صفحه آخر
حسین سهیلیزاده که چندسالی در شبکه نمایش خانگی فعالیت داشت، این روزها در حال تولید سریالی با عنوان «پسته خندان» با بازی علیرضا خمسه و فاطمه گودرزی برای تلویزیون است. سیمافیلم از ساخت سریال طنزی با نام موقت «پسته خندان» توسط حسین سهیلیزاده خبر داده که این روزها در حال تولید است و بهزودی روی آنتن میرود. این مجموعه در ۳۰ قسمت روایتگر داستانی طنز است و فضایی متفاوت از سریالهای قبلی این کارگردان دارد. «پسته خندان» روایت بازگشت داوود و مادرش به روستای زادگاهشان است، سفری که آنها را درگیر ماجراهای طنزآمیز، رقابتهای اقتصادی و کشمکش بر سر صادرات پسته میکند. در دل این موقعیتهای بومی، شخصیتها با دسیسهها و اتفاقاتی روبهرو میشوند که طنز است. سهیلیزاده کارگردان آثار پرمخاطبی چون «دلنوازان»، «فاصلهها» و «ترانه مادری»، پس از ساخت سریال «عقرب عاشق» در شبکه خانگی که چندان موفق نبود، بار دیگر به تلویزیون بازگشته است. «مانکن»، «ملکه گدایان» و «عقرب عاشق» از سریالهای اخیر این کارگردان در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود. منتقدان درباره «فرانکنشتاین» چه میگویند؟ فیلم جدید گیرمو دل تورو شانس اصلی اسکار -جدیدترین فیلم گیرمو دل تورو نظر منتقدان را جلب کرده و جز رقبای اصلی در اسکار ۲۰۲۶ خواهد بود. گیرمو دل تورو جز کارگردانانی است که هواداران آثار او دوست داشتند نسخه وی از هیولای فرانکنشتاین را نیز ببینند. نتفلیکس طی اخباری که منتشر شده است، بیش از ۱۲۰ میلیون دلار برای ساخت این فیلم هزینه کرده و پس از اکران سه هفتهای، که اکنون شروع شده است، آن را در پلتفرم نتفلیکس نیز پخش خواهد کرد. منتقدان عموما نظر مثبتی درباره فیلم داشتهاند و به طور میانگین ۴ ستاره از ۵ ستاره را به این فیلم دادهاند. غالبا جنبه بصری کار و نقشآفرینی دو بازیگر اصلی مرد را ستودهاند، اگرچه اکثر این گروه از منتقدان که خود را مخاطب فیلمهای خاص جشنوارهای نیز میخوانند، به زمان طولانی فیلم گلایه کردهاند. در ادامه نگاهی به نظرات منتقدان رسانههای جریان اصلی میاندازیم. براساس اعلام هالیوود ریپورتر، نشریه هالیوودی امتیاز ۱۰ از ۱۰ را به فیلم دل تورو میدهد و آن را با مثال آمریکایی «گرفتن جرقه رعدوبرق در بطری» توصیف میکند. «فرانکنشتاین دل تورو، در یک ژانر (ترسناک) نمیگنجد، بااینحال به هویت اصلی اثر احترام گذاشته و داستانی تراژدیک و رمانتیک را بیان کرده و به موضوع «فلسفه انسانیت چیست؟» میپردازد.» هالیوود ریپورتر ادامه داد: «مسئله بیپدری و پدرهای نچندان خوب، تم آشنایی در آثار دل تورو بوده و در اینجا نیز از ویکتور فرانکنشتاین یک خالق/پدری مغرور و خودخواه ترسیم کرده است. مخلوق او در این اثر (برخلاف دیگر نمونهها که هیولا خوانده میشود) بینام بوده و ارتباط زجرآوری با پدر خود دارد... اسکار آیازاک در نقش دکتر فرانکنشتاین ظاهر شده است و جیکوب الوردی در نقش موجود، نمایشی فیزیکال و مثالزدنی در این فیلم ارائه داده که به ابعاد معصومیت و حس نیاز به تعلق این کاراکتر عمق بخشیده است. این موجود بهدنبال یافتن هویت و مشروعیت خود است. این فیلم بهدنبال طرح این سوال است که آیا دیوصفتی، از روی چهره است یا به رفتار افراد بازمیگردد.» این نشریه بازی آیزاک را نیز میستاید و میگوید که این بازیگر بهخوبی از پس نقش خالقی که از کرده خود پشیمان است و یک سرنوشت تراژدیک را برای فرزندش به رقم زده، برآمده است. ناگفته نماند که دادن امتیاز بینقص به محصولات اینروزهای سینما، حرمت واژه بینقص را پایین میآورد. * اسکرین دیلی وبسایت اسکرین دیلی امتیاز ۸ از۱۰ را به فیلم دل تورو میدهد و آن را اپرایی از جنون و رنج توصیف میکند. «اسکار آیزاک و جیکوب الوردی در نقشهای خود بینظیرند. دل تورو چند دههای میشود که از شیفتگان رمان هیولای فرانکنشتاین مری شلی است. اما این کارگردان در اینجا یک هیولای بدترکیب را ترسیم نکرده و اگرچه از این جنبه به منبع اثر وفادار نبوده، اما احساس و اشتیاق را به قصه افزوده است؛ بهویژه اوقاتی که به ابعاد تاریک انسانیت میپردازد.» البته از منظر نویسنده اسکرین دیلی، دل تورو در مواردی نیز چندان موفق نبوده است: «هر چند خشونتها و جلوههای ویژه خوب از آب درآمدهاند، اما هر موقعی که فیلم میخواهد با ظرافت احساسات را نشان دهد، از فیلمنامه اغراقآمیز خود لطمه میخورد. از طرفی بغض دوری ویکتور از الیزابت در نمیآید؛ همچنین شیفتگی الیزابت به موجود، زوری بهنظر رسیده و باورپذیر نیست. «فرانکنشتاین» جلوههای بصری را به ظرافت در قصهگویی و شخصیتپردازی ترجیح داده است. بااینحال کارگردان موفق شده است که تلاش شوم بشر برای قرار گرفتن در نقش خالق را بهخوبی نشان داده و میداند که هیولای رمان کیست.» * امپایر نشریه انگلیسی نیز ۴ ستاره از ۵ ستاره را به فیلم داده و اثر دل تورو را وفادار اما با امضای شخصی فیلمساز توصیف میکند. «دل تورو در اینجا کاراکترهای جدید نیز به قصه معرفی میکند و بر خلاف منبع، علاوه براینکه کاراکتر الیزابت از این موجود منزجر نیست، بلکه او را پذیرفته و تعلیم و تربیت میکند.» امپایر درباره فیلمنامه نیز میگوید که مانند موجود (هیولا) که از چند تکه غیر مرتبط به یکدیگر دوخته و شکل گرفت است، قصه نیز انگار از چند تم مختلف تشکیل شده است؛ مانند تم افسانهای زیبا، تم خیالی تاریک و حتی وحشت فیزیکی مانند لحظهای که فرانکنشتاین میخواهد موجود را به هم بدوزد. اما بهترین توصیف درباره این اثر، «رمانتیک گوتیک» است؛ مانند فیلمهایی نظیر «مصاحبه با خون آشام» نیل جوردن یا «دراکولای برام استوکر» ساخته فرنسیس فورد کاپولا.» البته این نشریه معتقد است که استفاده بیش از حد از سمبلگرایی، دکورهای خاص و زمان ۱۵۰ دقیقهای فیلم، خستهکننده است. * گاردین منتقد گاردین امتیاز ۳ ستاره از ۵ ستاره را به «فرانکنشتاین» دل تورو داد و بااینکه آن را قلمبه سلمبه خواند، اما معتقد است که قابلیت یکبار دیده شدن را دارد. «در اینجا خبری از هیولاهای نمونههای پیشین و جمجمه پیچشده نیست. حتی بهرغم زخمهای روی صورت موجود، او چهرهای جذاب دارد... این فیلم یک استعاره از عشق برادرانه دو بازیگری است که نقشهای خود را با لهجه بسیار غلیظ بریتانیایی بازی میکنند.» وبسایت انگلیسی ادامه داد: «در جایجای فیلم میتوان امضای بصری فیلمساز و سبک خاص او را دید؛ از عکسهای زیبا گرفته تا جزئیات بسیار دقیق از قرن ۱۹؛ تمرکزی عمیق که در کمال تعجب هیچ عمقی ندارد؛ مانند شیشه نقشینههایی که انگار با تکنولوژی مدرن ساخته شدهاند و یا کاشیهای نقشدار زیر سقف. جنبههای لوکس دکور، قصد دارد تا احترام خود را به منبع فیلم ادا کند اما این مسائل از جنبه وحشت فیلم میکاهد.» این منتقد جنبههای ابرقهرمانگونه فیلم را نقطه ضعف آن میخواند و میگوید: «متاسفانه دل تورو اصرار دارد که هیولای فیلم خود را یک شیطانگونه ماوراءالطبیعه ضد گلوله نشان دهد. اما باید اعتراف کرد که دل تورو در روایت قصه از منظر هیولا موفق شده است.» * ورایتی نویسنده ورایتی معتقد است که نسخه دل تورو برخلاف دیگر نمونهها، از این جنبه به رمان وفادار است که خالق هیولا را، هیولای واقعی نشان میدهد. ورایتی نیز نمره ۶ از ۱۰ را به این فیلم داده است. «موجود در این فیلم به نفرین نامیرایی مبتلا شده و حتی گلوله نیز نمیتواند او را بکشد. اما او نیز مانند ما باید با بحران هویتی دستوپنجه نرم کند. هیچ کسی تقاضای بهدنیا آمدن را نمیدهد، اما بهدنیا میآید و باید گلیم خود را از آب بیرون کشد.» ناگفته نماند که فیلم دل تورو، بیشتر از ساخت «تایتانیک» هزینه داشته است و منتقد ورایتی در این باره میگوید که انگار کیفیت آن از لحاظ بصری در حد کارهای تلویزیونی است. «اگرچه بانی این اثر، نتفلیکس است، اما آنها قصد دارند تا این فیلم را به اکران عمومی بگذارند. (برای شرکت در اسکار، نیاز به اکران عمومی است) بااینحال گویا جلوههای ویژه فیلم، برای پرده سینما رندر نشده و بیشتر مناسب صفحه تلویزیون است.» این منتقد نیز به تقسیم شدن فیلم به دو قسمت، که یکی از نگاه دکتر است و دیگری از نگاه موجود، ایراد گرفته و نیز اشاره داشت که زمان فیلم خیلی طولانی است.