روزنامه کائنات
1

صفحه اول

1399 دوشنبه 1 دي - شماره 3808

براداران، هوای رسانه را داشته باشد

 مهرنوش علیزاده- گستردگی و نفوذ روزافزرون رسانه‏ هاي جمعي مدرن و محصولات آن به عنوان برجسته‏ ترين دستاوردهاي جهان صنعتي و فناوري‏هاي فرهنگي و ارتباطي پرنفوذ، همه پديده ‏ها و عناصر فرهنگي را به گونه‏ هاي مختلف پوشش داده است. كم و كيف اين ارتباط و آثار و نتايج حاصل از آن، پرسش‌ها و مباحث مهمي را به ميان كشيده و رسانه‏ پژوهان را به عرصه‏ هاي مطالعاتي جديدي سوق داده است. یکی از مهم‌ترین این مباحث، مفهوم کیفیت در رسانه و محصولات آن است. کیفیت یک مفهوم بین‌رشته‌ای  است که تقریبا همه رشته‌های علوم اجتماعی به ویژه علوم مدیریت، ارتباطات و رسانه‌ها را درنوردیده است.
این روزها برای رسانه‌های جدید به اینترنت اشاره می‌کنند که زمان زیادی را که افراد در رسانه‌های قدیمی مانند تلویزیون، رادیو، رسانه‌های چاپی و غیره صرف می‌کنند، کاهش می‌دهد. اینترنت می‌تواند در هر دستگاه دیجیتال قابل دسترسی باشد و معمولاً شامل بازخورد کاربر تعاملی و مشارکت خلاق است. رسانه های جدید مجموعه ی متمایزی از فناوری های ارتباطات و دارای ویژگی های مشترک «دیجیتالی بودن « و دسترسی گسترده ی شهروندان به آن برای استفاده شخصی است . نمونه‌های معمولی از رسانه‌های جدید شامل وب سایت‌ها مانند روزنامه‌ها، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، بازی‌های ویدئویی و رسانه‌های اجتماعی است. روابط بین سوژه ها و تکنولوژی های رسانه ایی : تغییر در استفاده و دریافت تصاویر و رسانه های ارتباطی در زندگی روزمره و معانی نهاد شده در تکنولوژی های رسانه ایی ارتباطات.
تجربیات جدید، روابط بین جسم ،هویت و اجتماع تغییرات در تجربه شخصی و اجتماعی زمان، فضا و مکان (در سطوح محلی و جهانی ) است که دلالت میکند بر شیوه هایی که در آن ما خودمان و جایگاهمان در جهان را تجربه میکنیم.
الگوهای جدید سازماندهی و تولید : تجدید سازمان و یکپارچگی گسترده در فرهنگ ، صنعت ،اقتصاد ِدسترسی ، مالکیت ، کنترل و مقررات گذاری رسانه ایی
اساسی ترين جنبه فناوری اطلاعات و ارتباطات ;ديجيتالي شدن است که به واسطه آن همه متون به رمز دو گانه تقلیل یافته است. مهم ترین پیامد دیجیتالی شدن برای نهاد های رسانه ایی همگرایی بین همه ی اشکال رسانه ایی موجود بر حسب سازمان ، توزیع ،دریافت و مقررات گذاری است.
تفاوت رسانه های نوین با رسانه های سنتی اینترنت رادیو فیلم و تلویزیون را یک کاسه کرده است.
اینترنت به وسیله موارد زیر از محدودیت های چاپ و مدل های تولید برنامه های صوتی و تصویری میگذرد. 1) قابلیت مکالمه چند نفره 2) قابلیت دریافت همزمان تغییر پخش چند باره موضوعات فرهنگی 3) فراتر بردن ارتباط از سطح ملی و ارتباطات محدود به مدرنیته 4) فراهم ساختن ارتباط اجتماعی
ویژگی مشخص رسانه‌های جدید، گفتگو است. رسانه‌های جدید محتوا را از طریق ارتباط و گفتگو انتقال می‌دهند.
و این امکان را برای مردم در سراسر جهان فراهم می‌کند تا به اشتراک گذاری، نظر دادن و بحث در مورد موضوع‌های متنوعی بپردازند. بر خلاف هر یک از تکنولوژی‌های گذشته، رسانه‌های جدید بر روی یک جامعه تعاملی متکی هستند.
اکثر فناوری‌هایی که به عنوان «رسانه‌های جدید» شناخته می‌شوند، دیجیتالی هستند، که اغلب دارای خصوصیات دستکاری، شبکه سازی، انعطاف‌پذیری، فشرده سازی و تعاملی هستند.
در یک جمع بندی کلی ابعاد و ویژگی های رسانه های جدید را میتوان چنین بر شمرد : ۱-تعاملی بودن : امکان پاسخگویی یا نوآوری و خلاقیت به وسیله ی کاربر برای عرضه ی دیدگاه هایش به منبع یا فرستنده ۲-حضور اجتماعی : اساس ارتباط شخصی با دیگران که با استفاده از رسانه ها ایجاد میشود. ۳-غنای رسانه ایی : پیوند بین چارچوب های متفاوت ارجاع تقلیل ابهام ِ فراهم کردن علائم و نشانه ها و ... به وسیله رسانه ها ۴-استقلال : کنترل کاربر بر محتوا ، استفاده و استقلال او از منبع ۵-خصوصی بودن : استفاده از رسانه با محتوای خاص.
در تولیدات رسانه‌ای تعریف کیفیت به دلیل پیچیدگی متغیرهای اثرگذار بسیار دشوار است. رویکردهای اثبات‌گرا همانند نظریه‌های کیفیت در حوزه صنعت و خدمات، کیفیت را صرفا «برآورده کردن انتظار مخاطب» قلمداد می‌کنند اما نظریه‌های «هنجارگرا» محصول کیفی رسانه‌ای را محصولی می‌دانند که هم نیازهای مخاطب را پاسخ گوید و هم مصالح و سیاست‌های کارگزار رسانه‌ای را در خود بازتاب دهد. پس برلادران و خواهران، حواستان به رسانه باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه