روزنامه کائنات
4

جامعه

1399 شنبه 22 آذر - شماره 3801

چند واکسن کرونا در ایران مجوز مطالعه انسانی گرفته اند؟

  دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت با اشاره به فازهای مطالعه انسانی، گفت: فعلا تنها یک واکسن کرونای ایرانی از سوی سازمان غذا و دارو به کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت ارجاع شد و مجوز آغاز مطالعه انسانی را دریافت کرده است.
دکتر احسان شمسی کوشکی درباره وضعیت واکسن های کرونای ایرانی، گفت: فعلا تنها یک واکسن کرونای ایرانی از سوی سازمان غذا و دارو به کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت ارجاع شد و مجوز آغاز مطالعه انسانی را دریافت کرده است.
وی افزود: هیچ واکسن کرونای دیگری در کشور از سوی سازمان غذا و دارو به کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت واصل نشده است. به محض اینکه مستندات مربوط به هر یک از واکسن‌های دیگر را دریافت کنیم، بررسی آن را آغاز می کنیم.
شمسی کوشکی تاکید کرد: باید توجه کرد که مرحله مطالعه انسانی واکسن، دارای فازهای متعددی است. به طوری که ابتدا به تعداد کمی از افراد واکسن را تزریق می‌کنند، در فاز دوم به تعداد بیشتر نسبت به مرحله اول و در فاز سوم به تعداد بیشتری از افراد نسبت به مرحله دوم، واکسن را دریافت می‌کنند.
دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت با بیان اینکه بنابراین مرحله انسانی تولید واکسن سه فاز دارد که بعد از نتایج موفق هر فاز، وارد مرحله بعدی می‌شوند، گفت: اگر در هر سه مرحله مطالعه انسانی نتایج ایمن و اثربخش بود، ‌آن زمان می توان به سمت تولید صنعتی واکسن رفت. در عین حال باید توجه کرد که افرادی که در مراحل تحقیق انسانی تولید یک واکسن شرکت می‌کنند، ‌همه به صورت داوطلبانه باید شرکت کنند.

بانک رفاه بخشی از وثایق شهرداری برای آزادسازی پول مترو را پذیرفت
  مدیر عامل شرکت مترو از پذیرش بخش دیگری از وثایق ملکی شهرداری تهران برای رهاسازی پول اوراق مشارکت مترو نزد بانک رفاه خبر داد.
علی امام در مورد سرانجام آزاد سازی پول اوراق مشارکت مترو که نزد بانک رفاه مانده است با بیان اینکه بخش دیگری از وثایق ملکی شهرداری تهران برای آزادسازی وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ توسعه شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت در دفترخانه اسناد رسمی ترهین شده است، گفت: امیدواریم هفته آینده و با نهایی شدن مراحل وثیقه گذاری که املاک جدید مورد تایید بانک عامل انتشار اوراق مشارکت باشد، شرایط برای تکمیل هر چه سریعتر وثیقه های ملکی مورد نیاز جهت آزاد سازی بخش دیگری از ۱۵۰۰ میلیارد تومان وجوه اوراق مشارکت فراهم شود.
وی با اشاره به سهم ۵۰ درصدی دولت در پرداخت اصل و سود اوراق مشارکت به همراه وثیقه های لازم برای تضمین این امر گفت: سال گذشته نامه‌ای از سوی شهرداری تهران به وزارت کشور ارسال شد که در آن مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط ۳ ، ۶ و ۷ مترو درخواست شد؛ که این نامه خوشبختانه با موافقت وزارت کشور همراه شد اما سازمان برنامه و بودجه مجوز انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری را صادر کرد .
به گفته وی، همان زمان دکتر نوبخت نامه ای خطاب به بانک مرکزی مرقوم داشت و اعلام کرد که ۵۰ درصد اصل و سود کل اوراق مشارکت را دولت تضمین کرده و جزو تعهدات آن محسوب می شود. امام تاکید کرد: البته کل اوراق مشارکت مربوط به توسعه شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای سال ۱۳۹۸ بوده که هزار میلیارد تومان آن سهم مترو و ۵۰۰ میلیارد تومان آن به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران اختصاص دارد. وی گفت: ذکر این نکته ضروری است که بانک رفاه در زمینه تقبل مسئولیت انتشار و فروش اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ نهایت همکاری را با شهرداری تهران داشته است و در همین راستا اخیراً روال ترهین وثایق ملکی شهرداری تهران سرعت بهتری گرفته است؛ در واقع با تلاش تمام دست اندرکاران امر، به نظر می رسد بتوان به زودی شاهد آزادسازی کل وجوه حاصل از فروش ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ باشیم .
امام بیان کرد: در این زمینه با توجه به تعهدات کتبی سازمان برنامه و بودجه مبنی بر پرداخت اصل و سود نیمی از مبلغ اوراق مشارکت، اگر شرایطی فراهم شود تا سهم ۵۰ درصدی دولت سریعتر آزاد شود، امکان افتتاح ایستگاههای متعدد طبق برنامه زمان بندی در خطوط ۳ ، ۶ و ۷ تا پایان سال جاری هنوز مهیا می شود. وی گفت: غیر از ایستگاه‌های برج میلاد و امیرکبیر که تا پایان آذر ماه افتتاح شده و در خدمت شهروندان قرار خواهد گرفت ، اگر منابع مالی مورد نیاز به موقع تامین شود ( حداکثر ۱۰ روز آینده ) امکان افتتاح و بهره برداری از ۱۰ ایستگاه دیگر در شبکه مترو و تا قبل از شروع سال جدید وجود دارد.  وی تاکید کرد: در واقع اصرار مدیریت شهری پایتخت مبنی بر آزادسازی هرچه سریعتر سهم ۵۰ درصدی دولت از اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ به همین خاطر است که شهروندان تهرانی هر چه سریعتر از حداکثرامکانات حمل و نقلی ریلی برخوردار شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه