا ۷ میلیون تومان تا ۱۷ میلیون تومان در آخر هفته جاری است. رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی درخصوص برگزاری تورهای ارمنستان نیز گفت: با توجه به اعمال قانون جدید در ارمنستان برای واکسیناسیون مسافران که باید حداقل ۱۰ روز بمانند و بعد واکسن دریافت کنند، شاهد کاهش تعداد سفرها به ارمنستان هستیم و حدود ۴۰ درصد مسافران سفر خود را لغو کرده‌اند. وی افزود: حجم مسافران ارمنستان کم شده است. زمینی حدود هزار نفر و همرا با تور نیز هفته‌ای حدود ۴۵۰ نفر می‌روند. در ارمنستان شرایط بدی وجود دارد و معلوم نیست واکسنی که تزریق می‌کنند چی هست. اقامت در خیابان و چنین وضعیتی که مسافران ایرانی در ارمنستان دارند، درشان ایرانی‌ها نیست.
رفیعی درخصوص برگزاری تورهای قطر ۲۰۲۱ نیز گفت: هرچند جام جهانی قطر ۲۰۲۱ را پیش رو داریم و می‌توانیم تورهایی برای کیش تعریف کنیم و گردشگران قطر را به سمت کیش جذب کنیم اما تاکنون کار خاصی از پیش نرفته و تور برای فروش تعریف نشده. البته اکسپوی گردشگری نیز در پیش است و امیدواریم اگر امکانات خوبی برای مسافران فراهم شود بتوانیم تور تعریف کنیم

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه