روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 سه‌شنبه 18 آذر - شماره 4970

«یک نبرد پس از نبرد دیگر» رای منتقدان لس‌آنجلس را هم گرفت

 «یک نبرد پس از نبرد دیگر» جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس را هم برد تا یک گام دیگر به اسکار نزدیک‌تر شود.
به گزارش ورایتی، به نظر می‌رسد سرعت پیش رفتن «یک نبرد پس از نبرد دیگر» نه تنها کم نمی‌شود، که این فیلم هر روز با سرعت بیشتری جلو می‌رود.
این فیلم که ساخته پل توماس اندرسون است و با اقتباس از رمان توماس پینچون ساخته شده، نظر انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس را هم به خود جلب کرد و با کسب ۳ جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگر نقش مکمل برای تیانا تیلور به خانه رفت.
«یک نبرد پس از نبرد دیگر» که حالا پیروز پنجاه و یکمین نشست سالانه منتقدان لس‌آنجلس هم شده، پا جای فیلم‌هایی چون «قفسه دردها» (۲۰۰۹)، «اسپات‌لایت» (۲۰۱۵)، «مهتاب» (۲۰۱۶)، «انگل» (۲۰۱۹) و «آنورا» سال گذشته می‌گذارد که در این مسیر در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم را هم از آن خود کردند.
معمولا آرای منتقدان لس آنجلس همسو با اسکار است و از سال ۲۰۰۹، شش فیلمساز که برنده جایزه کارگردانی این انجمن شدند، در نهایت اسکار را هم مال خود کردند که کاترین بیگلو برای «قفسه دردها»، آلفونسو کوارون برای «جاذبه»، گی‌یرمو دل تورو برای «شکل آب»، بونگ جون هو برای «انگل»، کلوئی ژائو برای «سرزمین آوارگان» و جین کمپیون برای «قدرت سگ» را شامل می شود.
در حالی که در بخش بازیگری امسال برای چهارمین دوره، جوایز این بخش بدون تقسیم‌بندی از نظر جنسیت اهدا شد، بازی الهام‌بخش ایتن هاوک در نقش اسطوره برادوی، لورنز هارت در فیلم «ماه آبی» ریچارد لینکلیتر و بازی شجاعانه رز بیرن در نقش یک مادر و درمانگر در فیلم «اگر پا داشتم، لگدت می‌زدم» به صورت مشترک موفق به کسب این جایزه شدند.
با کسب این جایزه هاوک برای دومین بار پس از کسب جایزه برای «اولین اصلاح‌شده» در سال ۲۰۱۸ این جایزه را در بخش بازیگری دریافت می کند. او یک بار هم سال ۲۰۱۳ در کنار لینکلیتر و ژولی دلپی برای فیلمنامه «پیش از نیمه‌شب» از این انجمن جایزه گرفته است. هاوک با این جایزه می تواند به رقابت در بخش بهترین بازیگر مرد با لئوناردو دی‌کاپریو و تیموتی شالامه برای «مارتی معظم» امید ببندد.
رز بیرن هم تاکنون جوایز بهترین بازیگر زن را از هیئت ملی نقد، حلقه منتقدان فیلم نیویورک و لس آنجلس به دست آورده تا به اسکار امیدوارتر شود.
در میان برندگان «مامور مخفی» از برزیل جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به دست آورد و در بخش بهترین فیلم پس از «یک نبرد پس از نبرد دیگر» دوم شد.
در بخش بازیگر نقش مکمل، این جایزه به طور مشترک به استلان اسکارشگورد برای فیلم درام نروژی «ارزش احساسی» و تیانا تیلور برای «یک نبرد پس از نبرد دیگر» اهدا شد.
جعفر پناهی هم جایزه فیلمنامه را برای «یک تصادف ساده» دریافت کرد و فیلمبرداری باشکوه آدولفو ولوسو برای «رویاهای قطار» محصول نتفلیکس جایزه این بخش را برد. رونالد برونشتاین و جاش سفدی هم جایزه تدوین را برای «مارتی معظم» دریافت کردند و هانا بیچلر جایزه طراحی صحنه را برای «گناهکاران» دریافت کرد.
انیمه‌ «آملی کوچولو یا شخصیت باران» جایزه‌ انیمیشن را مال خود کرد و «دوستان نامطلوب من: قسمت ۱ - آخرین پرواز در مسکو» پس از جوایز گاتهام و نیویورک‌، پیروزی دیگری را در بخش بهترین مستند به دست آورد.
«بعدازظهرهای تنهایی» ساخته‌ آلبرت سرا با جایزه‌ فیلم تجربی داگلاس ادواردز تجلیل شد و تام اندرسن هم جایزه‌ ویژه‌ داگلاس ادواردز را برای مجموعه‌ آثارش دریافت کرد.
انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس که سال ۱۹۷۵ تأسیس شد، برای حمایت از فیلمسازی جسورانه و حمایت از گسترش صنعت فیلمسازی، شناخته می شود.

حادثه تازه در لوور
 در جدیدترین مورد از مشکلات پر سر و صدای اخیر موزه «لوور»، این‌بار نشتی آب به صدها اثر در مجموعه این موزه آسیب رساند.
فقط چند هفته پس از آنکه یک سرقت بزرگ جواهرات از موزه «لوور» نگرانی‌هایی را درباره زیرساخت آن ایجاد کرد، ‌ مسئولان این موزه پاریسی در روز یکشنبه اعلام کردند که در اواخر ماه نوامبر، نشت آب به چند صد اثر در بخش مصری موزهٔ «لوور» آسیب رسانده است.
به گفته «فرانسیس استین‌باک» (Francis Steinbock)، معاون این موزه، بین ۳۰۰ و ۴۰۰ اثر تحت تاثیر نشتی قرار گرفته‌اند که در ۲۶ نوامبر شناسایی شد. این مسئول، آثار آسیب‌دیده را «ژورنال‌های مصرشناسی» و «مستندات علمی» توصیف کرد که توسط پژوهشگران استفاده می‌شوند.
«گاردین» نوشت، معاون موزه «لوور» با اشاره به اینکه اقلام آسیب‌دیده مربوط به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بودند و «بی‌نهایت مفید» اما «به هیچ‌وجه منحصربه‌فرد» نبودند، گفت: «هیچ شیء میراثی تحت تاثیر این آسیب قرار نگرفته است. در این مرحله، ما هیچ خسارت غیرقابل‌جبران و قطعی در این مجموعه‌ها نداریم.»
این حادثه درحالی رخ داده است که در ماه اکتبر یک گروه چهارنفره، در روشنایی روز از پربازدیدترین موزه هنری جهان سرقت کرد و جواهراتی به ارزش حدود ۱۰۲ میلیون دلار (۷۶.۵ میلیون پوند) را فقط در هفت دقیقه دزدید و گریخت. این موضوع به مباحثات درباره زیرساخت رو به‌ فرسودگی این موزه دامن زد.
مسئولان موزه «لوور» اعلام کردند که درباره این نشتی ماه نوامبر که ناشی از باز شدن تصادفی یک شیر در سیستم گرمایش و تهویه بود، تحقیقات داخلی آغاز خواهد شد. باز شدن تصادفی شیر باعث شده است که آب از سقف مکانی که که کتاب‌ها نگهداری می‌شدند، نفوذ کند.
مدیر موزه لوور در این خصوص گفت که این سیستم کاملا منسوخ ماه‌ها از کار افتاده بود و قرار بود از سپتامبر ۲۰۲۶ جایگزین شود.
معاون موزه لوور نیز گفت که این کتاب‌هاخشک خواهند شد، به یک صحاف برای مرمت فرستاده خواهند شد و سپس به قفسه‌ها بازگردانده می‌شوند. در اواخر نوامبر، لوور اعلام کرد که قیمت بلیت را برای اکثر بازدیدکنندگان غیر اتحادیه اروپا افزایش خواهد داد، به این معنی که گردشگران آمریکایی، بریتانیایی و چینی و سایرین باید ۳۲ یورو (۲۸ پوند) برای ورود بپردازند.
این موزه اعلام کرد که افزایش ۴۵ درصدی قیمت با هدف افزایش درآمد سالانه تا حدود ۲۳ میلیون دلار برای تامین مالی بهبودهای ساختاری انجام می‌شود. لوور در سال ۲۰۲۴ میزبان ۸.۷ میلیون بازدیدکننده بود که ۶۹ درصد آن‌ها از خارج بودند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه