روزنامه کائنات
7

شهرستان

1404 يکشنبه 30 آذر - شماره 4978

شهرداری یزد سالانه بیش از 150 میلیارد تومان یارانه برای ناوگان اتوبوسرانی پرداخت می کند

 یزد - رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد در جریان بازدید خبرنگاران از پایگاه های اتوبوسرانی درون شهری یزد و مرکز مانیتورینگ  این سازمان  گفت :  سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه برای ناوگان اتوبوسرانی پرداخت می‌کند، در حالی که درآمد حاصل از فروش بلیت تنها ۳۰ میلیارد تومان است.
حمید دهقان بنادکی افزود :  هر سفر اتوبوسی برای شهرداری ۲۵ هزار تومان هزینه دارد که شهروندان تنها ۵ هزار تومان آن را می‌پردازند. همچنین میانگین زمان انتظار مردم ۱۸ دقیقه است که امیدواریم با اقدامات انجام شده بتوانیم این مدت را به ۱۰ دقیقه کاهش دهیم.
وی  با تأکید بر نقش کلیدی حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت، از سرمایه‌گذاری گسترده برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه زیرساخت‌ها و هوشمندسازی خدمات حمل‌ونقل شهری خبر داد و گفت: شهروندان یزدی می‌توانند با اپلیکیشن «یزدمن» به صورت لحظه‌ای زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه را دنبال کنند.
وی در مرکز مانیتورینگ این سازمان اظهار داشت : این مرکز با تکیه بر سامانه‌های هوشمند، موقعیت مکانی، ساعت تردد، ظرفیت خالی و میزان فعالیت هر اتوبوس را به‌طور زنده پایش می‌کند و داده‌های آن مبنای تصمیم‌سازی علمی برای مدیریت شهری است.
وی گفت: اطلاعات جمع‌آوری‌شده نه‌تنها برای کنترل عملکرد روزانه بلکه برای تحلیل مسیرها و بهینه‌سازی خطوط تردد به‌کار گرفته می‌شود و به مدیریت امکان می‌دهد تصمیماتی متناسب با الگوی واقعی سفر شهروندان اتخاذ کند.
رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد از ابعاد مهم این تحول، دسترسی آزاد و شفاف شهروندان به اطلاعات سفرها خبر داد و گفت: اکنون مسافران از طریق تلفن همراه خود و اپلیکیشن «یزدمن» می‌توانند لحظه رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه، وضعیت ظرفیت و مسیر حرکت آن‌ها را مشاهده کنند؛ امکانی که به گفته دهقان، سبب کاهش زمان انتظار و افزایش رضایت عمومی شده است.
دهقان خاطرنشان کرد: سامانه ارتباط مردمی ۱۸۸۹ نیز مستقیماً به مرکز مانیتورینگ متصل است تا گزارش‌ها و درخواست‌های شهروندان به‌صورت لحظه‌ای ثبت و پیگیری شوند.
وی ادامه داد: بر اساس داده‌های GPS و سامانه‌های هوشمند، اکنون امکان پایش دقیق نظم رانندگان، تأخیر یا تعجیل در حرکت اتوبوس‌ها و کیفیت خدمات فراهم شده است، که این داده‌ها پایه اصلاح مسیرهای قدیمی و افزایش کارایی ناوگان است.
رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری یزد ادامه داد: هم‌اکنون ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در ۴۲ مسیر شهری یزد مربوط به پنج پایانه فعال هستند که ۳۱ دستگاه متعلق به شهرداری و ۱۰۹ دستگاه در مالکیت بخش خصوصی هستند.
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد گفت: در حوزه مینی‌بوسرانی نیز متاسفانه بالای ۹۶ درصد خودروهای موجود عمر بالای ۳۰ سال دارند و ۹۰۰ دستگاه مینی بوس در شهر یزد فعالیت دارد و لذا اقداماتی با قید فوریت در حال انجام است تا مینی‌بوس‌ها نوسازی شود و شورای اسلامی شهر یزد نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی حمل و نقل عمومی تخصیص داده است .
وی خاطر نشان ساخت : در بخش ناوگان تاکسیرانی نیز وضعیت یزد مطلوب ارزیابی شده است؛ به‌ طوری‌که حدود 35 درصد از تاکسی‌های فعال، عمری کمتر از پنج سال دارند و نزدیک به هزار و 500 دستگاه تاکسی در سطح شهر مشغول خدمات‌رسانی هستند و  طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، طی یک دوره هفت‌ساله، هزار دستگاه تاکسی برقی به ناوگان شهری افزوده خواهد شد تا به‌تدریج جایگزین خودروهای بنزینی شوند.
وی افزود: به منظور تامین زیرساخت خودرو‌های برقی، اولین جایگاه شارژ خودرو‌های برقی طی ۱۰ روز آینده در خیابان آیت الله کاشانی یزد افتتاح می‌شود و تا پایان سال تعداد جایگاه شارژ برقی خودرو‌ها به 10 جایگاه افزایش خواهد یافت.
دهقان در بازدید از پایانه دولت‌آباد یزد از رشد ۳۴ درصدی استفاده از اتوبوس‌ها از ابتدای مهرماه خبر داد و این افزایش را ناشی از استقبال دانش‌آموزان و دانشجویان دانست. با وجود ۱۰ میلیون سفر سالانه، سهم حمل‌ونقل عمومی در یزد هنوز تنها ۸ درصد از کل سفرهای شهری است و نیاز به تغییر نگرش عمومی دارد.
رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد در خصوص راه‌اندازی سامانه یزدمن گفت: این سامانه بستر حذف تراکنش‌های نقدی و انجام تمامی خدمات پرداخت و خرید بلیت به‌صورت دیجیتال را دارد و افرادی که گوشی هوشمند به همراه ندارند باید از کارت شهروندی یزدمن خود استفاده کنند.
دهقان در نشست جمع‌بندی با بیان اینکه شهرداری یزد در حد امکانات و مسئولیت خود در حال پیگیری و رفع مشکلات است، گفت: متأسفانه در موضوعاتی مانند تأمین ناوگان اتوبوسرانی با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم. برای مثال، علی‌رغم پرداخت هزینه‌ها، به دلیل مشکلات خودروسازان، هنوز اتوبوس‌های خریداری شده به شهرداری تحویل داده نشده‌اند.
وی با اشاره به هزینه بالای خرید ناوگان، افزود: قیمت یک دستگاه اتوبوس نو حدود ۱۶ میلیارد تومان و یک دستگاه اتوبوس برقی حدود ۲۱ میلیارد تومان است. مشکل اصلی، تأمین و تحویل خودرو توسط خودروسازان است که نیازمند توجه و تصمیم‌گیری در سطح ملی است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه