روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۰ تير - شماره 3943

رییس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد؛

بیش از ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا

 رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره اعلام اینکه تا کنون بیش از ۳۰۰ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا داشته ایم، در عین حال بر لزوم تامین واکسن از هر طریق ممکن تاکید کرد.
دکتر محمدرضا ظفرقندی، در بخش دیگری از نشست خبری خود سازمان نظام پزشکی، درباره واردات واکسن از سوی بخش خصوصی، گفت: واردات واکسن از طریق بخش خصوصی تاکنون به نتیجه نرسیده است. البته مجوز کلی که بر اساس آن بخش خصوصی می تواند واکسن وارد کند، صادر می شود. اما طبیعتا برای واردات واکسن از خارج از سوی بخش خصوصی هم به دلیل انتقال ارز و هم به دلیل تایید کیفیت و بعد نحوه توزیع، ضوابطی ایجاد می شود. این ضوابط هنوز برای بخش خصوصی قابل اجرا و انجام نشده است. اگر هم واکسنی وارد میشود، طبیعتا تا به حال از طریق سیستماتیک نبوده است. ممکن است از طرق غیرمعمول وارد کرده باشند که اسم‌شان قاچاق میشود و من نمیتوانم درباره تایید آن ها اظهارنظر کنم.
وی افزود: سازمان نظام پزشکی هم برای واردات واکسن وارد مذاکراتی از طریق بخش خصوصی شد، منتها آنها هم در مسیر  مشکلاتی مانند انتقال ارز و مسائل تایید واکسن با موانعی برخورد کردند که عملیاتی و اجرا نشد.
ظفرقندی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مهمترین چالش سازمان نظام پزشکی، گفت: مهمترین چالش برای سازمان نظام پزشکی برای تهیه واکسن، بحث سیاست گذاری ها و عدم توجه به نظرات صاحب نظران بوده است. به عبارت دیگر به کار نگرفتن مشورت های افراد و صاحب نظران در حوزه پزشکی از جمله سازمان نظام پزشکی که در این تصمیم گیری ها مشارکت نداشته که این یک نقطه ضعف است که بدنه جامعه را هم از جهت نظرات کمک کننده و راهنمایی کننده و هم از نظر جلب اعتماد دچار مشکل می کند. به هر حال وقتی مردم ببینند که سازمان نظام پزشکی یک مطلبی را تایید میکند، این بهتر می تواند جای خودش را باز کند و کمک کند. مهمترین موضوع عدم توجه به خرد جمعی، پیشنهادها، بسته عمل کردن و... است که با توجه به این ها سیاست گذاری ها می توانست بهتر انجام شود. ظفرقندی درباره ابتلا به کرونا در افرادی که واکسن تزریق کرده اند و همچنین بحث کیفیت واکسن ایرانی نیز گفت: تا زمانیکه فاز سوم واکسنی انجام نشود و ارزیابی جمعیتی نشود، کیفیت آن قابل اظهار نظر نیست. درباره ابتلای افرادی که واکسن تزریق کرده اند، این موارد وجود دارد. هیچ واکسنی مصونیت ۱۰۰ درصد نمیدهد. حتی فایزر هم که میگوید ۹۱ درصد مصونیت دارم، معنایش این است که ۹ درصد امکان ابتلا را دارند. هر واکسنی را که در نظر بگیرید از نظر کاهش ابتلای شدید و مرگ و میر موفق بوده است. ظفرقندی درباره انتظارات از دولت آینده در حوزه کرونا نیز گفت: بحث های ما ربطی به این دولت یا آن دولت ندارد، یک مطالبه برای مردم و جامعه پزشکی است و باید واکسن را به هر طریقی تامین کرد. حرف درست مسیر خودش را پیدا میکند. ما قبلا اعلام کردیم که واکسن استرازنکا انگلیسی نیست و سوئدی است. حالا هم یکی از بزرگترین واکسن هایی که در کشور می زنیم، استرازنکاست. وی همچنین در ادامه این نشست خبری درباره حاشیه های ایجاد در پی یک نامه جعلی منتسب به خودش نیز گفت: نامه‌ای به مدیر امور مالی زدیم و از او تشکر کردیم، بعد این نامه تغییر عنوان پیدا کرد و در فضای مجازی پخش شد که اسم آن را تخریب و سیاسی کاری می‌گذاریم. ظفرقندی همچنین درباره حق تعرفه گذاری نظام پزشکی گفت: بحث حق تعرفه گذاری سازمان نظام پزشکی در بخش خصوصی را پیگیری کردیم و موافقت مکتوب معاون اول رئیس جمهور را گرفتیم ولی روال اداری اینکار متفاوت است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه