روزنامه کائنات
4

جامعه

1404 يکشنبه 30 آذر - شماره 4978

مسیر بهبود حمل و نقل

 منوچهر درستکار- دیروز رئیس‌جمهور با اشاره به تلفات بالای در حوزه حمل و نقل اعم از جاده ای و هوایی، گفت:" مصمم هستیم که شبکه اصلی حمل و نقل کشور را با بکارگیری آخرین استانداردهای بین‌المللی اصلاح کنیم و زیر ساخت ها را توسعه دهیم."
اما برای این مهم چهئ گامهایی باید برداشت؟ حمل و نقل و باربری در زندگی روزمره انسان ها، نقش مهمی در اقتصاد و پیشرفت کشورها دارد. ایران در حوزه حمل و نقل با چالش‌های متعددی روبه‌رو است. برای بهبود عملکرد این صنعت، باید به آن‌ها توجه ویژه شود. حمل و نقل اهمیت بسیاری در جامعه دارد. این فرآیند امکان انتقال افراد، کالاها و خدمات را مهیا می‌ کند. حمل و نقل موثر، تأمین نیازهای اساسی جامعه را تضمین می‌کند و توسعه اقتصادی را تسهیل می‌ کند. بدون حمل و نقل، جامعه مدرن نمی‌ تواند به شکل درست عمل کند و تجارت بین المللی و ارتباطات جامعه تحت تأثیر قرار می‌ گیرند. در ادامه به بررسی دلایل اهمیت حمل و نقل در جهان و ایران می‌پردازیم.
بهبود حمل و نقل و باربری در ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. این بهبود می‌تواند با اصلاح جاده‌ها، راه‌آهن‌ها، بنادر و فرودگاه‌ها صورت گیرد و کارایی آنها را افزایش دهد. این اصلاحات باعث افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، بهبود شرایط زندگی شهروندان و توسعه اقتصادی کشور می‌شود. در ادامه به راهکارهای مختلفی برای بهبود حمل و نقل و باربری در ایران می‌پردازیم.
در گام اول توسعه حمل و نقل ریلی است که باید در اولویت باشد. در کشورهایی نظیر امریکا، کانادا، چین، آلمان، فرانسه و غیره که اقتصادشان شکوفا شده است توسعه و ساخت سریع حمل و نقل ریلی در اولویت بوده است. به جهت حمل آسان، ارزان و مقدار زیاد بار و مسافر و ضریب ایمنی بالا مورد توجه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار گرفته است. در کشور ما در حوزه حمل و نقل ریلی از برنامه توسعه آن عقب افتادگی وجود دارد و باید به نکاتی بسیار مهم توجه کرد.
اتصال تمام مراکز استان ها با راه آهن و گسترش خطوط مخصوص ترانزیت دو محور شمال و جنوب و همچنین دو محور شرق به غرب کشور باید به سرعت و با دقت اجرا شود. در حال حاضر تخمین زده می شود که حدود پانزده هزار کیلومتر راه آهن موجود است و باید در آینده ای نزدیک به بیست و پنج هزار کیلومتر ارتقاء یابد.
گام بعدی توسعه و تکمیل زیرساخت های جاده ای کشور می باشد. تکمیل و گسترش راههای روستایی، تکمیل راههای شریانی از سی هزار کیلومتر به پنجاه هزار کیلومتر، توسعه بزرگراهها از بیست هزار کیلومتر به سی و پنج هزار کیلومتر، توسعه استراحتگاههای جاده ای شامل پمپ بنزین، فروشگاههای خرید، اقامتگاهها و غیره و توسعه راههای فرعی می باشد.  همچنین تعمیر، تعریض و آسفالت کردن  جاده ها و اتوبان ها و نصب چراغ های خیابانی و روشنایی در بسیاری از نقاط کشور باید فورا انجام شود.
نکته بعدی توسعه ناوگان حمل و نقل اعم از باری و مسافربری می باشد یعنی ناوگان کامیون های مسافربری، ناوگان کامیون های باری و خودروهای مسافربری بین شهری باید نوسازی و از تکنولوژی روز دنیا استفاده شود.
مورد دیگری که اهمیت بسزایی دارد توسعه و نوسازی حمل و نقل هوایی است. به نظر می آید در حال حاضر نیاز به احداث فرودگاه جدید نداریم و تا چند سال آینده باید در مورد ارتقاء فرودگاه های موجود از نظر تأسیسات و تجهیزات جدید و نو اقدام کرد. همچنین ناوگان هوایی کشور را با خرید هواپیماهای نو و  با کیفیت که روش های مختلفی برای تهیه آن در زمان تحریم وجود دارد را توسعه و نوسازی کرد.
نکته مهم دیگر توسعه بنادر کشورمان تا چند سال آینده است مسولان محترم با برنامه ریزی دقیق و تلاش فراوان باید بنادر چابهار و مکران را توسعه و گسترش بدهند و همچنین کمبود سایر بنادر موجود را تکمیل نمایند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه