رییس سازمان ملی بهرهوری خبر داد؛
رشد مثبت بهرهوری سرمایه و نیروی کار در سال ۹۹
رییس سازمان ملی بهرهوری ایران گفت: پارسال رشد هشتدهم درصدی در حوزه بهرهوری سرمایه و رشد ۳.۹ درصدی بهرهوری نیروی کار رقم خورد، این در حالی است که در سال ۹۸ همه این شاخصها منفی بودند.
فاطمه پهلوانی در خاتمه مراسم نخستین دوره اعطای نشان ملی بهرهوری ایران در جمع خبرنگاران افزود: دستاورد به دست آمده نشان میدهد حتی در شرایط سخت اقتصادی نیز میتوان از قابلیتها و زیرساختهای بهرهوری بهره برد.
رییس سازمان ملی بهرهوری ایران اظهار داشت: با این حال مفهوم بهرهوری هنوز جایگاه واقعی خود را در سطوح مختلف در کشورمان پیدا نکرده است و شاید بتوان گفت پرهزینهترین این سطوح، سطح مدیران ارشد کشور است.
وی ادامهداد: این در حالی است که در جهان مدیران ارشد در سطوح روسای جمهور، وزرا و مدیران سازمانها و بنگاههای بزرگ بهطور کامل بر مفهوم و تکنیکهای بهرهوری مسلطند و این نقیصه کشورمان باید برطرف شود.
به گفته این مقام مسوول، گرچه در برنامه ششم توسعه تامین یکسوم رشد اقتصادی کشور از محل بهرهوری برنامهریزی شده بود، اما محقق نشد، این در حالی است که در برخی کشورها ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد اقتصادی از این محل تامین میشود.
وی اضافهکرد: در این صورت کشورها سرمایهگذاری جدیدی نکرده و تنها با بهینهسازی سرمایهگذاریهای پیشتر انجام شده و بهینهسازی تصمیمگیریها و استفاده از منابع به رشد اقتصادی کمک میکنند.
پهلوانی خاطرنشانکرد: یکی از مهمترین شاخصههای بهرهوری در جهان، افزایش بهرهوری نیروی انسانی است و به همین دلیل نیروی انسانی کاراتر و ماهرتری را برای انجام کارها در نظر میگیرند، در ایران اما با توجه به اقتصاد نفتمحور، چنین موضوعی را شاهد نیستیم.
وی بیانداشت: مفهوم «مدیریت بهرهوریمحور» در مقابل «مدیریت منابعمحور» قرار گرفته که به دنبال ارائه راهکار در زمان نبود بودجه است و همین رویکرد به عنوان یکی از شاخصهای سنجش مدیران در کشورهای برخوردار جهان در نظر گرفته میشود. رییس سازمان ملی بهرهوری ایران اظهار داشت: اهداف مندرج در برنامه ششم توسعه در موضوع بهرهوری به دلیل نبود زیرساختهای لازم که مهمترین آن نظام مدیریت بهرهوری و همچنین تحریمها و اتکا به اقتصاد نفتی قابل اشاره است، محقق نشد. وی افزود: با این حال وضعیت شاخصهای بهرهوری در سال ۹۹ با وجود تحریمهای شدید بهتر از سالهای ۹۸ و ۹۷ بود که نشان میدهد مدیران تلاش کردند تا از منابع موجود به صورت بهینه استفاده کنند.
پهلوانی تاکید کرد: اگر از حدود دو دهه گذشته زیرساختهای نظام مدیریت بهرهوری به درستی طراحی میشد و سازمان ملی بهرهوری با فراز و فرود مواجه نمیشد، دوره بحران ناشی از تحریمهای یکجانبه از نیمه دوم سال ۹۷ را راحتتر سپری میکردیم. این مقام مسوول تصریحکرد: یکی از راههای توسعه و مقاومت در برابر بحرانهای داخلی و خارجی، ارتقای بهرهوری است و مدیران دولتی و بخش خصوصی باید آن را جدی بگیرند.
وی در پایان خاطرنشانکرد: بهرهوری یک وظیفه همگانی است و موضوعی نیست که فقط یک سازمان بخواهد به آن بپردازد.
مدیر کل حمل و نقل کالای سازمان راهداری خبر داد؛
خروج روزانه ۳ هزار کامیون حامل کالای اساسی از بنادر
مدیر کل حمل و نقل کالای سازمان راهداری اظهار داشت: اما امسال طبق مستندات موجود در آمار خروجی از گمرک بیشتر از ۱۴۰۰ دستگاه کامیون در روز نبوده است چراکه به هر دلیلی عدهای تمایلی به خروج کالا از بنادر نداشتند از سوی دیگر ممنوعیت خروج برخی از کالا به مدت سه ماه اعمال شد که درباره این موضوعات دستگاههای مرتبط باید توضیح دهند و شفاف سازی کنند.
غلامحسین دغاغله درباره انتقادات برخی از دستگاهها مانند گمرک از تاخیر در ورود ناوگان کامیونی برای حمل کالاهای اساسی که موجب انباشت کالا در بنادر شده اظهار داشت: زنجیره تامین دارای سه حلقه است که اولین حلقه آن واردات یا تولید محسوب میشود. حلقه دوم بازاریابی و مدیریت بازرگانی و حلقه آخر حمل و نقل است. دو حلقه اول باید کارشان را درست انجام دهند و اطلاعات درست به حلقه سوم یعنی حمل و نقل ارائه دهند چراکه اساس این اطلاعات، برنامهریزی برای تامین ناوگان کامیونی حمل بار است.
وی با بیان اینکه در این شرایط ما به دنبال متهم کردن دستگاههای دیگر نیستیم، ادامه داد: با همین ناوگان کامیونی سالانه ۵۰۰ میلیون تن بار جابجا میشود که از این رقم جابجایی، ۴ درصد آن مرتبط با کالاهای اساسی و ۹۶ درصد آن جابجایی سایر کالاها است. خواسته ما از این دستگاههای منتقد این است که آمار درستی از میزان واردات داشته باشند که ما بتوانیم بر اساس و آن نسبت به تامین کامیون مورد نیاز در موعد مقرر اقدام کنیم.
مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: اینکه فردی به جای عملکرد به جای توضیح عملکرد و پاسخگو کردن دستگاه خود درباره عملکرد سایر دستگاهها صحبت کند و دیگران را متهم بداند زیبنده نیست.
وی با بیان اینکه درباره استفاده از ظرفیت ناوگان کامیونی در موعد مقرر به دستگاه های مرتبط توصیه کرده بودیم، اظهار داشت: در نیمه دوم هر سال معمولا واردات کالا در بنادر کشورمان افزایش پیدا میکند و ۶۲ درصد واردات کالاهای اساسی از بندر امام انجام میشود. درباره افزایش بار در نیمه دوم سال برنامهریزیهای مورد نیاز را انجام میدهیم و از آنجایی که در این مقطع زمانی تولیدات محصولات کشاورزی و سایر محصولات در این استانها کمتر است به میزان مورد نیاز کامیون تامین میکنیم و سال گذشته هم برنامه ریزی دقیقی در این باره انجام شده و ورودی کامیونهای فلهبر به ۲۵۰۰ دستگاه هم رسید.
دغاغله ادامه داد: اما امسال طبق مستندات موجود در آمار خروجی از گمرک بیشتر از ۱۴۰۰ دستگاه کامیون در روز نبوده است چراکه به هر دلیلی عدهای تمایلی به خروج کالا از بنادر نداشتند از سوی دیگر ممنوعیت خروج برخی از کالا به مدت سه ماه اعمال شد که درباره این موضوعات دستگاههای مرتبط باید توضیح دهند و شفاف سازی کنند.
مدیر کل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: مکاتباتی در این زمینه انجام دادیم که دستگاههای مرتبط از ظرفیت ناوگان موجود برای خروج کالا استفاده کنند که تمام مستندات این مکاتبات موجود است. مسئولان سایر دستگاهها باید توضیح دهند که چرا از این ظرفیت و از این اطلاعرسانی سازمان راهداری استفاده نکردند و دلایل خود را باید به طور شفاف اعلام کنند.
وی افزود: از سوی دیگر سازمان راهداری این پیشبینی را داشت که از فروردین ماه برداشت محصولات در استانهای خوزستان و همجوار آن آغاز و افزایش پیدا میکند و از ابتدای فروردین تا چند روز گذشته حدود 5 میلیون و 650 هزار تن کالای تولید استان حمل شده است کالاهایی مانند چغندر قند، ذرت ، گندم و تره بار که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش حمل کالا و محصولات استان خوزستان را داشتهایم. بنابراین طبق برنامه ریزیهایی انجام شده با توجه به اطلاعات سایر دستگاهها بخشی از ناوگان را به جابهجایی محصولات کشاورزی این استان که امکان فسادپذیری بالایی هم دارند اختصاص دادیم.
دغاغله با بیان اینکه حدود 7 میلیون تن کالای اساسی هم از تمام بنادر کشور حمل کردهایم که بیش از 4 میلیون تن آن از مبدا بندر امام بوده است، اظهار داشت: در چند روز گذشته هم بالای 2 هزار و 200 دستگاه کامیون خروجی از بندر امام داشتهایم.
وی با اشاره به مشکلات متعدد برای حمل کالا در بنادر جنوبی گفت: هر چند تمام دستگاهها برای تخلیه هر چه سریع تر کالاها در بنادر در حال همکاری با یکدیگر هستند اما با مشکلاتی از جمله شرایط آب و هوایی در استانهای جنوبی کشورمان مواجه هستیم حتی با وجود این شرایط سخت هم روند ورود ناوگان کامیونی به این مناطق افزایش داشته به طوری که در تیرماه نسبت به ماههای دیگر تعداد ورود کامیونها به بنادر افزایشی بوده است.
مدیر کل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: با مشکلات دیگری هم مواجه هستیم که بروز این مشکلات خارج از اختیار دستگاههای مرتبط است مانند قطعی برق و قطعی اینترنت و سامانههای مورد نظر، که بر کُندی روند ترخیص اثرگذار هستند. همچنین با مشکلات کمبود امکانات بارگیری و تخلیه بار در مبادی و مقاصد مواجه هستیم که رفع این مشکلات زمانبر هستند.
دغاغله گفت: موضوع دیگر تاخیر در پرداخت کرایه حمل است که باعث کاهش انگیزه فعالان ناوگان کامیونی برای حمل بار در این مسیرهای سخت می شود. مشکل بعدی مرتبط با سامانه بازارگاه است و درباره وزن بارگیری سختیهای متعددی انجام می شود به طوری کامیون چند بار وزن کشی میشود تا بار بیشتر از حد مجاز بارگیری نداشته باشد اما نیازی به این سختگیریها نیست.