۴ کشور اروپایی یوروویژن را به دلیل
حضور رژیم صهیونیستی تحریم کردند
۴ کشور اروپایی یوروویژن ۲۰۲۶ را تحریم میکنند زیرا مسئولان، مانع حضور رژیم صهیونیستی در این رقابت نشدند.
به گزارش گاردین، ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و هلند پس از اینکه تصمیم گرفته شد رأیگیری در مورد مشارکت اسرائیل در رقابتهای یوروویژن انجام نشود، از حضور در رقابتها انصراف دادند.
پس از آنکه به رژیم صهیونیستی اجازه داده شد تا بدون رای گیری در مسابقه آواز ۲۰۲۶ شرکت کند و به درخواستهای چندین کشور برای حذف آن به دلیل کشتار مردم جنگ غزه توجه نشد، کشورهای ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و هلند اعلام کردند یوروویژن سال آینده را تحریم خواهند کرد. روز پنجشنبه در مجمع عمومی اتحادیه پخش اروپا (EBU) که این مسابقه را برگزار میکند، درباره رأیگیری برای حضور اسرائیل صحبتی به میان نیامد و تنها قوانین جدید برای جلوگیری از تبلیغ نامتناسب آهنگها توسط دولتها و اشخاص ثالث برای تأثیرگذاری بر رأیدهندگان مطرح شد.
این نهاد در بیانیهای اعلام کرد: «از آنجا که اکثریت اعضا موافقت کردند که نیازی به رأیگیری بیشتر نیست، مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۲۶ طبق برنامه و با رعایت تدابیر حفاظتی اضافی برگزار میشود.» در پاسخ، شبکه تلویزیونی ایرلندی RTÉ اعلام کرد که در مسابقه ۲۰۲۶ شرکت نخواهد کرد و مسابقه را پخش نمیکند. این شبکه در بیانیهای اعلام کرد: «RTÉ احساس میکند که با توجه به تلفات وحشتناک جان انسانها در غزه و بحران انسانی در آنجا که همچنان جان بسیاری از غیرنظامیان را در معرض خطر قرار میدهد، مشارکت ایرلند همچنان نامعقول است.»
شبکه تلویزیونی اسپانیایی RTVE نیز اعلام کرد که مسابقه یا نیمهنهایی وین در سال آینده را پخش نخواهد کرد و روند تصمیمگیری را «ناکافی» و باعث «بیاعتمادی» خواند. بیبیسی از سوی دیگر اعلام کرد که مسابقه سال آینده را پخش خواهد کرد و گفت: ما از تصمیم جمعی اعضای EBU حمایت میکنیم. شبکه تلویزیونی ملی اسپانیا، به همراه هفت کشور دیگر، رسماً درخواست رأیگیری مخفی را داده بودند.
ارنست اورتاسون وزیر فرهنگ اسپانیا، از تحریم این رقابتها حمایت کرد و گفت: «با توجه به نسلکشی در غزه، نمیتوانید اسرائیل را تطهیر کنید. فرهنگ باید در کنار صلح و عدالت باشد. من به RTVE افتخار میکنم که حقوق بشر را بر هرگونه منافع اقتصادی مقدم میداند.» در بیانیهای که بعد از ظهر پنجشنبه منتشر شد، هلند هم اعلام کرد که از مسابقه سال آینده انصراف خواهد داد. پخش کننده هلندی گفت: «پس از سنجش همه دیدگاهها به این نتیجه میرسیم که در شرایط فعلی، مشارکت نمیتواند با ارزشهای عمومی که برای سازمان ما اساسی هستند، سازگار باشد.» رسانه ملی اسلوونی، RTVSLO اولین رسانهای که تابستان امسال تهدید به تحریم کرد نیز گفت که مشارکت با ارزشهای صلح، برابری و احترام آن در تضاد است.
«سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛
فیلم اندرسون در صدر
پس از انتشار برترین های سال به انتخاب هیئت ملی نقد و موسسه فیلم آمریکا، مجله «سایت اند ساوند» از موسسه فیلم بریتانیا هم فهرست خودش را منتشر کرد.
به گزارش ورلد اف ریل، مجله «سایت اند ساوند» از موسسه فیلم بریتانیا (BFI) مجموعهای از عناوین برتر سینمایی سال ۲۰۲۵ را که با آرای بیش از ۱۰۰ منتقد بینالمللی این مجله انتخاب شده اند، منتشر کرد.
در این نظرسنجی فیلم «یک نبرد پس از نبرد دیگر» ساخته پل توماس اندرسون در صدر فهرست بهترین فیلمهای سال ۲۰۲۵ مجله «سایت اند ساوند» قرار گرفته است. اندرسون در بیانیه ای کتبی درباره افتخاری که نصیب فیلمش شده حرف زد و گفت: «لعنتی! راستش را بخواهید، کمی نفسم بند میآید. یادم میآید از وقتی خیلی جوان بودم، مجله «سایت اند ساوند» را میخواندم و حالا فیلمی دارم که آنها آن را بهترین فیلم سال مینامند… فوقالعاده است. بیصبرانه منتظرم ببینم نسخه چاپی مجله چطور است. اولین واکنش من «لعنتی!» بود و من به این حرفم پایبندم!»
نظرسنجی بهترین فیلمهای سال مجله «سایت اند ساوند» توسط بیش از ۱۰۰ منتقد بینالمللی این مجله انجام میشود که هر یک ۱۰ فیلم برتر سال را انتخاب میکنند و در نهایت فهرستی شامل ۵۰ فیلم انتخاب می شود.
در این فهرست فیلم «گناهکاران» ساخته رایان کوگلر در رتبه دوم جای گرفت و فیلم جنایی «مغز متفکر» ساخته کلی رایکارد در رتبه سوم، فیلم «صراط» ساخته اولیویه لاکس در رتبه چهارم و فیلم «مامور مخفی» ساخته کلبر مندونسا فیلیو در رتبه پنجم.
ایزابل استیونز درباره این نظرسنجی در «سایت اند ساوند» نوشت: نظرسنجی سالانه منتقدان بینالمللی ما نشان میدهد که سینما در حال شکوفایی است و سالی پر از مشکلات جهانی را با هیجان، هوش، طنز و احساس پشت سر میگذارد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۵، سینما نظارهگر نبود، از بازداشتگاههای مهاجران، اعتراضات، دستگیری معترضان، دولتهای اقتدارگرا و جنگهای فرهنگی و نظریههای توطئه یاد کرد که پسزمینه بسیاری از بهترین فیلمهایی شده که منتقدان در این لیست انتخاب کردهاند. وی افزود: شورش در بسیاری از آنها موج میزند؛ به فراریان در حال فرار در «نبردی پس از نبرد دیگر»، «مامور مخفی»، «مغز متفکر» و حتی جستجوگران پرشور فیلم «صراط» اثر اولیویه لاکس نگاه کنید. با این حال، علیرغم حال و هوای کلی پادآرمانشهری، سینما امسال مشتاق بود که ما را در تاریکی بخنداند. از «ببخشید، عزیزم» گرفته تا «ادینگتون» و «سلاحها»، طنز و وحشت با هم درآمیختند.
اصالت نه تنها روایت بسیاری از بهترین فیلمها، بلکه سبکهای سینمایی آنها را که سرشار از جلوههای هنری جسورانه بود، مشخص میکند. همچنین شوکهای صوتی به یاد ماندنی نیز وجود داشت؛ گروه کر موسیقی غیرمنتظره بین قرنها در «گناهکاران»؛ تجربه کوبنده و غریزیِ رقصهای صحرایی در «صراط».
و در حالی که فیلمهایی درباره پدران (نه فقط «یک نبرد»، «مامور مخفی»، «صراط» و «مغز متفکر» بلکه «انتخاب دیگری نیست»، «ارزش احساساتی»، «طرح فنیقی») به طرز چشمگیری زیاد بودند، فیلم های عاشقانه هم از جمله فیلمهای شاخص بودند. فیلمهای جذاب دیگری از کارگردانان نوظهور - از جمله «صدای سقوط»، «حواصیل آبی» و «در حال سقوط» - وجود دارد که نشان میدهد آینده سینما روشن است.
فهرست ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۵ این مجله چنین است:
۱- نبردی پس از نبرد دیگر (پل توماس اندرسون) آمریکا
۲- گناهکاران (رایان کوگلر) آمریکا
۳- مغز متفکر (کلی رایکارد) آمریکا
۴- صراط (الیور لاکس) اسپانیا
۵- مامور مخفی (کلبر مندونسا فیلیو) برزیل
۶- یک تصادف ساده (جعفر پناهی) ایران / فرانسه
۷- ببخشید عزیزم (اوا ویکتور) آمریکا / اسپانیا
۸- سلاحها (زک کرگر) آمریکا
۹- برگ خشک (الکساندر کوبریدزه) آلمان
۱۰- رستاخیز (بی گان) چین
۱۱- ارزش احساسی (یواخیم تریر) نروژ
۱۲- صدای سقوط (ماشا شیلینسکی) آلمان
۱۳- قارهای ۲۵ (رادو جود) رومانی
۱۴- میسریکوردیا (آلن گیرودی) فرانسه
۱۵- انتخاب دیگری نیست (پارک چان-ووک) کره جنوبی
۱۶- پیلیون (هری لایتون) بریتانیا
۱۷- حواصیل آبی (سوفی رومواری) کانادا
۱۸- برج یخی (لوسیل هادزیهالیلوویچ) فرانسه / آلمان
۱۹- صدای هند رجب (کوثر بن هنیه) تونس
۲۰- ماه آبی (ریچارد لینکلیتر) آمریکا / ایرلند
۲۱- خانه ای از دینامیت (کاترین بیگلو) آمریکا
۲۲- رز از نوادا (مارک جنکین) بریتانیا
۲۳- بعدازظهرهای انزوا (آلبرت سرا) اسپانیا
۲۴- آوریل (دآ کولومبگاشویلی) گرجستان
۲۵- ادینگتون (آری آستر) آمریکا / بریتانیا
۲۶- اگر پا داشتم لگدت می زدم (مری برانستاین) آمریکا
۲۷- عشقی که باقی می ماند (هینو. پالماسون) ایسلند
۲۸- موج نو (ریچارد لینکلیتر) فرانسه
۲۹- کیف سیاه (استیون سودربرگ) آمریکا
۳۰- ابر (کیوشی کوراساوا) ژاپن
۳۱- پدر مادر خواهر برادر (جیم جارموش) آمریکا
۳۲- سایه پدرم (اکینولا دیویس) بریتانیا / نیجریه
۳۳- در حال سقوط (لورا کریرا) بریتانیا
۳۴- بازآفرینی (راس مک الوی) بریتانیا
۳۵- کفن ها (ریچارد کراننبرگ) کانادا
۳۶- دوست خاموش (ایدیکو اینیدی) آلمان
۳۷- داستان سلیمان (بوریس لوجکین) فرانسه
۳۸- ۲۸ سال بعد (دنی بویل) آمریکا / بریتانیا
۳۹- پوشش (لورا پویتراس) آمریکا
۴۰- بمیر عشق من (لین رمزی) امریکا / بریتانیا
۴۱- همنت (کلویی ژایو) آمریکا
۴۲- حقایق سخت (مایک لی) آمریکا / اسپانیا
۴۳- بالاترین تا پایین ترین (اسپایک لی) آمریکا
۴۴- مکان های دیدنی (لوکرتسیا مارتل) آرژانتین
۴۵- آینه های شماره ۳( کریستین پتسولد) آلمان
۴۶- پسران نیکل (رامل راس) آمریکا
۴۷- سه گانه داستان های اسلو، رویاها (داگ یوهان هاگرد) نروژ
۴۸- طرح فینیقی (وس اندرسون) آمریکا
۴۹. آنچه طبیعت به تو می گوید (هونگ سنگ سو) کره جنوبی
۵۰- با حسن در غزه (کمال الجعفری) فلسطین