صفحه اول
گزارش لایو عادل فردوسیپور چه بخواهیم و چه نخواهیم در اکانت اینستاگرام AFCفارسی با ۸۰۹هزار بیننده پنجمین لایو پربیننده دنیا و پربینندهترین لایو فارسی شد. در این خصوص پنج نکته از فضای پسا لایوی عادل را با هم می خوانیم: 1- در خبرها آمده بود گزارش لایو عادل فردوسیپور در اکانت اینستاگرام AFCفارسی با ۸۰۹هزار بیننده پنجمین لایو پربیننده دنیا و پربینندهترین لایو فارسی شد.کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدار فینال لیگ قهرمانان را برای بینندههای ایرانی با گزارش عادل فردوسی پور پخش کرد. به دعوت AFC عادل فردوسی پور به قطر رفت و از طریق صفحه اینستاگرام فارسی کنفدراسیون فوتبال آسیا این دیدار حساس را گزارش کرد. گزارش لایو عادل فردوسیپور در اکانت اینستاگرام AFCفارسی با ۸۰۹هزار بیننده پنجمین لایو پربیننده دنیا و پربینندهترین لایو فارسی شد. 2- اما دیروز کیهان نوشت: فضاسازی سنگین چند روزه رسانههای معاند و مدعیان اصلاحات درباره گزارش فینال جام باشگاههای آسیا با کارگردانی AFC تبدیل به فضاحت شد.کنفدراسیون فوتبال آسیا حاضر نشد به نمایندگان صداوسیما مجوز حضور در ورزشگاه و گزارش مستقیم و از میدان بازی را بدهد اما در مقابل به عادل فردوسیپور این فرصت را داد تا به قطر رفته و از طریق اینستاگرام بصورت زنده بازی را گزارش کند.از روز اعلام این خبر رسانههای معاند، مدعیان اصلاحات و برخی شبکههای اجتماعی در اقدامی هماهنگ و برنامهریزی شده به تبلیغ این موضوع پرداختند تا دوقطبی مورد دلخواه خود را شکل دهند. اما نتایج این عملیات روانی برای آنها چیزی در حد افتضاح بود. علیرغم همه این جوسازیها گزارش اینستاگرامی مذکور بطور متوسط نیم میلیون بازدیدکننده هم نداشت –در بالاترین زمان 800 هزار- و این در حالی بود که حتی سایت تلوبیون بیش از یک میلیون بیننده داشت که بازی دیروز را از این طریق دنبال کردند و البته دهها میلیون نفر هم از طریق شبکه سوم سیما این بازی را تماشا کردند.کنفدراسیون فوتبال آسیا که نهادی ورزشی و مدعی عدم سیاسی کاری است در اقدامی غیرورزشی و کاملاً سیاسی و البته هم راستا با تحریمهای آمریکا علیه صدا و سیما از حضور گزارشگران آن در قطر ممانعت به عمل آورد تا سریال اقدامات ضدایرانی خود را تکمیل کند.برخی خبرهای غیررسمی حاکی است افزایش تعداد دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام فارسی AFC نیز طبیعی نبوده است که با توجه به خرید و فروش معمول (فالوئر) در فضای مجازی مسئلهای دور از ذهن نیست و وقتی افراد عادی میتوانند براحتی این اقدام را انجام دهند برای تیمهای سازمان یافته به مراتب راحتتر است.... 3- صداوسیما در طول سالهای اخیر و بهخصوص در دولت روحانی، متوجه به خطر افتادن انحصار خود در اینترنت شد و تلاش کرد رقبا را با ابزار قانون، محدود کند. این اتفاق اول برای تلویزیونهای اینترنتی افتاد و بعد برای سریالهای نمایش خانگی و حالا حتی حرفش هست که به سینما هم کشیده شود. محور همه این محدودیتها نیز ساترا یا سازمان تنظیم صوت و تصویر فراگیر در اینترنت بود که یکی از زیرمجموعههای صداوسیماست. 4- اینستاگرام، اما لقمه گلوگیری است و به این راحتیها حذفش ممکن نیست. ظاهرا حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال در ایران دارد و بسیاری کسبوکارشان را از طریق آن میگذرانند، اپراتورهای بزرگ نیز بخشی از درآمد خود را مدیون اینستاگرام هستند و بخشی از سهام این اپراتورها در اختیار نهادهای اصولگرا قرار دارد. پس احتمالا فیلترینگ آن به سادگی ممکن نیست. مخصوصا حالا که حتی اصولگرایان، برای به دست آوردن دل طبقه متوسط، به نفع آزادی موضع میگیرند. چاره کار اینستاگرام را ظاهرا در محدودیت غیررسمی اینترنت دیدهاند. ابتدا تلاشی شد برای گرانی اینترنت خارجی و ضمنا تلاشهایی صورت گرفت برای بالا دانستن دست تولیدکنندگان محتوای داخلی به خارجی در پهنای باند. هر دوی اینها مصرف دیتای خارجی را سختتر و گرانتر کرد. 5- مجموع این اتفاقات، نکتهای مثبت برای پلتفرمهای آنلاین در کشور است. البته دیروز ویاودیها یا همان تلویزیونهای اینترنتی احتمالا بازی را اول به تلوبیون و بعد به اینستاگرام واگذار کردند، ولی درعوض روز برهکشان برای اپراتورهای اینترنتی تلفن همراه و ثابت در کشور بود.برهکشانی که البته حمایت ضمنی وزارت ارتباطات از اینترنت خارجی هم به چرب شدن آن سفره کمک کرد. آذری جهرمی دیروز در بیانیه کوتاهی که قبل از بازی صادر کرد به طور ضمنی طرف اینستاگرام را گرفت و حتی به این شرکت پالس داد که شرایط میزبانیاش را بهبود ببخشد. پالسی روشن از سوی دولت در فضای دوقطبی رسانهای – سیاسی دیروز.