صفحه اول
دست اندرکاران نمایشگاه مجازی کتاب، در آخرین نشست خبری پیش از برگزاری این رویداد فرهنگی، مخاطب آن را همه مردم ایران از کوچکترین روستاها تا بزرگترین شهرها دانستند. نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب دیروز در خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله صیدی رییس بانک صادرات ایران، رمضانعلی سبحانی فرد معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست ایران، هومان حسنپور رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دیگر مسئولان برگزاری این رویداد فرهنگی برگزار شد. در نمایشگاه مجازی، کتاب به سراغ مخاطب میرود معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از همه نهادها و افرادی که در برگزاری هر چه بهتر این رویداد همکار کرده اند، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تجربه جدیدی است و صرفا فروشگاه کتاب نیست، مهمترین ویژگی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نداشتن محدودیت زمانی و مکانی برای مخاطبان است که از هر جایی در ایران و یا حتی خارج از کشور میتوانند با مراجعه به سامانه نمایشگاه از تازههای کتاب باخبر شوند. نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصتی را فراهم کرده تا کتاب بهسراغ مخاطب برود و دیگر نیاز نیست برای تهیه یک کتاب زحمت زیادی به خود بدهد. جوادی با اشاره به برنامههای جنبی نمایشگاه مجازی کتاب که به صورت برخط برگزار می شوند، ادامه داد: ما نتوانستیم همه برنامههایی که در نمایشگاه فیزیکی کتاب برگزار می شد را در نمایشگاه مجازی داشته باشیم اما تلاش کردیم که فعالیتهای فرهنگی را در قالب مناسبی در فضای مجازی برای مخاطبان برگزار کنیم. وی با بیان این که این دوره از نمایشگاه شاید کاستیهایی بههمراه داشتهباشد، افزود: شجاعانه تلاش می کنیم که تمامی کاستیها در گام بعدی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برطرف شود. جوادی درباره اینکه آیا نمایشگاه فیزیکی در اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه مجازی در اواخر ۹۹ و همزمانی اردیبهشت سال آینده با ماه مبارک رمضان، برگزاری نمایشگاه بعدی به صورت حضوری ممکن است با تاخیر همراه باشد و قطعاً در اردیبهشتماه نخواهد بود بنابراین سال بعد چه نمایشگاه فیزیکی و چه مجازی پس از اردیبهشتماه برگزار خواهد شد تا به ناشران فرصت دهیم کتابهای تازهای را ارائه دهند. منتظر میمانیم، ببینیم شرایط چگونه است، اگر امکانپذیر باشد، نمایشگاه را در بهار برگزار میکنیم اما اگر امکان نباشد به خاطر شرایط آن را با تأخیر برگزار خواهیم کرد. نمایشگاه مجازی کتاب، گام مهمی در عدالت فرهنگی ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، با ارائه گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: برای برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، چهار ماه فرصت داشتیم اما شرایط خاصی نیز وجود داشت که بهدلیل شیوع ویروس کرونا و اعلام محدودیتها و همین طور ادغام موسسات در قالب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران می خواستیم همه چیز در جای خود برگزار شود. در این مدت نهتنها فعالیتهای موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تعطیل نشد، بلکه توانستیم دو طرح فصلی کتاب، بیستوهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، جایزه ادبی جلال آلاحمد، افتتاحیه جشنواره شعر فجر، نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه و جشنواره نقد کتاب را نیز برگزار کنیم. وی افزود: در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران،هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی ثبتنام کردند که از این میان، هزار و ۱۵۳ ناشر، عضو سامانه ملی پست شدند و هزار و ۱۵۲ ناشر فرآیند ویرایش اطلاعات را تکمیل کردند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد. ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب، ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایتسنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند و ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰ نشست بینالمللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. در حوزه اختصاص یارانه و بن کتاب نیز ۸۱ هزار و ۴۲۸ دانشجو و طلبه، درخواستهای خود را ارسال کردند که اعتبار آنها بر کارت ملیشان ثبت شده است. دهقانکار با بیان این که پیش از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از مردم و ناشران بابت قصورات احتمالی در نمایشگاه عذرخواهی میکنم. ابراز امیدواری کرد که چالشها در همین دوره به پایان برسد و دیگر در دورههای بعدی شاهد آن نباشیم. وی تاکید کرد: تکرار میکنم که نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جایگزین سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نیست و امیدواریم در سال جاری و یا سالهای بعد، با کنترل شرایط شاهد برگزاری نمایشگاه فیزیکی باشیم. نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهعنوان تجربه نخست، بهرغم تمام کاستیها، گام مهمی در توسعه عدالت فرهنگی است. هومان حسنپور رییس اتحادیه ناشران نیز با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی درباره نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: باید مردم را مطلع کنیم، بسیاری از مردم هنوز در جریان برگزاری این نمایشگاه قرار ندارند بنابراین اهالی رسانه بزرگترین خدمت در حوزه اطلاعرسانی را برعهده خواهند داشت. وی ادامه داد: سطح توقعمان را باید براساس ویژگیهای نمایشگاه مجازی و ابعاد مختلف آن تنظیم کنیم، نباید پیشداوری داشته باشیم. اتفاق دیگر نمایشگاه مجازی، بر عهده گرفتن جریان توزیع کتاب از سوی شرکت ملی پست است که اقدام قابل توجهی محسوب میشود و البته بخش عمده موفقیت نمایشگاه به عملکرد این بخش وابسته است، اگر عملکرد مطلوبی را شاهد نباشیم، اعتماد عمومی از بین خواهد رفت و دیگر نمیتوانیم نمایشگاه برگزار کنیم، البته با توجه به میزان آمادگی شرکت ملی پست، نمایشگاه خوبی در پیش خواهیم داشت.