جامعه
معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ضمن اشاره به تاریخچه تشکیل اورژانس ۱۱۵، از برنامه ریزیهای انجام شده جهت ورود داوطلبان به اورژانس خبر داد. سید پژمان آقازاده در ویدیو کنفرانس خبری که برگزار شد، اظهار کرد: معاونت آموزش به مباحث فرهنگی و آموزشی برای پرسنل عملیاتی اورژانس ١١۵ و در خصوص آگاهی سطح جامعه می پردازد. وی ادامه داد: شاید جالب باشد که بدانیم تا سال ١٣۵٢ هیچ سازمانی خارج از بیمارستان در خصوص فوریت های پزشکی مسئولیتی نداشت و در آن سال به دنبال ریختن سقف فرودگاه مهرآباد، متولی برای حوادث و اتفاقات تعیین شد. وی گفت: در ابتدا اورژانس با حدود ٢٠ آمبولانس و ٣٠ پایگاه آغاز به کار کرد و امروز با بیش از ٣٠٠٠ پایگاه شهری و جاده ای فعالیت می کند. وی با بیان اینکه در معاونت آموزش در پنج حوزه فعالیت می کنیم، افزود: در آموزش های تخصصی موردی که اخیرا اتفاق افتاده، بحث آموزش مجازی است که از طریق راه اندازی شبکه مجازی تحولی ایجاد شد. این به یک ابزار توانمند تبدیل شد که ادامه آموزش پرسنل خود را به بخش مجازی سپردیم. جالب است بدانید افرادی که در اورژانس فعالیت میکنند حتما باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. همکاری با آموزش و پرورش و بهزیستی آقازاده اظهار کرد: مورد دیگر بحث آموزش همگانی است که سازمان اورژانس کشور به عنوان یکی از سازمان ها بخشی از آموزش همگانی را بر عهده دارد. به عنوان مثال همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای آموزش مهارت خود امدادی و دیگر امدادی انجام داده است. وی افزود: با سازمان بهزیستی و تمام سازمان هایی که به نوعی با افراد با سنین کم در تعامل هستند همکاری داریم و از ظرفیت رسانه ها نیز استفاده می کنیم. معاون آموزش همگانی و مهارتی و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور گفت: موارد آموزشی مناسبتی مثل چهارشنبه سوری، اربعین و ... را نیز از اداره آموزش همگانی پیگیری میکنیم. ورود داوطلبان و خیران به اورژانس کشور وی با اشاره به فعالیت داوطلبان و خیران نیز گفت: این واحد نیز واحد تقریبا نوپایی است که راه اندازی شده و ساز و کاری فراهم شده که این مبحث هم فعال شود. البته هنوز در ابتدای راه هستیم اما با یک فراخوانی که در اورژانس تهران انجام شد آن را آغاز کردیم. در بحث کرونا هم از این ظرفیت استفاده کردیم. وی ادامه داد: خیران بسیار توانمندی هم داریم که در زمینه های متفاوت ما را یاری می کنند. این موضوع نیازمند سازماندهی بود که توانستیم پس از مبحث کرونا، اخیرا از خیرین برای احداث ١٠٠ پایگاه اورژانس جاده ای مشخص کمک بگیریم و این پروژه آغاز شود. آقازاده در خصوص بخش پژوهش اورژانس نیز گفت: چه در داخل منازل و چه در صحنه تصادفات اورژانس ١١۵ است که اولین مواجهه با بیمار و صحنه تصادف را دارد و طبیعتاً به ما اطلاعاتی را می دهد که می تواند مبنای بسیاری از تحقیقات پژوهشی قرار گیرد. وی ادامه داد: این ظرفیت وجود دارد تا کل فعالیت هایی که انجام می شود بررسی شود و فرایند های عملیاتی و درمانی را ارتقا دهیم. وی با اشاره به واحد اعتبار بخشی و بهبود روش های معاونت آموزش سازمان اورژانس کشور گفت: این واحد به عنوان یک سیستم عیب یابی و جایگاه سنجی فعالیت می کند. طبیعتاً چنین مسئله و موردی نیازمند یافتن اشکالات است تا پس از آن با استانداردها مقایسه کنیم و پس از رفع مشکلات خود را به استاندارد ها نزدیک کنیم. حدود فعالیت داوطلبان در اورژانس وی در خصوص حدود فعالیت داوطلبان در اورژانس گفت: واحد آموزش تخصصی به نیروهای اورژانس ١١۵ و تخصصی می پردازد. واحد آموزش همگانی ما در خدمت داوطلبان قرار دارد؛ یعنی برنامه ای که داریم این است که اقشار از تمام جامعه آمادگی پیدا کنند و سازماندهی شوند. ممکن است که فردی کارمند بانک باشد اما علاقه داشته باشد که در ایامی مثل اربعین و نوروز کمک کند. اول باید افراد را دسته بندی کنیم و متناسب با آگاهی و دانش آن ها بسته های آموزشی خاص خودشان را ارایه می کنیم. اگر در هر جایی از جامعه در حال زندگی باشیم دانستن مفاهیم اولیه فوریت های پزشکی جزو اولویت های زندگی است. وی ادامه داد: پس از دسته بندی در خصوص نوع همکاری داوطلبان تصمیم گیری می شود. داوطلب باید آموزش دیده باشد تا بتواند فعالیت کند و کارایی داشته باشد. داوطلبانی که در حوزه پزشکی تخصص دارند از آن ها در بخش سوالات مردمی در حوزه کرونا استفاده بسیاری کردیم که توانستند کمک بسیاری کنند.