اقتصاد
هر چند صادرات ایران به عراق در نیمه نخست سال جاری کاهش یافته، اما فعالان اقتصادی معتقدند با اصلاح سیاستهای گمرکی و تقویت همکاریهای دیپلماتیک، امکان بازگشت به تراز سالهای گذشته وجود دارد. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق نیز تأکید کرد: روابط تجاری دو کشور همچنان ادامه دارد و چشمانداز آینده مثبت است. به گزارش کائنات، کشور عراق به عنوان دومین شریک تجاری ایران در حوزه صادرات، همواره میتواند نقش قابل توجهی را در بهبود شرایط اقتصادی و دور زدن تحریمها ایفا کند. با این حال، طبق بررسیهای انجام شده توسط کارشناسان به نظر میرسد تداوم این نقش مستلزم توسعه زیرساختهای گمرکی دو کشور و تقویت روابط دیپلماتیک میان تهران و بغداد است. طبق آمارهای رسمی، صادرات ایران به عراق در نیمه نخست سال جاری حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است. کارشناسان، سیاستهای جدید تجاری و تعرفههای وضع شده از سوی دولت عراق، ناترازی انرژی در داخل کشور و مشکلات گمرکی، دیپلماتیک و قانونی ایران را از جمله مهمترین دلایل این کاهش میدانند. *مشکلات گمرکی و زیرساختی در مرزها سیدمحمد موسوینسب، رئیس اتاق بازرگانی ایلام در توضیح شرایط فعلی تجارت میان دو کشور گفت: در سالهای اخیر، بهدلیل برخی مشکلات زیرساختی مانند نبود فضای مناسب برای تخلیه و بارگیری کالا در مرزها و گمرکات، بهویژه در مرز مهران، روند تجارت برای بازرگانان بسیار دشوار شده است. او با اشاره به چالشهای دیپلماتیک میان دو کشور افزود: یکی از اصلیترین دلایل کاهش تجارت ایران و عراق، ضعف در دیپلماسی اقتصادی و نبود نمایندگی فعال ایران در بغداد است؛ موضوعی که موجب شده کالاهای سایر کشورها جایگزین محصولات ایرانی شوند و سهم صادرات ایران از بازار عراق کاهش یابد. با توجه به صحبتهای صورت گرفته توسط فعالان اقتصادی در بخش خصوصی، به طور کلی دلایل کاهش صادرات ایران به عراق را میتوان در دو محور اصلی بررسی کرد که نیازمند توجه فوری دولت است؛ ۱- ضعف در زیرساختهای گمرکی و لجستیکی کشور و ۲- ضعف در دیپلماسی و سیاستهای همکاری تجاری با بغداد. محمدعلی امامی، مدیرکل دفتر خدمات آماد سازمان توسعه تجارت درباره مشکلات لجستیکی و قانونی در کشور، گفته است: تعدد نهادهای تصمیمگیر و نبود مدیریت واحد در مرزها، هزینههای حملونقل را چند برابر کرده و نفس صادرات را گرفته است. تا زمانی که لجستیک کشور تقویت نشود و مدیریت مرزها یکپارچه نگردد، نمیتوان از رقابتپذیری صادرات ایران سخن گفت. امامی همچنین با اشاره به چالشهای تولید افزود: بهدلیل پایین بودن سطح فناوری و تکنولوژی در فرآیند تولید، بسیاری از بازارهای جهانی را از دست دادهایم. این مسئله در بخش کشاورزی، بهویژه در زمینه بستهبندی و حملونقل محصولات، بهوضوح مشاهده میشود.