خودکفایی نیروگاهی کشور
با ساخت اولین روتور ۲۰۰ مگاواتی
یکی از شرکتهای دانشبنیان موفق به ساخت نخستین روتور ۲۰۰ مگاواتی ایرانی با وزن ۵۳ تن شده است که نقطه عطفی در بومیسازی تجهیزات نیروگاهی کشور محسوب میشود و وابستگی به تأمین قطعات انحصاری خارجی را از بین میبرد.
مجید ربانی، رئیس تحقیق و توسعه این شرکت دانشبنیان، اعلام کرد: این مجموعه موفق به ساخت دو محصول راهبردی شده است: نخستین روتور ۲۰۰ مگاواتی ایرانی با وزن ۵۳ تن و همچنین بدنه شیر ۴۲ اینچی که این قطعه نیز برای اولین بار در کشور بومیسازی شده است.
وی با اشاره به اهمیت این دستاورد، اظهار کرد: ساخت روتور ۲۰۰ مگاواتی حاصل حدود ۱۴ سال کار تحقیق و توسعه مستمر بوده است.
این فعال فناور ریشه این فعالیت را نیاز مبرم کشور به آمادگی در زمان اورهال نیروگاههایی دانست که تجهیزات اصلی آنها وارداتی بوده و تأمین آنها وابسته به شرکتهایی مانند «زارشمید آلمان» است.
ربانی خاطر نشان کرد: پیش از این مطرح میشد که اگر شرکت زارشمید به ما شفت ژنراتور ندهد، با توقف صنایع نیروگاهی و تشدید ناترازیهای شدید در حوزه انرژی مواجه خواهیم شد. صورت مسئله از سال ۱۳۸۹ تعریف شد و تکمیل زنجیره تولید نیز حیاتی بود.
رئیس تحقیق و توسعه این شرکت دانشبنیان ضمن اشاره به اینکه ساخت این روتور مستلزم غلبه بر چالشهای فنی پیچیدهای بود، توضیح داد: فولاد مورد استفاده در این قطعه، از نوع «کلین استیل» (فولاد تمیز) است که باید مقاومت بالایی در برابر خستگی داشته باشد. تمام زنجیره تولید شامل فولادسازی، ریختهگری، آهنگری، عملیات حرارتی و ماشینکاری نهایی، با رعایت استانداردهای کیفی رقبای خارجی در این شرکت بومیسازی شده است.
وی یکی از نوآوریهای کلیدی این محصول فناورانه را غلبه بر محدودیت تجهیزات موجود خواند و افزود: از نوآوریهای متعدد بهره گرفتیم و تیم مهندسی ما با طراحی اختصاصی توانست با کورهای ۵۰ تنی، قطعهای به وزن خام ۱۲۰ تن بریزد که خروجی نهایی آن ۵۳ تنی به طول ۱۲ متر شد.
ربانی همچنین اشاره کرد: خواص مکانیکی باید در سراسر قطعه ۱۲ متری یکنواخت باشد که این امر نیازمند دقت فنی در تمامی مراحل تولید بوده است. این دستاورد، حاصل توسعه گامبهگام ظرفیتهای تولیدی بوده است. روتورهای ساخته شده در پنج سال گذشته به ترتیب از ۴۵ به ۵۵، سپس به ۱۸۵ و نهایتاً به ۲۰۰ مگاوات ارتقاء یافتهاند. این پیشرفت با افزایش تناژ نیز همراه بوده است؛ روتور ۱۸۵ مگاواتی دو سال پیش ۳۷ تن وزن داشت، در حالی که نمونه ۲۰۰ مگاواتی جدید ۵۳ تن وزن دارد (افزایش ۱۵ تنی).
وی با بیان اینکه نیز آمادگی ما برای تولید روتورهای بزرگتر در کنار توسعهای که شرکت مپنا در این زمینه دنبال میکند، اعلام شده است، ادامه داد: در مقایسه جهانی، تنها حدود ۱۰ کشور دارای فناوری ساخت چنین شفت ژنراتوری هستند و تولید آن بهصورت انحصاری صورت میگیرد. دانش ساخت این قطعات به کشورهای دیگر منتقل نمیشود و عدم فروش آنها توسط این کشورها میتواند منجر به توقف نیروگاهها شود.
به گزارش کائنات و به نقل از معاونت علمی ریاستجمهوری، وی خاطرنشان کرد: این تولیدات داخلی در حال کاهش ناترازی انرژی کشور است. امسال چهار روتور ۲۰۰ مگاواتی به شرکت مپنا تحویل میدهیم. سال گذشته نیز چهار روتور ۱۸۵ مگاواتی تحویل شد که در حال بهرهبرداری هستند و استمرار این بهرهبرداری موجب کاهش ناترازی در بخش انرژی شده است.
معاون نخستوزیر روسیه اعلام کرد؛
مذاکرات مسکو و پکن
درباره افزایش صادرات نفت روسیه
معاون نخستوزیر روسیه اعلام کرد مسکو و پکن در حال مذاکره برای افزایش صادرات نفت روسیه به چین هستند. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، الکساندر نواک، معاون نخستوزیر روسیه، در حاشیه مجمع تجاری چین و روسیه در پکن گفت: روسیه با شریکان چینی درباره راههای افزایش صادرات نفت به چین گفتوگو کرده است.
چین و هند از زمان آغاز تنشهای مسکو و کییف در فوریه ۲۰۲۲ به خریداران اصلی نفت روسیه تبدیل شدهاند. چین روزانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت روسیه را از مسیر دریا و نزدیک به ۹۰۰ هزار بشکه را با خط لوله وارد میکند.
آمریکا در اکتبر تحریمهایی را علیه دو تولیدکننده بزرگ نفت روسیه، روسنفت و لوکاویل اعمال کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه، این تحریمها را اقدامی غیردوستانه خواند و با اشاره به اهمیت مسکو برای بازارهای جهانی گفت: محدودیتها تأثیر قابلتوجهی بر اقتصاد روسیه نخواهند داشت.
گزارشهای متناقضی درباره چشمانداز عرضه نفت روسیه به چین و هند منتشر شده است، هرچند صادرات کلی نفت خام این کشور تاکنون تا حدودی ثابت مانده است.
نواک در مجمع تجاری چین و روسیه در پکن بیان کرد: روسیه با شریکان چینی درباره امکان افزایش صادرات نفت به چین گفتوگو کرده است.
وی گفت: توافقهای بیندولتی امکان تمدید شرایط عرضه نفت به چین از مسیر قزاقستان را بهمدت ۱۰ سال تا سال ۲۰۳۳ میلادی فراهم میکند.
بلومبرگ خبر داد؛
حراج نفتکش ایرانی توقیفی در اندونزی
خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ خبر داد ابرنفتکش ایرانی آرمان ۱۱۴ که در سال ۲۰۲۳ هنگام تلاش برای انتقال نفت به یک نفتکش دیگر در آبهای اندونزی توقیف شد، به همراه محموله نفتش به فروش گذاشته شده است.
به گزارش کائنات، قیمت پایه حراج این نفتکش تحت تحریم آمریکا از سوی اندونزی، ۷۰ میلیون دلار اعلام شده است. آرمان ۱۱۴ حامل ۱۶۷ هزار تن نفت شیرین است و حراج آن توسط دفتر دادستان کل اندونزی نظارت میشود. طبق شرایط حراج، خریدار، هزینه نگهداری و امنیت کشتی را پرداخت خواهد کرد. برنده مناقصه موظف است ظرف ۳۰ روز پس از خرید، نفتکش را جابه جا کند.
دلالان کشتی میگویند یک ابرنفتکش نو حدود ۱۲۶ میلیون دلار و یک کشتی ۱۵ ساله ۵۹ میلیون دلار فروخته میشود و معتقدند قیمت مناسب برای این ابرنفتکش، حدود ۱۶ میلیون دلار است.
شرکتهای تحلیلی ورتکسا و کپلر میگویند که کشتی آرمان ۱۱۴ پیش از توقیف، ظاهرا نفت ایران را حمل میکرده است. طبق گزارش بلومبرگ، فروش چنین کشتیهایی به دلیل مسائل تحریمی مربوط به هرگونه فروش، دشوار است.