روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ يکشنبه ۲۷ مهر - شماره 3765

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز خبر داد:

هدف‌گذاری صادرات ۷۰ میلیون متر مکعبی گاز در زمستان

به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران،‌ در زمستان امسال حداکثر روزانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب گاز به خطوط لوله تحویل داده می‌شود که از این میزان حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی و ۷۰۱ میلیون متر مکعب نیز صرف صادرات خواهد شد.
محمدرضا جولایی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شود، ‌ادامه داد: از این میزان ۳۰۰ میلیون لیتر در بخش خانگی مصرف می‌شود که با توجه به کاهش دمای هوا در اغلب نقاط کشور،‌ نسبت به هفته گذشته ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه تعمیرات پالایشگاه‌های گاز کشور تا پایان مهرماه تمام می‌شود، افزود: با پایان تعمیران به حداکثر تولید گاز می‌رسیم.
*تزریق ۸۲۰ میلیون متر مکعب گاز به خطوط لوله در زمستان
به گفته جولایی، پیش‌بینی حداکثر ظرفیت تحویل گاز در زمستان امسال مربوط به دیماه خواهد بود که روزانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب گاز به خطوط لوله تزریق می‌شود.
وی با بیان اینکه مصرف گاز بخش خانگی در زمستان بین ۵۸۰ تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود، تاکید کرد:‌ همچنین ۷۰ میلیون متر مکعب نیز در روز صرف صادرات خواهد شد.  
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: اگر مصارف صنایع مختلف مانند فولاد را نیز از میزان گاز تحویلی کم کنیم به طور میانگین در دیماه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده خواهد شد.
به گفته جولایی اینکه چقدر گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شود،‌ بستگی به الگوی مصرف گاز در بخش خانگی دارد که بسته به دمای هوا، ‌شدت سرما و زمان ماندگاری آن می‌تواند متفاوت باشد.
وی ادامه داد:‌ بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، ‌زمستان امسال شبیه سال گذشته خواهد بود و سرد و پربارش است.
*افزایش ۳۰ میلیون متر مکعبی مصرف گاز به دلیل شیوع کرونا
جولایی البته تاکید کرد که صرفه‌جویی در بخش خانگی محدود است زیرا گستردگی شبکه گاز در بخش خانگی و تجاری بسیار وسیع است با این حال با اقداماتی نظیر بهینه‌سازی موتورخانه‌ها که قرار است به صورت رایگان و تامین اعتبار از محل بند ق انجام شود می‌توان تا ۱۰ درصد صرفه‌جویی را انتظار داشت.
وی در مورد تاثیر کرونا بر الگوی مصرف گاز مردم نیز تصریح کرد: به دلیل شیوع کرونا، ۲۰ تا ۳۰ میلیون متر مکعب افزایش مصرف گاز را در تابستان داشتیم که این عدد رقمی به جز برآورد رشد مصرف به دلیل افزایش مشترکین است.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در مورد برداشت گاز از دو مخزن سراجه و شوریجه نیز گفت: ‌انتظار داریم تا در زمستان ۹۹ در مجموع حدود ۲۳ میلیون متر مکعب گاز در روز از این مخزن ذخیره‌سازی برداشت شود.
‌ مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در زمستان سال گذشته به بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسید.
با وجود کاهش دمای سراسری در کشور اما هیچ مشکلی در تامین گاز بخش خانگی و تجاری وجود نداشت و شبکه گاز کشور نیز پایدار بود.  تا آنجا که به دلیل بارش برف در استان‌های شمالی اگرچه شبکه آب و برق با اختلال رو به رو شد اما گاز هیچ کدام از این مناطق با قطعی رو به رو نشد.
همچنین ایران توانست در این مدت به تعهدات صادرات گاز خود نیز عمل و کند به طور میانگین روزانه ۸۰ میلیون متر مکعب گاز نیز به نیروگاه‌ها تحویل دهد.
دستیابی به این موفقیت با افزایش تولید گاز از پارس جنوبی و افزایش ظرفیت شبکه گاز به یک میلیارد متر مکعب در روز در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه