روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1404 يکشنبه 7 دي - شماره 4983

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

تمرکز وزارت راه بر تکمیل شبکه ریلی و کریدورهای اصلی کشور

  وزیر راه و شهرسازی، آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص کریدورهای ریلی و روند پیشرفت آنها را شرح داده است، روندی که در مقایسه با سال‌های گذشته، سرعت چشمگیری یافته و به زودی ایران را به یکی از محورهای ریلی اصلی برای اتصال بسیاری از کشورهای آسیایی و منطقه به آب‌های آزاد و اروپا تبدیل خواهد کرد.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق و زیر راه و شهرسازی در تشریح آخرین وضعیت کریدورهای ریلی کشور با اشاره به سیاست‌های دولت چهاردهم در حوزه دیپلماسی حمل‌ونقل و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، از پیشرفت قابل توجه پروژه‌های ریلی کشور خبر داد و گفت: در مسیر خاش ـ چابهار فقط ریل‌گذاری قطعه ۱۲۰ کیلومتری ایرانشهر ـ نیکشهر باقیمانده است و تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. این مسیر بخشی از کریدور مهمی است که کشورهای هند، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و روسیه و چین پیگیر اتصال آن به شبکه ملی ریلی ایران هستند.
وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن میانه ـ اردبیل که بیش از دو دهه از آغاز آن می‌گذرد، نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: بازدیدهای نهایی این مسیر در حال انجام است و پس از تکمیل، قابلیت بهره‌برداری کامل خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی درباره دیگر کریدورهای اولویت‌دار مسیر کرمانشاه ـ خسروی گفت: به دلیل حجم بالای کارهای باقی‌مانده حد فاصل اسلام آباد-خسروی تا پایان سال جاری تکمیل نمی‌شود، اما در اولویت برنامه‌های وزارتخانه قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک تا یک‌ونیم سال آینده به بهره‌برداری برسد.
*پیشرفت پروژه‌های بین‌المللی ریلی
صادق همچنین به پروژه‌های بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: راه‌آهن شلمچه ـ بصره با تأمین منابع مالی در حال پیگیری است، در مسیر سرخس ـ چشمه ثریا، حدفاصل تبریز-مرند-چشمه ثریا نیز به طول حدود ۱۷۰ کیلومتر در دست رایزنی بوده و با انتخاب پیمانکار، کمتر از دو سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی درباره پروژه راه‌آهن رشت ـ آستارا گفت: تملک اراضی این مسیر تا پایان سال به اتمام می‌رسد و با استفاده از فاینانس کشور روسیه، ظرف سه سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
صادق تاکید کرد: این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب است که از هند تا بندرعباس، رشت- آستارا، آذربایجان و روسیه و فنلاند امتداد می‌یابد که از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۱۰ کیلومتر از اراضی این مسیر تملک شده و تلاش می‌کنیم تا پایان سال کل مسیر آماده شود.
وزیر راه و شهرسازی  تأکید کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و جایگاه استراتژیک خود، چه در مسیر شمال ـ جنوب و چه شرق ـ غرب، انتخاب طبیعی کشورهای همسایه برای توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی است.
وی یادآور شد: با تأکید رئیس‌جمهور، تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی بر تکمیل شبکه ریلی و کریدورهای اصلی کشور متمرکز شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه