صفحه اول
حسین نوری- لابد از خود پرسیده اید چگونه کشوری مانند چین که چهل سال پیش قدرت تعیینکنندهای در جهان به شمار نمیرفت، توانسته است به این سطح از قدرت دست یابد که به رقیب شماره یک ایالات متحده آمریکا، قدرت سنتی جهان پس از جنگ دوم جهانی بدل شود. چینی ها توانسته اند با ارایه یک الگوی جدید از رشد به جلو بروند. آنها در عرصه های مختلف پیشتاز می شوند. شرکت های ژاپنی و کره ای که زمانی رقابت جهانی نوآوری را از آن خود کرده بودند، امروز دیگر در تامین جهانی مانند سابق قدرتمند نیستند و برخلاف آنها چین شرکت های خود را تاسیس کرده و راه های ابتکاری را در پیش گرفته است. شرکت هایی نظیر "تنسنت" و "علی بابا" و موسسات بسیار بزرگ تلفن های همرا ، هوش مصنوعی و شرکت های خودروساز چین و بسیاری از موسسات دیگر علمی و فنی این کشور به روشنی مسیرشان را ابتکاری دنبال می کنند و ابایی هم ندارند که بتدریج از آمریکا فاصله بگیرند و توسعه سریع آنها یک چالش بزرگ برای واشنگتن و بسیاری از قدرت های سنتی اقتصادی گذشته است. «وانگ جیانگ» وزیر علوم و فناوری چین می گوید: اولین بار است که ما یک برنامه (برنامه چهاردهم توسعه) را به طور خاص به فناوری اختصاص داده ایم.او می افزاید که این برنامه نمادی از اعتماد به نفس فناوری است. ما برای عرصه های مختلف علمی و فنی راه و نقشه تنظیم و ترسیم کرده ایم. این همان موضوعاتی است که پیشتر نیز رهبر چین در ۵ سال گذشته به آن اشاره کرده بود و وقتی برنامه راه ابریشم نوین را در سال ۲۰۱۳ میلادی ارایه می کرد، از کشورهای مختلف بخصوص آسیایی ها و همسایگانش دعوت کرد که سوار قطار تندرو توسعه چین شوند و گفت که از مشارکت آنها به گرمی استقبال می شود. امروز فقط شرکت علی بابا به تنهایی نمادی از ابتکار و نواوری در چین با حدود ۹۰۰ میلیون کاربر فعال است. یک غول اقتصادی که نیروی جاذبه اش از غرب به شرق مشاهده می شود. امروز چین یک مدل و الگو از توسعه ارایه می کند که جهان هرگز مانند آن را تجربه نکرده است. جالب است بدانید. طرح ساخت چین 2025 در سال 2015 توسط دولت چین معرفی شد و هدف اصلی آن کاهش وابستگی به فناوریهای خارجی و ارتقای صنایع داخلی به سطح جهانی است. این طرح بر 10 بخش کلیدی تمرکز داشت: فناوری اطلاعات و نیمهرساناها.رباتیک پیشرفته.هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی.تجهیزات حملونقل هوشمند (مانند خودروهای الکتریکی).تجهیزات پزشکی.مواد پیشرفته.انرژیهای نو.هواپیماسازی.کشتیسازی.کشاورزی مدرن. برای دستیابی به اهداف این طرح، چین از چند استراتژی کلیدی استفاده کرد: سرمایهگذاریهای کلان در تحقیق و توسعه (R&D): چین سالانه چندین میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری میکند. این سرمایهگذاریها به توسعه فناوریهای نوین و تربیت نیروی متخصص کمک میکند. حمایت از شرکتهای داخلی: دولت چین از طریق اعطای یارانهها، معافیتهای مالیاتی و تسهیلات اعتباری، از شرکتهای داخلی حمایت میکند. این شرکتها تشویق میشوند تا در رقابت با برندهای جهانی، محصولات با کیفیت بالا تولید کنند. همکاری بینالمللی: چین با کشورهای مختلف در قالب پروژههای مختلف همکاری میکند تا بازارهای جدیدی برای محصولات پیشرفته خود ایجاد کند. دیجیتالی شدن صنایع: چین به دنبال دیجیتالی کردن صنایع خود است تا بهرهوری را افزایش دهد و هزینههای تولید را کاهش دهد. این موضوع بهویژه در صنایعی مانند تولید، لجستیک و کشاورزی مشهود است.